Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 18:22

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Gjafar en Severine. Foto: Christal V.L Fotografie


* Wil je jezelf voorstellen? (hoe heet je, waar woon je en wat doe je in het dagelijks leven)
Hallo, mijn naam is Severine Vaerendonck. Ik woon in Overmere, België met mijn man en dochter, en in het dagelijkse leven ben ik uitbater van een zelfstandig kantoor in bank en verzekeringen. Mijn man heeft een bouwbedrijf. Doe daar nog een 10-15 tal paarden bij en je kunt je voorstellen hoeveel vrije tijd we nog over hebben. :D

* Hoe ben je de paarden ingerold?
Ik ben begonnen met paardrijden op de plaatselijke manege toen ik nog op de kleuterschool zat. Ik ben bij wijze van spreken geboren met 'paard' in mijn bloed, want mijn ouders zitten totaal niet in de paarden, integendeel zelfs. Op mijn dertiende had ik een leasepony. Samen met mijn neefjes maakte ik pony's zadelmak voor een handelaar uit de buurt. Op mijn zestiende kocht ik mijn eerste echte eigen paard met het pas verdiende geld van mijn vakantiebaan. Een uitgekoerste volbloed van vijf jaar oud, Pepita. Die heb ik gehad tot ze 20 was. Ondertussen had ik een boerderij gekocht en verbouwd met mijn toenmalige partner, en had ik de paarden aan huis. Omdat Pepita niet alleen zou staan kwam er al snel een Haflinger bij. Later heb ik nog verschillende paarden en pony's gehad van alle soorten en pluimage: onder andere Shetlanders voor de kids, later Welsh pony's en Duitse Rijpony's, een Welsh Cob, een Anglo Arabier, een aantal volbloeden en zelfs een Berber.

* Waarom heb je voor de western gekozen?
Ik heb zowat alle takken van de paardensport beoefend. Dressuur, springen, eventing, horseball, vlakkebaanrennen, enkelspan mennen, noem maar op. Op een bepaald moment kocht ik een Quarter Horse, Strings Golden Bar (Poppy). Zij was reining opgeleid en ik ontdekte dat ik met haar helemaal niks kon! Als ik in galop aansprong, rende ze naar de overkant van de bak en stopte tegen de kant. We begrepen elkaar totaal niet. Om haar beter te begrijpen ben ik reininglessen gaan volgen bij Eugene Wimme in Destelbergen. Ik vond dit direct zo leuk om te doen dat er al gauw een tweede en derde Quarter volgde. Ironisch genoeg heb ik mijn eerste wedstrijden gereden met een half-quarter. Miss Handy was een kruising New forest X de Quarterhengst Hesa Handy Nugget. Met haar ben ik dan in de VLP Belgisch Kampioen bij de beginners geworden. Daarna volgden Gump Sneaky Peeky BB en Pecos Rio Grande en ben ik in de NRHA begonnen te rijden. Met Sneaky ben ik High Point combination beginners geworden in de NRHA in mijn eerste jaar dat ik haar showde, en heb ik mij uit de Green Reiner gereden. Ik heb Sneaky nog altijd. Ze is ondertussen zeventien jaar oud, en heeft ons al acht nakomelingen gegeven. Ondertussen was ik ook bij de NRHA Highpoint combination Snaffle Bit nonpro geworden met mijn toenmalige jonge merrie Roosters Rapunzel, die we in Italië kochten via Bernard Fonck, ook de NRHA Highpoint Rider en Highpoint Horse hebben we meermaals in de wacht gesleept in verschillende klassens zowel met Shaggy als met Rapunzel.

* Wil je je huidige paarden even voorstellen?
Allereerst onze hengsten:
ND Spooks Shaggy Gun (Shaggy), veertienjarige AQHA/APHA hengst van Spooks Gotta Gun X Lil Ruf Cee Blair.

RS Renoir Olena (Paintje), negenjarige APHA hengst van Spat Olena uit Bravajackieflash. Paintje wordt gereden door mijn dochter Sophie.

