Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 14:28

Net terug van 2.5 week Mexico. Het duiken was echt weer geweldig. Ik zal de komende dagen een verslagje maken van de reis. Inclusief de punten waar je echt om moet denken. Het is een prachtig land, maar met sommige dingen moet je helaas oppassen. Hier de ervaring met de huurauto als eerste stuk. En het verslag van de eerste dag.

We hadden een vlucht geboekt over Varadero naar Cancun met Tui. Dat verliep allemaal prima. Uur vertraging bij vertrek, iets voor de geplande tijd geland. Het was op het moment dat wij de luchthaven verlieten 10 uur 's avonds Nederlandse tijd, dus we waren al best wel gaar. Want midden in de nacht opgestaan om naar Schiphol te gaan.
De transfer van de autoverhuurder naar waar we onze huurauto op konden halen verliep prima.

De huurauto was van te voren gehuurd via Carflexi. Een site net als booking.com die gewoon in het Nederlands is, met Nederlandse contracten en uitleg. Zag er allemaal prima uit. De auto zou gehuurd worden bij Europcar/Keddy, dus ook gewoon een bekende naam. Op het Nederlandse contract stond: eigen risico 930 dollar, garantie 5000 dollar. Prima. De auto die we daar huurden zou niet meer waard zijn dan dat bedrag. De verzekering via Carflexi laten lopen en direct betaald, de autohuur van 670 dollar zouden we betalen op het vliegveld aan de verhuurder. Zag er allemaal goed uit.
In de mail een voucher voor de verhuurder in het Engels en een voucher voor de huur voor ons Nederlanders in het Nederlands. Ook handig. Met 4 personen (en 2 auto's) alles doorgelezen, inclusief de kleine lettertjes als velgen wel of niet meeverzekerd, enz.
Carflexi stuurde nog netjes een mail met dat de verhuurder mogelijk zou proberen een extra verzekering af te laten sluiten, maar dat de gehele verzekering reeds aan Carflexi betaald is en dat het dus niet nodig is om extra te betalen. Netjes om ons te waarschuwen.

En toen waren we bij de bali van de verhuurder. Na een uur wachten waren we eindelijk aan de beurt. De 2 keer eerder in Mexico was er gehuurd bij een verhuurder in Cancun zonder afhalen op de luchthaven, maar met een transfer. Dit was een ophalen op de luchthaven, maar nog steeds een transfer (maar nu 2km ofzo i.p.v. km of 5). De verhuurder die al 2 keer prima bevallen was, was nu gewoon te duur. Ook waren de reviews op google aardig negatief geworden (van alle verhuurders overigens).

Toen we aan de beurt waren begon de ellende. We hadden zgn. lowbudget geboekt en ja, dus moest er 5000 dollar borg betaald worden. 5000? Op het Nederlandse contract stond eigen risico 930, garantie 5000. Dus toen zijn we het Engelse en het Nederlandse contract gaan vergelijken. In het Engelse contract stond deposit 5000, dat hadden ze dus vertaald met garantie naar het Nederlands. Het betekent echter iets totaal anders. En ik had een limiet van 5000 op mijn creditcard gezet waarvan het appartement al betaald was de dag voor vertrek. Dus 670+5000 stond er niet op. Met 2 personen hadden we 3 creditcards (de andere 2 personen hadden dus zelfde contract maar zouden de auto 6 uur later ophalen wegens latere vlucht en hadden daarom eigen boeking, maar alles hetzelfde). Nee, het moest op 1 creditcard. Ondertussen waren mensen bij de andere balies die tegen exact hetzelfde probleem aanliepen, allerlei nationaliteiten, maar aldoor ging het om verzekeringen die extra moesten en creditcardborg. De man aan onze balie had een oplossing: als we 1830 dollar zouden betalen+500 borg zouden we de juiste verzekering hebben (want die hadden we ook niet beweerde hij), en geen 5000 euro borg. Maar dan zouden we dus bijna 1200 euro meer kwijt zijn voor 2 weken huur. Dus ik zo de verzekering is betaald aan Carflexi, en hier is het bewijs. Dus de auto is verzekerd (inclusief dat waarschuwingsmailtje). Dit alles had ik afgedrukt, maar goed, om de auto mee te krijgen moest er dus 5000+670 betaald worden en dat kon niet op 1 kaart. Wij overleggen, beiden gaar, maar ja, we gaan niet zomaar 1200 te veel betalen. Dus hadden we internet nodig zodat ik mijn creditcard limiet kon verhogen. En wifi hadden ze niet werd er gezegd. Maar in paniek meer betalen wilden we ook niet. Dus we zeiden dat we even moesten overleggen. Die man ging dus een ander helpen. Het werd dus dan maar betaald internetten, maar dat is altijd nog goedkoper dan zo veel geld extra verliezen. Uiteindelijk vonden we in een hoekje een traag stukje gratis wifi (er was dus wel ergens een wifispot). En daar heb ik m'n laptop gepakt met alle bankzaken om te internetbankieren en mijn reisgenoot zou om de spullen denken en zorgen dat niemand te dichtbij zou komen om evt. wat af te lezen. 20 minuten later was alles geregeld. Dus weer naar de bali.
Weer beweerde de man dat het niet kon. Ik zo als je nu eerst eens op refresh drukt, dan weet ik zeker dat het kan, kijk maar hier op mijn telefoon, het limiet is er nu. En ja, het lukte toen.
We kregen een auto vol deuken en butsen, overal foto's van gemaakt (wel een half uur staan fotograferen), en konden eindelijk gaan.
De koppeling was aardig versleten, dus het schakelen was even wennen, maar ook dat ging verder prima.

En dit was mijn eerste persoonlijke ervaring achter het stuur in Mexico. Ik weet dat ze er niet zo veilig rijden, en het begon dus meteen met file in Cancun.

Het rijgedrag in Mexico:
-geen richting aangeven
-geen verlichting, groot licht, stadslicht, of normale verlichting of overal ledlampjes als een kerstboom, alles komt langs
-de vluchtstrook is ook gewoon een rijbaan
-Bij 2 rijstroken maak je er 3 van.
-Vrachtwagens hebben soms enorme punten op de velgen om mensen op afstand te houden, daar wil je echt niet per ongeluk tegen komen, het zijn complete moordwapens
-gaten in de weg, ook in de snelweg
-politieposten en drempels
-links en rechts inhalen mag, van rijstrook wisselen is gewoon iemand afsnijden

Gelukkig was het de eerste 1.5 uur van onze 2.5 uren durende rit nog licht. Toen waren we Cancun uit en al Playa del Carmen. Dan rijdt het eigenlijk gewoon. Af en toe opletten op fietsers of voetgangers op de rijbaan, maar het is wel te doen. Ook door Tulum ging prima ook al was het toen donker.

Ons appartement had als adres: Appel (vertaald) 77, edificio 2(verdieping 2), achterzijde, en dan nog een Q2. Van de verhuurder hadden we een huisnummerbordje met al deze informatie gekregen. Appeltje eitje zou je denken, google kende het adres. Nou ja, straat en huisnummer.
En toen stonden we op het adres. Bleek dat 3 appartementengebouwen allemaal dus het adres 'appel 77' hadden. Hoe vinden we nu ons appartement. Op straat liep een man, die in het Spaans aangesproken en die heeft me geholpen.
Het bleek dat je dus in die gebouwen dus voor en achterzijde hebt als onderdeel van het adres, de verdieping is dus gewoon de verdieping. En de Q was dus de rij. Dus het begin met A1 en A2 voor en achterzijde, en zo moesten wij dus rij Q2 hebben achterzijde.
De buurt waarin we gehuurd hadden was nieuw, in 2019 was er nog niets en nu was er een complete wijk waarin ook nog gebouwd werd. Het was een arbeiderswijk en totaal niet toeristisch, iedereen keek ons aan met uitstappen, maar zij groetten en ik groette terug. Het voelde niet verkeerd.
Het appartement was heel basic en Mexicaans ingericht. Zo hadden we dus een hangmat i.p.v. een bankstel voor de tv( kijken we toch niet). De keuken had een warm en koudwater kraan, maar alleen het koude water was aangesloten, verder was er amper waterdruk, ook niet in de douche, maar goed, er kwam water uit de kraan. Alles prima dus.
Typisch Mexicaans dus en wij hadden bewust gekozen voor geen toeristenboeltje. Het is ook Mexicaans gehorig.

Hier wat foto's van onze nieuwe wijk. Een luxere wijk voor de Mexicaanse arbeider wat iets meer verdient dan Modaal. Elke 2 gebouwen hebben een eigen zwembad. Onderhoud zwembad en parken wordt door de gemeenschap betaald. Het is een gated community, maar dan zonder de strikte slagbomen bij de ingang, maar wel ommuurd en 1 toegangsweg tot de wijk. Veel sociale controle. De gebouwen zijn 1 keer ontworpen net als de zwembaden en dan gewoon 10-50 keer gebouwd. Voor ons was het eerst ook even verdwalen, want elke straat lijkt exact hetzelfde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 14:41

Na een slapeloze nacht met ongeveer 2 uur slaap staan we om half 3 's nachts op. Opstaan hoeft niet, maar de jetlag speelt mee, het is immers half 9 's morgens Nederlandse tijd. En onze lichamen zeggen tijd om op te staan.
Via whatsapp contact met de andere 2 reisgenoten die een appartement elders hebben. Die konden hun creditcard niet upgraden en waren dus wel de 1200 extra kwijt.

Het is wel even wennen, want de appartementen zijn super gehorig. Zo hoor ik bij de bovenburen een hond of kat met een speeltje spelen in de nacht, ik hoor om wekkers van de buren afgaan. Muziek van verschillende appartementen dringt bij ons ook door, we horen als anderen naar de wc gaan, douchen, een deur dichtslaan, enz. De dikte van het beton zou bij ons waarschijnlijk meteen afkeuring zijn.
Na een ontbijtje even buiten kijken.
Door wat pubers word ik vriendelijk begroet en de werklui die aan het werk gaan groeten ook netjes. Dit is voor mij een wat onwerkelijke ervaring. Andere keren zaten we in een toeristenwijk. Daar waren mensen ook vriendelijk, maar anders. Met wat gebrekkig spaans komt er soms een gesprek op gang. Leuk.
Engels spreken ze vaak niet. Dat komt omdat tot 15 jaar de school gratis is en daarna wordt er pas Engels gegeven, tenzij je dus al eerder naar een particuliere school gaat. En dat gaan deze mensen veelal niet.

Om 8 uur zijn we bij de duikschool om de flessen te halen. En dan gaan we door naar Nohoch Na Chich, 1 van de mooiste grotten in Mexico.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze cenote is ook leuk als je niet duikt. Je kunt er ziplinen, zwemmen en er is een heel parcours om te snorkelen tussen de druipstenen. Visjes zwemmen rond in de cenote, er zijn hangmatten om te relaxen, leguanen bij de wc's. Entreegeld voor duiken 300 pesos, dus een 15 euro.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij grappen altijd over 'licht aan het einde van de tunnel', dat heb je in Mexico letterlijk als je de grot na een duik weer uitkomt. Al van 150m afstand zie je het eerste daglicht weer verschijnen. Vlakbij de uitgang zie je dan dit:
Afbeelding
Afbeelding

We eten op deze eerste vrije avond taco's in Tulum in de hoofdstraat bij een restaurant wat niet echt verwesterd is. De prijzen zijn ook Mexicaans en niet Amerikaans. Voor nog geen 8 euro per persoon zitten we vol, inclusief een cola als drankje (veel lokale tenten mogen geen alcohol verkopen).
Bang om ziek te worden zijn we niet in Mexico. Je raakt vaak wel iets aan de schijt, maar dat is met loperamide op te lossen en dan hoef je niets te missen. Maar om dus de straattentjes en restaurants voor de locals te negeren, dat doen we niet.

Hoewel we moe zijn is het lastig om in slaap te komen. De hele buurt houdt vandaag de buurt bbq lijkt het wel op 1 van de vele openbare bbq plaatsen en van verschillende kanten horen we karaoke (met helaas niet altijd echte zangkwaliteiten). In de nacht halen we al weer een half uur langer doorslapen met de jetlag voordat het lichaam zegt dat we al weer op moeten staan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:43

Wat een gedoe met zo’n huurauto daar, maar geweldig duiken in de cenote’s , ziet er mooi uit
Erg avontuurlijk moet het zijn denk ik tussen de locals…

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:46

Leuk. Ik ben ook ooit in Yucatan geweest, niet om te duiken maar vanwege de Maya-cultuur. Sinds wanneer mag daar hier en daar geen alcohol verkocht worden? Toen nooit iets van gemerkt, integendeel. Dat was wel in de vorige eeuw.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 16:04

anjali schreef:
Leuk. Ik ben ook ooit in Yucatan geweest, niet om te duiken maar vanwege de Maya-cultuur. Sinds wanneer mag daar hier en daar geen alcohol verkocht worden? Toen nooit iets van gemerkt, integendeel. Dat was wel in de vorige eeuw.

Op zondagen mag het niet verkocht worden in supermarkten, maar kennelijk ook niet in elk restaurant, of ze hebben het gewoon niet. Nu drink ik ook niet echt, soms 1 biertje, maar deze vakantie was geheel alcoholvrij.
Mayatempels in het verleden al bezocht, nu ging het echt om duiken, dus niet echt wat cultureels gedaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

juniper

Berichten: 1561
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:25

Ik denk dat ik had gezegd stik er maar in met je huurauto, ik zoek wel wat anders.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 16:32

juniper schreef:
Ik denk dat ik had gezegd stik er maar in met je huurauto, ik zoek wel wat anders.

En een auto heb je wel nodig. Een deel was ook al aanbetaald he. Dus tja, dan heb je denk ik een nog groter probleem.

Maar ik kan anders meteen wel de andere issues beschrijven.

Met tanken moet je in Mexico altijd opletten dat de teller op 0 gezet wordt en er wordt gewaarschuwd voor de vingertruuk. Dan wordt een briefje van 500 pesos snel opgewisseld naar 50 en doen ze of je te weinig betaalt, of 200 pesos vs 20 pesos. Dat truukje werd bij ons ook toegepast. Echter, ik had hem door. Ik gaf het eerste briefje van 500 en zei in het Spaans dat het 500 was. Toen moest ik op zoek naar nog 200 pesos en toen zag ik het gebeuren in mijn ooghoek. Dus daar lukte het niet.

