paardje erbij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 21:33

het was de bedoeling dit geheim te houden tot ik het paardje had.
Omdat ik vooral mezelf niet blij wil maken met een dooie mus, en jullie niet zoiets hebben als het weer niet doorgaat, van daar heb je haar weer....
Nou, een eigen paardje begint erg dicht bij te komen. Ik heb een nieuwe baan, en als ik door mijn proeftijd kom (waar ik wel vanuit ga, maar je weet natuurlijk nooit) mag en kan ik er dan eindelijk een paardje bij.
Ik ben nu hier en daar een beetje aan het rond kijken, want ik heb gewoon geen fl 5000 er voor over. Ok, ik hoef er ook geen een van fl 100, maar zo'n 15 a 2500 mag ie kosten (aanschaf kosten).
Nu heb ik vandaag op stal overlegd voor het stalgeld.
Dit ging een beetje vlug vlug omdat de handelaar er was.
Maar we zijn dus op het volgende gekomen.
Een D rijpony komt op zo'n 250/275 p.m. all in.
Een grovere (dus bijv. haf of tinker) komt op fl 300 p.m. all in.
Voor Honey betaal ik fl 100,- in de maand all in.

Nu komt het.
Pepper had gerekend op zo'n fl 200,-- voor de nieuwe p.m. all in.
Dat is dus niet zo, maar pepper zegt dan ook: Ik geloof nooit dat een haflinger 3x zoveel eet als een shet.
Al doet ie dat wel, maakt het nog weinig uit, hij vind het gewoon teveel.
Nu zegt hij dus, dat als ik stop met roken, en dat geld in het stalgeld stop, dat hij er dan geen problemen mee heeft.
Maar.......
Kan ik dat?
Toen met Erna een paar weken terug had ik gelijk zoiets van, als dat nodig is om Erna te krijgen, dan doe ik dat.
Maar nu ben ik alleen maar bang dat ik het niet red (ik heb al zovaak geprobeert te stoppen) en dat het paardje waar ik zolang op gewacht heb weer weg moet.
Ik vind dit gewoon heel moeilijk.
Aan de ene kant heb ik zoiets van, nu heb ik tenminste een rede om te stoppen, aan de andere kant ben ik bang dat ik het niet red en dat ie weer weg moet....
Wat moet ik nou????



Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:41

voor mij ligt de keuze heel makkelijk (ik rook dus ook niet) gewoon stoppen. waar denk je dat uiteindelijk meer plezier van zult hebben? een sigaret of een leuk paard erbij. je hebt nu een supe reden om te stoppen met roken. dus waarom niet. noem eens een voordeel van roken?
maar wle heel leuk dat t steeds dichterbij komt. wat voor paardje zoek je. enneh over die 5000 piek. je kan beter een echt goed paardje kopen dan een iets minder waar je een stuk minder lol aan hebt. een ding bezuinig nooit op een leuk paard. wordt gewoon verliefd op eentje en laat de prijs dan weinig uitmaken. maarreh veel succes met proberen te stoppen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:41

Meilijk he Stef!!!!
ik had het zelfde ik had voor mezelf gezegt dat als ik een paardje zou kopen dat ik zou stoppen met roken..........helaas ik rook nog steeds Boos!
Maar ik denk dat als je het echt wilt dat het dan ook moet lukken!!!
Maar ik denk zelf dat je beter dan maar nu kunt stoppen met roken!!!!

Stel dat ik ooit in de geldproblemen kom dan echt STOP IK DIRECT MET ROKEN dat zweer ik echt, ik vind mijn paarden wel ff wat belangrijker dan roken, en natuurlijk is mijn gezondheid het allerbelangrijkste.

Ach doe ook eerdaags maar weeer eens een poging om te stoppen!!!

KOM OP STEF JE KUNT HET.........het is voor je paard, en voor je gezondheid ( hoor mij nu, schoorsteen eerste klas)!!!

