Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 10:27

Hallo allemaal,

Ik zit met een (voor mij) enorm dilemma en ik wil even kijken wat mijn opties zijn. Ik ben daarom met behoorlijke spoed op zoek naar de mogelijkheden om een paard te kunnen stallen in de (nabije) omgeving van Leersum.

Lang verhaal kort: ik verzorg al meer dan 10 jaar de paarden van een boer in de omgeving van Gouda, maar ik heb recent een huis gekocht in Leersum en ga binnenkort verhuizen. Met best wel veel pijn in mijn hart, want ik besef me dat ik mijn verzorgpaarden een stuk minder ga zien. Een van die paarden is absoluut het favoriete dier van de eigenaar en zal dan ook zeker niet verkocht gaan worden (ook niet aan mij helaas). Het is een ontzettend lief en braaf paard, en zal geen stap verkeerd zetten.

Het andere paard, wat tevens de moeder is van "het lievelingetje" heeft een wat uitdagender karakter. Buitenrijden is alleen leuk als ze er zin in heeft, ze is erg schrikachtig en kan een typische merrie zijn die vooral met d'r oren in haar nek staat. Toch heb ik haar al bijna 12 jaar verzorgd en heb ik haar op zien groeien en meerdere veulentjes groot zien brengen. Hoewel ik het af en toe ook echt een uitdaging vindt om met haar om te gaan, maakte het me verdrietiger dan ik had verwacht toen ik afgelopen zaterdag hoorde dat de eigenaar haar wilde verkopen.

En nu blijkt dat hij er absoluut geen gras over laat groeien, want ze is direct op Marktplaats gegooid en ik werd gisteren al door de eerste potentiële koper gebeld met de vraag of ik wat meer over haar karakter etc. kon vertellen. Daarna gelijk huilen natuurlijk want ik zat met m'n goeie gedrag nog een soort verkooppraatje te houden ook (maar ja, uiteindelijk zijn het niet mijn paarden en heb ik er dus niks over te zeggen, dus wat moet ik ook anders...).

Al met al twijfel ik nu enorm; zal ik tegen de eigenaar zeggen dat ik haar zelf wil kopen? Voorwaarde is dan wel dat ik op korte termijn stalling kan vinden. In mijn omgeving is vrijwel iedereen tegen dit idee (want net een huis gekocht, hoge kosten, tijd, etc.). En ik snap al hun twijfels en argumenten heel goed, en de timing om aan een eigen paard te beginnen vind ik zelf ook niet helemaal ideaal, maar het is al wel jarenlang een droom van me.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen aan jullie; wat zouden jullie doen in deze situatie? En, kunnen jullie me helpen aan een plekje in de directe omgeving van Leersum waar ik een merrie van ongeveer 155 zou kunnen stallen. Het liefste iets waar ze veel buiten kan komen. Een bak is mooi meegenomen maar geen vereiste. Qua budget; het liefst zo laag mogelijk (maar wie wil dat nou niet haha).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!



Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:32

Ik zou er nog eens even heel goed over nadenken. Je neemt nu een beslissing uit emotie. Paarden zijn onwijs duur in onderhoud en kosten veel tijd, weet je zeker dat je dat aan wil gaan?
Lees dit topic maar eens om een idee te krijgen:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Verder moet je even nadenken wat je uit wil geven aan stalling. Dan kunnen mensen je wat gerichter helpen.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:34

Tja, wat ik zelf zou doen: DOEN. Als je het kan betalen. Desnoods het paard een tijdje bij de huidige eigenaar in pension zetten.

Nu is het paard er nog. Straks is ze weg en komt de kans misschien nooit meer terug. Als het je zo veel doet dat ze verkocht gaat worden dan lijkt mij dat er maar één oplossing is, toch? Kijk ook eens naar je eigen topictitel. Heb je niet eigenlijk de beslissing al gemaakt?

Een paard komt niet altijd op het moment dat jij bedacht hebt als het juiste. Was bij mijne ook niet zo (dacht ik destijds. Achteraf klopte het precies).

Misschien een wat persoonlijke vraag, maar heb je dat huis in je eentje gekocht? Als je een partner hebt is het natuurlijk al een wat ander verhaal. Zorg dan dat je duidelijke afspraken maakt.

Zo denk ik erover :o Succes met je beslissing!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:34

Als je zonder problemen 500 euro p/maand apart kan zetten zou ik haar kopen. Ik denk dat je er anders spijt van gaat krijgen

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:48

Ik heb in eenzelfde situatie een paard gekocht. Net afgestudeerd, nog geen goede baan en woonde in een half studentenhuis. Paard kwam te koop, eigenaresse wilde dat ik haar kocht.
Ikzelf wilde er niet aan beginnen, maar voelde ook het verdriet als ik haar los zou laten. Mijn omgeving zag dat ook.

500 euro per maand apart leggen kon ik toen echt niet. :n Maar familie en vriend stonden garant terwijl ik opzoek ging naar beter/meer werk en kon sparen.
Dat is enkele maanden na de koop goed gekomen en heb nu natuurlijk spaargeld apart liggen voor haar.
Het komt altijd goed! Het enige wat ik je aanraadt.. dit paard is niet altijd stabiel zeg je. Een verhuizing kan behoorlijk ingrijpend zijn, zowel op de conditie als op het karakter. Hou er rekening mee dat dit paard de komende tijd erg gaat veranderen in karakter/emotie. Mijn paard is onwijs veranderd omdat de manier van huisvesting anders is, ze nu in kuddeverband staat en een andere manier van training krijgt. Dat is ontzettend leuk maar moet je wel in kunnen meebewegen.

Maks :+:

Lijsken
Berichten: 1006
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:41

Het klinkt alsof het én niet je favoriete paard is én slechte timing. Ik zou het niet doen.

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:46

Lijsken schreef:
Het klinkt alsof het én niet je favoriete paard is én slechte timing. Ik zou het niet doen.

Precies dit.

Plus: je hebt net een huis gekocht. Vergis je niet dat je in de eerste periode ook even goed moet kijken hoe je financieel alles gaat regelen.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:01

Als je nu voor een eigen paard zou gaan, had je dit paard dan ook gekozen? Als het antwoord nee is, niet doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11954
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:05

Niet doen.


Je reageert in de emotie van nú, die op zich begrijpelijk is.

Maar: het is níet jouw droompaard èn het komt eigenlijk niet goed uit.
Niet doen dus.

xPearl

Berichten: 3272
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:05

Je gaat veel wisselende berichten krijgen hier, haha.

Maar volg je hart! Kan je het betalen? Heb je genoeg spaargeld naast de dingen die je moet kopen voor het huis? Want dat is het belangrijkste, geld ;). Vergis je er niet in hoe duur een eigen huis is en alles wat je daarvoor moet kopen. Kun je daarnaast 'makkelijk' €400 per maand kwijt aan een paard zou ik het doen
Kan je het paard niet tijdelijk in pension laten bij de huidige eigenaar tot je een plekje hebt gevonden? Gehaast een net-niet plek vinden is ook niet wat. Een paard met zo'n karakter vaak kort achter elkaar verhuizen is niet fijn namelijk.

En denk er inderdaad over na of dit hét paard voor je is. Maar ik denk dat je die keus al hebt gemaakt :D

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:37

Als volledig buitenstaander:
Doe het niet, paarden zijn vréselijk duur. En ze gaan lang mee!

Als ervaringsdeskundige?
Ik kocht op bijna mijn 16e mijn verzorgpony toen zijn eigenaar overleed.
Dit jaar word ik 33, en Diddle 25. Hij is er nog altijd. Ik heb heel veel dingen niet gedaan omdat ik een paard moest onderhouden.
Ik heb ook heel veel dingen wel gedaan, omdat ik een paard heb.
En beide dingen heb ik heel duidelijk gevoeld. De beperking en het nee moeten zeggen tegen dingen omdat het geld er niet was.
Maar ook het ontploffen van trots omdat we iets leuks hadden gedaan.

Ik had het allemaal voor geen goud willen missen! Maar denk er héél goed over na.

[edit]
Ik heb toen overigens altijd geroepen ''en ik heb niks met Fjorden''. Waardoor het ook echt leek alsof Dids mijn droompaard niet was. Dat kan ook goed. Maar hij was en is wel het paard waar ik heel erg veel aan heb.
En die Fjorden zitten blijkbaar dieper dan ik dacht, want intussen staat er hier nog een 2e Fjord bij ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:44

Als het paard bij iemand anders een goed leven als fokmerrie kan hebben waarom dan kopen? Je geeft aan dat het helemaal niet uitkomt op het moment

Be happy eat a snackkie

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2394
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:46

Kijk even goed naar je Financieen, kun je zo’n 750 per maand missen aan je paard? Ja? Doen

Ik heb mijn paard verkocht, mijn bijrijders eerste keus gegeven, ze kozen om het niet te doen. Ik spreek ze nog steeds, en iedere keer hoor ik dat ze spijt hebben mijn paard niet gekocht te hebben -O-

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Salamander
Berichten: 26
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:48

Ik zeg niet doen. Uit je verhaal maak ik op dat ze je droompaard niet is en dat haar dochter dichter in de buurt komt van je droompaard. Ik denk dat je haar uiteindelijk toch gaat vergelijken met haar dochter en toch minder blij met haar zult zijn. Dat is voor haar niet eerlijk en voor jou niet leuk. Ik weet niet hoe oud ze is maar je zit aan een paard ook jaren vast. Als ik jou was zou ik even wachten en als je er klaar voor bent, financieel en emotioneel, opzoek gaan naar een leuk paard die voldoet aan al je wensen.

Mocht je haar toch willen kopen mag je PB en, ik weet nog een leuke stal in Leersum.

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:55

Ja van dat droompaard he. Ik had een droompaard. Wat niet te koop was. En vond iets wat er op leek, met veel eigen mening. Niet ideaal als eerste paard. Maar wel precies het juiste paard.

Daarna vond ik alsnog mijn droompaard. Dat er helemaal niet uitzag als wat ik dácht dat mijn droompaard was. Ik wilde geen shet. En al helemaal geen mérrie. Little did I know dat mijn droompony korte tijd later mijn bestaan en mijn hart binnen zou wandelen.

Dus ja. Wat je hoofd denkt en wat je hart en ziel ervan vinden kan nogal verschillen. Zeker als TS nu zo reageert op het bericht van de verkoop en de potentiële kopers komt op mij over als dat het dieper zit dan alleen haar hoofd. Het is aan haarzelf om te bekijken of dat ook klopt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

meggiemeg

Berichten: 12186
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:05

Waarom wordt jij gebeld voor info over dit paard en niet de eigenaar? Dat vind ik best vreemd.
Als je genoeg financiën hebt om te kunnen missen en tijd waarom niet? Maar had je dit paard ook gekocht als je op zoek was naar een eigen paard? Of was je verder gaan kijken naar een betere klik? Voordeel is wel dat je dit paard al lang kent en dus weet wat je koopt wat karakter en kunnen betreft.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

rien10
Berichten: 14410
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:06

Als bijrijder en of verzorger neem je eens in de zoveel tijd afscheid van een paard. Dat is de harde realiteit. Voor jou is dat nu aangebroken. Neem de tijd om er verdrietig over te zijn, ga een nieuwe toekomst opbouwen op je nieuwe plek.
Mijn advies is om dit paard los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:19

Het scheelt wel of je iemand hebt die garant kan staan inderdaad.

Toen ik rondkwam van een studielening, en een huur van 500 euro per maand (lees, dus 5 a 600 euro over voor boodschappen, G/W/L, zorgverzekering etc. én een paard) kon ik wel mijn paard onderhouden die ik al vanaf mijn 12e had, maar het was wel een karig bestaan. Kocht alles voor mijn paard en stal tweedehands, en deed voor 30 euro in de week boodschappen (wel 10 jaar geleden dus :+ ) .
Vond het zelf niet erg, het lukte redelijk, en mijn paard heeft mij op dat moment meer gegeven dan al het andere van de wereld mij kon brengen. Het was het absoluut waard en ik kijk er met heel veel plezier (en gemis) op terug. Punt was wel dat mijn ouders bij konden schieten als het een keer uit de klauwen liep qua DA-kosten ed. En dat is dus ook zeker wel eens gebeurd. Niet structureel, maar die financiële zekerheid heb je ook wel nodig.

Mocht het enigszins haalbaar zijn, zou ik het doen. Anders ga je spijt krijgen.
Heb je geen financieel vangnet of een royale buffer, doe het niet. Koophuizen komen in eerste instantie al met de nodige financiele risico's en tegenvallers vaak, en dat zijn dan geen kleine bedragen. De kosten van een paard die je dan niet in een buffer kunt stoppen gaan echt pijn doen, als je een keer een fikse tegenvaller had.

Ik had toen geen auto, geen koophuis etc. etc. dus ik had de buffer (die ik ook absoluut niet opbouwde :+ ) minder nodig, en had mijn royale ouders nog die zich af en toe een steuntje in mijn rug konden veroorloven.