Southern Voodoo (Mike), vierjarige AQHA hengst van Shiners Voodoo Dr uit Footworks For Me.

SV Sneak Preview (junior), eerste zoon van Shaggy en Sneaky, een driejarige hengst. 'Junior' wordt op dit moment aangereden en zal te koop aangeboden worden voor de juiste match, omdat ik geen tijd heb om nog een extra paard te rijden. Dat zijn onze paarden die gereden en geshowd worden.

Thuis hebben we nog:
Giadunita BH (Julita), 24-jarige AQHA fokmerrie (Broadway BH X Hollywood Dun It), drachtig van Paintje.

Gump Sneaky Peeky BB (sneaky), zeventienjarige AQHA fokmerrie (Little Gump X Grays Starlight), op dit moment gust.

CJ Dark Edition (ceejay),vijfjarige AQHA fokmerrie (CJ Whiz X Giadunita BH). 'CJ' heeft door een ongeval een blessure gehad als driejarige, en kan niet meer gereden worden. CJ is drachtig van Paintje.

Pecos Rio Grande(zwarte shaggy), zeventienjarige AQHA ruin, gepensioneerd reiningpaard van mijn man. Hij geniet van een bosritje of een trektocht met vrienden af en toe.

SV Highway Star (rolls), 2-jarige AQHA hengst (Reining Whiz X Spooky Ruffina)

SV The Trooper (trooper), 2-jarige AQHA hengst (Shaggy X Sneaky)

SV Babooshka (babooshka), jaarling merrie APHA (Paintje X Giadunita)

SV Mr Loverlover (mister), AQHA/APHA hengst (Shaggy X Sneaky)

En last but not least,
Gjafar Gladningur fra Nordubae, (gjafar) een elfjarig IJslands paard, afstamming ken ik niet van buiten. :+ Gjafar heeft een bijrijdster en ik rijd hem af en toe in het bos. Gjafar heeft ook eens aan het BK Extreme Cowboy Race deelgenomen. :D

Afbeelding
Shaggy en Severine op de Futurity in Lier. Foto: Troulliard Fotografie


* Ik zie dat Matyas Gobert één van je paarden showt. Waarom heb je gekozen om hem te laten showen door iemand anders en waarom deze ruiter?
Matyas showt inderdaad onze Mike. Wij hebben destijds voor Matyas gekozen omdat we vonden dat hij een trainer is die hard werkt, bescheiden blijft, en steeds beter en beter presteert. Vanaf dit seizoen mag Matyas ook nog enkel level 4 (bij de NRHA het hoogste niveau) starten. We vinden Matyas ook een vriendelijke ruiter die altijd rekening houdt met, en respect heeft voor het paard. Mike is ook door Matyas en Jolien (zijn echtgenote) gefokt, en we hebben hem bij hen gekocht. Hij heeft hem helemaal zelf opgeleid en tot dit niveau gebracht. Ik heb zelf geen tijd en ambitie om op dat niveau reining te gaan showen, en het zou Mike geen eer aandoen om hem door mijzelf in een lager level te laten uitbrengen. Bovendien heb ik mijn handen meer dan vol met de allround shows dat ik er momenteel geen reining meer kan bij doen.

* Heb je de paarden zelf vanaf nul opgeleid?
Nee, helemaal niet! Daar hebben wij, met twee zelfstandige zaken, helemaal geen tijd voor. Onze paarden zijn allemaal opgeleid bij professionele ruiters.

* Hoe vaak show je je paarden?
We overshowen onze paarden niet. Met Mike mikken we op de grotere internationale NRHA shows: Eurofuturity, Breeders Futurity, Italiaanse en Belgische futurity. We zullen de Belgische (in Grathem verreden) shows meepikken als scholing, maar het is niet de bedoeling hem daar te gaan pushen om te winnen. Met Shaggy en Paintje doen we enkel allround, en dan vooral de ranch klassen. Ook daar mikken we op de grotere internationale shows: EWU circuit in Duitsland, Europaint, EK Quarters en EK Paints. Het NK en BK Quarters en paints pikken we ook mee. Omdat ik Shaggy zelf show en we graag naar Mike gaan kijken zijn we in het seizoen bijna elk weekend wel ergens op show. Verleden jaar zaten we drie weekends na elkaar in Grathem en hebben we ongeveer vijf weken in Kreuth (Duitsland) in onze camper gewoond.

