Ons eerste wonder in de oven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-23 15:04

Hi allemaal!

Ik merk dat ik het toch wel leuk vind om een topic aan te maken mbt de dracht van onze merrie. Dit wordt ons eerste veulen en haar tweede.

We hebben helaas al veel met haar meegemaakt. Een keer einschuss, 2 pezen (licht) geblesseerd maar lang traject met shockwave enz. (Checkligament en tussenpees) schimmel, hardnekkige mok, zichzelf verwond aan haar been, door iemand die Peesbeschermers niet goed om deed een behoorlijke wond en ga zo maar door. Momenteel wel klachtenvrij en lekker aan het rijden!

Ook het drachtig krijgen ging niet zonder slag of stoot. We hadden een hengst op het oog, een goedgekeurde zoon van Arezzo VDL, waar ze dus haar eerste veulen ook mee heeft gehad. Die is leuk gelukt en springt hoog ergens in het buitenland. Omdat het diepvries is, is de kans van slagen natuurlijk minder. Bij de derde (en we hadden voor ons zelf besloten) en laatste poging was ze dan eindelijk drachtig! Op maandag hadden we een scan en bleek het een tweeling. Direct afgeknepen, 2 dagen later terug. Alles zag er goed uit. Moesten de week er na weer komen. Helaas kon onze eigen dierenarts niet dus kregen een vervanger. Die gaf ons even keihard nieuws: ik zie niks, het ziet er niet goed uit. Wil je haar hengstig spuiten? Mijn gevoel zei gelijk van nee. Had er meteen geen goed gevoel bij. In de auto met m’n man nog woorden gehad omdat ik de dierenarts gewoon niet vertrouwde, maar hij vond dat ik niet zo wantrouwend moest zijn. Ik zei: ik heb er geen goed gevoel bij. Dus heb ik een dierenarts op stal laten komen met scan apparaat. (Die normaal ook komt voor wondjes enz). Hartstikke drachtig met hartje er op en er aan. Mijn gevoel klopte dus, rare gewaarwording was dat. *D

Na een tijdje liep ze ineens links achter niet goed. Heel raar. Eerst hoefsmid want ik dacht hoefzweer. Dat was natuurlijk te makkelijk geweest en was het ook niet. Dierenarts maar weer laten komen. Ik wilde ook even een extra check van het veulen. Daar begonnen we mee. Placentitus. Daarom liep ze dus niet goed, benen was niks mee aan de hand. Ze was ook 2 dagen wat rustiger maar we dachten: haar buik groeit enz, kost miss energie allemaal. Maar goed, hele rataplan in werking. Kast vol medicatie en hele fles regumate. Tussendoor nog paar keer controle gehad en toen de fles regumate op was zag het er goed uit! Wat een opluchting. Waarom zou de dracht ook normaal volgens het boekje lopen? Dat hebben we nog nooit gehad met haar natuurlijk.

Ik heb ook heel veel gelezen in DBT, vooral veel geleerd maar ook placentitus voorbij zien komen. Momenteel houden we haar heel goed in de gaten, dat ze geen uiergroei, uitvloeiing heeft. Pechvogel waren we al dus een tweede keer sluit ik niet uit. :')

Vandaag is ze 259 dagen drachtig en ik tel echt af naar de ‘veilig’ datum. We genieten nog volop van buitenritjes met haar, de bak in hoeft ze niet meer van mij.

Ze is spring gefokt, en de hengst ook, maar we willen vooral een veulentje voor onszelf als opvolger van haar. Ik zou lekker op concours willen, maar Z hoeft niet van mij. Veel te hoog. }> Ze heeft een ontzettend koel karakter, we hopen dat ze dat ook door gaat geven. *\o/*

Tijd voor wat foto’s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de papa:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849


Lyona

Berichten: 2006
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:00

Oef wat heb je veel pech gehad met je merrie. Hopelijk gaat de rest van de dracht voorspoedig, en heb je er straks een gezond veulentje naast lopen!
Mooie merrie heb je!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 02:48

Wat een leuke foto, die "loading". Geinig!

_Mars

Berichten: 464
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:00

Super leuk!! Ik volg ook!

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:15

Leuk ik volg mee!

Hou op schei uit over de placentitis, kan er helaas over mee praten. Die van mij staat nu voor de 2x keer op ab ervoor.
Overigens moeten wij wel de regumate blijven doorgeven, sws tot de 325/330 dagen dracht

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

grace1989
Berichten: 816
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:19

Spannend hoor. Veel geluk gewenst.

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-23 12:14

Thanks allemaal!
Vandaag 264 dagen drachtig. Foto van gisteren met het avond zonnetje. Ze draagt vooral in de breedte maar dat is zo lastig op de foto zetten.
Afbeelding

En onze jongste is hélémaal fan van haar:

Afbeelding

We doen niet meer in de bak rijden met haar maar buitenritjes vindt ze nog heerlijk:

Afbeelding

Zo lang als zij dat ook nog fijn vindt genieten we er lekker samen optimaal van met het mooie weer <3

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:05

Wat een knapperds.
Kom ook volgen.
Leuke foto met je dochter

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-23 20:24

Even weer een update. Afgelopen weekend foto’s gemaakt. 284 dagen ;)

Afbeelding

Ze is echt huge.. vooral in de breedte. Officieel is ze 25 juni uitgerekend. Als ze tot eind volhoudt en nóg meer groeit dan ben ik bang dat ze het echt zwaar gaat krijgen straks.

Af en aan vult het uier zich al iets. Heb voor de zekerheid de dierenarts laten kijken maar die vond het niet alarmerend vol. Ben natuurlijk op mijn hoede, omdat we al genoeg voor de hakken hebben gehad.

Sinds een paar weken is het weide seizoen weer geopend en na opbouw staat ze nu weer van 7:30 tot 15:30 buiten. Ze hebben een speciale ‘merrie-wei’ waar de drachtige moeders van pension paarden in staan. Dit jaar zijn het er 3 totaal. (Incl die van ons). Vanaf begin van het weide seizoen zijn ze daar samen op gegaan en dat gaat hartstikke goed. Van wat ik begreep ging dat ieder jaar goed, maar wij staan daar nu pas voor het eerst aangezien het ons eerste veulen is. Het is er in ieder geval een pal aan het erf waar goed zicht op is. Kan niet wachten om straks alle 3 de veulentjes daar rond te zien racen ;)

De veulens worden een maand na elkaar geboren, ETA: 30 mei, 25 juni en eind juli.

Toch vind ik het nu wel minder grappig. Je nadert het eind en leest verhalen waar het mis gaat. Ik zie al zo lang uit naar de veilige 320 maar het lijkt wel alsof de tijd stil staat voor m’n gevoel bah.

De stal naast die van ons stond een tijdje leeg en nu heeft ze sinds zondag een nieuwe buurman gekregen. Die vond ze niet leuk. Ze was toen erg gestrest en vloog continue snuivend met oren in de nek van achter uit de stal naar voren. Ook wilde ze niet meer eten. Gelukkig houden ze het op stal in de gaten en vanmorgen had ze wel haar eten op. Ze hebben nu de voorkant van de stal dicht gemaakt, zodat de buurman ook niet meer om het hoekje kan kijken. Nu eet ze weer rustig dus baasje ook weer rustig :o

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 15:32

291 dagen vandaag :o
Afbeelding

Ze is zo goed te pas! Nog een lekker stap ritje gemaakt buiten. Ze had de pas er flink in zitten.

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:40

Zo'n leuke merrie! Ben ontzettend benieuwd naar het veulen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:41

Ze is idd al lekker rond, maar super dat je nog gewoon een lekker stap ritje kan maken.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 15:46

filmpje van buitenritje. Rustig stappen doet ze niet aan en de oortjes er de hele tijd op is voor mij het mooiste uitzicht dat er is. <3


Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-23 21:06

Vandaag 297 dagen :o
Afbeelding

Deze week heeft de hoefsmid de ijzers er af gehaald. Ze waren aan vervanging toe en aangezien ze er toch onder weg moesten ivm veulen, nu er af gelaten. Ik vond het heel spannend! Ze staat al zeker zo lang als wij haar hebben op ijzers (12 jaar) en nu voor het eerst dan zonder. Ze liep 2 dagen gevoelig en nu loopt ze alsof ze niet anders kent! Vandaag lekker op buitenrit geweest, op straat ook totaal geen verschil. Zooo blij mee *\o/* misschien laat ik ze er uiteindelijk ook wel af.. na het rijden nog even lekker gedoucht.

Afbeelding
(Het blijft wennen zonder ijzers |( )

Verder doet ze het zo goed en is ze zo blij. Met buitenritje ook niet te houden. Het was heerlijk weer dus echt genieten. Ik zie elk buitenritje met haar als een cadeautje, voor zo lang zij het nog wil.

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-23 21:26

Vandaag 300 dagen.. Essie heeft haast:
Afbeelding

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-23 09:33

Nog 11 dagen tot veilig! Spannend *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 08:08

Gister een rondje in de bak geprobeerd. Lang verhaal kort: nieuwe bijrijder. Die direct op buitenrit sturen vond ik ook zo wat. Ik dacht: we zien wel hoe het haar af gaat. Gek genoeg liep ze met de oortjes er op al naar de bak en binnen wilde de niet stilstaan. Ze moest dooor. Uiteindelijk ging het hartstikke goed dat kwartiertje en daarna alsnog naar buiten geweest.

Zwangerschapsgym: <<)
Afbeelding

Happy horse happy owner <3

Afbeelding

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 08:59

Leuke merrie !
Nog net op tijd zie ik. Ik volg ook :D

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 18:54

314 vandaag.
Afbeelding

Denken jullie dat ze de uitgerekende datum gaat halen? :D

Ben wel benieuwd wat jullie denken, wanneer en hengst of merrie. Wie doet er mee?

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:24

Ik denk het niet maar je weet nooit natuurlijk.

Ik ga voor een hengst 7 juni


Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:56

Ik volg mee, wat een gave combo. Ben wel slecht ik gokken hahaha, dus daar blijf ik met me handen vanaf haha

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 21:40

Oke komt ie:

Lijstje
Linnie050: 07-06-2023 Hengst

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 21:40

Jolliej schreef:
Ik volg mee, wat een gave combo. Ben wel slecht ik gokken hahaha, dus daar blijf ik met me handen vanaf haha


Dankje **\O/**

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849

Mila_p
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Re: Ons eerste wonder in de oven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:55

ik doe een gokje 09/06 een merrietje

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 22:30

Lijstje
Linnie050: 07-06-2023 Hengst
Mila_p: 09-06-2023 Merrie

Esperado <3 (Indoctro x Columbus)
Ons veulen in de maak: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2078849


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benazir en 56 bezoekers