Hoe pakken jullie dit aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoe pakken jullie dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 22:57

Als je paard er constant vandoor klettert?
Jordy crosst namelijk telkens de hele bak door, en is niet rustig te krijgen. Gewoon stappen werkt ook niet, zelfs dan schiet hij er vandoor. Ik heb dus iedere keer een scheur-sessie Scheve mond Ook in draf loopt hij steeds te dribbelen, en moet ik hem de hele tijd tegenhouden, zodra ik ontspan schiet hij er vandoor. En zo'n scheur-sessie is dus echt plat door de bochten, zodat ik hem gewoon voel krabbelen om overeind te blijven. Hij is niet tegen te houden.
Ik heb nu op aanraden van de tandarts een ander bit, een stang. Hij heeft een hangend rooster, en de stang zit hem minder in de weg dan een gebroken bit. Hiermee is het al iets beter, maar nog schiet hij ervandoor.

Ik heb al zoveel tips gehad van mensen om me heen, zoals op de volte zetten (gaat hij net zo hard door, hij is wel te sturen maar niet te stoppen), op de 'handrem' trekken, tegen de omheining sturen, allerhande hulpteugels, scherper bit, uit laten razen en daarna weer voorwaarts rijden en weet ik wat veel meer.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit op zouden lossen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:02

Ik heb hierover net ook een antwoord over gegeven bij een ander topic...

Wat ik gehoord heb is dat het schijnt te werken om het paard zonder iets te doen lekker uit te laten rennen, en als hij na lang rennen besluit te stoppen hem juist dan in galop te houden, en hem doodmoe te rijden! Gewoon in galop blijven houden...

Naderhand wel goed droog stappen natuurlijk, en een halve emmer lauw water geven... + eventueel een zweet deken op, zeker nu in de winter....

Ik weet neit zeker of het werkt, waarschijnlijk zijn er betere tips, maar ik ben erg benieuwd of het ook echt werkt... ik heb gehoord van wel, en het klinkt logisch...

Als je dit probeert zou ik graag willen weten hoe het uitpakt.. Dit is natuurlijk niet iets van 1 keer, maar blijf dit doen elke keer dat hij er weer in een rot vaart vandoor gaat!

suc6

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 23:13

Dat heb ik gister toevallig geprobeerd, alleen heb ik hem niet door laten gaan tot hij zelf stopte, het duurde echt lang namelijk, en de bak was nogal nat waardoor ik ook zeiknat was en onder het zand zat... Lips are sealed Meneer rent het liefst door de plassen heen. Maar als de bak droger is ga ik het proberen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:18

Die tip heb ik eens geprobeerd met mijn KWPN-er (Arabier x Trakhener) maar die bleef gaan. Toen ze dreigde er letterlijk bij neer te vallen ben ik maar gestopt. Was geen leuke ervaring. Maar misschien werkt het bij andere paarden wel. Sommigen schijnen er goed op te reageren.

Jij hebt Jordy nog maar net en ik denk dat hij je flink aan het uitproberen is. Daarnaast kan het best zijn dat hij wegvlucht voor die stang in zijn mond. Hij kent dat bit niet, het zit hem misschien niet lekker. Ik kan me zelf voorstellen dat een stang in combinatie met een hangend rooster helemaal niet zo prettig is voor een paard.

Probeer zijn vertrouwde bit eens en kijk of hij het dan nog steeds doet. Zo ja, dan is het de uitprobeerfase en moet je snel ingrijpen.
Een keer een flinke harde ruk in de mond is in zo'n geval niet zo heel erg.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 23:32

Hij is inderdaad flink aan het uitproberen...
En ik heb niet het idee dat hij voor de stang wegvlucht, met een gebroken bitje was het veel erger. Ik heb trouwens ook een hackamore geprobeerd, maar daar was hij totaal niet van onder de indruk.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:32

Met een warmbloed is het te proberen,die vallen nog niet zo rap dood hoor. Het is als hij moe wordt dat jij moet ingrijpen en hem voorwaarts rijden. Nu heeft je ganse rit geen nut gehad ! Met een koerpaard daarintegen is het levensgevaarlijk, want die lopen inderdaad tot ze erbij vallen !

more with less

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:35

Dan zal je nu toch heel hard moeten ingrijpen want anders is het eind zoek. Wat ik heb gelezen over Jordy is het een Tinker die graag het heft in handen eh hoeven heeft. Je zal van het begin af aan hem heel duidelijk moeten maken dat jij de baas bent en niet hij.
Als dat betekent dat je hem iets harder aan moet pakken dan "aardig" is zeg maar dan moet dat maar. In de toekomst heb je daar alleen maar plezier van anders blijft hij de baas.

Plant hem inderdaad in de hoek, laat iemand hem longeren met jou erop zodat je een paar extra handen hebt die ingrijpen en ga er niet op als je die dag denkt dat de bak niet goed genoeg is om hem aan te pakken want elke keer als hij wint ben je weer een stap verder van huis.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:39

Dat heeft bij mij wel gewerkt :bij veel dingen wat mijn pony vervelend wou doen,wou ik het ook maar dan net even wat langer dan zij.

Zij crosste in het begin ook alles bij elkaar,niks mee te beginnen.Van mij mocht ze dan crossen,maar als ze dan moe was en in draf overging was het mijn beurt,dan spoorde ik haar aan in galop,als zij dan weer overging in draf,spoorde ik weer aan.
Dit heb ik een aantal dagen naelkaar volgehouden en op een gegeven moment hield ze ermee op,ze kwam steeds netter en rustiger in de galop en spoot niet met een noodgang meer weg.

Met stilstaan presies hetzelfde:ze ging vaak zomaar stil staan en was dan niet meer in beweging te krijgen.Oke dan ging ik dus mooi stil staan,wanneer zij dan wou gaan lopen,was het wederom mijn beurt ,dan moest ze stilstaan.Wanneer ze dan weer wou gaan lopen,nee,stilstaan.
Oeh wat was ze dan knorrig,maar het hielp wel!Ze ging steeds minder vaak uit zichzelf stilstaan.

Tja ik heb het alleen maar bij haar gedaan en niet bij andere paarden want dit was de enige manier voor haar.

Maar goed dit is dus mijn ervaring ermee.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:56

Kan het niet zijn dat Jordy geheel fout is ingereden.....het is waarschijnlijk een ingevoerde Tinker (snelle handel)
Het slimst is om niet meer zelf te prullen en samen met goede begeleiding te gaan werken want je bent nu aan het vechten met je Tinker en dit ga je nooit winnen.Zoek iemand in je omgeving die je meehelpt(ervaring in dit soort gevallen)
Ik heb zelf ook een soort gelijk paardje(levensgevaarlijk bij vorige baas)we zijn samen met een goede instructeur aan de slag gegaan en we zijn nu 2 maanden verder en het begint goed te komen.
Is dit de Jordy die een tijdje terug te koop stond?????want dan ben jij dus zijn 2de baasje dat met hem vecht,zoek een goede instructeur en ga werken met die Tinker maar heb geduld want het gaat echt met hele kleine stapjes vooruit....
Succes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:55

eerst even: een stang (ik neem aan ongebroken trens) is juist uitermate geschikt voor een hangend rooster omdat er geen "scherpe punt" indrukt. Ik zou idd kiezen voor eens keer net zo lang door laten gaan tot hij wil stoppen en dan even door rijden. Wel op een goede bodem.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 12:23

Ik heb overigens wel een goede instructeur, maar die is er maar 1 keer per week en ik zal er zelf toch ook aan moeten werken.

Het probleem met hem uit laten rennen is dat de bak nu momenteel erg nat is, en ook redelijk klein (15x30). En hij gaat echt zo hard dat ik bang ben dat hij onderuit gaat. Ik zal daarmee dus moeten wachten op droger weer.

Van een ruk in zijn mond gaat hij alleen maar harder, wat wel helpt is 'kneepjes' in de teugels geven, los, vast, los, vast. Maar voor hij dan vaart mindert zijn we al weer een rondje of wat verder.
Ik ben trouwens echt niet te aardig voor hem als hij er weer eens vandoor gaat, dat soort geintjes stel ik niet op prijs, en dat laat ik hem ook goed weten..

Ik heb het er ook al met Simone (Jordy, vorige eigenaresse) over gehad, hoe zij dat had opgelost. Hij deed het bij haar in het begin ook constant, ze heeft ook een tijdje met slof gereden, omdat zij hem helemaal niet meer kon stoppen, maar dat hielp weinig, hij loopt overal dwars doorheen.
Bij haar is het na een tijdje gewoon gestopt, maar ik ga echt niet wachten tot HIJ er genoeg van heeft.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:37

Flink aanpakken die handel, je hebt hem toch nog niet zo lang? Het lijkt mij echt uitproberen... Bij expensive werkt dat uitrennen wel dat doe ik dan in een binnenbak van 15x30
en anders laat je hem voor het rijden eerst los in de bak en laat je hem daar heel lang rennen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:59

