stands, ja of nee?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

stands, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 13:44

In bit stond een stukje over stands. Ik ben het dus niet echt eens met Fabian Brockotter (ofzo). Ik vind dus altijd dat hij het zo zwart-wit stelt, vaak is het minder erg dan hij zegt, of zlefs helemaal niet erg.

Hij beweert dat stands zielig zijn, het moest verboden wordne vindt hij.


Wat vinden jullie?

Ik bne dus niet direct tegen stands. Als ene paard er 1-2 uur uitkomt om te werken, en nog een paar uur in het land, dan heb ik niets op stands tegen. Goede laag stro erin, en het paard komt niets te kort.

Veel maneges met stands hebben weinig tot geen bodembedekking, en gene weidegang. En dat vind ik dus wel verkeerd.

Maar een stand is dus niet per definitie verkeerd.


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:10

Op mijn oude manege stonden de paarden in stands.Sommige stands waren donker en konden de paarden niets zien.
Ik vindt bij stand dat de paarden dan maar de hele dag een beetje tegen de muur aan staan te kijken.als er nou een raampje bij hun hoofd zat dan konden ze nog een beetje naar buiten kijken.Ik vindt stands niet slecht als er maar genoeg stro in ligt,groot genoeg is zodat de paarden er wel makkelijk in kunnen liggen. en niet donker is.
En als de paarden wel geoneg eruit komen en niet de hele dag in zo'n stand staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:15

Ik ben absoluut niet tegen stands, zolang de paarden voldoende beweging en sociale contacten hebben.
Scheelt een manege veel ruimte en dus geld, en dat kan weer aan andere nuttige dingen besteed worden.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:20

Ik ben niet direct tegen stands, als ze maar ruim genoeg zijn, genoeg stro enzo erin ligt en de paarden er lang genoeg uitkomen.
Wel ben ik er tegen als ze er geen schot tussen hebben maar bv alleen die houten balkje die er tussen hangt. Zo krijgen de paarden makkelijker een trap van degene naast hun, of als het paard 'om gaat' dus meer dwars gaat staan plet hij zowat de ander. Daar ben ik wel tegen omdat er paarden zijn die niet zo dominant zijn dus alles toelaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:21

Maar juist paarden in een stand zonder schotten gaan socialer met elkaar om. En je hebt minder kans op vastliggen als er geen vaste wanden of schotten zijn, dus minder kans op verwonding.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:22

ik ben absoluut TEGEN stands... hoe zou jij het vinden om de hele dag vastgebonden te staan en tegen een muur aan te moeten kijken...

Ik heb gister op stal gehoord dat ze stands willen gaan verbieden.... ik hoop echt van ganser harte dat dat waar is....

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:50

SmithsGirl schreef:
ik ben absoluut TEGEN stands... hoe zou jij het vinden om de hele dag vastgebonden te staan en tegen een muur aan te moeten kijken...


Deze reactie vind ik (maar ja, dat is mijn mening) dus helemaal NERGENS op slaan.
Hoe zou jij het vinden om de hele dag in een klein hokje waarin je net twee passen kunt zetten, te staan?


Ik vind stands (evenals boxen) best wel kunnen, mits een goede en schone vloerbedekking en voldoende beweging.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:00

Honeybee... ik vind het ook niks dat ik nu geen mogelijkheid heb om mijn pony overdag een paar uur minstens buiten te zetten....

Sowieso hoort een paard/pony minstens een paar uur per dag buiten te kunnen komen... en dan niet alleen onder het zadel mogen doen wat de mens wil, maar ook los in de wei/paddock, zodat ze even kunnen doen wat ze zelf willen...

Ik zie een box (en zeker een stand) als een "noodzakelijk" iets... (bv. in geval van ziekte ofzo..... ik zou ook wel graag een loopstal willen...

Daarom zal ik zo blij zijn als ik in de provincie Groningen woon.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:15

Je hebt stands en je hebt stands.
Er zijn stands van twee meter breed en er zijn stands waar een paard nieteens in kan liggen.

En als zelfs de weense hogerijschool de paarden op stand heeft staan, is dat misschien door traditie geboren (en ze kunnen moeilijk gaan verbouwen in die historische stallen) maar dus ook niet levensbedreigend voor een paard. En reken maar dat ze er zuinig zijn op hun paarden hoor. En op stand moet kunnen, mits voldoende licht, frisse lucht en genoeg bedekking aamwezig zijn....