Bij een andere tankbeurt weten we niet wat er gebeurd is, de teller stond zeker weten op 0. We hadden opdracht gegeven voor regular, dus niet de premium brandstof. Maar de teller leek niet geijkt, want er kon 40 liter in een tank van een Chevroleat Beat. We hadden dat ook niet direct door, want continu het oog er op, teller nul, bij afslaan niet meer stiekem doorlopen, enz. Dus betaald, maar we zeiden direct, hoe kan het ineens bij ongeveer dezelfde tankstand nu 200 pesos meer zijn dan de eerste keer? Dus gingen we voor ongeveer 10 euro de mist in, maar hoe ga je dat bewijzen? Daar waren de liters dan geen liters. Ik heb het pistool en de teller continu in de gaten gehouden en toch sloeg deze pas laat af en op dat moment besef je het niet, maar het bedrag is wel hoog. Het is ook niet dat ze de teller op premium gezet hebben en de slang van de regular in de tank gedaan hebben, want 200 pesos te veel betalen is meer dan het verschil tussen premium en regular. Daarna op internet opgezocht hoeveel liter er maximaal in een Beat gaat en dat is maar 35, dus rond de 28-30 liter zou kloppen. Dat is een vorm van oplichterij waar je denk ik niet onderuit komt.

Met het inleveren van de auto hadden ze ineens bij die balie alleen medewerkers die geen Engels spraken. Of maar gebrekkig. Ik spreek gelukkig zeer gebrekkig Spaans. Dus de controle op de auto werd uitgevoerd terwijl mijn reisgenoot de koffers in de gaten hield. Ik bleef continu er bij, heb de hele auto ook weer van boven tot onder op de foto gezet en ook dezelfde foto's gemaakt als de man met de tablet. En tevens hem op de foto gezet, want hij droeg geen naambordje zoals sommige andere medewerkers wel en bij discussie heb je dan wel een gezicht. Hij startte motor, checkte alle hendeltjes, reservewiel, ramen, enz. Op zich alles wat logisch is. Dat reservewiel waren we voor gewaarschuwd: als je niet checkt bij vertrek dat die niet onderin de kofferbak ligt, dan mag je hem na afloop van de huurperiode betalen. Het internet staat er vol mee. Net als vlekken in de bekleding. Ook al zitten ze er al in, je mag nogmaals betalen. Onze auto leek van binnen schoon bij ophalen. Maar toch kwamen er vlekken. Die kregen wij tijdens gebruik er ook in, terwijl we niets smerigs of nats op de bank gehad hadden. Net of ze wat over de bekleding spuiten waardoor het schoon lijkt, maar als dat door gebruik er afslijt je de vlekken weer ziet. Wij hebben dus de dag voor vertrek de auto gewassen, de bekleding met een vochtige doek weer 'vlekvrij' gemaakt (doeken bleven maar zwart worden), en de buitenkant gewassen. Stofzuigen gaat natuurlijk niet, maar een mat uitkloppen wel. Dan lijkt het natuurlijk sowieso netter. Niet dat we de auto afgeragd hadden hoor, maar wegens de stoffige wegen en 1 nacht regen was de auto echt wel smerig geworden en zat alles onder stof en de vloer onder het zand. Gelukkig was alles goed. En toen kwam die man of ik even wilde tekenen op de tablet. Hij wees een bedrag van 0 euro aan. Maar alles op die pagina was in het Spaans. Dus ik zo, ik wil het even lezen voordat ik teken. Dat ging buiten niet wegens de felle zon en spiegeling, dus ik zo die tablet is net een espejo, een spiegel. Dus wij naar de schaduw. Daar kon ik lezen waar ik voor tekende. Ik zei ook van ik wil ook een printje of mailtje dat de 5000 euro borg terugkomt. En ik ben daar blijven staan totdat ik mijn mail binnen had. De balie van inleveren was een ander gebouwtje en daar was dus wel wifi.
De borg komt als het goed is tussen de 3 en 5 dagen terug.
Maar het blijft vervelend dat afhalen in het Engels gaat op een luchthaven, maar dat inleveren ineens betekent dat het in het Spaans moet. Ik ben nog nooit zo blij geweest met wat lessen Spaans.

Die lessen Spaans ben ik mee begonnen in coronatijd, want na 2 keer Mexico vond ik dat echt nodig. Als je geen woord Spaans spreekt, dan versta je niet alles en oplichting heb ik toen ook al meegemaakt, al waren we ook toen er steeds op tijd bij waardoor we geen slachtoffer geworden zijn. Maar nu was het echt handig, men weet dan niet wat je wel en niet verstaat. Het was dus handig in zowel positieve zin (vriendelijke mensen die een praatje wilden maken) als negatieve zin (om dus bedrog voor te zijn).