* Hoe bereid je je paarden voor op een show?
Voor elke show wordt de training rustig aan opgebouwd. We oefenen niet steeds alle manoeuvres, maar zijn meestal met de basis bezig: rechtrichten, goed aan de hulpen, goed op het been en van de hand af, zodat ze kunnen geshowd worden zonder dat je de ruiter hulpen ziet geven. Manoeuvres worden af en toe meegenomen. De laatste twee weken voor een grote show worden de wedstrijdpaarden vijf keer per week een uur getraind onder zadel. Voor de rest gaan ze lekker de wei op om gewoon paard te zijn. Na elke show krijgen ze een week complete rust op de wei, waarna we weer rustig beginnen met opbouwen. Een paard dat zijn job kent hoef je niet constant op de manoeuvres te trainen, wel op conditie, souplesse en spieropbouw. Voor het seizoen worden ze ook nog eens volledig gecheckt door dierenarts, osteopaat en tandarts om alle mogelijke problemen uit te sluiten.

* Hou houd jij je paarden?
Zo natuurlijk mogelijk! Onze paarden thuis lopen 24/7 buiten in gemengde groepen met onbeperkt goede kwaliteit hooi en open schuilstal. Omdat we voldoende weides hebben, is er ook steeds vers gras om te knabbelen. Als de merries moeten veulenen, komen ze 's nachts binnen in ruime boxen, onder Sigloo alarm en camerabewaking. Als het veulentje er is, gaan mama en kind terug de weide op. De showpaarden staan op stal, maar komen elke dag minstens acht uur op de wei. Onze hengsten hebben elk een eigen wei van een halve hectare, waar ze de andere paarden kunnen zien en zich kunnen uitleven.

* Train je altijd in de bak of doe je ook andere dingen met je paarden?
Meestal is het inderdaad trainen in de bak, zowel in de binnen- als in de buitenbak, als op het 'veld' (een geëgaliseerd veld van ongeveer 2 hectare), zonder omheining. De hengsten maken ook regelmatig een buitenritje als ontspanning.

Afbeelding
De Europese prijzentafel


* Welke disciplines rij je met je paarden?
Mike rijdt enkel NRHA (reining) met Matyas Gobert. Shaggy heeft een jarenlange internationale NRHA carriere achter de rug en wordt nu uitgebracht in de Ranch Riding, Western Working Rail, Horsemanship, Performance Halter, Ranch Trail en Hunt Seat Equitation. Af en toe neem ik ook nog eens de reining mee. Paintje rijdt Ranch Riding, Ranch Trail, Western Working Rail, Horsemanship en Trail.

* Welke prijzen hebben je paarden gewonnen en hoever denk je nog te komen met ze?
Mike is ondertussen NRHA futurity Champion bij de driejarigen en Italiaanse Futurity Finalist in zijn eerste showjaar. Shaggy is NRHA finalist in alle grote internationale events, reserve champion NRHA EAC (europees kampioenschap), FEI reining qualified, Europees Kampioen Working western Rail, Belgisch kampioen Ranch Riding, Europees reserve kampioen ranch riding, grand champion halter stallions open, reserve allround champion Paris Prestige, winnaar Masters Ranch Riding in Equita Lyon, world show qualified in 2022 en een register of merit working western rail, en nog veel meer. Paintje is Europees Kampioen Ranch Rail Pleasure, Nederlands Kampioen ranch trail, topscore ranch trail, register of merit working western rail.