Persoonlijk moet ik toegeven dat ik mijn paard het liefst in een box heb van 3,5m x 3,5m. want 2,5m x 3m vindt ik ook al te klein...dat is de maat van een stand, met het verschil dat ze losstaan...

Je suis Charlie.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:23

Ik vind stand helemaal geen probleem als de paarden er regelmatig uit komen en een schone ondergrond hebben...Haha!
De manege waar ik vroeger gereden heb had de stands altijd redelijk goed voor elkaar. De meeste paarden liepen drie uur op een avond en (behalve de winter) kwamen ze ook hele dagen het land op, dan vind ik dat het makkelijk kan hoor *LOL*

Dat stuk in de bit vond ik trouwens toch al overdreven, ik zie de regering nog niet snel stands verbieden Haha! Ze hebben al genoeg te doen en ik denk niet dat dit prioriteit heeft! Plus dat het in de meeste gevallen ook helemaal niet zo zielig is als wel beweerd wordt...Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:27

Ik ben tegen stands.
1: klein
2: kijken tegen een muur aan
3: kunnen niet eens omdraaien
4: paarden zoeken ook voedsel in de stal, in een stand is dat niet mogelijk
5: zo ouderwets, een manege draait om de paarden, geef die een fatsoenlijke box. want
Sonja schreef:
Ik ben absoluut niet tegen stands, zolang de paarden voldoende beweging en sociale contacten hebben.
Scheelt een manege veel ruimte en dus geld, en dat kan weer aan andere nuttige dingen besteed worden.


Nuttige dingen? Paarden zijn zeer nuttig voor een manege !!!!!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:29

Banjer staat in een box van ongeveer 3.60 x 3.60.... ze is 1.54 en ze kan lekker met haar koppie over de deur heen hangen en naar buiten kijken....

ik vind dat ik een van de beste boxen heb van de pensionstal.... maar helaas... het is een BOX... en dat is op zich niet erg... maar in de winter hebben we helaas geen mogelijkheid om de paarden overdag (minstens) een paar uur per dag buiten te gooien....

In de zomer staat Banjer daarentegen wel dag en nacht op het land... en ze heeft tot eind november ook overdag buiten gestaan...

Een vriendin van mij heeft haar pony in een box van hooguit 2.5 x 2.5 staan... kan zij niks aan doen... maar dat was de enige box die haar stal haar aan kon bieden... zij heeft dus noodgedwongen haar pony (toen 1,5) een paar maanden op stand gehad....


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:32

Sando schreef:
Nuttige dingen? Paarden zijn zeer nuttig voor een manege !!!!!!!


Paarden ZIJN de manege... zonder paarden is een manege niks meer dan een gebouw met een grote zandbak....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:33

Een stand hoeft niet slecht te zijn. Mits een paard er niet 24 uur p.d. in hoeft te staan. Maar datzelfde geldt ook voor een box.
Elk paard heeft beweging nodig. Onder de man of lekker buiten in de wei. Maar een paard hoort geen 24 uur per dag op stal, of die nou bestaat uit een stand of uit een box.
Ik vind wel dat de stand een goede dikke laag bodembedekking moet hebben, en hij moet wel zo ruim zijn dat het paard kan gaan liggen. Tussenschotten daar ben ik niet zo'n voorstander van aangezien het paard hiertussen klem kan komen te liggen.
Ook belangrijk dat een paard in zijn stand niet tegen een blinde muur aan staat te kijken. Ik vind dat het dier wel wat uitzicht moet hebben.

Voor manege's is het niet altijd haalbaar om alle dieren in een ruime box te stallen. Stands kunnen dan een goede oplossing zijn.

* To Belg, or not to Belg *

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:39

daar zit een kern van waarheid in Linda... sowieso moet een stal/box/stand voorzien van een lekkere dikke laag bodembedekking...

Maar ik heb het niet helemaal begrepen... staat er nou wel of niet in Bit dat stands verboden gaan worden? Bij ons op stal zeggen ze dat stands wel verboden gaan worden, maar uit het verhaal van Germie begrijp ik dat alleen die man vindt dat het verboden moet worden....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:42

Honeybee schreef:
Deze reactie vind ik (maar ja, dat is mijn mening) dus helemaal NERGENS op slaan.
Hoe zou jij het vinden om de hele dag in een klein hokje waarin je net twee passen kunt zetten, te staan?


