Is het goed om strekoefeningen vanaf de grond te doen met je paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Is het goed om strekoefeningen vanaf de grond te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-23 20:56

FEI.org
Algemeen

Afbeelding
De benen van een paard. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker voor de FEI. Sophie is een enthousiaste dressuuramazone, springt af en toe en schrijft over allerhande onderwerpen die met paarden en paardrijden te maken hebben.

Het spreekt voor zich dat je paard ook een warming-up nodig heeft voordat je serieus aan het werk gaat. Onderdeel hiervan kan zijn dat je onder het zadel vast het dier lang en laag laat rijden om het dier te strekken, maar moet je ook strekoefeningen in stilstand doen, voordat je opstijgt om te gaan rijden? Of zou je moeten blijven vasthouden aan het lang en laag stappen om je paard lenig te krijgen en klaar om aan de slag te gaan?

Wat zijn statische strekoefeningen?
Als we het hebben over strekken van een paard vanaf de grond, dat zijn deze oefeningen vaak statisch, het paard loopt hierbij niet. Een voorbeeld van een statische strekoefening voor mensen is het voorover buigen en je tenen aanraken. Voor een paard is het een statische strekoefening als je het dier vraagt om met zijn neus zijn heup aan te raken. Een klassiek voorbeeld is de carrot stretches, maar er zijn nog veel meer andere strekoefeningen.

Dynamisch strekken is meer wat je doet onder het zadel, als je draaft en het paard vraagt om te strekken of te buigen naar binnen of naar buiten. De menselijke variant hiervan is het nemen van grotere stappen waarbij je jouw knie naar je neus brengt, of iets soortgelijks.

Is het goed om deze te doen?
Statisch strekken ligt momenteel onder vuur in de atletiekwereld. Er zijn experts die zeggen dat deze oefeningen niet hetzelfde resultaat hebben als dynamisch strekken, maar is geldt dat ook voor paarden? Hoewel er geluiden zijn dat het misschien problemen kan veroorzaken, is de algemene opvatting van dierenartsen en andere professionals dat deze oefeningen goed zijn voor paarden. Natuurlijk moet je ze wel correct uitvoeren, wil je de vruchten ervan plukken. En het spreekt vanzelf dat het doen van carrot stretches niet betekent dat je de warming-up onder het zadel kan overslaan.

Als de oefeningen goed worden uitgevoerd, kunnen zij het risico op blessures verminderen. Ze helpen je paard soepel te blijven en kunnen zelfs zijn kracht vergroten. Waar de meesten hun paarden laten strekken voor ze aan het werk gaan, heb je er misschien meer baat bij om ze daarna te strekken, dan zijn ze al warm en los. Dit is alleen nuttig als het je doel is om de bewegingsvrijheid te vergroten en je paard soepeler te krijgen. Een andere optie is om de oefeningen te doen nadat je eerst even gestapt hebt, dan is het paard ook al wat meer opgewarmd.

Welke strekoefeningen kun je doen?
Statische oefeningen met je paard vallen doorgaans in twee categorieën: ledematen strekken en carrot stretches. Je hebt waarschijnlijk op bepaalde momenten al eens gezien dat beiden gedaan werden, maar je bent niet zeker hoe (en waarom) je dit zou moeten doen met je paard. Hier is hoe je ermee begint.

Carrot Stretches
Gebruik een stuk wortel als lokmiddel voor elke oefening, om je paard mee aan te moedigen. Paarden vinden dit vaak moeilijk en zullen mogelijk ‘valsspelen’ door hun benen te verplaatsen. Het is het beste om, als dat mogelijk is, het paard met de achterbenen in een hoek van de stal of paddock te zetten. Zo kunnen zij niet achteruit bewegen of omdraaien om zo de strekoefening te vermijden, maar wel de wortel te kunnen pakken.

Oefening 1: laat het paard zijn hoofd naar beneden brengen, tussen zijn voorbenen. Je wilt hierbij dat de neus naar de borst gaat, in plaats van dat hij het hoofd naar beneden brengt alsof hij wil grazen. Moedig hem aan om zo ver te strekken als mogelijk is en houd dit 10 seconden vast. Als dit goed gaat, probeer dan de beweging steeds een beetje groter te maken.