Succes Lachen

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:48

Sja, ik weet er alles van, van dat stoppen met roken Schijnheilig
moeilijk dus. Een haf/tinker/ander grof typje eet niet veel meer, maar ze hebben wel een grotere box nodig natuurlijk, wat weer meer strooisel kost.
Dat verschil van 100 per maand daar moet overheen te komen zijn.
Eigenlijk zou je nu meteen (nouja, morgen is ook goed, kun je nog even "afscheid nemen" Haha! ) moeten stoppen, een paardje heb je toch niet meteen dus dan heb je een soort probeerperiode zonder dat daar hele zware consequenties aan vast zitten. Dat geld kan je dan mooi vast opzij zetten, scheelt straks weer.
Maarja, het is makkelijker gezegd dan gedaan he, ik heb al zo vaak geroepen dat ik zou stoppen maar ik rook nog steeds... Scheve mond\
Dus als je ervoor wilt gaan: HEEL VEEL SUCCES!!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 21:50

stef je kunt het!!!
en ik kan het weten heb zelf ook gerookt en is mij ook gelukt om te stoppen.
dus gewoon doen!
( rookt pepper?)
zo niet dan is het helemaal makkelijk
mijn ventje rookt ook niet dus nu is ons huis lekker rook vrij.

maar ff over stal gelf voor b.v. een haf.
komt tie dan op stal te staan ? of ook gewoon net als hon dag en nacht buiten?

tja....

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 08:47

HE STEF,

Ik rookte als een ketter en ben in maart gestopt omdat ik heel graag iets anders wilde. Mijn vriend rookt wel(nu nog) maar het is vrij makkelijk gelukt omdat ik kreeg wat ik wilde. Ik weet zeker dat je het kunt, stef, JUST DO IT. Bovendien is het zo'n bevrijding om rookvrij te zijn....GO FOR IT!
joh je droom komt uit met een paardje erbij!!!

Voorzitster AFM

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:09

Tja,

makkelijk praten voor mij want ik ben nooit aan die stinkstokken begonnen!

Maar ik zou het wel weten!

En een pony en van die stinkende, gezondheidvernietigend verslaving af, wat wil je nog meer?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:14

een paard erbij
woooow
denk es na wat zal je daar veel lol van hebben en stoppen met roken zal moeilijk zijn maar een eigen paard erbij ja ja even doorzetten en tada wat ben ik toch een Schijnheilig ik rook niet haha
en kan dus lekker een eigen paard
nee grapje stef is niet om je jaloers te maken, honey en een fantastisch paard wat wil je nog meer??

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:38

Wilskracht is het belangrijkste wat je nodig hebt om te stoppen met roken. Qua afkickverschijnselen zijn de eerste 2 weken wel moeilijk, daarna is alles psiegies Knipoog
Dus als je het echt wilt lukt het wel.
Weet je trouwens al of je dan het evt. veulen van Honey (weet je al of ze drachtig is?) gaat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:49

Stef, als ik jou was had ik gisteren mijn laatste sigaret gedoofd. Het lijkt me toch wel een ultieme beloning! Ik heb ook heel veel gerookt dsu ik weet hoe het is. Ik rookte gerust een pakje per dag maar ben op 31 juli vorig jaar van de ene op de andere dag gestopt. Die dag had ik afgesproken en ook al had ik toen heel graag een sigaret gehad ik heb het niet gedaan en ben er nu nog steeds mee gsetaopt. Van afkickverschijnselen heb ik trouwens geen last gehad, alleen droomde ik er wel regelmatig over. Het is echt veel fijner om niet te roken, ik vind het nu zelfs vies terwijl ik er vroeger midden in zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:50

Stef, stoppen met roken is niet moeilijk, als je maar weet waar je het voor doet. Ik ben jaren geleden ook gestopt, omdat ik op een goeie dag baalde van mezelf: m'n kleren stonken, ikzelf stonk... BAH!!!

En een paardje is toch wel een verdomd goeie stok achter de deur, niet?

Succes!
Sonja

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 09:51

tuurlijk, ik wil hier ook voor stoppen, ik heb het hier voor over, laat dat even duidelijk zijn.
MAAR!!!!!!!!
Ik ben gewoon zo bang dat ik het niet red, dat ik weer naar een peuk grijp, en dat het paardje dan weer weg moet.
Dat is het enige wat me tegenhoudt

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:56

Als je het echt wilt dan lukt het ook hoor!!!!

Daarom zou ik als ik jou was nu stoppen met roken en het niet uitstellen totdat je je paardje hebt Lachen

Tegen de tijd dat je je paardje hebt dan ben je al gewend om niet te roken!!!!

SUCCES......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:57

Stef, sorry dat ik het zo moet zeggen, maar als je paard weg moet als jij een peuk grijpt, moet je er dan wel aan beginnen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:10

Daar dacht ik ook aan.
Wie weet is het een beter idee om te wachten tot jullie betere tijden hebben en dan pas en ander paard te kopen. Een paard kost veel geld en daarnaast zijn er ook nog andere dingen.
Toen ik aan Lab begon had ik ook niet zoveel geld, ik moest er ook niet aan denken dat mijn tv stuk zou gaan bijvoorbeeld, ik had geen geld voor een nieuwe.
Nu gaat alles beter en langzamerhand krijg ik alles perfect. In een paar jaar ben ik beter gaan verdienen en nu heb ik een betere basis. Als toentertijd mijn geld op was, ging ik shag roken en even op soep en brood. Op een of andere manier heb ik het wel allemaal gered, voor een groot deel omdat ik het heel graag wilde. 100 per maand lijkt niet veel, maar als je te kort komt dan is zelfs een tientje veel.
Denk er goed over na hoe erg je iets wil en bedenk dan hoeveel je er voor over hebt. Pas als je dat precies weet, dan pas koop je een paard.
Veel boktgenoten hebben lang moeten werken en ploeteren voordat ze hun droom gingen waarmaken, het wordt er alleen maar mooier op.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:17

Ben het met Sonja en Lovely eens. Het komt er ooit echt wel van Stef, geloof me. Ik was pas dertig toen ik mijn eerste paard kocht, maar toen kon het ook, zonder dat ik 's nachts wakker hoefde te liggen van een dierenartsrekening die te hoog was.

Moet ik namelijk niet aan denken!

Geniet van Honey en probeer anders gewoon eens wat vaker op een ander paard te rijden, zo kom je er ook achter wat voor type je precies wilt.

Groetjes Mieke

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 11:22

nee, ho ff, jullie begrijpen het verkeerd.
We kunnen wel meer betalen, dat is het niet, maar pepper wil de maandelijkse lasten niet te hoog op laten lopen.
Eventuele hoge dierenartskosten zullen geen probleem zijn.
En fl 400 stalgeld (voor 2 dan) kunnen we wel betalen, maar dat wil pepper dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:58

Strakjes komt er ook nog een veulentje bij en dan heb je dus 3 pony's, een baan, een man, een huishouden.
Weet je wel zeker dat zin hebt in zoveel drukte??

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:02

Stef werkt niet FT Lov, dat scheelt. Bovendien heb je zelf aan en veulen nog niet zoveel werk hoor.

Voorzitster AFM

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 12:12

ik werk wel, maar ik werk 5 ochtenden.
Dus dan heb ik 'sochtends werk, 's middags huis, 's avonds paarden. Of 's ochtends werk, 's middags paarden en 's avonds huis.
Bovendien gaat een hengstveulen (ALS ze dus drachtig is) zowiezo weg

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:01

Stef, als je nu eens meteen stopt met roken en dat probeert vol te houden tot het eind van je proeftijd? Dan weet je wel of je het vol kunt houden, toch?

En als je uiteindelijk toch besluit om er geen paard bij te nemen ben je in ieder geval van het roken af... *LOL* Sorry, geintje!