De andere 2 met hun huurauto hadden de nummerplaten gestolen in de vakantie, hoe dat is afgelopen met inleveren moet ik nog horen. Maar die moet je dan vermoedelijk betalen.

Gestolen nummerplaten is ook een dingetje in Mexico. In Quantana Roo zijn huurauto's herkenbaar. Dus dat weten mensen die het niet zo goed met je voor hebben ook. Waar de 2 andere vrienden zaten was een wijk 'in opkomst' in Tulum. Onverharde wegen, vaak geen straatverlichting, maar wel nieuwe en vrij luxe panden (met prikkeldraad rondom). 1 keer hebben we wat straatjes daar gewandeld en zonder straatverlichting voelde het gewoon niet veilig. Toen daar dus 2 nummerplaten weg waren durfden wij onze auto daar niet te parkeren om samen uit eten te gaan, dan liepen we liever wat verder. Wij parkeerden dan maar aan de doorgaande weg. In die wijk waren vele auto's zonder nummerplaten terwijl je dat in andere delen van Tulum weer niet zag. De wijk zelf was al wat ouder, maar was jaren terug meer een achterbuurt. Nu is het een hippiebuurt aan het worden. Maar in die wijk zag je eigenlijk geen gewone huizen. Dus wat hutjes en verder toeristenverblijven. Het was op zich daar redelijk veilig 's avonds op straat in de restaurant straatjes met boetiekjes en westerse restaurants. Maar de straten er omheen hadden dus veelal geen verlichting. Het leek er wel redelijk veilig. Maar we wisten ook van een eerder bezoek dat je bij bepaalde straten niet door moet lopen, dan loop je een buurt in waar je niet wilt zijn 's avonds.

Nog wat bijzondere dingen die indruk maken:
Politie auto's hebben altijd 1 tot 3 bewapende agenten achterop staan. En met bewapend gaat het om een groot automatisch geweer. Zo rijden militairen ook rond.
Als die mensen net in een supermarkt willen of moeten zijn voor een lunch en jij doet daar dan ook net boodschappen doet, dan lopen ze dus rond in een supermarkt met hun geweer geladen bij zich. Iets wat bij ons ondenkbaar is.

Elk zwembad in de wijk waarin wij zaten had een eigen bewaker. En dat is dan niet iemand die met een uniform rondloopt, maar ook bewapend en voorzien van een kogelvrij vest zoals een ME-er. Dus als jij zwemt staat er een beveiliger op de hoek.
1 keer was ik de enige in het zwembad en van baantjes trekken kwam niets. Die beveiliger wilde van alles van mij weten, vond het gewoon interessant om eens met een toerist te praten. Dus we hebben gewoon een leuk gesprek gehad.
Ze zijn overigens ook erg vriendelijk, met een hola,buenas dias open je gewoon deuren.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:48

Wat ik weet over het drank verkoop op Zondag is dat de Mexicanen nogal graag wat drinken en er dus in het op Zondag geen verkoop is zodat ze op maandag gewoon gaan werken(of het werkt? Zal wel maar een slimme Mexicaan koopt denk ik meer in.)

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 17:08

kally schreef:
Wat ik weet over het drank verkoop op Zondag is dat de Mexicanen nogal graag wat drinken en er dus in het op Zondag geen verkoop is zodat ze op maandag gewoon gaan werken(of het werkt? Zal wel maar een slimme Mexicaan koopt denk ik meer in.)

klopt. Ze krijgen vaak elke 14 dagen salaris en dan weet je ook dat daarna de pinautomaten leeg zijn en dan ook alle.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 17:14

kally schreef:
Wat ik weet over het drank verkoop op Zondag is dat de Mexicanen nogal graag wat drinken en er dus in het op Zondag geen verkoop is zodat ze op maandag gewoon gaan werken(of het werkt? Zal wel maar een slimme Mexicaan koopt denk ik meer in.)

Ik heb even op Google gezocht en er zou een ban zijn geweest tijdens corona, en soms 1 dag tijdens verkiezingen. Maar nu dus ook weer volgens ts. Apart want de religie en cultuur van Mexico is juist nogal drinkgraag. Het is niet bepaald Saoudi-Arabie! Het schijnt dat dit er toe leidt dat de mensen zelf gaan "moonshinen" wat tot gezondheidsproblemen kan leiden. Ik houd niet van overheden die mensen als kleuters gaan behandelen en dit soort zaken verbieden. Het gaat toch ondergronds.Ik vraag me trouwens af of de grote toeristencentra als Cancun zich ook aan de drooglegging houden- dat zal heel wat klanten schelen dan. Ts heeft niet gelogeerd in toeristisch gebied denk ik.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 17:21

Dit wat ik toen gehoord heb is al van 2011, niets van gemerkt in de toeristen sector…wel gezien dat drankenzaken dicht waren buiten toeristen gebied toen!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 17:34

Wij zaten in de buurt van Tulum. Dus de boodschappen, duikflessen huren enz gebeurde in Tulum. Dat is wel een toeristengebied. Alcohol is in restaurants op zondag wel verkrijgbaar, maar niet elk restaurant verkoopt het. Het viel ons op dat juist de lokale tentjes het niet hadden, maar de Amerikaanse tenten wel. De supermarkt zei ons dat bier niet gekocht mocht worden op zondag.
Meer info heb ik ook niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 17:41

Captain schreef:
Verder wel genoten? :)

Zoals ik schreef wel. Dat komt nog. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 17:48

Wat vreselijk zulke wijken met allemaal dezelfde huizen!
Dat duiken lijkt me dan wel weer prachtig maar doodeng. Mij niet gezien. Mexico staat zeker nog op het lijstje maar ik ga altijd naar meer landelijk gebied

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:07

Wat ik hoorde van die cenotes is dat daar in Maya-tijd ,wanner het land gebukt ging onder droogte, met juwelen behangen jonge vrouwen ingegooid werden als offer aan de regengod zodat die het zou laten regenen. Daarom zouden in die cenotes nog botten en juwelen te vinden zijn. Dit voornamelijk bij Chitzen-Itza. Heb jij zoiets nog gezien ts?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 18:34

anjali schreef:
Wat ik hoorde van die cenotes is dat daar in Maya-tijd ,wanner het land gebukt ging onder droogte, met juwelen behangen jonge vrouwen ingegooid werden als offer aan de regengod zodat die het zou laten regenen. Daarom zouden in die cenotes nog botten en juwelen te vinden zijn. Dit voornamelijk bij Chitzen-Itza. Heb jij zoiets nog gezien ts?

Nou, potten uit die tijd hebben we wel eens gezien, niet deze keer. Botten liggen er ook. Maar dan mag je er vaak niet komen. Zo zijn we wel in Hells Bells aan het duiken geweest, maar je mocht niet naar de botten toe.
Er zijn dus grotten waar je nog botten, vuurplaatsen of potten tegen kunt komen. juwelen niet.
Vuurplaatsen zie je wel vaker, heb ze dit keer niet op de foto gezet. Foto's volgen nog, denk morgen een eerste serie. :P

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:51

germie schreef:
anjali schreef:
Wat ik hoorde van die cenotes is dat daar in Maya-tijd ,wanner het land gebukt ging onder droogte, met juwelen behangen jonge vrouwen ingegooid werden als offer aan de regengod zodat die het zou laten regenen. Daarom zouden in die cenotes nog botten en juwelen te vinden zijn. Dit voornamelijk bij Chitzen-Itza. Heb jij zoiets nog gezien ts?

Nou, potten uit die tijd hebben we wel eens gezien, niet deze keer. Botten liggen er ook. Maar dan mag je er vaak niet komen. Zo zijn we wel in Hells Bells aan het duiken geweest, maar je mocht niet naar de botten toe.
Er zijn dus grotten waar je nog botten, vuurplaatsen of potten tegen kunt komen. juwelen niet.
Vuurplaatsen zie je wel vaker, heb ze dit keer niet op de foto gezet. Foto's volgen nog, denk morgen een eerste serie. :P

Die juwelen zullen ze er al wel uitgevist hebben! Die andere zaken hebben waarschijnlijk ook archeologische waarde, vandaar dat je er niet bij mag denk ik.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:02

Ik volg je mooie avontuur even <3

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 15:40

Hier nog wat onderwaterfoto's van Nohoch. Deze grot is zeer ondiep en je kunt met 2 flessen al gewoon 3 uur duiken. Je moet je echter wel realiseren dat ook al is de grot ondiep, als er geen lucht boven zit, dan is de afstand die je er in zwemt nog altijd de afstand die je er weer uit wilt tot de oppervlakte.
Op sommige plaatsen zitten er luchtbellen in de grot, maar ook dan ben je niet bij een uitgang en niet altijd kun je de lucht zomaar ademen.

Er zit wat leven in de grot. Bij de ingang in de cenote heb je cycliden, tropische zoetwatervissen en bij sommige cenotes heb je ook garra rufa's. Die zijn leuk als je op een trapje in het water gaat zitten, dan sabbelen ze aan je voeten. Nohoch heeft geen sabbelvisjes, alleen wat kleinere cycliden.
In de grot zelf vind je wat blinde garnaaltjes en soms een grotvis. Het is me deze vakantie 1 keer gelukt om zo'n grotvis redelijk op de foto te zetten. De juiste lens heb ik niet bij me en een fisheye lens is gewoon niet zo handig bij kleine visjes.

Maar hier wat foto's van de eerste dag duiken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je als duiker hier een stalactiet afbreekt, dan groeit deze nooit meer aan. De stalactieten zijn gevormd in een tijd dat het waterpeil lager was en de grot dus droog was. Onder water kan er geen stalactiet of stalagmiet groeien. Als ooit het waterpeil weer zou zakken, pas dan kan er weer groei plaatsvinden. Het is dus zeker zaak om als duiker voorzichtig om te gaan met deze prachtige omgeving.
Je ziet zeker ook afgebroken formaties.
Er zijn plekken op de wereld waar niemand meer zo'n soort grot in mag, maar dat vind ik ook te ver gaan. Dan ziet niemand hoe mooi de 'onderwereld' op deze aardkloot is. Dan heb je er ook niets aan.

De cycliden in de cenote die dus gewoon in het daglicht leven hebben echter soms de duikers ontdekt als hulpmiddel naar een maaltje. Wij hebben helaas gezien dat de vissen met het licht van duikers meezwommen en dat zo een blinde grotvis (die zich dus niet kan verdedigen) werd opgegeten. In Nederland heb ik al snoeken gezien die duikers gebruiken om te jagen in het donker (lamplicht), maar het gebeurt dus ook in grotten. De cycliden komen in principe de grot weer uit zolang er maar een minimale stroming staat. Door het zijlijnorgaan voelen de vissen welke kant ze op moeten. Is er geen stroming, dan vinden ze de uitgang ook niet meer. In Mexico hebben de grotten eigenlijk altijd een beetje stroming.

Zo heeft er afgelopen jaar in Frankrijk in een grot op 400m van de ingang een karper geleefd, vermoedelijk ook meegezwommen met duikers, maar dat is nooit bevestigd. Hier overwinteren vissen ook in de grot omdat het water daar warmer is dan buiten de grot, je ziet dus in de winter vissen tot meer dan een kilometer in een grot. Maar je moet als vis wel op tijd weer naar de uitgang, voordat de stroming geheel wegvalt. Deze karper kwam op den duur steeds op lamplicht van duikers af, maar had niet het besef om mee te zwemmen naar de uitgang. De vis zag er elke maand slechter uit en of deze het gehaald heeft tot de regenval weet ik niet. Bij regenval ontstaat er weer stroming en daarmee kan de vis een uitgang vinden.

Terug naar Mexico.
Inmiddels is er bij de eigenaren van zo'n cenote wel besef doorgedrongen dat het een kwetsbare leefomgeving is. Zo mag je als zwemmer veelal geen zonnebrandcreme meer gebruiken. Ook geen 'reef friendly'. Ook deet of andere muggenwerende produkten zijn uit den boze. Natuurlijk is de controle er op nooit 100% waterdicht, maar het feit dat het nu wordt aangegeven maakt mensen er wel meer bewust er van. Drank en roken bij de cenotes is ook overal verboden. Ook zijn huisdieren niet toegestaan. Honden vervuilen oppervlakte water bijvoorbeeld en dat voorkom je nu ook.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:22

Prachtig zo onder water een hele ervaring om te zien…

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:56

Het lijkt me vreselijk eng om in zo'n grot rond te zwemmen, maar de foto's zijn wel gaaf :D

Is het nou ook stik donker in zo'n grot?

I am because you were

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 08:22

prugelpiet schreef:
Het lijkt me vreselijk eng om in zo'n grot rond te zwemmen, maar de foto's zijn wel gaaf :D

Is het nou ook stik donker in zo'n grot?

Ja, het is er stikdonker. ER komt geen enkel natuurlijk licht in een grot. Bij de ingang zie je wel de uitgang, maar even later zie je zonder lampen niets meer, het is er aardedonker. Al het licht op de foto's komt van lampen en flitsers.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 17:48

De tweede duikdag brak aan. Uiteraard waren we door de jetlag weer om 3.30 uur in de morgen wakker, dus om half 8 stonden we al weer bij de duikschool om flessen op te halen. Het plan was Carwash/Aktun Ha. Maar daar mag je sinds corona alleen nog in met een gids. Helaas.
Zacil Ha ligt er vlak bij, maar deze cenote was pas om 10 uur open en zo lang wachten hadden we geen zin in. Toen riep iemand Mariposa, maar daar hadden we weinig informatie van. Het was niet ver weg, dus daar naartoe gereden.

We waren dus met 2 auto's en wij zaten in de tweede auto. De anderen deden het woord en kwamen naar ons toe dat je op internet een reservering moet doen en dat entree 450 pesos kost, maar ze begrepen het niet helemaal, want die mensen spraken geen Engels en zij geen Spaans, dus ik moest er even bij komen. Ik zo, we willen duiken, niet zwemmen. Oh zegt die vrouw, dan mag je niet in Mariposa duiken, maar voor 200 pesos mag je in Isla Alamos duiken. Maar er moet een gids/instructeur bij zijn. Laat ik nu grotduikinstructeur zijn, dus ik laat mijn instructeurspas zien en dan mogen we wel duiken.
Doen we dat? Geen enkele informatie is er over bekend, nooit van gehoord en dat kan betekenen dat de grot saai is of erg krap. We nemen de gok.
De vrouw legt uit dat we nog 2km over de onverharde weg moeten en dan na een huis een poort mogen openen en links er in mogen rijden. Het was even zoeken naar de juiste inrit en poort, maar uiteindelijk vonden we de grot. De auto's konden er maar net komen, want we hadden geen suv gehuurd wegens de enorm hoge kosten voor autohuur.

De cenote lijkt wat verwaarloosd, er zijn wat verwaarloosde voorzieningen zoals een wat doorgezakte bbq plaats en een bankje voor zwemmers, maar dat hebben wij niet nodig. Een trapje om het water in te komen is er wel en die is gewoon goed onderhouden.
We vinden 2 mainlines, elk een kant op. Meestal is dat een downstream en een upstream lijn. We gaan eerst naar links. Na enige tijd en wat T's verder wordt het wel heel erg krap en dus draaien we om. Met nog genoeg gas kunnen we ook de andere lijn af. Deze leidt naar een andere cenote, maar we weten nog steeds niet welke. Waar we boven komen is het water vies groen, het water stinkt, daar komt in ieder geval nooit iemand. Maar het is altijd leuk om van cenote naar cenote te zwemmen.
Hier komen we op een gegeven moment in een grote zaal, groot in oppervlakte, maar heel erg laag, de hoogte is precies zo hoog als onze lichamen. Ik kan de camera niet eens meer rechtop houden. Met de beschermhoes er over lukt de kamer in zwemmen wel, maar er komt geen einde aan dit enorm lage stuk. Dus keren we weer om. Na bijna 3 uur duiktijd komen we weer boven.
Er zijn een paar zwemmers en die balen dat ze 200 pesos per persoon betaald hebben voor een vieze cenote. Want ja, het water is niet echt schoon. Het is ook niet heel erg vies, maar het is niet zo mooi als sommige anderen. Er is ook niets voor kinderen. Ze zijn dan ook zo weer weg.

Maar wij duiken, dus hoe de ingang er uit ziet maakt ons niet uit. Deze cenote is voor duikers echt nog schoon te noemen.

Hier dus de cenote van boven, niet heel erg blauw, maar best helder en je ziet ook vissen zwemmen. Het stinkt er ook niet echt. Er vliegen wel vleermuizen rond natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je een grot weer uitkomt zie je in dit geval dit:

Afbeelding


Nog een leuk weetje misschien: Veel cenotes hebben 2 namen, een Engelse naam en een maya naam. Carwash is de Engelse naam, en Aktun Ha de Maya naam. Zacil Ha heeft alleen een maya naam, evenals Nohoch Na Chich. Isla Alamos is een beetje een uitzondering, daar is geen Maya naam voor en geen Engelse naam. Vaak geven eigenaren een cenote aan naam.
En de naam van een cenote is alleen maar een instap vaak, want het hele grotsysteem heeft dan weer een andere naam. Zo heb je bijvoorbeeld Muchasos als naam van de cenote, maar het systeem heet Camillo.
Veel cenotes worden helaas commercieel geexploiteerd voor zwemmers en meer en meer sluiten voor duikers. Als een duiker in je cenote omkomt moet je een enorm bedrag aan de staat betalen, maar gelukkig zien de meeste eigenaren van cenotes het als risk management en vangen liever veel geld voor elke entree van een duiker dan niets met een cenote doen.
Isla Alamos is een cenote waar je nooit veel zwemmers zult kunnen ontvangen, zelfs niet als je het weer netjes maakt. De cenote is gewoon te klein. Sommige andere cenotes zijn alleen maar poeltjes, daar wil geen zwemmer in, maar duikers wel. Sommige cenotes willen alleen dat er gedoken wordt met een lokale gids, en die slaan wij over. Dat zijn veelal de cenotes waar ook veel zwemmers komen. Een gids kost 250 dollar per dag en dan ben je niet vrij om te duiken zoals jij wilt en met 4 duikers even 1000 dollar aftikken in een land waar het gemiddelde salaris nog geen 25 dollar is, daar doen wij niet aan mee. Bij gegidste duiken gaan ze uit van 2 kortere duiken per dag, maar wij maken liever 1 lange. Liever 1 keer 3 uur dan 2 keer 90 minuten. Je ziet dan meer van een grot. Ook gaan wij naar grotten waar gidsen liever niet komen (wat verder rijden, dus kost meer tijd bijvoorbeeld).

Maar even voor de duidelijkheid: grotduiken is echt geen gevaarlijke hobby. Als je je aan de regels houdt is het veiliger dan autorijden, ja zelfs veiliger dan autorijden in Nederland (Autorijden in Mexico is best gevaarlijk).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:08

Ik vind je wel heel stoer, met het duiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brennie85, Forcalquier en 63 bezoekers