Voor het rijden flink laten uitrazen (longe of los).
Longeer hem totdat ie erbij neer valt (bij wijze van spreken) en klim er dan maar op. Rijd hem wéér heel goed voorwaarts , zodat ie echt wel moe wordt.
Dit helpt niet bij alle pony's. Ik ken een pony die van geen ophouden kent , zelfs na 2u intensief vooruit rijden hangt ie het nog uit.
Maar het valt te proberen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

boemel

Berichten: 8338
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:02

Ik weet niet of dat uit laten rennen zo'n goed idee is.
Mijn arabier wilde ook nooit stoppen en ik kreeg dus ook het advies om haar eens uit te laten rennen, dus daarom had ik een geschikt maisveld uitgezocht en haar lekker laten rennen. (ik gaf geen been, alleen maar laten lopen) Ze ging direct in rengalop en hield dit echt drie kwartier vol. Ik was toen kapot, maar ze wilde vrolijk verder gaan. Op een gegeven moment kwam er wat bloed uit haar neus. Ik schrok heel erg en heb haar gedwongen terug in stap te gaan. Sommige paarden geven gewoon niet aan moe of slecht te zijn, ze blijven in een waas doorrennen. Het kan gevaarlijk zijn. Na een endurance zijn ook wel eens paarden ondanks alle controles dood neergevallen, dus ik vind het wel iets om voorzichtig mee te zijn. En verder heb je natuurlijk de kans, dat hij een keer z'n evenwicht niet kan houden en valt.

Wat wel redelijk bij m'n arabier lukte, was om met een korte, maar ontspannen teugel te stappen. Zodra ze er vandoor wilde, bracht ik mijn binnenhand naar de knie toe, zodat ze ontzettend kleine cirkels moest lopen. (Dat is geen volte meer te noemen). Ik probeerde wel af en toe mijn hand te onspannen, maar hield haar wel vast op die kleine cirkel en ook vooral je been eraan houden om te begrenzen. Als ze opgaf ging ik door met stappen, ging ze rennen dan trok ik haar direct weer op de cirkel. Als dat goed ging, dan pas draven en met galoperen heb ik best wel een poosje gewacht.

Je paard moet leren dat het ook anders kan, dus probeer hem duidelijk het verschil te laten voelen. Ondanks dat hij er zo snel vandoor gaat, toch proberen om te kunnen onspannen, zodat hij dat gevoel gaat overnemen. Verder op het moment dat hij er vandoor gaat, duidelijk handelen, niet gaan praten tegen hem, want dat heeft dan toch geen zin. Zelf koel blijven en reageer alsof het je niet zoveel doet. Op het moment dat hij terug komt en rustiger wordt, wat tegen hem praten en kriebel hem eens met een hand tegen z'n schoft.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:15

Je bedoeld Jordy, die eerst van Simone was? Of heb ik het nu verkeerd?

Mocht dit zo zijn, houdt er dan rekening mee dat je dit paardje pas net hebt. Daarnaast komt het feit dat Jordy erg weinig is gereden de laatste periode bij Simone, en de periode daarvoor alleen met slof, en met een bang iemand op zijn rug. Dat is dus veel verandering in 1 x, een nieuwe omgeving, nieuw baasje, weer rijden, zonder slof, met een (neem ik aan) zeker persoon. Ik ken Jordy vrij goed, heb lange tijd bij hem op stal gestaan, en een donder kon het inderdaad zijn, maar probeer hier begrip en respect voor te hebben.

Wat ik bij Jordy vond helpen was het rustig op hem inpraten. Zelf relaxt achterover gaan zitten, flink zuchten en misschien zelfs briesen (dit wekt ontspanning op), rustig praten "ruuustig ventje, hoo maar". Zeker niet te hard en te snel, maar rustig.

Ga niet zelf ook in de weer met een slof, een goede instructrice wil al een boel helpen. Misschien dat je eerst een klein halfuurtje kan longeren alvorens je er op gaat, maar of dit helpt? Bij Navy in elk geval niet Haha!
Misschien eens een goede fysio laten kijken, aan het gebit ligt het niet, maar er zou iets mis kunnen zitten in de nek/halswervel of rug.