Daarom ben ik ook tegen stands én tegen kleine boxen.
Het argument hier van dat stands beter zijn voor sociale contacten vindt ik om te beginnen als de rijnste onzin. Dat kun je in een box ook (de tussenwand voor de helft dicht maken, dat heb ik ook dus ze kunnen hier met hun buurman spelen en doen) daarnaast kun je een box zo groot en klein maken als ze zelf wilt dus dan is het maar de vraag wat je je paard gunt. Als je paard z'n sociaal contact even beu is en aan rust toe is kan hij het ook aftrappen in z'n box en aan de andere kant gaan staan buiten bereik...ow wat leuk in een stand als je buurman je niet met rust laat en je geen kant op kunt.
Verder moeten ze in een box niet de hele tijd tegen dat geestdodende zelfde muurtje aankijken waardoor ze hun frustratie uitwerken op de buurman die op zijn beurt hetzelfde gaat doen. (gezellig hé zo lekker samen in de stand)
In een box kunnen ze (als je een goede maakt) ook lekker buiten kijken waar een hele tijd vanalles te zien is (en dus niet tegen die muur waar zo nu en dan eens een spin langst komt gekropen) weerom extra afleiding.
Paarden horen zowiezo niet op stal, gun ze dan ook zo veel mogelijk ruimte, contact en afleiding, volgens mij is een stand dan niet het beste wat je je paard kunt geven.
Jezelf vertellen dat ze er vaak genoeg uitkomen vindt ik jezelf mooie praatjes vertellen om je geweten te sussen. Paarden zijn dan ook nog eens scharreldieren, die bereikbare meter voor je neus heb je snel doorgezocht hoor, paarden horen op de wei dan ga je ze toch iets geven wat dat daar het meest op lijkt? EEN RUIME BOX MISSCHIEN?
Waarom zijn we niet tegen stands? Omdat je meer paarden kwijt kunt op een zelfde oppervlakte, zo houdt je geld over en kun je "nuttigere" dingen veroorloven voor je manege...ik heb altijd gedacht dat de paarden en pony's toch wel het allerbelangrijkste waren hoor, of ga je trekker leren rijden daar? (nee daar leer je paardrijden) en jullie weten waarschijnlijk ook wel hoe leuk het is om een gefrustreerd paard in de omgang of onder je kont te hebben...
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 23-12-02 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:43

Onze manege paarden staan ook in stands. Die zijn toch heel anders dan door sommigen hierboven omschreven. Zoals Cassidy al zei, je hebt stands en stands. Bij ons kijken ze niet tegen een muur aan, ze kunnen naar de overburen kijken en met het buurpaard klooien. Het stand-gedeelte was ooit een koeienstal. Er zijn 2 stands over een breedte van 4 meter. De lengte is 2 meter met daarachter een looppaadje naar de deuren. Ze worden dus via de achterdeuren van de schuur binnengezet. Oei wat klinkt dit warrig. Er ligt voldoende stro in de stands, ze worden iedere dag uitgemest, de paarden staan van 8 tot 5 buiten en ze hebben genoeg sociaal contact op stal dus ik heb er geen problemen mee. Ik heb idd ook stands gezien die heel smerig waren en waar paarden echt volle dagen tegen een muur aan kijken, dat vind ik idd helemaal niets. Ik vind dat een paard rond moet kunnen kijken.

Loolapelooza schreef:
Bij deze groet ik dan ook alle voorstanders van de stands, tot gauw......op RT.


Nou dit vind ik zwaar overdreven opmerking hoor Boos! Het hangt er gewoon van af wat soort stands het zijn. En ik heb nooit problemen meegemaakt door de 'sociale contacten' onze stands zijn breed genoeg en ze kunnen alleen bij elkaar komen als ze allebei dezelfde kant op gaan hangen. Als ze geen behoefte aan elkaar hebben laten ze elkaar gewoon met rust. Af en toe schopt er wel eens eentje tegen het schot maar dat doen ze in een gewone box ook.
Laatst bijgewerkt door missy_m op 28-12-02 12:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Don't hate me cause you ain't me!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:54

Ik vnd stands niet zielig,:

* manegepaarden komen vaker hun stal uit, dan privepaarden in een box.
* In een stand hebben ze nog sociaal contact
* een paard eet het merendeel van de dag, dus ze hebben geen eens tijd om naar de muur te kijken

Maar een box met uitloop is wel helemaal mooi!!! Daar staat Phantom in!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:01

Ik vind stands niet zielig,:

* manegepaarden komen vaker hun stal uit, dan privepaarden in een box->je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.
* In een stand hebben ze nog sociaal contact-> Erg leuk als je dan eens even wil rusten maar je buurman daar geen zin in heeft. Een box geeft ook sociaal contact als je hem zo maakt en je paard kan zich terug trekken als hij dat wilt.
* een paard eet het merendeel van de dag, dus ze hebben geen eens tijd om naar de muur te kijken-> Moet je de volgende keer maar eens goed opletten, die kleine meter voor hun neus hebben ze al snel diverse keren binnenstebuiten gekeerd hoor.

Maar een box met uitloop is wel helemaal mooi!!! Daar staat Phantom in->Inderdaad ,en wat grenst er nou het dichtst aan een loopstal?

Een ruime box.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:09

Bij de manege in mijn dorp,is er een hele kleine stal,waar veel paarden in moeten staan,en de stands daar zijn heel erg smal.
Eentje moest er nog bij gepropt,en is nauwelijks een meter breed.
De paarden lopen alleen op zaterdag in de les mee,want er zijn nauwelijks lessers,sommige hebben de mazzel om er twee keer per week uit te komen.
Verder komen ze e rniet uit,alleen in de zomer staan ze zop het land.
Stro krijgen ze niet of nauwelijks om de kosten te drukken,
en drinkbakken ook niet.
Als je staat te poetsen sta je erg krap,omdat je er net bij past.

In tegenstelling tot een andere manege uit de buurt.
Daar zijn de stands,heel breed,wel bijna twee meter,
en er zitten geen schotten tussen,maar balken die aan kettingen hangen,
dus geen vaste muur.
De pony's hebben zo veel contact met elkaar,en ze staan aan een ketting vast,die zo lang mogelijk is,zonder dat er ongelukken kunnen gebeuren.
Aaande voorkant van de stand zit een muurtje van ong 70 cm,waar het hooi achter gegooid word,zodat dat vertrapt kan worden,en daar zit een voerbak voor de bix,en een drinkbak aan vast.

Oke,las ik paard was zou ik liever in een box staan,maar voor een manege moet het ook wat makkelijk zijn,met zoveel paarden.
Stands zijn niet slecht,maar het hangt er wel vanaf WAT voor stands.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 16:15

En wat doe je als je 2 stallen hebt, maar je mag van de gemeente geen bijgebouwplaatsen? Dan zet je dus 2 paardne in 1 box, dus 2 stands zeg maar. De andere lege stal is voor opslag.
Beter 2 paardne in stands dan een paard alleen.

tibetaan

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:21

Tegen of voor stands is moeilijk te zeggen maar ik ben laatst bij een manage geweest en daar ben ik erg geschrokken. Er stonden twee paarden in een stand, ze stonden met hun halster vast an een touw en daar zat een gewicht aan. Ze konden niet liggen om te slapen en ze keken naar een blinde muur. Naar buiten gingen ze niet. Dan ben ik toch erg blij dat mijn paardje in een box staat (alleen) en dat hij iedere dag van 7 uur tot 5 uur buiten staat. Heerlijk!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:26

germie schreef:
En wat doe je als je 2 stallen hebt, maar je mag van de gemeente geen bijgebouwplaatsen? Dan zet je dus 2 paardne in 1 box, dus 2 stands zeg maar. De andere lege stal is voor opslag.
Beter 2 paardne in stands dan een paard alleen.


Je mag niet in de breedte of lengte bouwen, maar is er iets gezegd over hoogte?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:53

Tja, de dieren van Brooke etc hebben het veel slechter. Ik ben op kamp geweest, waar de pony's smiddags twee uur in een stand stonden en snachts als het echt slecht weer was(dus echt stortregenen). Voor de rest stonden ze op de wei of werkten ze.
Dat vind ik dus niet zielig, die pony's hadden een heel happy leven.

Maar je hebt ook andere stands natuurlijk. Alleen stands, twee uur per dag rijden, ja, dan heb je het als paard écht gezien.
Maar als ze dan goed verzorgd worden, hebben ze het nog altijd beter dan in de meeste derde wereldlanden. Dus vergelijk het met een paard met een uitloopstal en het is superzielig. Vergelijk het met sommige andere paarden en ze hebben een hemelse plaats.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:11

Ik ben tegen stands en ga geheel met het artikel in bit mee. mag iedereen me over aanvallen maar ik hoef het niet toe te lichten.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, BleikjA, Celebi, Desi_2409, DotBot, Elegance_, Mark0919, Martje80, Mieke, SusanH, Ubermetrics en 36 bezoekers