Groetjes Mieke

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:11

best moeilijk hoor, maar wel een goede stok achter de deur!! Ik zat op 35 van die peuken per dag (en dat al vanaf van 16e, ben nu 35). Heb ook steeds van die dingen te horen gekregen "als je stopt dan krijg je dit of dat" maar helaas het heeft bij mij nooit mogen helpen! Ik had ook beloofd dat ik zou stoppen als ik een paard zou kopen, maar ook dat heb ik niet gedaan (heb trouwens vanaf mijn 8ste jaar tot aan mijn 32ste moeten wachten voor ik haar had). Nu een paar maanden geleden was ik het roken ineens zat, vond mezelf stinken, vond de asbakken vies, werd gek van mijn slechte conditie, heb toen voor mezelf besloten te minderen (stoppen vond ik te radicaal, omdat ik dat peukkie dus soms echt lekker en gezellig vind), zit nu op gemiddeld 8 sigaretjes per dag. Wat ik wil zeggen met dit belachelijk lange verhaal is dat zo'n stok achter de deur leuk is, maar helaas werkt het niet! je moet er zelf helemaal achter staan en dan gaat het goed. Succes met je beslissing....

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:19

Je financiele basis meot gewoon goed zijn wil je aan een paard beginnen. Ik heb zelf meegemaakt dat pensionklanten ooit een paard hebben laten inslapen omdat ze de kosten van een koliekoperatie in Utrecht [ca. 2000] niet konden opbrengen.
Als jij dus al zit te beknibbelen op een aanschafprijs en maandlasten dan vraag ik me af wat je reserveert voor onvoorziene V-arts kosten. Hoeveel speling heb je financieel gezien. Of moet je paard er straks uit omdat de hypotheekrente stijgt of omdat de auto kapot is.
Ik heb mijn eerste paard gekocht, toen ik een baan had [FT], ik was toen 24. Voor die tijd studeerde ik nog. Ik heb toen een aantal maanden bekeken hoeveel geld ik apart kon houden. Omdat ik in mijn studenten tijd altijd op een minimum had geleeft lukte het me makkelijk om per maand 1000-1500 over te houden! Binnen een half jaar had ik zo ook het aanschafbedraf van mijn eerste paard en alles wat er bij komt kijken bij elkaar gespaard. Ik wist toen ook zeker dat ik makkelijk de vaste lasten zou kunnen opbrengen. Pas toen ben ik rustig op zoek gegaan naar een eerste paard terwijl ik rustig verder spaarde.
Probeer eerst een 5000 bij elkaar te sparen in afzienbare tijd, bijv. 10 maanden. Dan heb je alvast 2500 voor de aanschaf, 1000 voor event. zadel tuig etc en een 1500 voor onvoorziene kosten. Over 10 maanden heb je ook iets meer zicht op de continuiteit in je werk en inkomen.
Ik sluit me verder helemaal aan bij Lov. en Mieke.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 14:41

het gaat er niet om dat ik geen fl 5000 aanschaf zou kunnen betalen, maar ik hoor van diverse mensen dat ik voor 1500 a 2500 een voor mij geschikt paardje makkelijk moet kunnen vinden. Dus waarom zou ik dan duur gaan lopen doen?
Ze hoeft echt geen Z parcours te kunnen lopen.
Mijn doel is puur recreatie (dress, springen, misschien mennen, western, buitenritten, maar alles op recreatieve basis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:49

Die 5000 had ik ook niet enkel voor de aanschaf van je paard geteld maar ook voor aanschaf van tuig en zadel, dekens etc. en reservering voor onvoorzienen kosten.

Of je voor 1500-2500 een gezond recreatie paardje kunt aanschaffen is weer een andere discussie.

In het laatste krantje van de SRR staat nog een stukje over de aanschaf van een recreatie paard. Het verteld waar je op moet letten en wat je wel en niet kkunt verwachten en ook op welke prijs je ongeveer moet rekenen. Ik denk dat dat wel een leuk stukje voor jou is om te lezen.
Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers