Happy Postcrossing!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 13:59

Vandaag de dag gaat zoveel digitaal als het aankomt op contact leggen met mensen en onderhouden, maar stiekem vind ik contact via schrift nog steeds heel erg mooi en heb onlangs besloten daar weer wat meer mee te gaan doen.

Ik heb in het verleden ook een aantal penpals gehad, waarbij we dan echt uitgebreidere brieven uitwisselden, wat ik ook echt fantastisch vond. Dit was dan meestal met mensen binnen het boekenwereldje waarbij de focus op boeken lag maar je elkaar dus ook persoonlijk leerde kennen. Heel leuk, maar soms erg intensief wel en ik denk daardoor ook wat uit het oog ben verloren.

Ik wilde weer iets gaan doen, maar wel iets wat minder intensief is... Ik kwam uit bij postcrossing!
Iets minder persoonlijk als brieven uitwisselen, maar het lijkt me onwijs leuk om iemand anders met behulp van een ansichtkaart te verblijden en ze ook zelf te mogen ontvangen van over de hele wereld. Van verschillende kanten in mijn familie en vrienden kringen ook alleen maar positieve ervaringen gehoord, dus mijn account bij postcrossing.com was heel snel aangemaakt *\o/*

Wie doet het nog meer? <3

Het lijkt me leuk om in contact te komen met anderen wie actief zijn ermee. Tips uitwisselen bv: waar je leuke ansichtkaarten, stickers, etc. vandaan haalt, maar ook een plek waar je gewoon kunt kletsen en ervaringen kunt delen. Werk je zelf met poscrossing.com of via je een ander platform, etc? Ik hoor graag van je! Mensen wie met penpals e.d. brieven uitwisselen zijn uiteraard ook meer dan welkom! Ook daar klets ik graag over <3

Afbeelding

HAPPY POSTCROSSING *\o/*
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-05-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Postcrossing liefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:22

ik ben jaren geleden wel fanatiek postcrosser geweest, maar uiteindelijk gestopt vanwege de prijs van de postzegels en het feit dat er best vaak post zoek raakte. En ik vond het altijd minder leuk als ik naar china moest sturen, dan had ik 20 kaarten onderweg en 10 daarvan naar china. Hopelijk is dat inmiddels iets verbeterd.

Wel was het heel leuk om een kaart flink te versieren met stickers etc. En dan een leuk klein verhaaltje erbij.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:23

Oeh dit klinkt leuk! Mag ik vragen of er nog kosten aan verbonden zitten? Ik hou echt van kaartjes!

Kan je ook eventueel instellen van ik stuur alleen naar landen in de eu?

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 14:31

pjer
Wat jammer vooral van de post wat zoek raakt, daar ben ik inderdaad wel ook bang voor dus ben benieuwd. De kosten die omhoog schieten is ook zeker jammer, maar vind ik persoonlijk wel nog te overzien - heb voor mezelf een beetje een budget in gedachten en aan de hand daarvan kijk ik gewoon dadelijk elke maand hoeveel ik er ga sturen zeg maar. Ik heb besloten wel om de kaarten in enveloppen te sturen, dus dan is het wel (onnodig misschien) duurder weer, maar goed. Ik ga even kijken wat haalbaar is, het is ook niet dat ik er 'zoveel' Moet sturen, het aantal kun je in principe zelf beslissen en dan zijn de kosten misschien beter te verdelen. Aangezien ik nieuw ben, mag ik er sowieso maar maximaal 5 doen nu. Ik heb ook 5 verschillende gekregen - geen idee of dat toeval is omdat ik nieuw ben of omdat ze dat beter verdelen vandaag de dag, maar ik heb nu mensen uit: China, Rusland, Italie, Duitsland en USA (Nederland heb ik uitgesloten). En leuk dat je het versierde met stickers! ik heb ook een stickertje geplakt op elke kaart, maar meer paste niet want alles is volgeschreven :')

