wat zouden jullie denken van een pensionstal.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

wat zouden jullie denken van een pensionstal.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 22:01

pensionstal keurmerk moest het zijn.

had het er gisteren met mijn broer over. er zijn zoveel slechte stallen en dat ondek je pas als je er staat en er zijn goede stallen, die om de een of andere reden een slechte naam hebben gekregen.
zou het niet fijn zijn als je in een boekje of op i net kon opzoeken wat voor stallen er in jou omgeving zijn?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


prompter

Berichten: 11042
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:13

In Engeland zijn ze nu met zoiets bezig, daar kan ook iedereen een pensionstal beginnen zonder ook maar enige kennis van paarden te hoeven hebben, net als hier. Misschien eens volgen hoe het daar gaat (welke eisen enz.) en het dan ook hier proberen in te voeren?

(Maar ik denk dat sommige pensionhouders ook graag een keurmerk voor klanten zouden willen hebben Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 22:19

juist het moet natuurlijk twee kanten op werken. met zo'n keurmerk kun je meer klanten krijgen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:31

Klinkt goed, maar is denk heel moeilijk objectief te meten voor een buitenstaander. Verder zoekt de een veel meer luxe dan de ander, of veel meer gezelligheid, of veel meer ... (vul maar aan).
Ik denk dat meningen vragen van mensen die er al staan en op een vergelijkbare manier met hun paard omgaan veel duidelijkheid geeft, en dat je niet moet vergeten dat het overal wel eens wat is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48353
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:36

ik zou het een zeer goed idee vinden... is er in NL al zoiets? En hoe zet je zoiets op?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:08

En hou er rekening mee dat er aan een goedgekeurde pensionstal ook een heel ander prijskaartje hangt... .Haha!

Het is al zo wat Miran zegt. De een wil perse een binnenbak en een solarium en de ander is tevreden met weidegang en een buitenbak.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:23

Wat goed of slecht is hangt helemaal af van je eigen wensen en eisen. Ik denk dat je al snel kunt zien of je met een goede of slechte stal te maken hebt als je de stallen langs loopt:
- is het schoon
- is paard-veilig
- zijn de stallen ruim
- is er voldoende frisse lucht en licht
- hoe staan de gestalde paarden er bij
- hoe kijken de paarden uit hun ogen
Ik denk dat ik aan die dignen wel kan bepalen of een stal goed of slecht is. Voormij zou een keurmerk niet nodig zijn.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:43

Een keurmerk is leuk, maar er zullen veel mensen zijn die zo'n keurmerk niet aan zullen vragen. Vaak hangt er een prijskaartje aan om een keurmerk te mogen voeren plus dat je er vaak extra werk (o.a. administratie) mee hebt. En ook met keurmerk kan het toch niet gaan zoals beoogd, een dag per jaar de boel op orde als ze controlebezoek komen afleggen en je mag weer een jaar. De slechtste maneges die ik gezien heb waren wel fnrs met 1 of 2 sterren bijvoorbeeld.

En als je zelf een beetje rondkijkt, gewoon binnen komt vallen zodat je ziet hoe het er aan toe gaat dan kun je al veel zien. En als je het niet vertrouwd afspraken op papier zetten.

Sprakeloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:59

Lijkt me niet zinvol, want de een is ergens dolgelukkig waar de ander binnen een dag gillend van het erf zou gaan. Kijk maar naar onze eigen situaties; waar jij nu staat, zou ik het geen week uithouden. Vreselijke stal, veel te druk, veel te veel kinderen, veel te veel prutsmuts. Terwijl jij het er wel naar je zin hebt.
Omgekeerd zou jij het bij ons veel te trainingsgericht vinden, te ongezellig en te stil, terwijl ik het er heel goed naar m'n zin heb.
Miran staat nu op de stal waar wij samen hebben gestaan, en niet voor niets zijn vertrokken. Wij hadden zo onze redenen, Miran heeft het er prima naar haar zin.
Is dus niet meetbaar.

Ik denk dat je er veel meer aan hebt om zelf goed rond te kijken bij andere stallen, en te weten wat er in de regio allemaal te krijgen is (voor het geval dat.... Haha! )

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 12:08

Tja ik heb natuurlijk nog niet alles uitgewerkt, maar zat wel te denken aan iets van sterren. Ik zou dan ook niet alleen mensen van buiten af willen laten kijken ook de klanten aan het woord willen hebben.
Klachten die mensen hebben serieus nemen en dan weer eens komen kijken mocht dat nodig zijn voor die klacht.
Tuurlijk moet er controle blijven en eigelijk moet het per ster bepaald worden wat de prijs mag zijn. Verschild natuurlijk per gebied. In zh is een stal met binnen bak duurder dan in gelderland ofzo, maar het zou er misschien voor kunnen zorgen dat de prijzen niet uit de pan schieten en dat je niet voor een stal met weide en een buitenbak 250 euro moet betalen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:14

Tja, dat betaal ik nu dus voor een stal met wei en buitenbak, en ik ben er erg tevreden over. Dus waarom zou jij je daar druk over gaan maken?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 12:17

omdat dat voor vele te duur is en niet de prijzen zijn die er bij horen.
als je de keus had om voor dat wat je nu hebt 200 of 250 euro te betalen wat zou je dan doen?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:18

250 Euro betalen bij deze stalhouder. Omdat de prijs/kwaliteitverhouding in orde is. Zie je wel dat jij het niet kunt beoordelen? Jij kunt via Bokt al zien of een stal te duur is of niet Haha! Hoe kun je dan in vredesnaam een goed onderzoek instellen Verward

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 12:23

nee tuurlijk, maar ben dus ook nog niet bezich. tuurlijk is de prijs kwaliteits verhouding een belangrijk punt. het kan zijn dat ze super voer krijgen en dat er veel voor je paard gedaan word, maar dat zou ik moeten uitzoeken en navragen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:28

En DUS kun je nu nog niet zeggen dat het veel te duur is en dat die prijzen er niet bij horen. Je hebt geen flauw idee wat er verder voor gedaan wordt, of het vol- of halfpension is, hoe de paarden erbij staan, of ze buiten gezet worden, hoe de kwaliteit van de bakken is, hoe de begeleiding is etc etc.
Prematuur dus.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:38

WAt een onzin zeg, je bepaalt nog altijd zelf wat goed is en wat fout is. Keurmerk=onzin. Dan wordt het alleen maar duurder. Iemand met keurmerk gaat meer vragen.
Ik hoef geen luxe, dus dan zou ik nooit een stal met keurmerk willen beginnen of daar gaan staan. Toch zben ik,en genoeg andere mensen tevreden met een stal+ buitenbakje en weidegang voor weinig.

Wat de 1 goed voer vindt, vindt de ander niets. De paardne die ik nu rij krijgen nog geen kilo biks per dag, maar het zijn wel sportpaarden. Ze krijgen praktisch onbeperkt kuil. Niet iedereen wil dat, maar ik vind het prima. Ze hebben soms te veel energie, en zijn dik genoeg, kunnen het werk aan. Dan ga ik niet betalen voor 5 kg biks zeg maar, omdat dat volgens het keurmerk goed is.

Iedereen mmoet gewoon zelf een stal kunnen beginnen en zelf een stal uit kunnen zoeken. De kwaliteit bepaal je ZELF, niet een ANDER!!!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:17

Zou heel erg goed zijn, want er zijn nog teveel pensionstallen die niet goed zijn. (incl mijn stal waar ik zelf sta)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:03

sjakie schreef:
Zou heel erg goed zijn, want er zijn nog teveel pensionstallen die niet goed zijn. (incl mijn stal waar ik zelf sta)


En wat zou een keurmerk aan jouw stal veranderen? Denk je heus dat die eigenaren dan een keurmerk gaan aanvragen? Persoonlijk denk ik van niet. En als het je niet bevalt ergens moet je of een gesprek aangaan met de eigenaar van de stal of je probeert een andere stal te vinden!

Er zijn zoveel zaken die meespelen op een stal die niet meetbaar zijn. Als ze zeggen dat iedere dag de paarden buiten komen, hoe wil je dat aantonen? En dan staan ze de dag van het controlebezoek buiten, kan best zijn dat ze de rest van het jaar binnen staan.

Sprakeloos

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:04

maar als je stal toch niet bevalt, kan je toch op zoek gaan naar een andere stal?
de stal waar is zelf sta vindt ik wel goed, maar dat zal wel niet iedereen met me eens zijn.
en vindt een stal al beter als je als je iets niet bevalt naar de eigenaar kan stappen en daarover kan praten, en dan zou het helemaal perfect zijn als er dan nog een oplossing gevonden werd ook hihi.

aan de ene kant is zo'n keurmerk wel handig, maar dan zou er een heel boek gemaakt moeten worden met verschillende soorten stallen, luxe en minder luxe.

maar als het idd veel gaat schelen in het stalgeld denk ik dat er nog mensen zat zijn die dan toch liever naar een stal zonder keurmerk gaan want niet iedereen heeft de middelen om 25 tot 50 euro extra uit te geven iedere maand.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:32

Ben bang dat hoe hoger de pensionstal aangeschreven staat, hoe hoger de prijzen worden Scheve mond Paarden houden is al duur genoeg...ik kijk zelf wel welke pensionstal ik fijn vind voor mijn paard en ik.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:42

Wanneer is een pensionstal niet goed?
Voor mij is dat wanneer die niet voldoet aan mijn eisen. Een eis voor mij is dat ik iedere dag lekker kan trainen, en dan niet met 10 of 12 man tegelijk. Dat zo'n stal naar mijn maatstaven slecht is wil dat nog niet zeggen dat dat voor iedereen slecht is!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:15

Esther schreef:
En wat zou een keurmerk aan jouw stal veranderen? Denk je heus dat die eigenaren dan een keurmerk gaan aanvragen? Persoonlijk denk ik van niet. En als het je niet bevalt ergens moet je of een gesprek aangaan met de eigenaar van de stal of je probeert een andere stal te vinden!

Er zijn zoveel zaken die meespelen op een stal die niet meetbaar zijn. Als ze zeggen dat iedere dag de paarden buiten komen, hoe wil je dat aantonen? En dan staan ze de dag van het controlebezoek buiten, kan best zijn dat ze de rest van het jaar binnen staan.


Ik heb het over hele simpele dingen als lekkage in de stal of teveel condens vorming, stopcontacten waar de regen zo kan inslaan met alle gevolgen van dien. Omheining die niet goed is etc etc etc.

Of het bij op stal wat zal veranderen geloof ik idd niet, maar ik praten wat ik wil er gebeurt gewoon niks. (

En daarnaast is het niet in elke omgeving even makkelijk van stal te veranderen. Ik heb ook mijn beperkingen in financieen en tijd. En daarnaast zoals jippie zegt heeft iedereen zijn eigen eisen. (ben overigens wel met iets anders bezig)

Maar om weer even terug op het onderwerp te komen. Ik vind het erg als er een algemeen keurmerk komt voor bepaalde kwaliteitseisen zoals bijvoorbeeld veiligheid voor paard en ruiter. En dan niet zelf een keurmerk moeten aanvragen, maar gewoon alle pensionstallen proefsgewijs controleren.

De vraag is alleen of het haalbaar is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:16

Esther schreef:
En wat zou een keurmerk aan jouw stal veranderen? Denk je heus dat die eigenaren dan een keurmerk gaan aanvragen? Persoonlijk denk ik van niet. En als het je niet bevalt ergens moet je of een gesprek aangaan met de eigenaar van de stal of je probeert een andere stal te vinden!

Er zijn zoveel zaken die meespelen op een stal die niet meetbaar zijn. Als ze zeggen dat iedere dag de paarden buiten komen, hoe wil je dat aantonen? En dan staan ze de dag van het controlebezoek buiten, kan best zijn dat ze de rest van het jaar binnen staan.


Ik heb het over hele simpele dingen als lekkage in de stal of teveel condens vorming, stopcontacten waar de regen zo kan inslaan met alle gevolgen van dien. Omheining die niet goed is etc etc etc.

Of het bij op stal wat zal veranderen geloof ik idd niet, maar ik praten wat ik wil er gebeurt gewoon niks. (

En daarnaast is het niet in elke omgeving even makkelijk van stal te veranderen. Ik heb ook mijn beperkingen in financieen en tijd. En daarnaast zoals jippie zegt heeft iedereen zijn eigen eisen. (ben overigens wel met iets anders bezig)

Maar om weer even terug op het onderwerp te komen. Ik vind het erg goed als er een algemeen keurmerk komt voor bepaalde kwaliteitseisen zoals bijvoorbeeld veiligheid voor paard en ruiter. En dan niet zelf een keurmerk moeten aanvragen, maar gewoon alle pensionstallen proefsgewijs controleren.

De vraag is alleen of het haalbaar is.


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 20:37

wat dus wel handig is, is als je opzoek bent naar een nieuwe stal. je op de site van het keurmerk kun vinden welke stallen over wat beschikken toch?
kort om stel je voor je bent opzoek naar een stal
met buitenbak
veel bewegings mogelijkheden voor je paard een droge stal met voldoende voer voor jou paard en niet duurder dan 200 euro in omgeving
tilburg.
dan kun je het dus op de site vinden. er moet veel info bij staan ook ervaringen van pension klanten van die stal en de ervaring van die gene die langs geweest zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:48

Ik vind het ook onzin.

Een goede stal werkt zijn naam vanzelf omhoog een slechte niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, majemalo, Mevr_Meeuw, ogidni, RenateHidden, senna21, Symke, Typhoon, Vinny12511 en 93 bezoekers