Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Juut schreef:Onder het motto 'Bokt weet alles...'
Ik werk op een kleinschalige kinderboerderij. we hebben op dit moment 2 schapen, 2 geiten, 2 groepen van 10 kippen, en een konijnenplein met 4 vlaamse reuzen.
Hun stallen zijn met stro en houtkorrels bedekt. Daarnaast zijn de geiten absoluut meesters in hooi als bodembedekker misbruiken.
uitmesten gebeurt met onze clienten, verstandelijk beperkt, dus er gaat eerder te veel schoon stro/ houtkorrel de mesthoop op, dan dat er blijft liggen.
Gevolg is een heel droge mesthoop, waar door fermentatie nog net wat van te maken is, voor bemesten van weilanden en grote struiken in het voorjaar.
Echter met de konijnengroep en laatste groep kippen erbij, gaat het net te hard...
Mijn vraag voor jullie: iemand tips om deze mest te verwerken? In de tuinen heb ik naar gezocht, maar dan houdt het stro in eerste instatie teveel stikstof vast, wat pas weer vrij komt na vertering.
Mestcontainer heb ik ook naar gekeken, maar kosten zijn dermate hoog dat ik het als een 'Plan B' heb.
Mis ik andere mogelijkheden?
marleen_usar schreef:Voor een moestuin met het echt goed gecomposteerd worden anders is het te zuur. Ik composteer de paardenmest en er moet ook groen op zoals onkruid en gras.