Valerie93
Het kost je 'alleen' kaarten en verzendkosten. De kaarten heb ik nu bij de webshop happy-postcrossing gekocht en ik was voor 5 kaarten met verzendkosten 7 nog wat kwijt - en kreeg een ansichtkaart gratis erbij met 2 stickers. Ik had nog geen voorraad kaarten, dus eens kijken of ik daar wat voor kan gaan inkopen nog binnenkort. Ik heb nog niet uitgezocht hoeveel dat precies gaat zijn qua verzendkosten naar alle landen waar ik nu naar moet sturen, omdat ik nog niet gewogen heb, dus het zal me benieuwen. Het is natuurlijk afhankelijk van gewicht en of je dan je ansichtkaart verstuurd zonder envelop, of dat je het met envelop doet of misschien zelfs met extraatjes erin. Maar geloof dat een ansichtkaart alleen onder de 20g zit en dat 1 internationale postzegel dan genoeg is wereldwijd en dat is 1,65E per ansichtkaart. Met envelop erbij moet ik nog even gaan wegen hoe zwaar ze dan zijn. Dan zal het 3,30 of 4,95 zijn per kaart. Vind ik persoonlijk te overzien, want je kunt ook ervoor kiezen hoeveel kaarten je wilt sturen, je kunt ook zelf bepalen wanneer je weer een nieuw persoon aanvraagt om naar toe te sturen, dus afhankelijk van wat je eventuele budget is, plan je dat gewoon zelf - als je het ervoor over hebt.

purny

Berichten: 27486
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:37

Ik heb het ook een lange tijd gedaan. Kaartjes in de bus krijgen is een stuk leuker dan alleen die vervelende blauwe brieven.
Ik had ook heel vaak Rusland in de verzendlijst staan. En sommige mensen waren zo veeleisend met wat ze willen hebben.
Er is ook een FB groep van postcrossing. Die sturen ook verjaardagspost naar elkaar.. weet alleen niet of deze nog bestaat.

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 14:48

Kaartjes in de bus krijgen is zeker leuker als de blauwe brieven ja, eens :') :j
Ik heb de FB pagina van postcrossing.com zelf ook gevonden, is dat die wat jij bedoeld of een andere weer?
Ik vind het wel jammer dat ik nu best lang waarschijnlijk moet wachten totdat ik zelf wat krijg - eerst moet 1/5 waar ik nu naar ga sturen, de kaart registreren online en dan kom ik pas aan de beurt om zelf te ontvangen. Ik snap het systeem en eigenlijk alleen maar goed dat ze het doen, maar ja nu ben ik gewoon ongeduldig :')

Afbeelding
Ze zijn in ieder geval klaar voor vertrek. De enveloppen zijn voorzien van een retour adres, ik heb de adressen geprint waar ze naartoe moeten - vind ik wat veiliger ipv dat ik ga overschrijven, zeker met die wat naar China moet - dus nu nog even wachten tot de postzegels binnen komen. En dan even gaan kijken of ik de komende tijd wat ansicht kaarten kan gaan aanvullen, want die 5 wat ik kocht zijn nu gelijk weg _O-
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-05-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:51

Ik doe dit dus al heel lang!! Ik lees vanmiddag even bij :)

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:02

Ik doe ook al een lange tijd aan postcrossing :D vind het super leuk om de kaarten te schrijven en te versieren <3 daar doe ik wel echt mijn best voor (stickers, stempels, washi tape etc) :) en het is altijd leuk om te zien wat er binnen komt met de post!
Naast Postcrossing heb ik ook een penpal uit Japan waar ik brieven mee uitwissel.

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 15:06

Jelske,
Leuk! <3

TheNovelist,
Klinkt idd alsof je er veel moeite en tijd in steekt, love it! Heb je voorbeelden van hoe je kaarten er versierd uitzien? Ik ben op zoek naar inspiratie want wil er ook wat meer mee gaan doen. Nu is t vooral tekst en een stickertje hier en daar lol. Wilde de envelop wel nog versieren. En brieven uitwisselen is inderdaad ook zo leuk! Uit Japan, heel tof **\O/**

love_mandy

Berichten: 2925
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:08

Even een stipje hier, ik ga toch ook maar een profiel aanmaken en kaartjes uitzoeken om te versturen

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 15:13

love_mandy schreef:
Even een stipje hier, ik ga toch ook maar een profiel aanmaken en kaartjes uitzoeken om te versturen


Ik wilde al vragen of je dat gedaan had nog ja haha. Goed plan *\o/*

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:21

Ik zal binnenkort wel even een foto maken :)

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:14

Oh wat leuk! En wat heb je een charmante, ouderwetse ansichtkaartjes geselecteerd TS. <3 Hier in Kopenhagen vind ik de post relatief aan de prijs, dus als ik weer in Nederland ben zou ik het overwegen. :D

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:30

Ik heb het in het verleden lange tijd gedaan.
Het ging me op een gegeven moment tegen staan omdat de eisen steeds hoger werden en de teksten steeds minder op de kaarten.
En als je steeds een paar kaarten stuur in de maand dan loopt het best wel in de papieren.

