Niet helemaal rad na hoefzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:03

Cinnepin schreef:
[ [url=m/glQq2d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto van gisteren toevallig tijdens het wandelen.
Ik vind hem niet een typich ppid paard, qua spier wegval, of hangbuik of iets....


Een typisch ppid paard wordt het pas als er te lang wordt gewacht met medicijnen. Aan mijn ppid-er ls zag/zie je het ook niet. Juist omdat ik op tijd was met de diagnose hebben ze nog jaren goed kunnen functioneren.


Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-23 21:34

Maar aan welke signalen van mijn paard denk je aan ppid?

Ik heb er vanalles over gelezen en sommige dingetjes heeft ie wel, maar meeste niet. En deze kwaaltjes kunnen ook weer bij allerlei andere dingen thuis horen


tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:02

Ik was net als jij nu bij onze pony, ik vond hem geen duidelijke PPID-er toen anderen zeiden “zou het misschien? “
Tot hij in het najaar onderkoeld in de wei lag, nat van de regen. Dierenarts erbij en hij bleek een flinke infectie van zijn luchtwegen te hebben. Voor de zekerheid ook PPID laten controleren en ja hoor.
Hij knapte ontzettende op van de pracend, helaas werd hij die winter toch bevangen aan 4 hoeven hebben wij hem laten gaan omdat hij niiet meer wist hoe hij moest staan.
Pas toen ik zijn in memoriam maakte en de foto’s van de jaren bij ons onder elkaar had staan zag ik dat het al langer aan de gang was, maar dat de veranderingen zo langzaam gingen dat ik het niet eerder door had.

Voor jou pony zijn de kenmerken leeftijd, ziekte, terugkerende zoolzweren en als ik naar de foto’s kijk een flinke speknek en deukjes achter de schouderbladen wat op beginnende atrofie kan wijzen

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-23 22:09

nou hij heeft 2 keer een zweer gehad ( dat is bij mij meerdere keren ) en een zoolkneuzing. Het is niet zo dat ie maar zweren blijft houden.
En een keertje goed ziek met koorts zegt toch ook niks? De da zei dat het een virus was.

Osteopaat heet overigen niks over atrofie gezegd...

Maar het zou als het niet verbeterd wel een optie zijn, dit te testen.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:13

Cinnepin schreef:
Bij mij is het gelukkig niet zo erg, en hoop ook niet dat het zo erg wordt.Maar hij is al minder kreupel dan hij was. In jouw geval lijkt mij dat het juist steeds erger werd?


Het werd eventjes iets beter, maar daarna probeerde ze eventjes gek te doen en toen kon ze helemaal niet meer uit de voeten. Pees hing bij wijze van spreken maar met maar een paar vezels meer aaneen. Maar bij haar zat het ook erg gezwollen. De mijne had trouwens ook eventjes een warm pijpbeen aan de andere voorvoet, maar dat duurde maar een dagje, overbelasting door het slechte been te ontlasten, dus kan ook hieraan liggen, zal ook wel beteren als de rest betert.

Trouwens mooi paardje hoor.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-23 22:21

hwn schreef:
Cinnepin schreef:
Bij mij is het gelukkig niet zo erg, en hoop ook niet dat het zo erg wordt.Maar hij is al minder kreupel dan hij was. In jouw geval lijkt mij dat het juist steeds erger werd?


Het werd eventjes iets beter, maar daarna probeerde ze eventjes gek te doen en toen kon ze helemaal niet meer uit de voeten. Pees hing bij wijze van spreken maar met maar een paar vezels meer aaneen. Maar bij haar zat het ook erg gezwollen. De mijne had trouwens ook eventjes een warm pijpbeen aan de andere voorvoet, maar dat duurde maar een dagje, overbelasting door het slechte been te ontlasten, dus kan ook hieraan liggen, zal ook wel beteren als de rest betert.

Trouwens mooi paardje hoor.



Dankjewel.
Ik houd hem sowieso goed in de gaten..en stalgenootje ook :)

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:40

Cinnepin schreef:
nou hij heeft 2 keer een zweer gehad ( dat is bij mij meerdere keren ) en een zoolkneuzing. Het is niet zo dat ie maar zweren blijft houden.
En een keertje goed ziek met koorts zegt toch ook niks? De da zei dat het een virus was.

Osteopaat heet overigen niks over atrofie gezegd...

Maar het zou als het niet verbeterd wel een optie zijn, dit te testen.


PPID tast de weerstand aan en dat maakt ze vatbaarder voor virussen en bacteriën.

PPID is heel eenvoudig te testen, dierenarts neemt bloed af, laboratorium onderzoekt en je krijgt de uitslag.
Als je het nu niet wil dat zou je het in het najaar kunnen onderzoeken, dan is er altijd een aktie met korting op de lab kosten.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 08:10

@tiwi1969, ik begrijp dat je ervaring hebt met PPID en de ts wilt waarschuwen. Ik vind je wel wat veel aandringen in dit topic, op basis van vrij weinig gegevens. Goedbedoeld, maar het topic raakt er wel wat door uit balans.