Oh, en vraag je ook af of je - als je zoveel offers ervoor moet gaan maken - je dat wil voor een merrie met een dergelijk karakter. Als je je halve salaris op ziet gaan aan je paard terwijl je eigenlijk tot de conclusie bent gekomen dat je een nieuwe badkamer nodig hebt omdat niets echt functioneert is dat een stuk makkelijker te verkroppen als dat beestje je absolute droompaard is waarbij ieder bezoek een feestje is, dan wanneer het een moeilijke merrie is waarbij je vooral veel tijd kwijt bent aan het managen van gedragsproblemen (tenzij je daar lol uithaalt... ). Dar maakt wel een beetje het verschil tussen een dure hobby en financieel lastige emotionele verplichting.

De omgeving Leersum lijkt me overigens wel een feestje om met je paard te mogen staan :o Helemaal als je Gouda gewend bent. :o :o . Zou ik toch wel meenemen in de beslissing.

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:27

Femke_Tweety schreef:
Niet doen.


Je reageert in de emotie van nú, die op zich begrijpelijk is.

Maar: het is níet jouw droompaard èn het komt eigenlijk niet goed uit.
Niet doen dus.


Dit. Niet doen. Grote kans dat je haar over een paar maanden weer te koop zet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 15:30

Allereerst; bedankt voor al jullie antwoorden! Had niet verwacht zo snel al zo veel reacties te krijgen. Ik zal proberen de meeste vragen/reacties te beantwoorden.

Ik ben me er zeker van bewust dat paarden (veel) geld kosten, maar ik weet ook hoeveel vreugde en plezier ik ervoor terug krijg, dus in tegenstelling tot wat veel van mijn familie en vrienden denken, vind ik het absoluut niet "zonde van het geld." Aan de andere kant heb ik geen ervaring met eigen paarden en ik vind het ook erg lastig om in te schatten hoeveel je nou daadwerkelijk kwijt bent aan een eigen paard; in dit topic lopen de bedragen ook al behoorlijk uiteen. De huidige eigenaar houdt zijn paarden heel basic en is daar maar weinig geld aan kwijt; zo'n 200 euro per maand voor drie paarden. Natuurlijk heeft hij wel de luxe van een stuk eigen grond, ik zal hoe dan ook stalling moeten gaan betalen. Ik dacht zelf aan een bedrag van maximaal 250 euro, maar weet niet hoe realistisch dat in deze omgeving is.

Het huis waar ik ga wonen heb ik niet zelf gekocht, maar samen met mijn vriend, en hij zit helaas ook in het "ik zou het niet doen" kamp. Ik zou een paard zelf kunnen betalen, maar ik heb momenteel geen grote buffer vanwege de verhuizing en het zal ongetwijfeld impact hebben op de relatie. Zoals sommigen terecht zeggen; een koophuis brengt ook al behoorlijke financiële verplichtingen met zich mee. Dat realiseer ik me en dat veroorzaakt dan ook (deels) mijn twijfel. Aan de andere kant; we hebben het huis de afgelopen tijd volledig gestript en opgebouwd. Het is zo meteen volledig naar wens en voorlopig hebben we dus geen grote/onverwachte uitgaven meer op dat gebied. De komende tijd heb ik dus wel weer ruimte om voor andere dingen te sparen.

Bedankt voor de kritische vragen haha, dat is wel een goede reality-check. Als ik zelf mijn droompaard zou mogen kiezen, zou ik inderdaad voor de dochter kiezen. Die heb ik zelf van veulen af aan groot zien worden en heeft een heel fijn karakter, ik kan er praktisch mee lezen en schrijven. Maar dat vindt de eigenaar ook en zolang hij leeft blijft dat paard bij hem.

Het paard waar het nu om gaat, is ook heel lief maar heeft iets meer een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat ze bij de vorige eigenaar(en) heel vervelend behandeld is. Zo is ze bijvoorbeeld als de dood voor de zweep en wil ze absoluut niet voor de kar lopen... Ik heb ondanks dat zij soms wat moeilijker is, wel heel veel plezier met haar (gehad) en ik wil haar heel graag een plezierige plek geven waar ze haar pensioen kan slijten.

Misschien niet heel onbelangrijk om te vermelden, maar 's winters staat ze 24/7 op stal en dat doet haar humeur ook geen goed, dus ik denk echt dat het een heel ander paard wordt - in positieve zin - als ze zowel in de winter als de zomer lekker buiten kan komen. 's Winters zit er zo veel opgekropte frustratie en energie, en dat laat ze wat meer merken dan de andere paarden. Het is absoluut niet zo dat ik geen klik met haar heb, we zijn in al die jaren echt wel naar elkaar toe gegroeid. Maar ja, of ik voor haar had gekozen als ik zelf op zoek was gegaan... Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal, dus goede vraag.

Daarentegen heb ik in de +- 12 jaar dat ik bij de eigenaar over de vloer kom meerdere paarden zien komen en vooral zien gaan. Ik weet dat het erbij hoort als je paarden verzorgt, maar toch gaat het me deze keer wel meer aan mijn hart dan ik had verwacht en ook dat veroorzaakt dus enorme twijfel.

De eigenaar had mijn nummer trouwens aan de potentiële koper gegeven omdat ik vaker met de paarden bezig ben dan hijzelf, dus hij dacht: "daar kan mijn paardenmeisje je meer over vertellen."

Ik word zo blij van al jullie berichtjes over de sprong in het diepe wagen en dat dat alleen maar heel goed heeft uitgepakt, maar aan de andere kant zijn de kritische geluiden juist ook heel waardevol. Goed om over na te denken, maar het maakt het allemaal niet makkelijker... Pfft :?

Earth

Berichten: 7738
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:31

billy3105 schreef:
Kijk even goed naar je Financieen, kun je zo’n 750 per maand missen aan je paard? Ja? Doen

Ik heb mijn paard verkocht, mijn bijrijders eerste keus gegeven, ze kozen om het niet te doen. Ik spreek ze nog steeds, en iedere keer hoor ik dat ze spijt hebben mijn paard niet gekocht te hebben -O-


Als het €750.- pm zou kosten zou niemand een paard hebben :') Overdrijven is ook een vak :P ;)

Dat gezegd hebbende zou ik het ook niet doen en rustig gaan sparen voor een paard met een leuker karakter.

Earth het reisbureau.

dierenfan
Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:36

Ik zou voor het niet helemaal prefecte paard en net nieuw huis plus partner erop tegen is dit niet door laten gaan. Maar ik heb makkelijk praten als buitenstaander. Echter ik zou echt geen zin in gedoe hebben om mijn ongewenste paard als er opeens flinke medische kosten zijn. Plus eigen paard kost heel veel tijd. Succes met het nemen van een beslissing

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 15:36

Menino schreef:
De omgeving Leersum lijkt me overigens wel een feestje om met je paard te mogen staan :o Helemaal als je Gouda gewend bent. :o :o . Zou ik toch wel meenemen in de beslissing.


En in aanvulling hierop; dit is zéker een feestje te noemen haha. We zijn hierheen verhuisd mede met het idee dat ik ooit ook wel een eigen paard zou willen nemen. Vanwege de omstandigheden is het in mijn hoofd nu nog een beetje te vroeg, maar als ik dan jullie reacties lees over het wél gewoon doen en spijt krijgen...

Twijfels twijfels twijfels... |o

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:46

Denk dat de vraag of je haar zelf zou kiezen als je voor een paard zou kijken wel de belangrijkste is.

Daarnaast lees ik tussen de regels door dat ze wat ouder is?
Nu weet ik dat je een paarf voor meer hebt als alleen het rijden, maar hoe financieel haalbaar is het voor je om een 2e paard te kopen als je het rijden zou gaan missen? (Of een opvolger uit haar fokken?), want ja ze kan ook zomaar 10 jaar gepensioneerd op de wei staan... Wat als ze dure ouderdomskwaaltjes krijgt?

Ik zou in deze 'levensfase' een paard kopen waar je 10-15 jaar mee vooruit komt (theoretisch gezien onvorziene omstandigheden daargelaten).

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Femke_Tweety

Berichten: 11954
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:48

Voor 250 per maand ga je in deze regio echt niet uitkomen.


Niet in totaal in ieder geval, dus met hoefsmid, ruwvoer, krachtvoer, entingen, dierenartsen etc.


Ik heb mijn pensionado recent moeten laten gaan.

Hij stond behoorlijk goedkoop, en was met pensioen. Dus geen kosten aan lessen, tuig etc. Alleen basic zorg.
En ik zit financieel behoorlijk moeilijk, dus daar waar ik kon bezuinigen deed ik dat.

Ik kwam over de langere periode alsnog uit op een gemiddelde van ongeveer 350 per maand.
Je hebt toch een keer een deken nodig, een keer een koliekje of een kreupelheidje, een dom ongelukje en een wond die even zorg nodig heeft.
Hoefsmid, wormenkuren, entingen.


Als je een echt goedkope stal kunt vinden, moet je alsnog echt minimaal 300 tot 350 euro gemiddeld per maand rekenen, als je je paard niet aan huis hebt.


En dan zit je echt op het ultieme minimum zeg maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers