haflinger wil geen middendraf doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

haflinger wil geen middendraf doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 22:31

hey allemaal
ik en janneke hier van bokt rijden op odisse .
Het is een hele lieve haflinger maar ze doet binnen absoluut geen middendraf. Buiten daarintegen loopt ze heel snel
Wat kan ik er binnen aan doen om haar in middendraf te krijgen?

Als ik binnen in middendraf wil verruimt ze een beetje maar na een paar passen zitten er galopstrongen tussen. Ik weet niet wat ik er aan moet doen. Morge heb ik ook wedstrijd en ik zou het wel leuk vinden als ze eindelijk een goede middendraf doet.
Alvast bedankt voor de hulp

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:53

haflingers, fjorden en dat soort 'stevige' paarden met een beetje, of zoals bij Pardouz veel, knieactie vinden het moeilijk om middendraf te doen. Ze gaan dan wel harder, maar veruimen niet echt. Ik houd Pardouz altijd iets meer in, en wat meer drijven, dan verruimt ze meestal toch een beetje.

Succes, Patricia en Pardouz

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 22:56

oke bedankt. Ik zal kijken hoe ze het doet
ik durf nietr te garanderen dat ze het doet want ze is nogal lui

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:15

Beste Tanja

Je beschrijft hier het prototype haflinger 'lui en kan niet uitstrekken'.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Uitstrekken is een moeilijke gang en zoals hisselklis al beschreef in houden en eruit rijden is een optie. Dat ze dit morgen niet doet op de wedstrijd heeft niks met luiheid te maken...dat noemen ze namelijk een leerproces. Als ik op jouw rug ga zitten en ik wil dat je grotere stappen gaat maken.......hoelang duurt het voordat je begrijpt wat ik bedoel? Als ik geen mensentaal gebruik?
En dan nog, hoelang duurt het voordat je het goed doet zonder bijna om te vallen?
Geduld, begin bij de basis. Eerst een goede arbeidsdraf die je kan versnellen en verlangzamen zonder dat je teveel moeite moet doen. Daarna gaat het verzamelen als wel het strekken gemakkelijker. Echt waar.

Kim

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 23:21

ja dat weet ik het is een manege pony en de gangen doet ze ook best makkelijk,maar als het volgens haar te veel is met verruimen gaat ze galoperen. En dat wil ik juist voorkomen maar het probleem is dat ze dan helemaal niet zo veel verruimt isze rijdt misschien iets sneller maar niet veel. Ik zal het proberen maar ik rij maar 1 keer per week op haar de rest rij ik op verzorgpony's.

tanja

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:24

Dan word het lastig indd. Misschien stel je dan gewoon te hoge eissen aan jezelf en je paardje.....

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 23:25

Ja misschien wel. Maar ik snap niet dat ze buiten perfect middendraf loopt en binnen niet en toch geef ik dezelfde hulpen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 01:57

Ik krijg met mijn paardje na ruim een jaar nog geen beetje fatsoenlijke middendraf eruit, heb er ook meestal een vijf voor op wedstrijden, heb nu genoeg andere probleempjes met hem die de middendraf voorgaan, maar op wedstrijden zorg ik dat ik hem voor de middendraf verzamel, en dan op de diagonaal proberen er een een of andere verruiming uit te krijgen endaarna weer duidelijk te verzamelen. Je moet niet verwachten dat je de middendraf goed kan doen op de wedstrijd, maar zo ziet het eruit of je paardje toch verruimt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:41

tanja15 schreef:
Ja misschien wel. Maar ik snap niet dat ze buiten perfect middendraf loopt en binnen niet en toch geef ik dezelfde hulpen.


dat zal dus ook niet het geval zijn, buiten een perfecte middendraf Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:45

Je schrijft dat hij wel een paar passen goed doet en dan gaat galoperen.
Ben blij met die paar passen, dat is al super goed.
Overvraag hem dus niet om meer te doen.
Heel langzaam aan kun je dan eens een pasje meer vragen, maar zeker niet te veel.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:50

nee ik denk eerlijk gezegd niet dat ze buiten een perfecte middendraf laat zien, ik denk dat ze buiten gewoon sneller gaat draven, en niet verruimt zonder harder te gaan(want dat is midden draf, niet harder, maar ruimer)

dat ze in galop aanspringt wil niet zeggen dat ze geen middendraf wil doen, maar eerder dat ze het of niet snapt(je begint met de middendraf, maar blijft waarschijnlijk aansporen, dan denkt ze ja dan zal ik harder moeten, dus dan maar in galop)

en het kost veel tijd&geduld&oefening voor je een goede middendraf kan rijden, en rassen zoals haflingers, zijn ook nog eens heel anders gebouwd dan een 'sportpaard' dus kost het een haflinger vaak net iets meer moeite om het te doen, wat niet wil zeggen dat ze het niet willen/kunnen!