* Heb je al eventuele opvolgers staan?
Nee. Onze paarden zijn nog in goede conditie, en bovendien zijn we bezig met emigratieplannen naar Canada binnen twee jaar, dus tegen die tijd zal alles nog helemaal veranderen. Ik neem in elk geval geen tien paarden mee de plas over. :o

* Wat zou je in de toekomst nog graag willen in de western/met je paarden?
Voor Mike zou een finaleplaats in de NRHA European Futurity LV4 erg fijn zijn, en een podiumplaats op de Belgische Futurity LV4 zou mij ook erg blij maken. Voor Shaggy hoop ik op nog meer internationale titels in de ranch riding en working western rail dit jaar. Europees kampioen nog eens zou erg fijn zijn. :) Hetzelfde geldt voor Paintje. Nog een Europese titel erbij zou top zijn. *D

* Hoe ben je bij Shaggy uitgekomen?
Ik zag Shaggy met zijn fokster/vorige eigenares op een clinic en was op slag verliefd. Hij stond toen ook al in training bij Matyas. 's Avonds heb ik Matyas nog laten weten dat, moest hij ooit te koop komen, hij mij absoluut moest bellen. Hij bleek onder geen enkel beding te koop. Een aantal maanden later kwam dan toch het telefoontje: Shaggy ging door omstandigheden te koop aangeboden worden! We hebben hem toen volledig laten keuren en testen (pssm2-testen, want 6-panel was hij al n/n), rug en benen op de foto en zelfs een lyme-test en EEG, en kregen voor alles groen licht. Na het overmaken van een vrij behoorlijk :o - bedrag- was Shaggy van ons! Van deze beslissing hebben we nog geen seconde spijt gehad! Wat een hart heeft dit dier! Hij is echt mijn once-in-a-lifetime horse. Nu is ook nog eens gebleken is dat hij zijn talent, conformatie en karakter doorgeeft aan zijn nakomelingen zijn we dubbel blij met hem. Een top papier, top karakter en top vererver, wat wil je nog meer in één paard?

* Wat zijn je toekomstplannen/-dromen met Shaggy?
Dit jaar wil ik hem graag op een nog hoger niveau kunnen showen. Omdat hij al dates gepland heeft met wel érg leuke en goed gefokte merries hoop ik op nog meer knappe Shaggy babies. En we dromen van nog meer Europese titels met hem!

* Kan je het award systeem uitleggen? Hoe zijn ze bij jouw paard gekomen?
Het systeem bij de NRHA en AQHA zijn gelijkend. Voor elke officiële (door NRHA of AQHA goedgekeurde) show kun je punten verdienen per klasse. Het aantal punten hangt af van het aantal deelnemers in de klasse. Het paard met het hoogste puntenaantal in een bepaald jaar wint de award. Bij de AQHA verbaasde het mij wel dat we de award wonnen, want ik heb maar twee AQHA shows meegereden in België. Maar omdat Shaggy ze beide won, en het telkens klasses waren met veel deelnemers, hadden we gelijk veel punten. Een ROM (register of merit) van Amerika krijg je als je een bepaald aantal punten verzameld hebt in officiële shows wereldwijd.

Afbeelding
Shaggy op de wei. Foto: Christel V.L Fotografie


* Wat houdt deze prijs precies in en welke paarden komen hiervoor in aanmerking?
De prijs houdt enkel een eretitel in, en/of een beeld of buckle. Er zijn geen geldbedragen aan verbonden.
De paarden die ervoor in aanmerking komen moeten minstens twee shows meegereden hebben, en AQHA of NRHA geregistreerd zijn, en zowel eigenaar als ruiter moeten NRHA/AQHA lid zijn.

