Kreupel of vastgereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Kreupel of vastgereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 09:48

Afgelopen zondag was er dressuurwedstrijd op onze manege. In de B reed een paard mee dat zo kreupel als wat liep. Het zag er echt schandalig uit. Maar de jury belde dit paard niet uit. De jury vond nl dat dit paard vastgereden was. Ze mocht de 2e proef toch starten maar zou dan zeker verliespunten rijden. Ze is gelukkig voor het paard toch niet gestart. En ze had geheel verdiend voor de 1e proef 108 punten. Persoonlijk vond ik het belachelijk dat zij gewoon haar proef verder reed en dat de jury haar niet uitbelde. Hoe denken jullie en de juryleden hierover??? Ben erg benieuwd.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:18

Ik vind het een beetje een vaag verhaal in de B kun je nml geen verliespunten rijden...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 13:22

Vage jury bedoel je want dit is toch echt door hem gezegd.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:24

Er is hier pas wel een discussie geweest waaruit naar voren kwam dat juryleden een combinatgie niet meer mogen diskwalificeren wegens kreupelheid omdat alleen een DA dat mag constateren. Dat zou er dus ook mee te maken kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:52

Maar die dicussie klopt niet.
het mag wel.
En dat doen ze zelfs bij niet kreupele paarden. (vandaar toen de discussie)
Waar wel de KNHS een onderzoek bij instelt Lachen Extreme duivel

Verder vind ik het eigenlijk verantwoordelijkheid van de ruiter.
Als die graag zijn paard naar de knoppen rijd moet die dat zelf weten.
Zullen ze thuis dan ook wel doen.
Dus maakt het toch niks uit.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:36

Rk, voor mij is het het een geval van klop en klepel, ik weet absoluut niet hoe het nu zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:47

Ik kom iig nergens tegen in het regelement dat het niet meer mag.
Dus ga er dan vanuit dat het nog steeds toegestaan is om een combinatie uit te sluiten.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:04

Verliespunten rijden in de B kan niet. Hoe het met uitbellen zit wegens kreupelheid weet ik niet.
Maar ik geloof dat jij rk al eens hebt meegemaakt dat je onterecht bent uitgebeld.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:49

Officieel mag je inderdaad een kreupel paard uitbellen, maar er wordt wel op gehamerd dat je zéér terughoudend moet zijn met deze maatregel, omdat de kans op klachten ed. steeds groter wordt. (Ik dacht altijd dat we gewoon met onze hobby bezig waren, maar voor sommige mensen is het schijnbaar belangrijk genoeg om het tot een rechtzaak te laten komen.) Verward
Advies: ga dus niet op de stoel van de dierenarts zitten, maar punt laag.
Maar als het zo slecht was dat de combinatie 108 punten haalde (ik neem aan dat het gewone proeven waren met 26 onderdelen) had ik diegene er toch uit gestuurd hoor. Ik ga niet 6 minuten zitten kijken naar een paard dat blijkbaar veel pijn heeft. Hij loopt niet voor niets kreupel.
En in het geval van Kawa, ik ben er niet bij geweest, maar ik vind het wel slordig van een jury als deze het verschil tussen kreupel en spanning niet ziet. Slechte zaak.

Navragen is beter dan afvragen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:04

In de B kun je toch echt geen minpunten rijden(anders had ze die de eerste proef trouwens ook gehad...)
Ik vidn het wel raar dat die jury de combinatie er niet uitgehaald heeft, zeker omdat er ook jury's zijn die bij een lichte onregelmatigheid al bellen(hebben wij met viertal gehad, pony was niet kreupel alleen gespannen...)...

Enne: Go Kawa! *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:39

nou ik weet dan niet precies hoe het zit, maar ik weet wel dat een meisje van onze club eens nog lager had dan 108 in de B, iets van 98 ofzo... maar nou kwam dat ook doordat ze van haar moeder dus maar B moest starten en het kind nog niet eens de letters van de bak wist..... Kortom, alles ging verkeerd...

En inderdaad, als je mensen teveel uitsluit krijg je daar denk ik ook gezeur mee, maar als het echt nodig is vind ik dat het best een keer mag gebeuren...

01-01-2009
      ♥ Dani 03-08-2011 ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers