Herstel zenuwletsel arm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 00:59

Ik google me suf maar kom er nog niet erg uit.
Helaas is vermoedelijk bij de operatie van mijn gebroken elleboog een zenuw (de nervus radialis om precies te zijn) zwaar beschadigd waardoor ik mijn hand niet meer kan strekken. Deze week hoor ik of ik nogmaals geopereerd word of dat ze het op zijn beloop laten.

Ik probeer me dus alvast wat in te lezen over het herstel van zenuwen. Zijn er hier mensen met zenuwletsel en in hoeverre is dat nog hersteld?
En indien geopereerd, is het daarna beter geworden?

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:07

Ik ben Un Julie 2021 aan mijn knie geopereerd waarbij een zenuw letsel opgelopen heeft. Ik had een doof dood gevoel in mijn onderbeen en voet. Eigenlijk was het na anderhalf jaar duidelijk verbeterd. Maar het gevoel is nu nog steeds anders dan in mijn andere been. Dus ik ga uit van 2 jaar. Ook heb ik na een gebroken middenhandsbeentje een dode pink gehad. Dat heeft ook minstens een jaar geduurd voor het gevoel terug was.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:11

in 2011 mijn eleboog uit de kom én gebroken gehad, waarbij er ook een zenuw knel (van de ringvinger en pink) zat. Ben in 6 jaar tijd zo'n 7x geopereerd, waarbij er bij de laatste operatie de zenuw nogmaals verlegd werd. Helaas is mijn kracht en gevoel in mijn gehele arm sinds het ongeluk nooit meer teruggekomen zoals het was. Hierdoor heb ik mijn beperkingen en kan ik mijn arm bv niet vertrouwen als ik aardappelen schil, afwas doet etc. omdat mijn arm mij vanuit het niets in de steek laat, in de zin van dat het plots uit mijn handen valt.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 01:16

Oef, dat klinkt niet erg goed, Jolynne. Ook bij mij was de elleboog eerst uit de kom en daarna is de kop van de radius verwijderd omdat deze in stukken lag.
Mag je wel autorijden?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:22

Ja dat wel. Rij wel met 1 hand, omdat mijn arm anders nog meer slaapt dan die al doet. :+

Ik rij geen paard meer (o.a. door 8 vastgezette wervels etc), maar rij wel nog met de koets.
Alleen lukt het niet meer met gewone leidsels (teugels), ik gebruik dus leidsels met draverslussen zodat ik grip kan behouden. :)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:23

Ik zou bij zenuwletsel sowieso uit gaan van een lange herstelperiode en er rekening mee houden dat er een kans is dat de zenuw niet (volledig) herstelt. Ik heb na een auto-ongeluk 4,5 jaar geleden een aantal armzenuwen (licht) beschadigd en heb nog dagelijks last van zenuwpijn en een bewegingsbeperking/functieverlies van mijn arm. Bij mij zorgen de nervus ulnaris, medianus en suprascapularis voor de grootste problemen en doet de radialis af en toe mee doordat hij bekneld raakt door het verkeerd bewegen van m’n arm. Ik kan mijn arm niet volledig strekken en heffen, heb krachtverlies en m’n fijne motoriek is aangedaan. Daarnaast moet ik elke beweging heel bewust doen omdat de aansturing niet helemaal automatisch meer verloopt. Dit betekent dus ook dat ik dingen laat vallen op het moment dat mijn aandacht niet meer bij m’n hand is. Ik ben hier verder niet aan geopereerd omdat dat in mijn geval geen meerwaarde zou hebben. Ik ben nu wel net weer gestart met een nieuw revalidatietraject in de hoop dat er toch nog wat verbetering te halen valt.

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:29

Ik ben 3x geopereerd aan mijn ulnaris, waarvan de laatste operatie 5 uur geduurd heeft. En het letsel aan mijn zenuw is nooit meer volledig hersteld.
Ik heb last van spasmes en onwijze kramp in mn hand (met name de pink en ringvinger) en slik daar nu medicatie voor om dat te onderdrukken.
Ze gaven de laatste operatie aan dat ik pas na een jaar iets van herstel zou moeten ervaren... das nooit gebeurd jammer genoeg

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:17

Ik heb 25 jaar geleden ooit ook een ongeval gehad waarbij ik op mijn elleboog gevallen was.
Geen breuk, wel een open wond, maar ik kon mijn hele arm vanaf de elleboog niet meer bewegen, laat staan ook maar een vinger bewegen.

Nadat er geen enkele vooruitgang inzat bij de fysio, bleek na verder onderzoek dat het een zenuw beschadiging was. De "aansturing" deed het niet meer zeg maar.
Was heel ongelukkig als je rechtshandig bent en het uitgerekend die arm is, ik heb anderhalf jaar intensieve fysio nodig gehad om mijn arm weer te kunnen gebruiken, opnieuw moeten leren schrijven.

En nee, de fijne motoriek is bij mij nooit meer 100 procent geworden.
Een blaadje papier oppakken wil nog wel eens niet lukken, krachtverlies, nog afgezien van de pijn.

Dus kan zoiets genezen, ja, maar het is een lange weg te gaan, en helemaal goed word het soms niet meer. Wat Luegea ook aangeeft :')
Sterkte ermee!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 10:22

Bedankt voor alle reacties.

Nog wat vragen: werken jullie allemaal volledig of zijn jullie deels arbeidsongeschikt?
Ik heb een baan waarvoor ik 10 vingers nodig heb om te typen. Dat kan ik nu natuurlijk niet meer.
Autorijden is ook een van mijn zorgen.

Anoniem

Re: Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:25

Sterkte Fitzroy! Ik hoop voor je dat er nog progressie mogelijk is. Mijn neuroloog zei tegen mij dat een zenuw maar een beperkte herstelcapaciteit heeft (ander probleem, maar wel uitval). Duim voor je dat er nog iets aan te doen is! Succes!

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:29

Mijn oude werk als bloemist kon ik destijds niet meer uitvoeren, maar een kantoorbaan gaat tegenwoordig gelukkig wel goed. Ik moet soms oppassen met een zware ordner, tillen lukt niet altijd.

Maar het typen gelukkig wel, alleen mijn handschrift, dat is niet meer geweldig :(
Aantal aanslagen p/m is minder, maar gelukkig geen probleem.
Nu ik eraan terugdenk, zal in mijn geval zelfs al 30 jaar geleden zijn.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 19-03-23 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:30

Ik werkte nog fulltime, maar ik trok mijn plan met anderhalve arm.
Met de jaren heen heb ik het leren accepteren en ben ik gaan denken (en uitvoeren) in oplossingen/veranderingen ipv dingen te gaan vermijden.

Maar soms moet je een jobwissel overwegen als je het huidige niet meer naar behoren kan doen.

In hoeverre heb je er last van in je dagelijks leven zoals autorijden etc?

Weet niet hoelang het geleden is, maar geef het ook de tijd om te herstellen en indien je kan, zoveel mogelijk naar de kinesist gaan. :)

Moet zeggen dat ik heel veel herkenning ervaar als Lugea.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:35

Nog afgezien van je werk, in alledaagse dingen, probeer maar eens een boterham te smeren met links als je rechtshandig bent, en je rechterarm echt helemaal niks meer doet :(

Ik doe nog steeds veel dingen met links, koffie drinken, bij het eten je mes afwisselen met links en rechts, dat zal er wel nooit meer uitgaan.
Ik had heel lang haar, dat kreeg ik niet meer goed gekamd, dus maar een korter gemakkelijk kapsel. Dat soort dingen.
Je gaat inderdaad handiger worden in je plan leren trekken.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:40

Niet zelf, maar wel in omgeving (zowel mensen maar ook paarden haha). Ons werd verteld dat een zenuw heel langzaam groeit/herstelt. Je zit dus al snel aan een jaar, dus na enkele weken of maanden is er nog weinig te zeggen over hoeveel herstel er plaats gaat vinden.

In omgeving was de verwachting dat het nooit meer volledig zou herstellen nadat de zenuw bijna volledig door was in pols. Maar na ruim een jaar was de enige restschade een klein stukje in hand dat iets minder gevoel had. Alle bewegingen konden weer, pijn was weg en gevoel overal terug. Alleen dus een klein stukje dat minder gevoel had. En dat terwijl er in het begin helemaal geen gevoel in een veel groter stuk was en bewegen extreem beperkt. Diegene had een lichamelijk beroep, dus beide handen en armen nodig. Werkt daar nog steeds ook. Alleen een tijd in de ziektewet gezeten toen het nog niet goed werkte. Eerst niet geopereerd, omdat ze niet gekeken hadden of zenuwen heel waren. Later wel geopereerd omdat de zenuw zo kapot was dat het niet uit zichzelf kon herstellen. Zenuw is weer vastgemaakt.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:45

Ik heb in juli 2020 alle zenuwen in mijn arm beschadigd: in je schouder zit een zenuwknoop (de plexus brachialis) en die is bij mij beschadigd doordat mijn schouder uit de kom was.
Mijn hele arm was verlamd.
Het heeft echt maanden geduurd voordat ik een vinger weer een beetje kon bewegen (en dat was dan verre van functioneel, maar wel beweging *D )

De neurochirug zei destijds dat ik er beperkingen aan over zou houden, maar dat ze niet konden zeggen wat.
Inmiddels typ ik dit stukje weer met 10 vingers :D
En nee, niet alles lukt weer, vooral de combinatie van fijne motoriek en kracht lukken niet altijd. Maar ik durf te zeggen dat ik 99% weer kan. En in het dagelijks leven niet echt beperkingen ervaar.

Ik vond deze overigens destijds wel verhelderend https://www.zenuwcentrum.org/trauma/zenuwletsel

redbutton
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Herstel zenuwletsel arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:18

Ik heb 4 jaar terug na een bovenarm breuk een beschadiging aan de n radialis opgelopen. Ik kon mijn hand helemaal niet bewegen, vingers minimaal.
Na 3 maanden intensief fysio kon ik weer aan het werk (fysiek beroep dus hand nodig), na een jaar 97% kracht terug.
Mijn advies is zoek een goede handfysio, een gewone fysiotherapeut is niet voldoende.
Mijn arts zei dat functie bijna altijd terug komt, maar dat kon 3 maanden duren maar ook een jaar. Bij mij was de zenuw trouwens alleen beschadigd, niet volledig door. Dat is tijdens het zetten van de plaat voor de breuk gecontroleerd.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 19:08

Binnenkort ga ik onder het mes. De plastisch chirurg was niet heel positief (understatement) maar misschien moeten ze ook wel het slechtste scenario schetsen. Er zijn een aantal opties tijdens de operatie waarvan de zwaarste is dat ze een zenuw uit mijn been weghalen en verplaatsen naar mijn arm. Dus onder volledige narcose. To be continued…

Overigens zit ik bij een handtherapeut, dus ben letterlijk in goed handen.