Biotine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-01 07:51

Ik heb hier op het moment droge hoeven crisis dus ik ben op aanraden van de veearts en hoefsmid een hoef supplement gaan voeren. Hier zit onder andere Biotine in. Maar er zijn zoveel verschillende hoef supplementen met zoveel verschillende samenstellingen dat ik het einde even zoek raak. Biotine is dus het belangrijkste, maar hoeveel gram Biotine is voldoende? Ik voer nu een supplement wat per schepje (verpakking zegt 1 schepje per dag) 6 gram Biotine bevat. Maar er zijn ook supplementen die wel 50 gram Biotine per schepje bevatten. Wat is nu de beste hoeveelheid? De veearts zegt, neem gewoon het goedkoopste (maar ja dat is echt zo`n droogkloot cowboy haha) wat heb ik daar nu weer aan? Mijn hoefsmid gaf me wel een bepaald merk maar dat is wel errug duur....

Ik maak de hoeven nu wel regelmatig nat en vet ze in (baadt het niet schaadt het niet). Het grootste probleem is het afbrokkelen aan de onderkant, eentje heeft een scheur naar de kroonrand (maar die groeit gelukkig al weer uit). Ook de stralen zijn droog. Wat zijn jullie ervaringen met Biotine? Werkt het echt? Wanneer zie je resultaat? En als de hoeven daadwerkelijk beter worden moet je dan doorgaan met Biotine voeren? Wie voert het het hele jaar door? Alvast bedankt!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 09:36

Biotine gaat pas na een aantal maanden echt zichtbaar werken. Je kunt ook heel goed Hoef&Huid geven als supplement, toevallig stond er een stukje op medisch;

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &forum=3&7

Dhr. Offereins noemt een aantal mogelijkheden, misschien interessant?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 09:56

Hoi,
Mijn paard heeft ook erg droge hoeven en slechte hoef kwaliteit met alle gevolgen van dien. Van mijn hoefsmid moest ik Zwavel gaan voeren en hij staat werkelijk goed op zijn pootjes. Zweer erbij.
Kim

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 10:31

op aanraden van de hoefsmid, ten tijde dat mijn een paard een dwars hoefscheurtje had, geef ik biotine. ik heb rappo biotin plus, één van de goedkopere. de dosering is 15 gram per dag voor paarden vanaf 500 kg. volgens het etiket bevat 1 kg 2.000.000 mcg (microgram???????? denk ik, lijkt mij erg weinig, maar toch). de hoefscheur is inmiddels uitgegroeid. het lijkt te helpen, haar hoeven brokkelen nog steeds maar echt in veel mindere mate als "vroeger", nou ja zolang gebruik ik het ook weer niet. ik geef het nog steeds omdat ik toen drie potten tegelijk had besteld. maar zal zeker hierna ermee doorgaan

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 12:26

Ik vind eigenlijk niet dat je direct het duurste middel moet gaan kopen, ik vind dus dat je veearts wel gelijk heeft. Als het niet werkt is het een beetje zonde van het geld. De hoeven van mijn paard brokkelen ook, maar als je ze regelmatig nat maakt en af en toe eens invet met laurierzalf of hoefvet met laurierextract erin, moet dat voldoende zijn.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 08:54

voor brokkelhoeven heb ikzelf de beste ervaring met gewone biotine.
en voor droge hoeven zegt mijn smid:elke dag kroonrand insmeren met laurierzalf,helpt de groei te stimuleren en tevens ook de brokkelhoeven tegen te gaan.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 23:00

wisten jullie trouwens dat biotine niet alleen maar goed voor de hoeven is maar dat de vacht van het paard hier ook meer van gaat glanzen. Het zorgt dus voor een betere vachtgroei

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 23:35

Hoi mensen,

Soja olie (A&P 3gld, per liter) zit bergen biotine in! Lekker goekoop Haha! , een scheutje per dag, na een hele tijd heeft je paard weer perfecte hoeven!

Groetjes!