Paardenhandelaren: oplichters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

handelaren: oplichters?

ja
11 (19%)
nee
9 (15%)
alleen als je geen verstand van paarden hebt
25 (43%)
anders
12 (21%)

Totaal aantal stemmen: 57


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Paardenhandelaren: oplichters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 21:47

Wat zijn jullie ervaringen met handelaren? Want ondertussen heb ik zo vaak gehoord van mensen dat ze opgelicht zijn.

Nu ook weer...Hoorde ik wat iemand voor een paardje betaald heeft, in mijn ogen veeel te veel. En blijft dat paardje ook nog eens mankementen te hebben.
En natuurlijk zijn het mensen met weinig verstand van paarden.

De handelaar ken ik ook. En ik had toch wel verwacht dat hij een beetje eerlijk was.

Vandaar deze stelling...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:04

Als je bedrogen wordt door een handelaar is dat alleen je eigen schuld. Als je niets van paarden kent moet je niet alleen een paard gaan kopen, dan kan je bij een particulier even goed bedrogen uitkomen. Neem iemand mee met kennis van zaken en laat het paard keuren door een dierenarts voor je overgaat tot de aankoop. Dikwijls kennen de handelaren de paarden zelf niet goed genoeg om ze 100% te kennen, ze staan er niet lang genoeg. Maar als een paard niet voldoet mag je het meestal teruggeven, mits je natuurlijk wel een ander paard neemt, je geld krijg je natuurlijk niet terug.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:06

1 x een pony gekocht bij een handelaar en die zou compleet kindermak zijn : Dus niet

1 x een paard gekocht bij handelaar daar braaf en vervolgens behoorlijk gestoord

1 x probeerde ze me een 3 jarige te verkopen en daarvan waren de knieen niet oke

Zag een handelaar een dampige pony proberen te verkopen.
Die kopers waren niet achterlijk dus ging het niet door.

Op wedstrijd sprak ik iemand die had een paard gekocht zonder papieren en hij had geen wedstrijdervaring volgens de handelaar.
Dat vondt de koper niet erg want daar hadden ze hem niet voor gekocht
Hij liep erg lekker en toch maar eens een wedstrijd gaan doen.
Toen ze hem wilde laten chippen was hij dat al.
En toen bleek dat de papieren bij de handelaar ""zoek" waren geraakt omdat het paard niet altijd lief was op stal en daarom bij de handelaar stond

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:11

Mijn pony komt ook bij een handelaar weg.. een goede! Alles wat ze over mijn pony hebben gezegd is waar en klopt..
Daarvoor zijnw e ook bij een handelaar geweest, die had dus van die echte handelaarpraatjes.. (mooie pony -> lelijk)

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:21

Tja, een handelaar wil ook z'n brood verdienen. Als hij dan wat achtelijke mensen krijgt die graag hun geld uit willen geven...... Persoonlijk zou ik dat ook doen als ik handelaar zou zijn.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:21

het lligt eraan wie en hoe hij is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:13

Ik zou ze niet allemaal over 1 kam willen scheren, maar kan zo een heel rijtje opnoemen waar ik nooit meer een paard zou kopen.
Dr zitten laaielichters tussen helaas.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:16

Nee
Natuurlijk zitten er wel slechte tussen, maar dat heb je bij particulieren ook.

Ik ken zo verschillende handelaren waar ik zo een paard zou durven kopen.
Ze zullen me niet expres oplichten.

Maar als bv een paard niet bij je past moet je niet zeuren dat het een slecht paard is.
Of na een half jaar kreupel staat.
Dat kan hij ook niet weten.
En dat zijn wel vaak de verhalen die de ronde doen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:30

ja je hebt verschillen idd.
Er zitten hele goede tussen ,die ook echt goed voor de dieren zorgen en er de waarheid over vertellen.

Maar er zijn er ook genoeg die er alleen maar hun geld mee verdienen en het als lopende band werk zien.Pony weg, nieuwe even zadeltje erop:oke hij is beleerd,verkopen die hap,nieuwe enz.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:18

Het probleem ligt 9 van de 10 keer bij de mensen zelf,
ze willen vaak voor weinig geld slagen...
Ik ken zat handealren die ècht goed spul hebben staan maar waar je dan ook gewoon voor betaald.
Je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 01:00

nee onze kennis handeld in paarden en absoluut geen verkeerde ervaring mee

maar er zullen ook andere handelaren zijn maar dat heb je ook als je van een particulier een paard/pony koopt

groetjes

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 01:13

Je hebt goede en slechte handelaren.
Ik weet niet hoor maar je laat het paard toch eerst nakijken voordat je een paard koopt? En een keer op rijden?

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 01:17

Ach er zijn altijd rotte verhalen. Het hangt er ook van af wat je bedrog noemt.
Als iemand met een stapel geld en een domme intentie naar een paardenmarkt gaat kan je er donder op zeggen dat-ie met iets "grappigs" thuiskomt. Dat hoort niet en zou niet zo moeten zijn maar aan de andere kant is het toch zo dat je er van uit moet gaan, dat een ander het paard NIET meer wilde, er was dus een reden. Zware gebreken zou met een zware voorwaardelijke straf afgedaan kunnen worden.

