beoordeling op afstamming of op uiterlijk? (NMPRS)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

beoordeling op afstamming of op uiterlijk? (NMPRS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 23:48

Ik weet dat er hier weinig zitten die bekend zijn bij het NMPRS, maar toch het volgende.

Binnen het stamboek hebben we 2 types, het basis en het luxe type.
Voorheen was het zo dat de paardjes op uiterlijk beoordeeld werd (door de eigenaar) en dan voor de keuring ingeschreven werd op luxe of basis.
Werd er basis in geschreven maar vond de jury het luxe, werd er overgeplaats, en andersom ook.

Nu komt er een nieuwe regel.
Paardjes met minimaal 12.5 (of 25%, weet even niet zeker) luxe bloed zijn automatisch luxe.
Honey is basis. Raja (waar ze drachtig van is) is luxe. Ook al is haar veulen qua conformatie e.d. een evenbeeld van hon, toch is het veulen dan luxe, aangezien raja luxe is, en het veulen dus 50% luxe bloed heeft.

Ok, voor mij harstikke leuk, dan heb ik een luxe veulen, en een luxe veulen is meer waard.
Maar ik kan me totaal niet vinden in deze regeling.
ALLE shetlanders die bij ons ingeschreven staan vallen nu automatisch onder basis. Terwijl er bij zitten die nu onder luxe lopen. Dit zou dus betekenen dat hon straks tegen paardjes moet die nu in het luxe zitten. Wat automatisch betekend dat hon minder kans heeft om hoge ogen te scoren op de keuring, omdat de luxe shetlanders veel meer bij het fokdoel van het stamboek in de buurt komen.

Dennis van Ciska was dit jaar dagkampioen basis. Dit zal hij in de komende jaren, met de nieuwe regel zeer waarschijnlijk niet meer gaan redden, omdat hij dan, in verhouding tot de rest wat dus eerst luxe was en nu basis, te zwaar van bouw is.

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen, en ik zou graag jullie mening weten.
Groetjes Stef


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 10:29

Ja, ik heb het ook gehoord van enkele mensen...
Het is gewoon zo, dat er nu in deze tijd meer intresse is voor de luxere paardjes, maar ja dan zouden we inprenciepe meer kans hebben bij het nsps.... of niet Verward
Kwa bouw is oscar ook heel fijn gebouwd.
Ik vind het dan een lux type... maar ja de jury oordeelt daar anders over.
En idd dennis krijgt het ook zwaar straks

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:08

Ik weet verder weinig van het NMPRS af, maar mijn conclusie uit wat jij erover schrijft, is dat het stamboek versneld naar het einddoel wil gaan (een luxe type pony).
Ik denk dat het heel belangrijk is dat het stamboek duidelijk aangeeft wat voor type pony voldoet aan de eisen van het stamboek. Als dat inderdaad neerkomt op een luxere type, tjaaa dan heb je dus min of meer "pech" als jouw pony daaraan niet (meer) voldoet.
Ik denk echter wel dat het stamboek meegaat in de wensen van de meeste leden, namelijk een luxere pony fokken.
Jij hebt zelf tenslotte ook een luxe hengst op Honey gezet en ik neem niet aan dat je dat gedaan hebt om een basispony te fokken.

En dat een pony met 50% luxe automatisch in de luxe klasse valt vind ik ergens wel logisch, als jij een luxe hengst op een basismerrie zet, doe je dat om meer luxe te fokken. Komt er dan een typisch basisprodukt uit, dan is je fokdoel niet bereikt, lijkt mij tenminste. En dat zo'n pony in de luxe klasse dan slecht scoort is dan logisch.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:25

Mmmm nou ik heb hier nog niks over gehoord maar vindt die regeling ook niet echt super dan. Als ze dat doen om bij een veulen het type te "voorspellen", dan kan ik me er wel in vinden, maar als het paardje dan toch anders uitgroeit, moet het weer gewoon in het andere type geplaatst kunnen worden. Ik kan me herinneren dat in een mini-magazine ook een keer een voorstel kwam van de mevrouw van Roinja-mini´s, zij vondt dat alle shetlanders bij basis geplaatst moesten worden, het stamboek kwam toen met de tegenspraak dat ze dat niet konden doen, omdat sommige "volbloed" shetlanders toch ook luxe kunnen zijn. En dan zouden ze nu tegen hun eigen uitspraak ingaan, toch?

Nou als ze dit willen invoeren zal er wel wat in het mini-magazine komen te staan, en dan kunnen we een mening insturen dat we het er niet mee eens zijn. Dan kunnen ze beter weer terug stappen op het basis, chique, en luxe type.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 14:55

Ik heb dit uit zeer betrouwbare bron, namelijk van de penningmeester + bestuurlid Lin Whitehouse (die het er overigens ook niet mee eens is)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:50

Ik denk dat de verhoudingen dan heel raar gaan worden.
Een echt basis type gebouwd paardje met genoeg luxe bloed mag dan bij de luxe mee lopen(en daar niet hoog scoren). En een heel luxe paardje die niet dat luxe bloed heeft bij het basis type.
En wat is dan luxe en hoe veel % is dat dan. Is alles wat nu als luxe bestempeld word 100% luxe? En krijgen we vandaar uit 50%, 25%, 12,5% enzo? Of word er nu al gekeken voor hoeveel procent een paardje luxe is?
Ik ben het er niet zo mee eens(niet alleen omdat Dennis dan minder kans maakt want dit jaar was, denk ik, niet meer dan dom geluk). De verhoudingen raken dan helemaal zoek denk ik.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:33

Ik ben het er ook niet mee eens. Er zijn idd veel basis shetten die wel erg luxe zijn. Anders om zijn er ook luxe met veel luxe bloed die minder fijn zijn dan sommige shetten.Ik heb 2 halfzusjes waarvan de ene echt veel luxer is dan de andere, terwijl ze bijna de zelfde bloedvoering hebben.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:50

Het minimagazine is inmiddels binnen en ze willen dus een paardje met meer dan 12½% basis bloed dus automatisch bij het basis plaatsen. Ik heb de volgende brief gemaild:

Hallo,
Ik wilde even reageren op het aannemen van de regel dat een paardje met meer dan 12½% basis-bloed automatisch basis wordt. Ik ben het daar niet mee eens. Een kruising tussen een basis paardje en een luxe, kan toch ook een luxe worden?
Dat u dit gebruikt om bij de veulens een schatting te geven van het type als zij uitgegroeid zijn, dat kan ik me nog indenken, maar verder eigenlijk totaal niet. Dat zou betekenen dat een luxe paardje met teveel basis-bloed bij de basis geplaatst zou gaan worden, en een basis uitzient paardje met voldoende luxe-bloed bij het luxe. Dat is toch niet eerlijk tegenover de andere paardjes? Op de keuring zouden dan luxere paardjes bij de basis worden geplaatst kunnen worden, dan heeft een basis-paardje toch veel minder kans? Een een basis uitzient paardje met voldoende luxe-bloed zou dan in een luxe groep toch ook veel minder kans maken? Ik vindt het zoals het nu is beter, de jury beoordeeld bij het scoren of het paardje luxe of basis is. Op 3-jarige leeftijd staat dat dan vast en het paardje blijft het de rest van zijn leven. Anders kun je volgens mij beter teruggaan naar 3 types, luxe, sjique en basis. Om de "twijvelgevallen" een betere kans te geven. Een tijdje terug stond in een minimagazine dat iemand vond, dat alle shetlanders bij het basis zouden moeten geplaatst, u reageerde toen dat u shetlanders niet automatisch basis wilde noemen omdat sommige rasechte shetlander ook luxe kunnen zijn, en dan zou u met deze regel dat niet waar kunnen maken.Ik hoop dat u het nog eens goed wilt bekijken.
Met vriendelijke groet,
L.Tromp

Misschien dat er nog een paar NMPRS-ers zijn die ook even willen reageren, door een mailtje te sturen.


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 17:34

ik zal ook wel eens even een email sturen Haha!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:12

Op zich hoeft het natuurlijk niet zo'n probleem te zijn als de basistypes ook beoordeeld worden op basistype, de luxere types zouden daar dan geen schijn van kans moeten kunnen maken. Die zijn dan te luxe voor het basistype. En als ze alleen luxe types willen zien, ook bij datgene wat ze basistype noemen, dan zijn ze niet goed bezig, dan kunnen ze beter gelijk zeggen dat ze alleen nog luxe types willen hebben.

Dit was mijn mening, heb er zelf niet zo'n verstand van, maar zo denk ik er dus over als ik jullie verhalen lees.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Bianca_v_s en 135 bezoekers