spenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 11:55

Enkele vraagjes over spenen.
Welke leeftheid verkiezen jullie om een veulen te spenen?
Aan welke leeftheid is een hengstje vruchtbaar ? (om ongelukjes te
voorkomen Knipoog Knipoog Knipoog )

Ik krijg namenlijk binnenkort een veulentje op bezoek (shetlanderhengstje) en we gaan het tijdelijk wisselen met Maya (jaja, het uitschot mag het afbollen Knipoog ). Van mij mag Mira wel drachtig worden, maar ja, dan hebben we er nog eentje bij (dat we waarschijnlijk niet KUNNEN weg doen Lips are sealed ).

Femke


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:14

Bij ons worden veulens gespeend als ze 100 dagen oud zijn, dus als ze iets meer dan 3 maanden oud zijn.
Wanneer een hengstje vruchtbaar is weet ik niet. Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 12:21

Oei, 3 maanden vind ik wel héél jong. Ik had eerder gedacht aan een maand of 6. Of verschilt dat bij merries en hengsten. Er is ook absoluut geen haast bij, maar te laat mag ook niet. Het diertje moet een leuke tijd bij zijn moder gehad hebben.
Misschien doen jullie dat zo vroeg omdat jullie fokken of westrijd rijden???

En oja, hoe lang moet het beestje van de moeder wegblijven om goed te zijn en aan welke leeftheid kan je het eventueel laten kastreren???
Femke

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:33

Je kan je veulen er langer bijlaten, maar wij doen op 100 dagen omdat dat blijkbaar vroeger zo was en mijn grootvader, die met zijn paarden fokt voor het plezier nogal vasthoudt aan die oude principes. Ik denk dat je je veulen bij de moeder kan laten zolang ze er geen last van heeft.
Als het veulen van de moeder wordt gedaan, wordt het 1 tot anderhalve week op stal gezet, naargelang hoe hij zich gedraagt.
Wanneer je hem moet laten castreren weet ik niet, maar ik heb altijd gehoord dat hoe langer je wacht om hem te castreren, hoe meer hengst hij wordt en dus ook blijft na de castratie. Dus ik veronderstel dat dat gewoon van je eigen smaak afhangt!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:18


Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:20

niet dus... sorry maar op die site stond anders hele veel info over veulentjes

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:35

Hey femke!

Zes maand is voor een hengstje, bij een merrietje is daar geen haast bij, aangezien die haar moeder niet kan dekken ofzo...

Van die vruchtbaarheid weet ik ook niet, Warre heeft toen wel (hugo had zich vergist!!!!!) met een merrie op de wei gestaan en haar 'besprongen' (foei toch!) maar we weten niet of ze dan drachtig was of niet (warre was toen zeven maand). Daarna heeft hugo haar daar weg gehaald en flupke in de plaats gezet.

Ben ook wel benieuwd naar die leeftijd, misschien aan offereins vragen?

groetjes,

Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:37

Wij doen het altijd tussen de 5 en 6 maanden. Ik geloof dat ze naar een jaar wel kunnen dekken. Tenminste, onze hengstjes zijn dan al wel op dreef, dus dan worden ze met 1.5 of zo gecastreerd. Suc6 ermee Cool

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 13:47

Hoeveel invloed heeft het als het hengste per ongeluk Mira zou gedekt hebben op zijn verdere leven? Zou ik maatregelen treffen? Hoe dan wel? Of zou ik niets doen. Het is niet zooooo een ramp als er een veulentje bijkomt. (eigenlijk wel leuk *gnagna*)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-06-29 14:49 ]</font>

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:01

Mijn merrie is gespeend toen ze 8 maanden was, als je je merrie opnieuw laat dekken moet je het veulen op tijd weghalen. Maar anders kun je het gewoon zn gangetje laten gaan (behalve bij jonge hengsten.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 15:56

5 maanden vind ik persoonlijk de beste leeftijd. Ik kocht mijn fjord toen hij 4 maanden was en dus ook net gespeend. Ik heb het zeker aan hem gemerkt dat het te vroeg was(weinig weerstand en erg aanhankelijk moeder zoeken enzo)
3 maanden is echt te vroeg.
Langer dan 6 maanden zou ik niet doen omdat dat veulen de hele moeder leegzuigt. Dat kost je een hele hoop biks en misschien wel je paard, niet dat ie doodgaat maar kwa uiterlijk worden ze er niet mooier op.
Mij fjord heb ik alten castreren toen hij 1,5 was.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 17:35

En stond hij voor hij gekastreed was bij merries?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 17:40

wij spenen met 6 maanden ongeveer soms een weekje eerder of 2 weken later ligt een beetje aan het hoe of wat.
Hengstjes kunnen bevruchten met een half jaar al vlak voor de ballen indalensommige wat later dus die zeker met 6mnd spenen (voor de zekerheid dan want je weet maar nooit) sommige zijn totaal geen hengst en sommige proberen met 2 mnd hun mammie al te dekken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 17:47

Ach, ik zeg gewoon lekker niets tegen mijn Mammie en Pappie, tot ik weet of Mira gedekt is (hèhè, zó moet je pony's kweken Knipoog)
Nee hoor, we zullen nog even over moeten denken, hoe en wat. Misschien wil Mira niet gedkt worden door een 'veulen'

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 18:46

Met 6 mnd. hebben we gespeend. Soms wat later of vroeger, maar net hoe het uitkomt met veulens van kenissen. Kunnen ze tegelijkertijd gespeend worden en dan direct bij elkaar blijven in de wei.
1 keertje hebben we de fout gemaakt door het jonge ding er te snel weer bij te doen. 39 hechtingen, aangezien ie onder de verkeerde merrie ging staan. (Isolda.... )

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:53

Bij de stal waar ik rijd halen ze de veulens er na 5/6 maanden bij weg. En ik dnek dat een hengstje wel tot 1 jaar bij merrie's kan stan, maar als hij 2 jaar is zou ik ut niet meer doen....

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:56

Met 6 maanden spenen.
Hengstje is inderdaad al heel jong vruchtbaar, onze Vigo hebben we met 13 maanden laten ruinen.....en toen wist hij ook echt al wat het was (dekken) Lachen

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 13:22

Voor zover ik heb gehoord is een Hengst pas op ze 2 vruchtbaar en mag je hem van bij 2,5 laten castreren.
Mijn verzorgpony heeft een veulen van 3 maanden en daar ga ik over enkele dagen mee naar buiten, hij kan wel voor enkele uurtjes zonder zijn moeder.
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 21:41

Helaas was er deze winter ook een man die dat dacht, Alice.
Die had een anderhalf jarige hengst in zijn kuddetje merries. Bijna allemaal drachtig.....

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:07

Nou, dan zal ik even met de eigenaar van de pony's praten, want Margo is nu al een tijdje niet meer hengstig geweest en hij wil die hengst pas volgend jaar laten castreren!
En het is nog wel allemaal familie van elkaar ook!
Bedankt!.
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:38

Meestal tussen de 4 en 5 maanden.

Wij hebben echter ook wel eens een lastpak gehad en die na ruim 3 maanden eraf gehaald.

Ik zou niet langer wachten dan 6 maanden, anders heb je kans dat de merrie erg terugvalt. Het veulen wordt er ook niet beter op.


Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de volgende methode:

Spenen, vervolgens leren alleen te staan in wei en stal voor ongeveer een maandje, daarna inscharen met andere veulens van dezelfde leeftijd en sekse.

Onze ervaring is dat je op deze manier zelfstandige, toch brave volwassen paarden 'kweekt'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, baudyh, estell__ en 60 bezoekers