Veel succes ermee, ik vind hetzelf jammer dat ik niet de kans heb gehad Jordy te kopen, ik ben er van overtuigd dat hij met de nodige geduld en respect nog behoorlijk leuk kan lopen (Dressurmatig en springen)!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:13

Jordy ken ik niet persoonlijk maar een beetje een beeld heb ik wel van hem en ik denk dat je er een wereldpaard aan kan hebben als je maar een goede start maakt.
Wat Navy schrijft is zeker de moeite van het proberen waard. Dat laten uitrennen zal ik zelf nooit meer doen alhoewel een Tinker dankzij zijn karakter waarschijnijk wel sneller op zal houden met rennen zijn het ook paarden die niet snel opgeven.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:06

Als ik jou was zou ik eerst uitvinden waarom hij er zo vandoor gaat. Als ie je uitprobeert hoef je er geen stang bij te gebruiken.

Maar als hij echt last heeft van dat hangend rooster en daardoor pijn heeft, lijkt het mij logisch dat ie ertussen uit knijpt.

Dus eerst uitzoeken waarom hij zo gek doet, pas dan kan je er wat aan gaan doen, lijkt mij...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:21

Eerst eens kijken voor medische problemen, en dan vooral les nemen!
Als het dan niet lukt, eens vragen of je instructeur erop wil, dan weet je of jij gewoon nog moet vorderden, ofdat je echt een moeilijk paard hebt.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:44

ik stuur ze altijd naar de buitenkant, zodat hij nergens meer heen kan.
een paard die er echt vandoor scheurt gaan voltes maken vaak niet.
als je ze naar de buitenkant stuurt kan hij nergens heen.
bij mij werkt dit altijd heel goed, ik heb ook niet de gelegenheid om uit te laten galoperen omdat ik in een les rijd met andere paarden.

veel succes met Jordy!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:16

misschien eerst longeren?

wat zegt je instructeur ervan?die ziet het toch van dichtbij, misschien dat hij wat beter kan oordelen..?

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:27

Basis, basis en nog eens basis.

Longeren , veel longeren en heel veel met je stem werken.

Weet je zeker dat het paard lichamelijk goed in elkaar zit?

Ik denk dat uit laten racen geen zin heeft, zeker nu je het paard net hebt.
Het kan heel makkelijk een spelletje worden.
Ga op zoek naar een goede instructeur en rijd voorlopig aalleen met lessen en de rest gewoon longeren.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:05

dit heb ik ook gehad op mn verzorgpaard.Ik moest dus achter iemand gaan rijden en hem in een krul rijden en elke keer aansporenen zijn hoofd naar de buitenkant laten wijzen. Het hielp wel maar zodra hij een gaatje zag om als een gek weg te springen ging hij. Dat zei dus chris(de bazin van de manege/instructeur).Ik weet hoe het is als ze er vandoor gaan en dat nog eens heel hard want ik ben er toen namelijk ook onderuit gegleden en tegenhangen met mn gewicht hielp niks. Nadat ik weer opgestap was begon het weer vanaf begin af aan. En moest hem weer in een krul rijden allen nu moest ik vooroprijden.Alleen nu moest ik de heltijd tempowisselingen maken. Op een gegeven moment (wel na 45 min van een uur ) was hij wel rustig . Dus ik zou je als tip geven als je hem in stap hebt de hele tijd tempowissleingen maken zoals verzamelde stap gewone stap, draf verzamelde draf , galop en middengalop maar wel zorgen dat je DRUK op de teugels houd en veel met je stem praten. (het meest verruimen terugnemen weer verruimen en weer terug nemen net zolang totdat hij/zij moe wordt.) Ik weet niet of het bij jou paard helpt maaer bij mijn verzorgpaard hielp het zeker wel.
veel suc6 en ik hoop dat het lukt

groetjes tanja

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 23:23

Wat Navy zegt dat geloof ik ook, dat hij heel leuk kan lopen, zodra hij eenmaal gekalmeerd is loopt hij fantastisch, hij heeft zeker voor een Tinker, hele mooie gangen en is op dat scheuren na heel prettig te rijden.
(Oh ja en longeren helpt bij Jordy ook niet Haha! )

Wat mijn instructeur ervan zegt is dat hij flink aan het uitproberen is, en wat een ander paard probeert te bereiken door te gaan bokken, hij dit doet door te gaan rennen. Mijn instructeur heeft niet het idee dat het aan zijn rug of nek ligt, en ik zelf ook niet. Hij drukt zijn rug namelijk niet weg of andere tekenen dat er iets mis is.

En ik heb zeker het idee dat die stang beter werkt, hij is veel rustiger op mijn handen, en loopt te kauwen, wat hij met een gebroken bitje dus niet deed.