Bij ons gonst het verhaal van een handelaar die een fries met een witte sok dankzij een haarkleurmiddel 'helemaal' zwart had gekregen (veel meer waard). Ik kan daar op zich wel om lachen, ook omdat ik hem als iemand ken met een wat jongensachtig gevoel voor humor. Het viel vanzelfsprekend binnen de kortste keren op en werd teruggebracht...
Tja als je't overkomt dan zal je wat minder om lachen. Om Romkabouter Het leven is als een grap, de één heeft de grootste lol terwijl de ander niet begrijpt wat er zo leuk aan is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 01:46

Je hebt ze goed en slecht...helaas is het moeilijk om erachter te komen welke handelaar nou welk van de twee is Scheve mond Ik koop dus ook liever van particulieren dan bij handelaren, alhoewel dan nog de kans bestaat dat je genaaid wordt. Maargoed, die kans loop je altijd

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:09

Ik heb zelf een aantal jaren voor een handelaar gewerkt, Hij had paarden in de hogere prijsklasse, zorgde enorm goed voor de dieren en hij heeft echt wel babbels gemaakt die nou niet echt helemaal waar waren maar nooit heeft hij een fout paard verkocht als goed. Hij heeft zelfs een paard naar de slager gebracht omdat hij in zijn stalmanieren levensgevaarlijk was. Dit paard kon ineens om niets echt in de aanval gaan, hij was drie dagen braaf en lief en vervolgens pong, knop om. Paard kan je dan toch niet verkopen. Wel kregen we wel eens paarden van andere handelaren "ja hoor is zadelmak' dan bedoelen ze "heeft ooit wel eens een zadel op zn rug gehad" Kan een B proef lopen dan bedoelen ze "is al 3 keer onder de man geweest, als een handelaar wat zegt ga er dan van uit dat je er 80% van het vertelde eraf moet trekken. Is ook logisch want je gaat je eigen waar natuurlijk niet afkraken......... Maar idd soms moet je opletten. Bij deze handelaar ging het goed omdat hij hart voor zijn handelspaarden had maar er zijn ook andere..........

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:50

Als je er zelf een beetje kijk op hebt ( of iemand meeneemt met verstand ) dan hoef je niet bedrogen te worden.
Bovendien zullen veel particulieren je ook alles proberen wijs te maken om hun paard te kunnen verkopen...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:47

ik zie op de zuidlaren markt en dat soort markten.
Wel eens handelaren die echt slechte pony's proberen te slijten aan kinderen (mensen die er totaal geen verstand van hebben)

Een handelaar die wij kennen die probeerde laatst een klein shetje die briek op zen beentjes stond, en een verschrikkelijke lange rug had en ga maar door.
Dat vind echt niet normaal Misselijk


Maar ja er kunnen ook wel normale en eerlijke mensen rondlopen, maar dat komt zelden voor Schijnheilig

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:28

Ik heb voor 2 handelaren gereden (met paarden in de lage tot midden prijsklasse) en mijn paard staat nu ook op een handelsstal, dus daar krijg ik ook wel eens wat wat mee betreffende de handelspaarden.

Mijn ervaring is dat het geen echte bedonderaars zijn, maar dat je wel erg goed uit moet kijken wat je koopt.
Ten eerste kent de handelaar zijn paarden natuurlijk niet zo goed als een particulier ze kent. Hij is minder bekend met het karakter v/h paard en heeft het paard vaak ook niet zelf gereden, dus kan daar waarsch. ook niet 100% goede informatie over geven.

Ten tweede interesseerd het ze vaak minder hoe een paard terecht komt. Dus hij zal zich er minder druk over maken of het tussen paard en ruiter klikt, als dat een particulier doet.
Verder is de paardenhandel zijn brood, dus als een gekocht paard tegenvalt, wil hij er hoe dan ook van af. Niet iedere handelaar zegt eerlijk wat er mee aan de hand is. Hij wil tenslotte niet met dat dier blijven zitten.

Een goed doorgereden rijpaard in een normale prijsklasse vind je niet snel bij een handelaar, want die had de particuliere eigenaar zelf makkelijk kunnen verkopen en had er ook meer geld voor kunnen krijgen.

Het aanbod dat wij vaak op stal hadden staan waren hele jonge paarden, die op stal zadelmak gemaakt werden en als braaf maar redelijk groen paard verkocht werden (zaten echt leuke paarden tussen), recreatiepaarden, die al een tijd stil gestaan hadden, omdat de eigenaar er geen zin/tijd/geld meer voor had. Deze dieren konden na een opknapbeurt nog best een leuk paard zijn, maar waren vaak al wat ouder en kenden weinig. En verder natuurlijk de echte probleemgevallen. Super mooi, maar met allerlei rare rotgeintjes. Na een poosje intensief op stal bereden te zijn geweest, waren het vaak best redelijke paarden. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze braaf blijven bij een nieuwe eigenaar.

De paarden, die al goed doorgereden waren, bleken toch vaak een mankementje te vertonen. Er zijn best veel van deze paarden bij de aankoopskeuring v/d nieuwe eigenaar afgekeurd.

Het is dus heel belangrijk om een paard te laten keuren en een proefperiode af te spreken. En mocht het paard tegenvallen of niet goed zijn, dan wil dat echt niet zeggen dat de handelaar dit allemaal al geweten heeft.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:42

er zijn uiteraard slechte handelaren, maar wat dacht je van slechte particulieren? Verward als je bij een handelaar koopt kun je vaak terug, heb je garantie, ik heb eens een paard na ruim een half jaar terug mogen brengen, omdat er problemen waren waar de handelaar zelf ook niet van op de hoogte was! wij hebben ook eens bij een particulier gekocht en toen er wat met het paard bleek te zijn en wij hem terug wilde brengen- wat de afspraak was die we gemaakt hadden!- zijn we bedreigd! Boos! zo van'als je hier het pad op komt zul je wat beleven en meer van dit soort ongein! dan laat je het echt wel uit je hoofd om terug te gaan!! later bleek dat deze man (in het noorden van het land) berucht te zijn! wij kopen alleen particulier als we het paard of de mensen kennen en het liefst kopen we een jong/groen paard bij een bekende handelaar!
ga als particulier ook niet alleen op pad, zorg dat je een 'kenner'mee hebt, ergens vertrouwd koopt! Hoe mooi alles ook lijkt, je koopt vaak de ellende van iemand anders! vraag na en vraag door waarom het paard verkocht word, laat hem voorrijden (mits al zadelmak uiteraard) trap er niet in als de mensen al bezig zijn met het paard als je komt! spreek een tijd af en ga iets eerder! blijf kijke/observeer het paard als men ermee bezig is en als je klaar bent (slaan, bijten, luchtzuigen etc) en vooral laat het paard keuren door een door jou uitgekozen dierenarts!!!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:42

Paarden blijven levende have en dat is toch heel anders verkopen dan een koffiezetapparaat of stofzuiger.
Ook de winkelier om de hoek probeert het merk te slijten waar hij het meest aan verdient. Zo zal ook de handelaar proberen om zijn zak gevuld te krijgen want anders zou hij dat koffiezetapparaat niet eens kunnen betalen.

Handelaren en paardenmarkten vind ik toch twee verschillende dingen. Het is algemeen bekend (dacht ik) dat handelaren het "slechte spul" naar de paardenmarkt brengen en niet aan huis verkopen. Simpelweg omdat ze hun naam niet in gevaar willen brengen.

Natuurlijk zijn er superslechte handelaren en zullen ook de goede wel eens een slecht produkt verkopen maar niemand dwint de koper tot kopen. Je mag er toch van uit gaan dat de koper zelf ook nog enige kijk heeft op hetgeen hij koopt of iemand meeneemt die dat heeft.

De echte slechte handelaren die hun paarden beroerd behandelen en de boel oplichten mogen van mij een eeuwig verbod op het houden van paarden krijgen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:02

Als er alleen maar slechte handelaren zouden bestaan, dan zou er toch nooit meer iemand een paard kopen ?

Zoals in elke branche zitten er goede en slechte appels in de mand.
Ik vind het de verantwoordelijkheid van de koper om na te gaan of men een goed paard op het oog heeft dat past bij de wensen van de gebruiker.
En natuurlijk altijd een keuring laten doen, daar kun je ook veel ellende mee voorkomen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:22

bovendien komt er volgend jaar een wet die een koper van een paard beschermd, ik heb er wel iets over gelezen, maar weet het fijne er niet van, maar ik blijf er bij dat je beter bij een bekende handelaar kunt (ver) kopen dan bij een onbekende particulier! en in ieder geval iemand meenemen met kennis van zaken als je dat zelf niet hebt!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:28

sunshine schreef:
Je hebt goede en slechte handelaren.
Ik weet niet hoor maar je laat het paard toch eerst nakijken voordat je een paard koopt? En een keer op rijden?

precies! je hebt overal wel een paar rotte appels hoor....ik loop nu stage bij een handelaar en kan je verzekeren dat je daar een goed paard koopt, want de paarden met teveel en erge mankementen gaan voor de slacht........die zo hij nooit doorverkopen of iemandzou dat paard juist willen hebben (en weet ervan hebben, van de mankementen)....je krijgt altijd de papieren en lijnen doorgekregen en mocht er toch iets fout zijn, dan krijg je zo je geld en anders terug!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:56

Waar komen de ergste poedersuiker vandaan???



Goedzo, je mag door voor de koelkast, dat zijn vaak de particulieren!