Gevraagd: Tips tegen weigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 15:30

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met paarden die vaak wiegeren (zoals dus ook die van mij Boos! ).

Slechter dan nu kan het met springen niet gaan dus iedere tip is welkom Scheve mond\.


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 15:37

goed voorwaarts houden. Dei van mij is gek op springen maar mag niet meer, dus ik heb nooit problemen gehad met weigeren. Neem ook de teugels wat korter zodat je m makkelijker recht kan houden. En op het moment van de afsprong (én er vlak voor) flink drijven. Soms helpt het, maar het is geen garantie natuurlijk...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 16:08

Heel vaak weigert een paard omdat de ruiter niet passend aanrijdt. In dat geval moet je een paard alleen maar belonen dat hij stopt.
Maar er kunnen heel veel redenen zijn waarom een paard weigert. Daarom is het onmogelijk een antwoord te geven zonder meer te weten over de achtergrond en reden van het weigeren.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 16:08

Niet direct omdraaien. Je ziet sommige mensen na een weigering direct van de hindernis wegsturen en dan opnieuw een 'aanloop' nemen, dat moet je niet doen. Ervoor zetten, schop verkopen, ervoor wegdraaien en dan snel opnieuw aanrijden.

Als je merkt dat ie gaat weigeren, even aantikken! Helpt ook vaak. Als hulpmiddel voor jezelf kan je de hindernis ook afzetten door twee balken op de balk te leggen, dat je een soort V maakt.
Succes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:13

Wat Laura zegt over het niet meteen terugdraaien is heel waar. Mijn instructeur wilt zelfs dat mijn paardje als hij eenmaal weigert dat hij de balkjes omduwt. Maar bij zijn ze niet hoog, dus dan gaat dat. Hij is er zelfs al eens over gesprongen/gestapt vanuitstilstand.Als je paard eenmaal doorheeft dat hij in een benarde situatie terecht komt wanneer hij er niet over is gegaan('help, ik zit vast voor de hindernis') , merkt hij wel dat het beter is om over de balkjes te springen.

Meestal help het ook als je je paard heel rustig op de balkjes laat afgaan. Dan kan je beter 'mikken' en heeft je paard meer tijd om de sprong in te schatten. Dat helpt bij mij toch, want als ik mijn paard op de balkjes laat afracen stopt hij gegarandeerd. En dan nog zorgen dat je een afwachtende houding aanneemt, zodat je geen gekke situaties krijgt wanneer hij weigert Knipoog Tong uitsteken
Femke

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:23

Joop is dus zo verwend (was) dat hij aankwam, niet vooruit te schoppen was en dan nog eens op zijn gemakje over de hindernis stapte. Pas toen we in galop aanreden (eerst durfde ik dat neit, nu nog steeds alleen met begeleiding, dat beest is nl gek), dan ging hij springen. Enhoe! My god, dan weet je ff weer dat het een springer is...
Nu hij niet meer mag hoeft hij maar een balk te zien of hij krijgt de kolder in zijn kop, dan moet ik gewoone en paar keer springen, en dan is het geod. Ach ja, ik vind het stiekum zelf ook wel leuk, maar ik durf af en toe niet zo goed omdat ik er een paar keer afgelazerd ben. Hij sprong nl altijd, als ik niet geod zat (wat veel voorkwam, kan best verlichte zit, maar ik keek naar de hindernis ed), dan wat rustiger, maar soms was hij zo enthousiast dat hjoe ik ook zat, ik lazerde er gewoon ongenadigd af. Enneh, na de hindernis gaat hij gelijk langzaam, zodat ik dan niet alsnog kan flikkeren (gebeurde heel vaak).. Echt een maf beest. Net of hij dan pas bedenkt dat het niet mag, dat het pijn doet en dat hij spijt heeft...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-01 16:42

Thanx voor de tips allemaal!

Ik zal binnekort met rijden eens kijken wat het beste helpt!