Ik weet dat ik niet moet verwachten dat alles gelijk goed is, en dat doe ik ook niet. Ook wist ik van te voren wat voor vlees ik in de kuip had, Simone is heel eerlijk tegen me geweest, en ik heb er een aantal keer op gereden, waarbij hij er ook tussenuit naaide. Ik pruts ook echt niet zomaar wat aan... Ik ben er wel van overtuigd dat dit (rijtechnisch) op te lossen is.
Ik heb hem ook niet in de veronderstelling dat het gelijk goed zou gaan gekocht, maar ik ben er van overtuigd dat er best wat van te maken valt. En ik ben best bereid daar moeite voor te doen.

Waar ik gewoon benieuwd naar was, is of er hier mensen zijn die dit ook al eens hebben meegemaakt, en wat hun ervaringen zijn, hoe zij het opgelost hebben en wat bij hen werkte. Misschien kom ik iets tegen waar ik niet aan gedacht heb, wat ik ook eventueel aan mijn instructeur voor kan leggen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:04

Hai,

Wat ik je aanraad is om rust en ontspanning in je paard te brengen.

Dat racen kan een uiting zijn van,pijn,angst,onbegrip.
Begin daarom inderdaad weer met de basis.
Eerst handoefeningen,daarna longeerwerk,leren luisteren naar jou comando die begrijpelijk is,wordt voor het paard.

Het rijden moet je even zien als bijzaak,het gaat erom dat het dier je gaat vertrouwen.
Dit bereik je niet door met je paard te gaan vechten(je verlies het toch en het wordt alsmaar erger.)

Als het onbegrip is en daardoor dus angstvluchten zijn mag je zeker je paard niet rond gaan jagen tot ie er bij neervalt,dit geeft alleen maar meer onbegrip en dus angst.

Je heb je paardje nog kort begreep ik,leer je dier dus eerst eens echt goed kennen.

Geef het paard de tijd om dingen opnieuw te ontdekken en ook jou te leren kennen en daardoor vertrouwen in je krijgt.

Zover ik het kan volgen is het dier niet goed aangereden of al eerder niet begrepen en daardoor heeft het paard een verkeerde eerste indruk met het rijden onthouden.

Dat is iets waar je met geduld en liefde aan moet werken.
Wel moet je conceqent zijn,zodat het paard je goed begrijpt maar handel vanuit rust en ontspanning.

Ligt het tuig verder goed,is jou houding goed(of hinder je het paard onbewust)

Afwisseling in het werk maak een paard ook happy.

Ik heb degelijk ervaring met moeilijke paarden en ben ervan overtuigd dat bijna niets zonder reden gebeurd,ga daarna op zoek en werk aan een fijne samenwerking met jou en je paard.

Veel succes en geniet van je dier.

Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:08

Hai,

Wat ik je aanraad is om rust en ontspanning in je paard te brengen.

Dat racen kan een uiting zijn van,pijn,angst,onbegrip.
Begin daarom inderdaad weer met de basis.
Eerst handoefeningen,daarna longeerwerk,leren luisteren naar jou comando die begrijpelijk is,wordt voor het paard.

Het rijden moet je even zien als bijzaak,het gaat erom dat het dier je gaat vertrouwen.
Dit bereik je niet door met je paard te gaan vechten(je verlies het toch en het wordt alsmaar erger.)

Als het onbegrip is en daardoor dus angstvluchten zijn mag je zeker je paard niet rond gaan jagen tot ie er bij neervalt,dit geeft alleen maar meer onbegrip en dus angst.

Je heb je paardje nog kort begreep ik,leer je dier dus eerst eens echt goed kennen.

Geef het paard de tijd om dingen opnieuw te ontdekken en ook jou te leren kennen en daardoor vertrouwen in je krijgt.

Zover ik het kan volgen is het dier niet goed aangereden of al eerder niet begrepen en daardoor heeft het paard een verkeerde eerste indruk met het rijden onthouden.

Dat is iets waar je met geduld en liefde aan moet werken.
Wel moet je conceqent zijn,zodat het paard je goed begrijpt maar handel vanuit rust en ontspanning en beloon het paard voor al goede wat ie doet en negeer het verkeerde gedrag.
Begin ook met kleine en korte oefeningen en laat daarna je paard er over nadenken en het in zich opnemen.

Ligt het tuig verder goed,is jou houding goed(of hinder je het paard onbewust)

Afwisseling in het werk maak een paard ook happy.

Ik heb degelijk ervaring met moeilijke paarden en ben ervan overtuigd dat bijna niets zonder reden gebeurd,ga daarna op zoek en werk aan een fijne samenwerking met jou en je paard.

Veel succes en geniet van je dier.

Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers