in tweestrijd over mijn bijrijdster.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

in tweestrijd over mijn bijrijdster.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 10:15

Na een hele lange zoektocht heb ik eindelijk een lieve, betrouwbare en vooral VOLWASSEN bijrijdster gevonden (23 jaar)....

Maar nu het volgende... zij heeft het hele weekend gereden (overdag, ik ging 's avonds losgooien, zodat Banjer er lekker 2 keer uitkwam..)
en ik heb gister (maandag) zelf weer gereden.....

Ik ben me rot geschrokken... Banjer begon net weer heel nageeflijk te lopen, controleerbaar tempo, stelling, en.. de galop was controleerbaar... bokken deed ze alleen naar de zweep... Dat was allemaal weg... stelling? Wat is dat? Ze liep gewoon weer onder mijn kont vandaan...
en gister bokte ze of het een lieve lust was, terwijl ik haar niet eens een tikje bij gaf....

Wat zouden jullie doen? 1x per 2 weken heeft ze westernles met Banjer, vind ik prima... maar ik zou ook graag zien dat ze bij mijn instructrice zou lessen... haar reactie: "Tja... dat kan ik wel eens doen... dan kan ik vergelijken...." Ook niet echt gemotiveerd heb ik het idee....

Zouden jullie haar verplichten te lessen? Haar niet meer laten rijden? Of gewoon helemaal mee laten stoppen?

Voor het laatste voel ik heel weinig... ik heb zo lang moeten zoeken naar iemand die lief is voor Banjer, die betrouwbaar is, die volwassen is,
die komt als ze het zegt... en komt als je haar nodig hebt.... alleen het rijden merk ik gewoon heel veel probleempjes bij...
wat ik er in de rest van de week "in" rijd, dat rijdt zij er weer uit in 2 dagen...

Bedankt voor het lezen....


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:22

Toen ik een bijrijder zocht voor een paard wat ook westernmatig gereden werd heb ik de verzorger als enige verplichting gesteld om 1x per week een half uur prive les te nemen. Die kosten waren niet zo hoog en verder wilde ik geen geld voor het verzorgen/bijrijden.

Op zich een idee, alleen bracht deze het geleerde niet in de praktijk (ja enkel in de les) dus dat bleek ook niks te zijn uiteindelijk.

Je kan best eisen stellen. Het is jouw paard!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:35

Buitenzorg schreef:
Je kan best eisen stellen. Het is jouw paard!


Dat vind ik dus ook. Oke, jij bent er misschien mee geholpen, dat je een verzorger erbij hebt, maar wat heb je eraan als het rijden daardoor minder gaat. Ik zou het er zeker even over hebben.

Het kan nooit de bedoeling zijn dat je voor jou gevoel achteruit gaat.

Succes.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:14

Ik zou dus ook eisen stellen, het is jouw paard!
Banjer was al niet de makkelijkste en je wil toch niet weer opnieuw beginnen lijkt mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 11:19

Klopt... bedankt voor jullie reacties allemaal!!!

Als ik bv. een advertentie plaats, dan komen er alleen reacties van meiden van 14 ofzo... en niet beledigend voor die meiden bedoeld, maar Banjer is gewoon niet geschikt voor jonge meiden....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:20

Ik heb een hele tijd Aron bijgereden van bokster Evelien. Zij reed hem western en ik ben dressuur opgeleid. Op een gegeven moment ging Evelien op vakantie en paste ik 2 weken op Aron en reed hem dus 2 weken lang iedere dag. Nou, het ging echt super, hij liep beter dan ooit bij mij na die twee weken. Maar toen Evelien erop stapte voelde ze direct dat ik hem dressuurmatig had gereden; als zij haar been eraf hield vertraagde hij direct in tempo....haha, hij had zich dus helemaal aan mijn rijstijl aangepast. Hoe snel gaat dat bij paarden!!!

Gelukkig vond Evelien het niet erg en kon ik gewoon Aron blijven rijden. Wel heeft ze mij wat westernlesjes gegeven. Ze weet gewoon dat ik lief voor Aron ben en dat ik geen gekke dingen doe met hem. En hij krijgt zijn aandacht en beweging als ik bij hem ben. Dus het is maar net wat voor eisen je stelt.......maar ik kan mij voorstellen dat als Banjer een moeilijk paardje is, dat je wel wat hogere eisen stelt. Aron is ook een erg gevoelig paardje, dus waar het Evelien om gaat is dat ik hem heel rustig rijd en dat doe ik dus. Maar ze zou bijvoorbeeld niet willen dat ik dressuurlessen neem met Aron, dat kan ik mij voorstellen.

Hee, maar is het geen idee dat je bijrijdster wat lessen van Lynn en Marjan neemt?? Verward
Laatst bijgewerkt door Franca op 24-12-02 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 11:22

ik eis dat Banjer luistert en dat ik bepaal in welk tempo we rijden....
en dat is nu weer een probleempje aan het worden....

En het ligt niet zo zeer aan de rijstijl, maar aan de "pittigheid" en consequentie waarmee ze gereden moet worden... geef je 1 keer toe, dan heb je gelijk een probleem....

Nou zeg ik niet dat ik ook alles goed doe hoor...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:27

een lesje van Lynn en Marjan voor je bijrijdster regelen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 11:29

helaas kan ze de 28e niet... (dan heb ik dus weer les van Lynn en Marjan....)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:48

Sommige kinderen luisteren wel naar je, dus dat zou een optie kunnen zijn. Tuurlijk heb je twijfels, maar soms gaat het echt goed. Dus niet meteen iedereen afdanken, eerst een keer laten kijken en kijken of het klikt.
en anders met deze bijrijder duidelijk praten, dat het paard wel nageeflijk moet blijven enz., en dus dat zij haar rijstyl aanmoet passen. heb je haar wel eens zien rijden?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 11:50

ja... ik zie haar vrij vaak rijden... ze rijdt opzich heel netjes hoor.. maar ze pakt Banjer niet goed aan... ik bedoel... ze laat Banjer gewoon rennen, ze laat Banjer bokken, etc. ... Snap je wat ik bedoel? (ik ben niet zo goed in dingen opschrijven)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:52

Ze is dus niet consequent. Ze legt de lat niet hoog en blijft gewoon alleen maar mooi zitten. Dat vind ik niet rijden, dat is gedragen worden!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 12:00

ehm... daar komt het denk ik wel een beetje op neer Kleintje....
maar daarentegen is ze ook zeer betrouwbaar, neemt toch de moeite om 1,5 uur (!) uit te stappen als Banjer nat is, ze is zuinig op mijn spullen....

daarom vind ik het moeilijk.....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:04

Betrouwbaar en zuinig zijn is inderdaad erg belangrijk.
Ze is 23, waarom praat je er niet met haar over.
Vertel je dat je blij met haar bent maar dat je toch problemen ziet.
Ik bedoel... misschien kan ze je wel vertellen waarom.

Hoe lang doet ze Banjer nu?
Hoe lang heb jij Banjer en hoe lang heb je erover gedaan om een goede combinatie te worden?

Je zegt zelf dat Banjer niet de makkelijkste is. Misschien heeft ze tijd nodig om elkaar uit te proberen, om een combinatie te vormen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 12:09

ik heb Banjer nu iets meer dan 2 jaar... na ongeveer een half jaartje waren we een goede combi... toen begonnen de problemen weer (door o.a. verhuizing van stal... daar kan ze niet zo goed tegen)... en toen duurde het bijna een jaar...

Ze doet Banjer nu 2 maanden ofzo... en in het begin ging het heel erg goed... ze luisterde, was goed consequent... ik heb echt het idee dat ze wat angstiger is geworden sinds ze er vanaf is gevallen... Daar kan zij niks aan doen, maar zeg dat dan gewoon... dan kunnen we daar aan gaan werken....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:10

Misschien durft ze dat niet te zeggen omdat ze bang is dat ze dan niet meer mag rijden!
Jij constateert nu een probleem, dus gewoon gaan praten.
Achter de rug om gepraat is voor haar ook niet leuk en al helemaal niet als wij zeggen dat je dan moet stoppen!
Wie weet is er iets onbenulligs en kan je het makkelijk oplossen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:18

Ik zou haar gewoon eerlijk het probleem vertellen, en vragen of ze bij jouw instructeur wil gaan lessen om verdere problemen te voorkomen. Het is een volwassen meid, dus dat snapt ze wel.
Zuinig op zijn hoor, zo'n verzorgster, is goud waard!

Nog veel plezier gewenst met z'n 3en!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:09

Ik zou niet meteen stoppen met haar. Uit je reacties maak ik op dat je verder heel erg tevreden met haar bent. Dus ik denk dat praten de eerste logische stap zal zijn.
Probeer haar uit te leggen waarmee je precies problemen hebt en stel haar dan voor een aantal keer les te nemen bij jouw instructeur/-trice. Op die manier kun jij ook bekijken of dat verschil maakt.

* To Belg, or not to Belg *

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:18

Kleintje schreef:
Misschien durft ze dat niet te zeggen omdat ze bang is dat ze dan niet meer mag rijden!
Jij constateert nu een probleem, dus gewoon gaan praten.
Achter de rug om gepraat is voor haar ook niet leuk en al helemaal niet als wij zeggen dat je dan moet stoppen!
Wie weet is er iets onbenulligs en kan je het makkelijk oplossen!


Hier ben ik het helemaal mee eens.
Gewoon echt met haar gaan praten.

Daarnaast nog een opmerking:
ik las dat ze western-les krijgt met Banjer. Ze rijdt dus western?
Tja het is wel zo dat ze dan op een heel andere manier hulpen geeft dan jij, dat het paard zelf dan ook anders gaat reageren op hulpen en als jij (nadat zij 2 dagen gereden heeft) dan weer engels rijdt is dat vrij verwarrend en frustrerend voor Banjer.

Je kunt dus inderdaad gewoon zeggen dat je om die reden wilt dat ze les heeft van iemand die engels les geeft, en verder kun je met haar praten over het 'consequenter zijn', bijv. bij bokken.

Mocht ze na het vallen van pas geleden nog wat onzeker zijn, dan kun je aanbieden een keer in de week samen Banjer te rijden, dat je als zij rijdt even wat tips kunt geven en wat ideeën over hoe jij erover denkt?
Want vaak kun je, exact op het moment dat ze rijdt, pas precies aangeven hoe je zelf zou reageren, of hoe je wilt dat ze doet.
Een soort les zeg maar.
Tenslotte ken jij Banjer beter dan wie ook, dus ze kan op dat gebied veel van je leren! Lachen

Veel succes! Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 14:22

ik wil Banjer omscholen naar Western.. maar dati s moeilijker dan gedacht... ik rijd haar momenteel dressuurmatig met een westernzadel...

Mijn bijrijdster WEET dat ik haar voorlopig nog engels gereden wil hebben ivm soepelheid en stelling.... dat heb ik haar al meerdere malen gezegd....

Maar ik ga in ieder geval wel nog een keer met haar praten...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131991
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:45

Het klinkt als een superbetrouwbare meid die goed is voor je paard, die zou ik zeker niet te snel afschrijven.

Rijdt ze altijd alleen ?
Misschien kun je de komende tijd meegaan als ze rijdt, zo kun je ook meteen aangeven wanneer het in jouw ogen fout gaat.
Praten is natuurlijk prima, maar in de praktijk werkt het toch makkelijker als je erbij staat en meteen aan kunt geven wat er in jouw ogen kan verbeteren.
En andersom misschien ook: je kunt haar eens uitnodigen als je aan het rijden bent, en uitleggen waarom je bepaalde dingen doet (of niet).

Veel succes, jullie komen er samen vast wel uit !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 15:49

He tis idd een super betrouwbare meid... en ik wil haar eigenlijk ook niet verlizen als bijrijdster.... meiden als zij zijn moeilijk te vinden... Ik ga aan haar vragen (eisen vind ik zo'n naar woord) of ze bij mijn instructrice wil gaan lessen..

De komende keren ga ik er ook weer bij zijn, zodat ik haar idd kan zeggen wanneer ze strenger moet zijn.... en dingen voor kan doen....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:37

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:57

Ik persoonlijk zou hier niet al te open over praten op deze site. Stel je eens voor dat je verzorgster dit ook zou kunnen lezen.

Nee, mijn idee is praat er met je verzorgster over en niet met vreemde / andere mensen.

John

Als het schip lek is, gaan de ratten van boord.

Wat een zelf spot hebben sommige mensen, ONGELOOFLIJK SAAI.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:19

wij hebben op dit moment grote problemen met bijrijdsters, ik wil alleen zeggen wees er erg zuinig op.........ik loop nu stage(4 dagen in de week) en dan worden er 3 van de 4 gereden voor mij....voor 1 maakt het niet uit,die vind alles best en gezellig, maar we hebben een heel bang paard met een ongelovelijke energie , ze moet minstens 1,5 uur rijden en dan ook nog goed doordraven en enkele galopjes, anders is ze de volgende dag levensgevaarlijk( vreselijk, maar ik kan er wel tegen) ze zijn dus wat bang en rijden haar nu een klein uurtje in het weiland(stap en draf). het is al wat beter,maar lang niet genoeg voor het paard(zo blijft ze zo gek!) truus de oudste merrie moet hard worden gereden, anders rent ze weg en heb je niks meer te vertellen, maar ik merk dat ze haar alles laten doen(gras eten en keihard over stenen galopperen) ik houd haar gewoon amper als ik lekker wil gaan rijden.........de jongste is nog niet ingereden, maar daar mogen ze niet aankomen omdat ze bij iedereen gevaarlijk wild is(speels wild) en wil niet dat er ongelukken gebeuren, bij mij is ze poeslief en loopt geheel los over het strand achter me aan te huppelen....heb haar fles gegeven en ze respecteerd verder niemand...ze galoppeert zeker weg als ze naar buiten gaan lopen met haar. Het gaat wel niet helemaal goed, maar ik ben zo onwijs blij dat ze elke dag komen om te helpen met rijden,mesten, poetsen, schoonmaken en zijn net voor mijn spullen

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, Nirvana95, Patriesje en 106 bezoekers