Oefening 2: ga bij de schouder van je paard staan en moedig hem aan om met zijn hoofd en nek om jou heen te buigen. Je vraagt hem nu om met zijn neus zijn heup of kniegewricht aan te raken, hoewel ze natuurlijk niet zover kunnen komen met hun neus. Je kunt dit ook opbouwen door hem te vragen om richting de hak te strekken. Idealiter wil je ook dat het paard zijn hoofd rechtop houdt en niet zijwaarts kantelt.

Ledematen strekken
Het is doorgaans goed om deze te doen na de training, als het paard al opgewarmd is. Als je deze oefeningen voor de training doet, loop je het risico de spieren te overstrekken. Je kunt, voordat je opstijgt, wel een verkorte versie doen van het strekken van het voorbeen. Dit is niet per se om de voorbenen te strekken, maar wel om de kans te verkleinen dat de singel de huidplooien bij het been afknelt.

Voorbeen strekken: begin met het optillen van het voorbeen, alsof je de hoef wilt gaan uitkrabben. Houd de hoef laag en strek het voorbeen uit naar voren. Doe dit op zo’n manier dat je er een soepele diagonale lijn ontstaat van het schouderblad, via de knie naar de hoef. Als je paard zich verzet, trek dan vooral niet terug. Dit kan schade veroorzaken.

Achterbeen strekken: om het achterbeen te strekken begin je ook weer met het optillen van de hoef alsof je deze wilt gaan uitkrabben. Doe dan een stapje achteruit en beweeg het achterbeen voorzichtig naar voren, onder de buik en richting de voorbenen. Denk hierbij alsof je vraagt om een erg actieve galopsprong met het achterbeen, waarbij je wilt dat deze ver onder het lichaam komt.

Het is erg belangrijk om het been van je paard niet te hoog op te tillen tijdens welke van deze oefeningen dan ook. Als je paard soepeler wordt, kun je stapsgewijs het been steeds een beetje hoger optillen. Maar ook dan wil je nog steeds niet de benen te hoog optrekken richting borst of buik, dit kan de gewrichten onnodig veel belasten.

Heel veel succes met het doen van deze oefeningen, jouw paard kan hier wellicht baat bij hebben.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Is het goed om strekoefeningen vanaf de grond te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 01:10

Bovenstaand zie ik foto's van een paard dat door de voorbenen knikt bij de Carrotstretch en het hoofd kantelt. Dat is niet de bedoeling. Ten minste, als ik meerdere dierenartsen en osteopaten mag geloven ;)

Het hoofd moet recht blijven en bij een stretch tussen de benen moeten de benen aan de grond blijven en niet doorknikken. Daarnaast moet het gewicht over de benen zoveel mogelijk evenredig verdeeld blijven.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:11

Dit plaatje heb ik van een fysio, die ook dierenarts, is meegekregen ter verduidelijking voor de stretch oefeningen die mijn paard moest doen. Om een beeld te hebben bij hoe je een paard een oefening laat doen en wat daarbij moet opbollen.

Je houdt de oefening maar kort aan, beter een keer herhalen, om de rug op te bollen en te stretchen. Als je het hoofd ver genoeg tussen de benen komt en het paard bolt zich dus tijdelijk extreem op, kan het voorkomen dat ze even heel kort op hun tenen gaan staan. Ik heb het bij mijn paard wel gezien. Ook met het zijwaarts stretchen, elk paard reageert anders op dingen en het is van invloed hoe ver je doorvraagt én hoe goed ze het al kunnen.


mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Is het goed om strekoefeningen vanaf de grond te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:44

als je het met verstand van zaken doet kan het iets bijdragen,

maar zomaar iets gaan doen werkt niet, paard kan goed compenceren en dan krijg je deze beelden zoals op de foto's.

misschien zijn deze foto's aanleiding om bij dit paard strekoefeningen te gaan doen en komt het later wel tot een goed gebruik van het lijf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Stelvio en 71 bezoekers