zouden jullie dit even willen lezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 10:23

gesteld dat je een paard hebt die op stal staat,een aantal uren per dag de wei in gaat en verder gewone trainingen loopt.wanneer zou een paard nu sneller een hoefzweer kunnen krijgen,als ie MET ijzers loopt of als ie ZONDER ijzers loopt.
graag een echt antwoord,geen ik gok-maar-een-beetje-antwoord

soms is het beter om te zwijgen



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:33

Normaal gesproken heeft een paard met ijzers minder kans op een hoefzweer.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:34

Foei Sanderijn, niet een vraag op 2 forums plaatsen, laat de moddies het maar niet zien. *LOL* *LOL* *LOL* Mijn antwoord weet je al, volgens mij zonder ijzers.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:35

Is moeilijk te zeggen, omdat het ene paard er ook gevoeliger voor is dan het andere. Hoe je het ook wendt of keert, het hoefmechanisme werkt beter als het paard niet op ijzers staat, en de doorbloeding in de hoef is beter, waardoor er minder problemen hoeven te ontstaan.
Zonder ijzers wordt er ook niet in de hoeven genageld, dus ook daar ontwijk je mogelijke ingangetjes voor infecties mee.

Al met al denk ik dus dat je hard kunt maken dat zonder beslag beter KAN zijn voor zo'n paard.

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:38

Met beslag kan hij geen kneuzing krijgen op de draagrand, tenzij het ijzer los zit en er iets tussen komt.

ZOnder ijzer kan dat wel uiteraard.
Er blijft nog wel veel hoef over buiten de draagrand waar ook een kneuzing kan ontstaan.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:07

Tsja...met ijzers had Escala meer last van hoefzweren dan zonder...en op stro minder dan op mot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:12

Onze DA zegt dat je met ijzer minder kans hebt op hoefzweren omdat er dan geen steentjes in de witte lijn kunnen gaan zitten.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:18

Hier heeft een aantal maanden geleden een heel stuk overgestaan in de nieuwsbrief van het Arabisch Volbloedpaarden Stamboek. Ik zal ff opzoeken wat erin staat.

Er was een onderzoek gedaan, en daarover stond een gigantisch verslag:

samengevat:

- komt meer voor bij paarden op stal als paarden in de wei

- Hoe schoner de stal, hoe erger de aantasting van de hoef (zeer opmerkelijk!!! En echt wetenschappelijk aangetoond dus). Dat komt omdat die stallen te droog zijn.

- Teer werkt totaal niet, zelfs verslechterend.

- Egyptische zalf komt als beste behandelingsmethode uit de bus.

- Met/zonder ijzers maakt niet uit.

- Regelmatig en goed uitkrabben is zeer belangrijk.

- het spuitbusje 'Hyposol' is het slechtste wat je kan gebruiken ter behandeling! Wel handig in gebruik, maar zeer slecht.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:33

Waarom is hyposol zo slecht? Werkt het niet of is het slecht voor de hoeven?

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:38

Imagnetion heeft ook hoefijzers en een hoefzweer Verward

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:50

Dit stond er over hyposol:

(samengevat)

- zeer makkelijk te gebruiken en schoon

- Waterstofperoxide H202 geeft veel zuurstof af, daar kunnen de bacterien niet tegen. Maar: de bacterien kunnen dieper in de hoef verder overleven. Dus het komt dieper in de hoef te zitten, ook al ziet de buitenkant er beter uit.

- Na 6 weken gebruik van hyposol is er op een ander middel overgegaan wegens zeer ernstige verslechtering van de hoeven. De hoefconditie ging in gigantische mate achteruit.

Dus, lijkt me reden genoeg om dit middeltje niet meer te gebruiken.

Oja, dit onderzoek is in Deurne gehouden, met 200 paarden, veel hoefsmeden en veel dierenartsen. Dus erg betrouwbaar.

Veel middelen zijn getest. En dit kwam er als slechtste uit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:14

IJzers hoeven er niet veel mee te maken hebben dat een paard een hoefzweer krijgt. Ik ken een paard die had een hoefzweer op de kroonrand. Hij had trouwens geen ijzers.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:45

killian had heel vaak een hoefzweer en stond zonder yzers maar van de dierenarts moest hij op yzers en nu heeft hij helemaal geen last meer van ee hoefzweer!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 16:07

bedankt allemaal voor de reacties.vooral de bevindingen van carola zijn een erg helder antwoord.

soms is het beter om te zwijgen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:33

nog een toevinging op H2O2 dat het blekend werkt. wij gebruiken het ook in de praktijk om bacterien die tandvlees ontstekingen die diep gaat te lijf te gaan.
maar dat mag ook niet langdurig of vaak gebruikt worden vanwege het bleekeffect het is vrij agresief en dood ook bacterieen die wel nuttig zijn. de kapper gebruikt het ook bij blonderen ...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, joyce83, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers