Ruzie met m'n stang en trens hoofdstel :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Ruzie met m'n stang en trens hoofdstel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 22:49

Ik rijd Perry nu afentoe in stang en trens, maar ik word helemaal kriegel van het in en uit elkaar halen van dat hoofdstel. Ik maak nl. graag mijn tuig na het rijden schoon en meestal haal ik het hoofdstel dan uit elkaar. Maar het is zo'n irritant gepriegel om de bradoon strap en neusriem door de frontriem gewurmd te krijgen! Dat zit echt zo strak! En als eenmaal alles weer in elkaar zit en ik bv. de neusriem recht wil trekken, trekt de trens aan de ene kant weer mee omhoog Boos!
Ik zit dus continue met een schots en scheef hoofdstel. Doe ik nou iets fout? Of heb ik gewoon een pokkehoofdstel? Of zijn er speciale frontriemen met ruimere lussen hebben zodat ook de bradoon strap er doorheen past? Ik vind het trouwens ook een hoop "bulk" achter de oren. Ik zit er over na te denken een hoofdstel te zoeken met een dubbel kopstuk, volgens mij zit dat veel beter voor het paard en kun je ook veel makkelijker iets rechtrekken zonder dat de rest meteen meegaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:53

Is het een nieuwd hoofdstel? Dan wordt het nog wel beter na wat meer gebruik en een paar keer invetten. Ik heb die ervaring nl niet, maar s&t is ook wel lang geleden *LOL*

PS kan dit niet beter op VMR?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 23:07

Ja, het is idd nieuw. Of nou ja nieuw.... het heeft een hele tijd ongebruikt in de kast gehangen. Maar het is dus nog heel weinig gebruikt. Ik hoop idd dat het soepeler gaat worden. Het is trouwens ook een nogal goedkoop hoofdstel dus niet echt superkwaliteit leer. Maar ik had geen zin om meteen al een duur hoofdstel aan te schaffen als ik toch nog voornamelijk op trens blijf rijden en starten.

Lielle schreef:
PS kan dit niet beter op VMR?


oops ik denk dat je gelijk hebt Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:34

de onze hangt al in de kast sinds 1993, ik heb er sindsdien nog twee keer mee gestart (met Trammelant in '95 en '99), ik wil het weer nodig hebben Frusty *LOL*

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 08:32

MMM, ik heb een chetak, daar is het geen probleem, die is heel erg soepel.
Nu zullen bokkers afvragen wat ik met een S&T doe: simpel, die was goedkoper dan een gewone, dus toen maar een S&T gekcoht. Die extra bakstuk is er zo afgehaald en dan heb je een normaal hoofdstel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:29

ik rijd er ook sinds kort mee. ik heb ook een nieuwe (wel soepel), maar al wel ingevet (door een vriendinnetje!) ik heb er zelf nooit zin/tijd in/voor Bloos Clown wel heb ii altijd ruzie met die teugels vasthouden, wat een gedoe zeg! Frusty Misselijk
Laatst bijgewerkt door paardje op 25-12-02 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:56

Gewoon doorbijten, het zal gewoon soepeler moeten worden door het bewegen en schoonmaken....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:49

Het zal na verloop van tijd idd. vast beter gaan omdat alles dan wat soepeler is.
Een hoofdstel met een gedeeld kopstuk vind ik fijner en alles is ook wat gemakkelijker te verstellen zonder dat je hele hoofdstel uit z'n fatsoen is.
Misschien een leuk kerstkadootje voor jezelf Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:23

Ik heb er nu 3 en ik heb met geen van allen dat probleem,
misschien heb je hem in de verkeerde volgorde in elkaar gezet?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 21:20

Sjuimpje schreef:
Ik heb er nu 3 en ik heb met geen van allen dat probleem,
misschien heb je hem in de verkeerde volgorde in elkaar gezet?


Ik heb de neusriem en de bradoon strap onder het kopstuk zitten en de riem van de neusriem loopt dan voor de bradoonriem langs. Snappie? Haha! Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan, zie ook niet hoe het anders zou moeten?