Ik heb nu een vriendin waar ik mee schrijf en dan kleine dingetjes zoals thee of leuke stikkers mee stuur.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:38

Ik ga denk ik ook een account aanmaken, heb er al wel eerder naar gekeken!

Ik heb een eerste adres opgevraagd en er staat een heel verhaal over dat ze geen enveloppen wil. Dit vind ik een beetje onhandig. Kan je dan verder klikken tot dat je er een krijgt die je wel aanstaat? :')

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:20

Nee, je kan geen adressen kiezen, je krijgt elke keer een ander persoon en daar moet je het mee doen haha! :j
Over het algemeen is het standaard op Postcrossing om postkaarten te sturen zonder een envelop :D

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:26

Ja? Maar stel dat je er wat bij wilt doen, iets van stickers ofzo? Dan moet dat toch in een envelop neem ik aan?

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 20:30

Mij valt het op dat veel toch juist wel om envelop vragen, omdat ze de ervaring hebben dat zonder envelop de kaarten toch sneller beschadigd binnenkomen.

Maar snap ook wel dat er mensen zijn die ze zo als kaart alleen willen krijgen maar goed als iemand dat niet expliciet erbij zet, ga ik wel envelop gebruiken - op die manier kan ik de kaart ook meer benutten met schrijfruimte :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:34

Ja nou ja, dan maar geen envelop. Ik heb wel zelfgemaakte kaarten, maar dat zijn dubbele := Ik wil graag kaartjes kopen in het dorp of kaartjes gaan kopen op mijn werk

love_mandy

Berichten: 2925
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:48

Ik heb de mijne ook in een envelop gedaan, voor de kosten maakt het ook helemaal niets uit en zo komen de kaarten hopelijk netjes en veilig aan en kan ik er nog een sticker of iets bij doen als ik wil.
Want wat cursebreaker ook zegt, anders heb ik niet genoeg ruimte om te schrijven

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:29

Ik heb het jaren geleden gedaan. Was leuk tijdverdrijf tijdens m'n studie. Stuurde destijds met boomerang kaartjes dus die waren gratis. Maar uiteindelijk gestopt vanwege de kosten in postzegels. En inderdaad dat soms het zolang onderweg was dat je ook niets meer terug kreeg.
Leuk om te lezen dat het nog steeds bestaat en mensen er plezier aan hebben.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Happy Postcrossing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:49

Ik heb vandaag de eerste kaartjes gekocht en heb een hele bups zelf gemaakte. Ben benieuwd! Wel jammer van die eerste 5, maar snap het wel ook, net zoals vele andere :o

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:05

Wat is postcrossing precies, het klinkt wel onwijs leuk. TS heb je je accountplaatje veranderd (leuk account plaatje btw!)?

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:28

Ik heb een aantal jaar postcrossing gedaan (zie dat ik mijn account heb aangemaakt in 2015) en daarna er weer mee gestopt. Maar het begon toch weer te kriebelen, dus weer een aantal adressen aangevraagd om een kaartje naar te versturen :D €1,80 voor een postzegel is aan de prijs inderdaad, maar (voor mij iig) prima te doen als je er niet teveel tegelijk verstuurd.

@ElfBeau_067: Postcrossing is een website die het mogelijk maakt om kaartjes te versturen en ontvangen van over de hele wereld! Je vraagt een adres aan, en schrijft dan een ansichtkaart. Plakt er een postzegel op en dan kan ie in de brievenbus. Als de ontvanger het kaartje heeft gekregen, kan die hem registreren met een code die je op de kaart hebt geschreven. En vervolgens krijg je zelf ook weer een kaartje van een andere postcrosser :) Ik vind het altijd superleuk om weer een kaartje in de brievenbus te vinden!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:55

Geschikt? Of ongeschikt?
Afbeelding