wat lieke zegt is een goede tip, voor je de middendraf rijdt, heel even iets in tempo terug, dan tijdens de middendraf haar ets laten versnellen, maar vooral laten verruimen(niet harder lopen, maar grotere passen maken) en dan weer op het einde van de middendraf duidelijk terug nemen naar een veel rustigere draf, dan is het verschil in de overgangen duidelijker te zien en zal je er een hoger punt voor krijgen

wanneer je middendraf wil rijden, wil dat dus NIET zeggen dat ze HARD moet gaan draven!
ongeveer de zelfde snelheid, maar dan ruimere passen maken.

vraag het anders een als je weer les hebt.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:41

Maak haar eerst attent op je beenhulpen en wees blij met een paar pasjes. Het kan ook zijn dat haar achterhand nog niet sterk genoeg is om verruimende passen te maken. Maar ja, je kan moeilijk dat goed trainen als het een manegepony is.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 20:27

Ja ik weet bijten veruimt te ze ook maar binnen neit echt . Ik heb vandaag wedstrijd gereden en daar deed ze de heletijd hupelen. is best iritand en aanstoren de heletijd om harder te gaan doe ik niet. Ik ben inderdaad als blij dat ze een paar passen verruimt ik had er vandaag een 6 en een 5 voor dus al best goed

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:38

Volgens mij verwar je sneller gaan en verruimen een beetje met elkaar.
Verruimen is juist et tegenovergestelde van sneller gaan.
Spoor haar een beetje aan en vang haar van voor lichtjes op.
Wees tevreden met een paar passen en bouw dat lichtjes op.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 20:51

ja ik hbe het vandaag ook gedaan met de wedstrijd en ik hbe een 6 en een 5 voor de middendraf terwijl ik normaal een 3 ofzo heb dus ik ben al heel erg te vreden over haar Haha! .

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:15

kim schreef:
Beste Tanja

Je beschrijft hier het prototype haflinger 'lui en kan niet uitstrekken'.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Uitstrekken is een moeilijke gang en zoals hisselklis al beschreef in houden en eruit rijden is een optie. Dat ze dit morgen niet doet op de wedstrijd heeft niks met luiheid te maken...dat noemen ze namelijk een leerproces. Als ik op jouw rug ga zitten en ik wil dat je grotere stappen gaat maken.......hoelang duurt het voordat je begrijpt wat ik bedoel? Als ik geen mensentaal gebruik?
En dan nog, hoelang duurt het voordat je het goed doet zonder bijna om te vallen?
Geduld, begin bij de basis. Eerst een goede arbeidsdraf die je kan versnellen en verlangzamen zonder dat je teveel moeite moet doen. Daarna gaat het verzamelen als wel het strekken gemakkelijker. Echt waar.

Ben het helemaal met je eens!!!!! Pling Oook denk ik dat elk paard/pony middendraf kan !!!!!!!Het ligt gewooon aan de basis. Als die over de rug loopt goed aan het been is is het alleen nog maar een kwestie van tempo wisselingen maken!!!! veel succes ermee!!!! Vingers aflikken

Kim

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:54

[quote="tanja15"]hey allemaal
maar ze doet binnen absoluut geen middendraf. Buiten daarintegen loopt ze heel snel

Hieruit blijkt dus dat je inderdaad middeldraf verward met snel draven. Middeldraf is een ruimere draf dan arbeidsdraf en niet een snellere. Middeldraf komt vanuit de achterhand, dus het is belangrijk dat het paard vertrek vanuit een meer verzamelde draf, dat maakt het "middeldraven" gemakkelijker. Wees inderdaad tevreden met een paar pasjes. Als hij in galop aanspringt na een paar pasjes kan dit betekenen, dat het voor hem (haar) nog te lastig is, dat ze niet meer aankan. Niet overdrijven in het begin. Als je een 6 krijgt voor middeldraf is dit trouwens helemaal niet slecht ! Volgens mij heeft die haflinger helemaal geen slechte gangen !

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:37

Met mijn verzorgpony heb ik nu een jaar getraind voor de middendraf. Hij deed het helemaal niet, en nu wel een beetje.
Maar omdat het een manegepony is zul je nooit heel hard erop kunnen trainen.
Maar idd is middendraf niet harder, wat ze buiten makkelijk doen. Als je een pony hebt die het niet zo makkelijk doet helpt het om veel terug te rijden in de hoek en dan op de dioganaal een rustige middendraf rijden, omdat ze meer niet kan volgens jou. Maar een 6 noem ik niet slecht hoor.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 13:11

ik weet ook dat middendraf niet sneller is maar RUIMER. Ik ben ook blij dat ze het een paar pasjes doet, en ik weet dat niet alle haflingers het goed kunnen en ik kan ook niet trainen want het is een manege pony. Maar het is wel irritant als ik in de les voorop rij want de andere pony's kunnen het wel goed en die hou ik dan tegen.