Snel bij het veulen mogen, wel of niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Snel bij het veulen mogen, wel of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 15:18

Als een merrie een veulen krijgt komt het vaak voor dat je er voor ong 4 weken niet bij mag komen.
Dit is dan zo bij mijn Haflinger, maar mijn vriendin verzorg nog een Fries en daar kon je bij de eerste dag al bij het veulen komen, terwijl het Shetje wat ernaast stond dreigde te bijten als je ook maar een vinger uit stak.Hoe kan het dat dit verschild bij paarden.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:05

ligt denk ik aan vertrouwen van de merrie.
Ik heb een verzorgpony gehad die mepte de eigenaar de stal uit als ze erbij kwam, ik kon er alles mee doen, ondanks dat het veulen pas 2 dagen was.
Bij ons op stal kon je bij alle veulens er zo bij, alleen bij 1 moest je wel opletten, maar je kon er wel bij

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:23

Wij zijn er bij de geboorte bijgeweest, helpen het beestje geholpen om op te staan en vanaf een paar uurtjes oud al met ze staan knuffelen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:48

Ilindra laat ons er altijd direct bij, wat Lisa gaat doen merken we van het voorjaar wel.
Ilindra moet de eerste weken wel apart lopen met het veulen, als Händell te dicht in de buurt komt gaat ze over de rooie.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:26

De ene merie reageerd gewoon anders dan de ander, Jona was altijd heel beschermend en draaide haar kont naar je toe, Show Girl bevalt bijna bij je op schoot en je mag er aan komen zoveel je wilt, hoewel een beetje met rust laten natuurlijk ook wel goed is de eerste dagen. Verder heb ik schijt aan een lastige moeder ik pak gewoon het veulen om een halster om te doen ofzo. Ik ga meestal in een hoekje zitten, dan komt het veulen vanzelf wel nieuwsgierig kijken, ookal vindt mams het maar niks! Haha! En als het veulen doorheeft hoe lekker kroelen is.. dan heeft moeder weinig meer te vertellen. Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:34

zoals stef zegt, het vertrouwen van de merrie..
Zoals mijn ex-verzorg/bijrijd fokmerrie die was gewoon eenkennig, toen ik dr nog reed mocht ik als enigste bij haar veulen komen (met het veueln heb ik dus ook een enorme band op kunnen bouwen, helaas op 9 maanden oude leeftijd overleden ; ( ), maar een jaar later toen ik dr nietmeer reed en al een tijdje niet bij dr was geweest kon ik gewoon niet eens bij dr in de box komen..
Bij Bernadeth mocht ook alleen mijn paps en dr baas bij dr veulen komen, Sictine daarentegen liet iedereen bij dr veulen... Zo Bonanza ook

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:35

Ik kon er meteen bij, zo makkelijk is mijn merrie wel....Dit veulen was haar eerste, misschien dat het een volgende keer anders gaat?

Je suis Charlie.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:51

Hangt inderdaad helemaal van de merrie af. Bij de merrie van een vriendin van mij kon je absoluut niet bij het veulen komen. De merrie kwam zowat door de boxdeur als je alleen al naar het veulen wilde kijken, terwijl we met mijn eigen merrie helemaal geen probleem hadden. We waren bij de bevalling. We kregen helaas een tweeling. Een ervan heeft nog een tijdje geleefd, maar moest wel de fles hebben. Mijn man en ik zaten allebei onder de merrie om haar te melken. De een links en de ander rechts. Waarschijnlijk voelde ze gewoon dat we dat deden om te helpen, want ze vond het allemaal prima.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:54

bij de veulens die wodan's moeder heeft gehad kon je er alle keren zo bij. bij ycke het veulen van dit jaar waren we er zelf bij toen het geboren werd. en met een half uur zaten we bij haar in de box met mams.
Tien jaar geleden krijg mijn shetlander verzorgpaardje een veulen daar mochten we absoluut niet bij komen die begon al te trappen toen we het boven luik v/d stal open deden. na 2weken was dat helemaal over.

Wodan en ik onderweg in de M2

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:43

Ik kon ook meteen bij het veulen komen, ondanks dat ik met ons merrie geen goeie band had ... ze voelen het vaak gewoon aan als er hulp nodig is. Stoten ze je weg is het vaak wel helemaal goed met het veulen hoor ... eens het veulen meer zelfstandig komt mag je er vaak wel weer bij komen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:14

Ik was bij de geboorte van Universe en zodra hij geboren was kon ik erbij, terwijl Jamaica echt niet makkelijk was naderhand is dat ook gebleken! Ze had zo haar voorkeuren met mensen die mocht wel en die mocht niet! Ik denk dat het aan het paard zelf ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:22

Universe schreef:
Ik was bij de geboorte van Universe en zodra hij geboren was kon ik erbij, terwijl Jamaica echt niet makkelijk was naderhand is dat ook gebleken! Ze had zo haar voorkeuren met mensen die mocht wel en die mocht niet! Ik denk dat het aan het paard zelf ligt!


Als ik me goed herinner had Jamaica een lijstje in haar hoofd met wie er wel en niet bij mochten Haha!. Grappig om te zien hoe een merrie dat doet. Ze liet haar veulen ook niet graag alleen hè?

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:25

Lovely"]
[quote="Universe schreef:
Ik was bij de geboorte van Universe en zodra hij geboren was kon ik erbij, terwijl Jamaica echt niet makkelijk was naderhand is dat ook gebleken! Ze had zo haar voorkeuren met mensen die mocht wel en die mocht niet! Ik denk dat het aan het paard zelf ligt!


Als ik me goed herinner had Jamaica een lijstje in haar hoofd met wie er wel en niet bij mochten Haha!. Grappig om te zien hoe een merrie dat doet. Ze liet haar veulen ook niet graag alleen hè?
[/quote]

Oh hou op schei uit het veulen alleen laten dat kwam echt niet in haar woordenboek voor! Ze was zo ontzettend beschermend, af en toe werd het gewoon gevaarlijk, dat weet jij ook nog wel he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:27

Ja dat weet ik nog wel Haha!, die eigenwijze snuiter van een Universe had soms wat andere plannen dan zijn moeder en ja, dan ineens blijkt hoe sterk een paard kan zijn . Al met al mochten sommige mensen blij zijn als ze naar Universe mochten kijken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:37

Jet was heel beschermend en ik kon er in het begin nauwelijks bijkomen. Zodra ik Jet het halster om had en vastzette was er niets meer aan de hand Verward . Maar zodra ze weer los was kwam ze bijna door de tralies heen als je voor de box stond. Zo was ze ook naar de shetlander toe, die heeft ze in een onbewaakt ogenblik zo'n trap gegeven dat het arme beest zijn pootje op meerdere plaatsen gebroken had (en dus afgemaakt moest worden Huilen ).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:58

Bij sommige ponys kan ik ook gewoon de 1e dag er al bij komen..maar bij Selene hoef je dat niet te doen..die wordt al nijdig als je voorbij loopt....Sommige merries hebben een heel goed moederinstinkt en vertrouwen de eerste dagen/weken geen mensen...

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:17

Bij onze shetlandermerrie mocht je direct vanaf de 1e dag bij het veulen komen. Maar ze is dan ook een echte goedzak. Ze gingen gelijk de ochtend na de geboorte naar buiten en het veulen durfde de stal niet uit. Dus hadden we het opgetitd en naar buiten gebracht, vond ze allemaal prima. Ik denk dat het idd aan het instinct van de merrie ligt.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:20

Mijn verzorgpony (die witte in mn profiel) was toen ze drachtig was een vreselijke heks.
Toen het veulen er was mocht ik er wel meteen de eerste dag bij (in de stal). Ze moest wel alles zien, met dr grote hoofd. Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:07

Het hangt er vanaf wat voor karakter je paard heeft, wat voor "soort" moeder ze is. Isolda was de eerste twee dagen zo verschrikkelijk beschermend dat Udinde amper kon drinken. Terwijl ik er wel zo bij in kon stappen, dat maakte haar dan weer niets uit. Later konden er ook wel "vreemde" mensen bij, ze was helemaal niet kwaad.
Berber was bij haar eerste veulen (Isolda) heel erg boos, we hebben Isolda dus als klein veulen amper in de handen gehad, omdat we er niet bij konden komen. Bij de opvolgende veulens van Berber was ze helemaal niet meer kwaad Verward
Geen pijl op te trekken *LOL*

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:12

hangt af van karakter paard, band tussen het paard en mensen, hoeveelste veulen..........hier mogen we altijd super snel en makkelijk bij de veulens, maar dan zijn mijn droppies ook wel erg lief en mensgericht!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:19

Een merrie hier was normaal een poepie, kwam in galop op de af gesjeest, altijd knuffen. Maar toen kwam dr veulen en o wee als ik te dicht bij kwam, is later weer bijgetrokken. Haar moeder was hetzelfde, maar dat was niet zn knuffel.


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:30

Hangt inderdaad af van paard tot paard en kan ook veranderen in de eerste dagen. Bij mijn beide merries (moeder en dochter) kon je de bevalling zonder problemen meemaken. De dag daarop echter kon ik bij Sipora niet meer binnen zonder mij boos te maken, na enkele dagen was dit over. Maar naarmate ze langer bij mij was verbeterde dit. Kenora daarintegen heeft bij haar eerste veulen helemaal niet negatief gereageerd op mij. Niet de eerste dag en niet de dagen erop. Bij het tweede veulen mocht ik ook de bevalling meemaken maar 's anderendaags was ze we redelijk nijdig. Gelukkig was dit ook na een paar dagen over. Haar zus Odessa (die ik verkocht heb) liet zich na de geboorte van haar veulen door niemand benaderen, was echt gevaarlijk, met haar muil open vloog ze iedereen aan, .... behalve naar mij ! Ze was verkocht als veulen maar heeft bijna 3 jaar bij mij gestaan, en blijkbaar was ik in haar ogen de enige mens die te vertrouwen was in de buurt van haar veulen ! (ikke fier natuurlijk, maar het baasje niet content)

more with less


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, hagelslag, meniekske en 107 bezoekers