Ik zou het nog even aankijken. Is het een hoefzweer, dan wordt het snel erger. Is het een zoolkneuzing, dan is het met een maand stukken beter. Is het na een maand nog niet beter of wordt het na belasting weer slechter, dan kan je naar de kliniek voor verder onderzoek en bekijken of het wellicht artrose is en ook je vragen over PPID stellen. Het beestje stapt goed, dan zou ik wel even durven afwachten.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:02

PPID is wel iets wat ik standaard zou testen bij een paard boven de 18 (oke ze kunnen het ook jonger krijgen) die aan het kwakkelen is. Het is niet duur en zo gebeurd. Het komt helaas echt heel erg vaak voor en als het paard het heeft en de eigenaar weet het dan is er in ieder geval iets aan te doen.

Ik zou het echt gewoon nog even aan kijken, verbeterd hij niet..dan doorzoeken. Overigens hoeven ze van een peesblessure niet of nauwelijks kreupel te zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-23 10:27

Ik kijk het ook ff aan. Gelukkig is rijden voor mij niet het belangijkste.

In mei komt de paardentandarts die ook da is en ook komt enten, misschien dat ik dan gelijk een test laat doen.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-23 18:00

Vandaag leek hij weer minder kreupel toen ik hem ff liet draven. Ook zijn been was minder warm. Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:23

Waarom wil je hem niet op PPID testen?

Es war schön.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:34

Waarom zit iedereen TS zo te pushen voor die PPID ? Ikzelf heb de mijne ook niet getest (paar jaar geleden wel, en vorig jaar nog getest op insulineresistentie, gelukkig negatief), omdat ik van Prascend al minstens even veel negatieve dan positieve verhalen gehoord heb en ik dus weiger Prascend te geven.

Maar paard in kwestie heeft een paard dat licht kreupel is en een warm been heeft, dat zijn ten eerste niet de typische PPID-symptomen, en ten tweede is Prascend daar geen wondermiddel tegen.

Paard moet ook de tijd krijgen om te herstellen natuurlijk, en tijd, geduld en rustige beweging zijn voor veel aandoeningen de beste remedie.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-23 19:48

Nielojram schreef:
Waarom wil je hem niet op PPID testen?



Lees 2 posten boven jouw post ;) Ik zie nergens dat ik zeg dat ik niet laat testen? Wel dat in mei de dierenarts komt voor tanden en enten en dat ik dan wellicht gelijk laat testen?

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-23 19:49

Vandaag ietsje minder rad dan gisteren, maar geen warm been meer. Toen ik hem ff in de bak wilde laten lopen zodat ik het goed kon bekijken ging hij compleet uit zijn plaat. Bokken, galopperen rollen ..idioot ( loopt gewoon buiten...)
Daarna gelukkig niet slechter...voelde het al aan komen...

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 20:43

Heb je toevallig al röntgenfoto’s gemaakt?
Ik heb helaas meerdere ervaringen met hoefzweren en de zweren die zijn blijven zitten hebben aan de binnenkant van de hoef schade achter gelaten.
Gewoon even overleggen met hoefsmid en dierenarts wat handig is

Cookie ❤️ Moxi ❤️

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:22

Even nog een ander idee. Zijn hoefschoenen niet fijner voor jouw paard om de gehele zool beter te kunnen beschermen bij het buitenrijden?

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 06:08

Ik zou gewoon een dierenarts laten komen en zo snel mogelijk, niet wachten tot mei dan heeft Niels nog minstens 5 weken pijn. (Kreupel = pijn) en volgens mij heeft Niels al langer kwaaltjes links achter: Cinnepin @ [BEH] Paard kreupel na opstaan

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 07:38

Oke belangrijk is om te kijken of hij vandaag slechter is door het uit zijn plaat gaan.

hwn: Omdat PPID een sluipmoordenaar kan zijn..hoe eerder je er bij bent, hoe beter. En behandelen hoeft echt niet altijd met prascend.
Ontstekingen en herhaaldelijke hoefzweren kan een symptoom van PPID zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 09:20

@ Captain er staat dat ik tot mei wacht met een test, niet dat ik niet eerder de da laat komen ;)

Overleg heb ik heel veel met da en osteopaat :) ik houd ze bijna dagelijks op de hoogte ;)

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:42

Veel paarden hebben 'pseudo-ppid'....
Dus symptomen die sterk lijken op ppid, maar voortkomen uit metabolische problemen. Mijn merrie was exact zo'n type.
Mijn ruin overigens ook.
Hele sobere pony's, net als de jouwe.

Mijn ruin hield ook maar schimmels, gevoelige voeten, was ontstekingsgevoelig.

Uiteindelijk is de voeding aanpassen (alhoewel ik daar altijd al heel secuur mee was) de oplossing.

Misschien kun je eens delen wat je Haf eet? Kijken of daar winst te behalen is?

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 11:53

Mijn haf krijgt droog arm hooi. Pavo vital 80 gram per dag ( verdeeld over 2 keer ) en als hij gewerkt heeft ook een beetje muesli van mijten. En een koekje lust hij ook wel tussen door ;)

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 11:54

oja en een handje luzerne

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Niet helemaal rad na hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-23 11:56

Afbeelding
Foto van net

Ik zie geen typisch kuiltjes achter de schouder die van spier atrofie komen hoor. ( wat eerder gezegd is )

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:02

Metabolische problemen geven vaak dit soort ellende op latere leeftijd inderdaad.
Gras is de boosdoener is veel gevallen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers