bokken aan longeerlijn mag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

bokken aan longeerlijn mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 10:13

Ik longeer goldie altijd even 5 a 10 minuutjes voor ik ga rijden en als ik dat doe dan bokt ze boven de daken uit, en ze rent zo hard dat ik soms helemaal duizelig wordt....
Ik heb altijd geleerd dat een jong paard mag bokken en rennen, zolang ze maar keurig op je rondje blijven.

ze gaat elke dag een dagdeel naar buiten (of 'smorgens of smiddags) en vaak laat ik haar ook nog even los voor ik begin met longeren, en dan laat ik haar even rennen en bokken.
Daarna ga ik dan nog even 5 minuten longeren en dan vindt ik eigenlijk dat ze zich wel een beetje mag gedragen aan de longeerlijn….

mogen jullie paarden bokken aan de longeerlijn van jullie?
Ik geef haar op dit moment alleen op haar donder als ze probeert uit te breken..... graag jullie mening


All people smile in the same language....


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:16

Van mij mag Imker niet bokken aan de longeerlijn. Longeren = werken en daar hoort geen bokken bij.
Hij mag iedere dag minimaal 8 uur naar buiten, dan heeft hij tijd zat om lekker uit te kuren, dus aan de longe moet hij zich voorbeeldig gedragen.
Bokt, klooit hij of doet hij raar, krijgt hij meteen een berisping.

Toos paardloos

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:17

Ik laat mist meestal zich even uitleven aan de longeerlijn.
Maar dan longeer ik ook zonder bijzet, gewoon alleen een longeerlijn. Dan bokt ie maar een eind weg.
Maar meestal bokt hij niet zo, het is meer flink rondjes scheuren. Ach ja, i heb liever dat hij dat aan de longeerlijn doet als dat ik erop zit.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:23

Van mij mag die lekker bokken aan de longeerlijn. Volgens Lammert Haanstra mag je dat actieve gedrag niet afpakken van een paard dus zeker niet afstraffen of in de mond hangen. Gewoon laten gaan, zolang het op de volte blijft. Pablo oefend soms handstand en dat mag hij van mij.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:29

Die van mij ging gisteravond gigantisch aan de kletter aan de longeerlijn. Ze had alleen maar een halster om en ik kon haar met geen mogelijkheid meer terugkrijgen. Ging wel een minuut of 5 zo door, keihard galopperen, bokken en schreeuwen. Toen lukte het me eindelijk om haar terug te krijgen, helemaal zeiknat. Wat moet je dan Verward

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:34

Lol zie [UZ] [LO] Help longeer probleempje.
Maakte ik dus gisteren mee.
Echt zo sloom als ie is dan.
Ik neem aan dat je hem longeerd om hem wat rustiger te hebben met rijden, dus laat m maar lekker uitleven!

gewoon geen onderschrift :D

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:52

die jonge pony van mij ging gigantisch lopen stijgeren als hij geen zin meer had... hij kwam dan gewoon echt boven mij uit, maar kreeg wel op ze kop, want dat mag ie gewoon niet...we stoppen pas als ik dat zeg en niet als hij geen zin meer heeft...

01-01-2009
      ♥ Dani 03-08-2011 ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:57

Longeren is bij mij niet werken maar juist relaxen. Aan de longe mag hij dus naar hartelust bokken en steigeren. De energie die er in zit moet er toch uit, liever zo aan de longe dan onder het zadel Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:01

Ik laat ze voor het longeren altijd eerst even aan de lijn uitrazen, na 5 minuten is de meeste energie er wel uit en dan hang ik er touwtjes aan.
Pas dan begint het werken en moet het kloten ophouden.

Wat jij doet noemen we hier slingeren, dat is eigenlijk gecontroleerd losgooien.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:01

het zijn toch niet voor niks allemaal BOKT paarden??? Haha!

laat maar lekker gaan die beentjes, maar als er gewerkt moet worden met bijzet dan is het nutuurlijk ff anders...

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:31

Van mij mag Dex wel eens bokken aan de longeerlijn, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Er moet ook een beetje gewerkt worden. Maar door zijn gebok staat hij nu wel mooi 5 weken stil. Dus..........

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:41

Oke, maar als je paard dan zo bokt en je geeft hem een berisping, op welke manier geef je dan die berisping?


Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:45

Yns mag zich ook altijd even uitleven in het begin, (even de stalmoed eraf) als er daarna gewerkt moet worden doet hij het ook niet meer.
Ik zou dus ook niet weten hoe je zo'n paard op dat moment zou moeten berispen...
Ynse blijft wel gewoon netjes op de volte en trekt niet aan de lijn ofzo.

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 08:13

ik heb eigenlijk 2 soorten " longeren"
de ene, serieuze manier, met touwtjes, echt aan het werk zetten
en de andere, los aan het halstertje, en dan mag ze lekker spelen wat ze dan ook doet.
Als ze overigens bokt als ik 'serieus' aan het longeren ben, dan is dat zo, ff laten bokken, verder reageer ik er niet op en gewoon verder met het werk, worden ze nog lekker los van ook.. Haha!