* Wat moet je paard doen/kunnen/bereikt hebben voor deze award?
Ze moeten minstens een aantal keer winnen in zijn klasse met voldoende concurrenten. Je krijgt geen punten als je bijvoorbeeld alleen of met twee in een klasse rijdt. Ben je met drie, dan krijgt de eerste één punt, enzovoort. Tegen jezelf rijden zal dus geen punten opleveren. Hoe groter de klasse, hoe beter uiteraard. Eens je een ROM of award gewonnen hebt, kun je ook niet meer in de novice klasses meerijden. Nu is dat voor mij geen probleem, omdat ik met een hengst rijd, en die zijn sowieso al niet toegestaan in de novice klasses. Met Shaggy mag ik enkel amateur starten, waardoor je wel in je eerste showjaar voor de leeuwen gegooid wordt. In de allround zijn er namelijk helemaal niet zoveel hengsten die deelnemen, dus normaal gezien kun je in een lagere klasse beginnen en dan rustig doorgroeien. Dat geluk is mij niet gegund, ik mocht gelijk in de hoogste klasse starten :')

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:56

Leuk artikel en prachtige paarden heb je Sevke!

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:09

Leuk om te lezen. Fijn dat je alles zo helder uitlegt.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:28

Wat een ontzettend leuk artikel! Je legt het allemaal heel duidelijk uit :j

hannelot
Berichten: 970
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:33

Leuk artikel zeg!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:37

Leuk artikel!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:02

Dankjewel Marlies voor het fijne artikel :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:34

Wat een leuk topic, vind dit nou juist zo boeiend aan bokt, die verschillende disciplines!

En Canada joh, wat vet! Waarom daarheen?

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:58

Wat leuk artikel! Ik wist niet dat jullie zo veel jonge paarden hebben lopen. Wat zijn de plannen voor Canada?

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:08

Leuk, Seveke wat is precies het verschil tussen Ranch Rail pleasure en dat Working Western Rail wat in het artikel ter sprake komt? Dat is een AQHA class? Of is er geen verschil?

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 07:19

Gaaf! Ik wist niet dat er ergens in Overmere zoveel quarters stonden :P
Nog nooit western gereden maar heb het altijd fascinerend gevonden.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:54

Heel leuk en goed gelukt topic. Ik heb dezelfde vraag als Ruitje : "waarom naar Canada" en wat ben je daar van plan?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:15

Wauw gaaf. Ik heb totaal geen verstand van Western en ken al die uitdrukkingen dus niet. Maar al die titels en Europees kampioen klinkt indrukwekkend.
Waarom wil je naar Canada en wat zijn je plannen? Je wilt dus niet al je paarden meenemen? Ga je ze verkopen dan?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:20

Wat een leuk topic.
Interessant om te lezen :j

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Interview met bokker sevke: alles over het showen van westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:09

Mooi stuk, erg leuk om zo meer te lezen over jullie paarden :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:33

Hobbyhorse schreef:
Leuk, Seveke wat is precies het verschil tussen Ranch Rail pleasure en dat Working Western Rail wat in het artikel ter sprake komt? Dat is een AQHA class? Of is er geen verschil?


Er is geen verschil. Ze hebben de benaming veranderd, omdat het in se niets met 'pleasure' te maken heeft, maar wel met de gangen die een goed 'working ranch horse' hoort te hebben.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:05

En waarom Canada, tja, we spelen al jaren met dat idee. We gaan er dikwijls heen en het voelt voor ons als thuiskomen, dus we hebben dan maar beslist om er ook onze thuis van te maken. Momenteel zijn we druk met het verkopen van de bedrijven. Daarna volgt de rest, inclusief het huis. We hebben ook een immigration officer in de hand genomen om ons te helpen met het papierwerk. Alle paarden, behalve de hengsten, zullen worden verkocht. Gjafar gaat naar zijn bijrijdster, Giadunita zal worden ingeslapen (ze heeft erge arthrose en cushing) en voor de rest zoeken we een warme stal.
@Horsephoto: wat leuk, ik ben geboren en opgegroeid in Lokeren :) Mijn ouders wonen er nog. We wonen wel helemaal aan de uitkant van Overmere, tegen de grens van Kalken. Ons huis ligt wel goed afgeschermd van de straat, dus je kunt maar vanop een klein stukje straat een deel van de paarden zien.
De hengsten nemen we misschien mee, of we laten ze hier op training, daar zijn we nog niet over uit. We moeten nog beslissen of we in Canada verder doen met de paarden of helemaal niet. :o