Pling

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 00:10

We zijn zeer nieuwsgierig naar het resultaat.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:09

Heb ik gehad, een paardje dat weigerde.

je moet niet te vroeg naar voren gaan zitten, maar nbet zolang tot dat hij het initatief neemt op te springen,
en zorgen dat je je teugels gelijk hebt, vaak heb je mer druk op een teugel, en daardoor kunnen ze er langs piepen

suc 6 gr lara

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 19:02

spring naar een kant waar hij graag naar toe wil. Bijvoorbeeld richting weiland of andere paarden. Pijs hem de hemel in als hij eenmaal gesprongen heeft (hoe belabert ook) en stop voor die dag.
Even vraagje tussendoor, hoe springt hij als hij los loopt of aan de longe?
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 16:39

Als hij los spring spring hij best goed. Het probleem is alleen dat hij weigert als er een enge hindernis staat. Als hij de hindernis niet eerder heeft gezien weigert hij meestal.

Morgen heb ik trouwens een onderling wedstrijdje van onze rijvereniging. Daar kunne we dus mooi even oefenen Party!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 21:31

Tja klinkt toch als gebrek aan vertrouwen in jou. Als hij jouw vertrouwt moet hij gewoon springen omdat jij zegt dat het veilig is. Zou aan je instructrice vragen om te kijken naar het probleem.
Veel succes op je wedstrijd.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 21:53

hoi
drijven drijven en nog eens drijven
evt, met zweep.Hij moet gewoon voorwaarts blijven.Ga zelf niet verlicht zitten maar druk hem ook met je zit naar voren.Vooral de laaste galop sprongen want daar vergeten de meeste ruiters nou net te drijven.Ook al komt ie een x niet uit, blijven drijven want op een lage hindernis kan hij er best over ook als het niet past.Probeer hem goed tussen je benen en je handen op te sluiten zodat hij niet links of recht uit kan breken. Dan is de enige weg dus erover desnoods uit stilstand. Hij moet gewoon weten dat hij erover moet.Doet ie het niet mag je best streng zijn, doet hij het wel uiteraard heel goed belonen, al heeft ie een balk ofzo..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 08:33

Heb ook vertrouwen in je paard, dan krijgt ie het ook in jou.

Ga niet denken van: 'ow, een enge hindernis, hij zal wel gaan weigeren'.
Denk altijd 'hij springt, hij springt!', en ja, dan springt ie ook. Je houding is dan net iets anders.

Vaak doe je het onbewust, en ga je al zo zitten voor een enge hindernis. Dus: een weigering.

En onthoud dit:

- een paard ziet weinig kleuren, dus hoe gekleurd de hindernis ook is, het is niet anders dan een andere kleur hindernis.

- Een dichte hindernis (muur/planken) is fijner voor het paard. Dan kan ie de afstand beter bepalen.

- Een Oxer is makkelijker als een stijl, omdat ie 'opbouwend' is en niet in 1x voor z'n neus staat.

Kortom: een paard weigert niet ie de hindernis eng vind, maar omdat de ruiter de hindernis eng vind.
Dit is best hard voor je misschien, maar denk er maar eens overna. Je doet het waarscheinlijk onbewust en dat voelt je paard.

Het duurt ff voor je dat er echt helemaal bij jezelf en bij je paard eruit hebt.

Veel succes!

Oja, ik las dat je een cursus parcoursbouwen wou doen, maar daarvoor moet je wel minimaal M springen zijn dacht ik...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:17

helemaal met carola eens.
verder nix aan toe te voegen Party!!


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:45

opsluiten tussen je benen en handen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:54

goed voorwaarts houden. Vlak voor de hindernis x-tra veel been en eventueel een tikje met de zweep, probeer goed te praten en hem 'overhalen' Zorg wel dat hij uit kan komen, misshcien weigert hij ookw el omdat hij niet uit komt. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat hij aan springen geen bal aan vind, niet elk paard is gemaakt om te springen!

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nustice, Tyke en 36 bezoekers