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 08:19

Jaike mag ook altijd eerst uitrazen als ze net van stal af komt
en daarna stel ik de gogue pas in!
Ik vind het wel lachwekkend want Jaike kreunt altijd zo
hard, de bok komt uit het puntje van haar hoeven Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:15

Ook van mij mogen ze zich best even uitleven aan de longe, maar zodra de hulpstukken ingeschakeld zijn is het afgelopen met de pret.

Als ik Jasper alleen maar wil laten uitleven hang ik er verder ook geen slof, bijzet of iets anders aan. Hooguit een hoofdstel voor als hij wat te sterk wordt, maar hij is eigenlijk prima te houden met alleen een halster.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:29

Bokken is een manier van energie kwijtgeraken. Je kan dat toch niet zomaar tegenhouden? Als je paard wat energie of frustratie kwijt moet, kan ie dat maar beter aan de longe doen Haha! .
Zolang je hem maar voorwaarts houdt. Waarschijnlijk is hij na een tijdje toch wel uitgebokt? Mijn paard loopt meestal beter als hij een een paar flinke bokken gegeven heeft.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:55

Net als de meesten zijn de eerste vijf minuten "uitraastijd". Ik kan dat wel gaan proberen tegen te houden maar dan starten we het echte werk met een gefrusteerd paard en een gefrusteerde longeerder.
Na die vijf minuten (soms wat langer of korter, hangt ervan af) geef ik ook duidelijk aan dat het nu echt werken geblazen is en dat gaat eigenlijk met alle paarden altijd goed.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:08

Als ik de paarden longeer doe ik dat zonder bijzets, maar ik vraag wel van ze dat ze op mij letten en doen wat ik graag wil zien. En als ze fris zijn mogen ze van mij gerust bokken steigeren en gek doen, laat ze maar even lekker paard zijn!! Ik heb er geen problemen mee zolang het maar niet gevaarlijk wordt

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:09

Ik sluit me aan bij het merendeel van de reacties.

Zo heb ik Fleur vanmiddag even makkelijk aan de liongeerlijn gezet (gewoon aan het halster) en dan mag ze idd ff uitleven. Het land is te blubberig om even lekker al bokkend erdoor heen te sjezen!

Mander longeer ik ook wel met halsverlenger, dan moet ie echt werken, maar de eerste paar rondjes 'hangt er niks aan' en dan mogen ze bij mij ook even uitleven.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:11

Mag allemaal zolang ze maar op de circel blijven, Lekker laten gaan hoor

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:41

De eerste 5 a 10 minuten is het loswerekn aan de longeerlijn.
Ik zie soms mensen die gelijk het hele paard vastzetten met allerlei houtjes en touwtjes.

Mijn paard gaat ook wel een uit zijn dak en ik viind dat nog wel grappig ook, hebben we eens lekker lol.
Ik geef hem wel iets meer ruimte(longeer door de hele bak) omdat bokken op een cirkel me nou niet echt aanstaat. Ik heb hem zo eens per ongeluk 'omgetrokken' dus nu geef ik hem ff de ruimte en pak hem daarna weer op.

Ik doe het al jaren zo en het gaat altijd heel netjes en braafjes.

Ik longeer hem altijd aan de dubbel longe.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:51

Eigenlijk bokt mijn pony nooit aan de lijn. Wel soms als ze voor het eerst even in gelop mag, even een vreugde bokje maar daarna niet meer.
Dingen zoals crossen enzo laat ik niet toe, te lang bokken ook niet. En idd, ze moet wel op het rondje blijven.
Maar zoals Imker al zegt, longeren (bij mij iig) is ook werken en bokken mag tijdens het rijden neem ik aan ook niet. Maar ik wordt niet boos ofzo als ze wat bokjes geeft.. alleen aan crossen heb ik wel een heken, ik ben nl. niet zo ontezettend sterk in mijn polsen.

Maar als ik bijv. even ga longeren zonder echt serieus te werken dan mag bokken best, zolang ik er maar geen last van heb en ze netjes in de circel blijft.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 17:06

net was ik weer even met haar bezig, en ze ging weer helemaal uit haar dak!! ze doet net alsof ze hele hoge hindernissen springt, het ziet er echt wel heel gaaf uit! en dan met haar hoofd tussen haar voorbenen en als een bergeit poink poink poink aan mijn lijntje! volgens mij is ze aan het oefenen voor als ik er weer op zit! er staat me nog wat te wachten!

All people smile in the same language....

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:39

Zodra ik met mijn paard aan het werk ga moet hij zich gedragen.
Dus ook aan de longeerlijn.
Ze moeten ook altijd eerst 10 minuten stappen voor ze aan het werk gaan dus als een gek rondjes rennen of bokken is uit de boze, dit is ook om blessures te voorkomen.
Een goed warming up en cooling down vind ik namelijk het van de training.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Nezumichan en 44 bezoekers