Karakachan horse

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CodexHeleen
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:54

Proost2410 schreef:
Dames er is ook een fb pagina karakchan is veel makelijker als bokt vind ik zelf

Super! Heb je een link? Ik kan de groep niet direct vinden

Baileyi
Berichten: 92
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:58

Mijn pony komt oorspronkelijk ook uit Bulgarije, zij heeft echter een duplicaat paspoort van de Bulgaarse voedsel en waren autoriteit (ze heeft haar paspoort pas gekregen toen ze ouder was dan 6 maanden) waar verder geen gegevens qua ras en ouders in staat. Ze is vorig jaar naar Nederland gekomen en nu 6.

Maar ik vind haar qua bouw heel erg op jullie ponies lijken. Dus heel leuk om zo achter te komen :D.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:26

Hi iedereen! ik ben zo vrij geweest een facebook pagina te maken over ons toch wel zeer unieke ras in het westen van europa ,en we mogen daar zeer terecht fier op zijn.
Ik vindt dat net iets makkelijker om ervaringen uit te wisselen en foto's te plaatsen en de vooruitgang te kunnen delen van onze zeer bijzondere vrienden.
Het heeft me best wat research gekost om te achterhalen hoe ze hier zijn beland en het wat en hoe, maar het is me aardig gelukt (al zeg ik het zelf). Je kan bijna niks over het ras vinden omdat ze onder verschillende benamingen voorkomen op oa wiki ,etc, vaak in de thuislandtaal en dus bijna niet te raadplegen hier .
Ik heb best wat accounts terug gevonden op instagram vanuit cherkessië ( je hebt geen bulgaars paard (doorvoerland of zeer beperkte fok) maar een russisch nomadisch oerras in je handjes) maar dus niet onder karakachan.
ik wil wel graag waarschuwen wat je op instagram terug vindt geeft geen al te prettig maar wel een authentiek beeld van onze kozakken paarden en het nomadisch volk dat hen al eeuwen wild houdt in het berggebied rond de elbrous. je hebt dus het beste en taaiste endurance paard in je handen ooit gefokt . De meeste zijn gangen paarden , dus ze horen met een beetje geluk alle telgangen ook te kunnen.
Op fb heb ik wat leuke links gezet waar je verder onderzoek kan doen . Instagram op eigen risico!!
mijn eigen weg is zeer moeilijk geweest met mijn paardje, maar ik ben een taaie oude tante ondertussen. Ik hoop jullie ook te kunnen helpen om te zien wat een uniek paard je in je handen hebt.
Het is het enige ras ter wereld dat spontaan wolven aanvalt....
ik zou het erg fijn vinden met jullie contact te kunnen hebben.

https://www.facebook.com/groups/3067007146931673/

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:53

Het enige ras wat spontaan wolven aanvalt ?!
Dan moeten we binnenkort dit type paard gaan houden in België en Nederland! Ik wist niet dat paarden dit risico aangingen.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:32

vendake schreef:
Hi iedereen! *knip*

Je verwart de Karakachan en Karachay. Deze zijn niet hetzelfde, ook al lijken de namen misschien wat op elkaar.
Karakachan wordt ook wel Sarakatsani genoemd.
Karakachan is in het Bulgaars каракачани (Karakachani) en in het Russisch Каракачанская (Karakachanskaya (loshad) / Karakatsjanskaja) versus Къарачай ат (K’arachay at of K’aratsjaj at - at is een woord van Turkse origine dat letterlijk paard betekent en losjad is Russisch voor paard.)

Ik snap dat dat best verwarrend is zulke gelijkaardige benamingen, maar het is pertinent niet hetzelfde paardenras. Echt niet.
Het ene komt voornamelijk voor in de Balkan regio en heeft een aanzienlijke populatie in Bulgarije, het andere komt uit de Kaukasus.

Verder heb ik helaas niet de energie om een echt inhoudelijke post te doen over feiten en fabels over beide rassen, maar voor nu lijkt me dit in elk geval voor je eigen onderzoek belangrijke informatie. :j

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:47

Bedankt voor je antwoord! De mijne is aan de man gebracht als karakachan door iemand die nooit de moeite heeft gedaan de papieren te willen vertalen ;) maar heeft op haar bulgaars doorvoer papier toch echt karachay staan. Mmm the plot thickens... als je wel zin hebt , mag je altijd meer info geven. Ik zie jou suggestie vooral als in oorsprong grieks qua roots? Plzz help us

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 07:10

Er is relatief recent gekruist met Kabardins om Bulgaarse bergpaarden te verbeteren, waaronder de Karakachan, en wat maat toe te voegen.
Ook specifiek met Karachay. Soms als massief type substrain van de Kabardin, soms als apart ras benoemd.
Zo zijn deze in Bulgarije beland.
Dus het kan best dat je een Karachay of een kruising Karachay hebt, of behorend tot een lijn die daaruit voortkomt. Zonder het paard of het papier zelf te hebben gezien kan ik daar niks over zeggen.
Maar Karakachan en Karachay is evenwel niet hetzelfde.
Zuivere Karakachan zijn ook vrij klein. Gemiddeld tussen 128-138 is vrij normaal. Groter is doorgaans gekruist (ook met o.a. Haflinger en Karpatische pony)
Voor Karachay is rond 155 (148-160) normaal. Dat alleen al is een vrij groot verschil.

Sarakatsani is een woord van Griekse origine inderdaad.

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:46

Wat een leuke merrie, veel plezier met haar!
Mijn merrie had een vergelijkbare buik en viel niet af, en dat bleek ook te komen door zand zoals al eerder genoemd. Dit kan worden gecontroleerd d.m.v. een rontgenfoto. Het kan een hoop schade doen helaas.

Proost2410
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:26


annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 22:52

CodexHeleen schreef:
[ [url=m/WcMfir.png]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukerd!

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:14

Oh wat een leuk topic dit!

Ik heb ook een paard uit Bulgarije. Geen idee van het ras. Kan misschien idd karachan of iets zijn. Je vind foto's op mijn profiel. Ik ga ook kijken naar de fb groep

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 10:28

Misschien nog wel leuk om eens te updaten over mijn merrie, nu ze al meer dan een jaar in mijn bezit is!

Dunner wordt ze in ieder geval niet echt :+ Hoef hier overigens verder ook geen ongevraagde tips over. Management is in orde, en trainen doen we in de mate van het mogelijke.

Echter is ze helaas wel op 6 jarige leeftijd al vastgesteld met spat, dus zijn de opties wat beperkter geworden. Kans is groot dat ze in Bulgarije te vroeg en te zwaar belast is geweest, aangezien haar RX’en wel dingen aantonen die daarop kunnen wijzen. We hebben er al een lange ‘revalidatie’ (want weg gaat het helaas nooit) opzitten. Ondertussen lijkt het wel redelijk stabiel maar de ambities die ik met haar had voor endurance en springen zijn ondertussen wel aan de kant geschoven.

Verder is het nogsteeds een enorme karakter :D Als het haar willetje niet is zal het snel geweten zijn. Maar ondertussen heb ik daar wel al wat mijn weg in gevonden en kunnen we het goed met elkaar vinden. Het is overigens wel een erg sociale en lieve merrie!

Verder is het wel een bikkelhard ras. Stevig gebouwd, niet snel onder de indruk en een ijzeren weerstand. Is wel eens leuk tegenover mijn andere merrie die een totaal zorgenkindje is :+

Hoe is het nog met jullie pony’s?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:41

Super leuk!!!
Hier gaat het ook goed! Wij hebben eindelijk het " ik wil niet graag mijn voeten laten doen" overwonnen. Heeft ook een jaar geduurd eigenlijk

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:24

Ooh wat fijn. Ik had niet meer bijgelezen. Leuk om toch wat overeenkomst te zien.

Hier is de mijne, hij is 3 jaar en ook als veulen van 4 maanden op groot transport naar België gekomen. Ook direct gescheiden van de moeder.
Hij is nu 1,52m en achterhand iets hoger 1,55m. Ook heel koel en nuchter, is niet snel onder de indruk en beresterk!


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:12

Ik meld mij ook hier. Ik was niet bekend met het ras, maar kwam toevallig een leuk paardje tegen die volgens mij Kakrakachan zou zijn. Maandag wordt ze gekeurd en als alles goed is komt ze bij mij wonen.

Waar hebben jullie je paardjes vandaan?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:28

Oh wat jammer. Er was hier vanmiddag een reactie, maar die is verwijderd? Was weliswaar engelstalig, maar ik had nog contact willen leggen met de poster….

Nou goed, begin januari plaatste ik nog een bericht hier, dat ik een pony ging laten keuren, en inmiddels is Blishy al weer bijna een maand bij mij.
Zo wijs met haar! Ze moet wel enorm wennen aan hoe ik de dingen doe en met haar omga. Ze is vrij streng opgevoed en is soms echt flabbergasted dat ze mee mag denken en dingen mag aangeven, haha! Maar ze doet het erg goed!

Kennis maken met mijn Haflinger merrie:
Ze staan tegenover elkaar op stal, maar niet in dezelfde groep buiten. Maar ze kunnen het zo aan de hand goed vinden gelukkig. Denk dat ik ze zo bij elkaar zou kunnen zetten als dat zo uit zou komen.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Die enorme oren :')
Afbeelding

Baileyi
Berichten: 92
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:59

eilleen333 schreef:
Oh wat jammer. Er was hier vanmiddag een reactie, maar die is verwijderd? Was weliswaar engelstalig, maar ik had nog contact willen leggen met de poster….

Nou goed, begin januari plaatste ik nog een bericht hier, dat ik een pony ging laten keuren, en inmiddels is Blishy al weer bijna een maand bij mij.
Zo wijs met haar! Ze moet wel enorm wennen aan hoe ik de dingen doe en met haar omga. Ze is vrij streng opgevoed en is soms echt flabbergasted dat ze mee mag denken en dingen mag aangeven, haha! Maar ze doet het erg goed!

Kennis maken met mijn Haflinger merrie:
Ze staan tegenover elkaar op stal, maar niet in dezelfde groep buiten. Maar ze kunnen het zo aan de hand goed vinden gelukkig. Denk dat ik ze zo bij elkaar zou kunnen zetten als dat zo uit zou komen.

[ [url=m/eRVgJv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YhjBYH.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/RVJCD7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8KvyRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die enorme oren :')
[ [url=m/W1khxT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die poster was Evita_Lucy, ik heb toevallig nog via pb contact met haar kunnen hebben. De post was idd verwijderd omdat het engels was.

Wat een leuk ding! Lijkt sprekend op de mijne, maar dan een ander kleurtje. <3
Hoe oud is ze?

Mijne komt van een handelaar in Belgie.

@TS hoe gaat het met de spat? Ik ben bij mijne er ook een beetje bang voor, ze begint af en toe achter toch wat stijf te lopen. :(

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:38

Wat een aansprekend paardje Eileen333! <3 Veel geluk met haar.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:42

Blishy is een merrie van 5. Beleefd onder het zadel en voor de wagen, dus ze heeft het nodige al gezien.
Kan niet wachten tot de zadelmaker kan komen, dan kunnen we dat ook op gaan pakken.

Evita_Lucy
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:04

Hallo, dit is Lily, ik ben de eigenaar van de Karakachy-merrie en ik zou heel graag meer willen weten over de andere pony's die blijkbaar in september 2022 uit Bulgarije zijn aangekomen. Het merendeel lijkt in Nederland terecht te zijn gekomen.
Om hier te kunnen posten, laat ik mijn tekst nu online vertalen en hoop dat deze niet wordt verwijderd.
Mijn kleine merrie zal vast iets ergs hebben meegemaakt, ze was aanvankelijk helemaal gespannen, uitgemergeld, had hoefzweren en is nog steeds een beetje onvoorspelbaar. Ze had duidelijk pijn, de dierenarts en de osteopaat wisten het niet en ik kreeg het advies om haar op smaak te brengen met veel muesli. Dat was een vergissing, ze werd erger! Deze pony's zijn goed uitgerust voor het buitenleven en zijn blijkbaar vatbaar voor de "welvaartsziekte" Equine Metabolic Syndrome (EMS). Sinds februari 2023 voer ik alleen weiland, goed hooi en water. Ze staat het hele jaar door 24/07 in de wei en ziet er zeer goed uit. Deze winter heeft ze maar een paar nachten een dekentje over haar vrij korte vacht gehad, maar ze had veel vet op haar ribben en het gaat goed met haar.
Ik kan nu goed met haar overweg, maar ze schopt en bijt plotseling vreemden. We geven haar tijd, geduld en genegenheid en hopen dat ze steeds beter wordt :).

Evita_Lucy
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-02-24

Re: Karakachan horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:03

Correctie: Er werd niet de paardenziekte EMS bedoeld, maar PMMS 2!

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 01:51

eilleen333 schreef:
Oh wat jammer. Er was hier vanmiddag een reactie, maar die is verwijderd? Was weliswaar engelstalig, maar ik had nog contact willen leggen met de poster….

Nou goed, begin januari plaatste ik nog een bericht hier, dat ik een pony ging laten keuren, en inmiddels is Blishy al weer bijna een maand bij mij.
Zo wijs met haar! Ze moet wel enorm wennen aan hoe ik de dingen doe en met haar omga. Ze is vrij streng opgevoed en is soms echt flabbergasted dat ze mee mag denken en dingen mag aangeven, haha! Maar ze doet het erg goed!

Kennis maken met mijn Haflinger merrie:
Ze staan tegenover elkaar op stal, maar niet in dezelfde groep buiten. Maar ze kunnen het zo aan de hand goed vinden gelukkig. Denk dat ik ze zo bij elkaar zou kunnen zetten als dat zo uit zou komen.

[ [url=m/eRVgJv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YhjBYH.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/RVJCD7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8KvyRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die enorme oren :')
[ [url=m/W1khxT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh wat een leukerd!! Ze hebben ook allemaal datzelfde lieve hoofdje <3

annahiltlady

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 02:11

Baileyi schreef:
eilleen333 schreef:
Oh wat jammer. Er was hier vanmiddag een reactie, maar die is verwijderd? Was weliswaar engelstalig, maar ik had nog contact willen leggen met de poster….

Nou goed, begin januari plaatste ik nog een bericht hier, dat ik een pony ging laten keuren, en inmiddels is Blishy al weer bijna een maand bij mij.
Zo wijs met haar! Ze moet wel enorm wennen aan hoe ik de dingen doe en met haar omga. Ze is vrij streng opgevoed en is soms echt flabbergasted dat ze mee mag denken en dingen mag aangeven, haha! Maar ze doet het erg goed!

Kennis maken met mijn Haflinger merrie:
Ze staan tegenover elkaar op stal, maar niet in dezelfde groep buiten. Maar ze kunnen het zo aan de hand goed vinden gelukkig. Denk dat ik ze zo bij elkaar zou kunnen zetten als dat zo uit zou komen.

[ [url=m/eRVgJv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YhjBYH.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/RVJCD7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8KvyRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die enorme oren :')
[ [url=m/W1khxT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die poster was Evita_Lucy, ik heb toevallig nog via pb contact met haar kunnen hebben. De post was idd verwijderd omdat het engels was.

Wat een leuk ding! Lijkt sprekend op de mijne, maar dan een ander kleurtje. <3
Hoe oud is ze?

Mijne komt van een handelaar in Belgie.

@TS hoe gaat het met de spat? Ik ben bij mijne er ook een beetje bang voor, ze begint af en toe achter toch wat stijf te lopen. :(


Met de spat gaat het helaas echt niet zo fantastisch. Het is heel erg zoeken om balans te vinden in de training. Op rust zetten is echt een no go, dan loopt ze na een week echt als een 30jarig oudje.
We hebben toen ze de diagnose kreeg geprobeerd om het te laten inspuiten, maar ze liet dit dus ábsoluut niet toe, ondanks de verdoving.. maar heel erge twijfels of ik het opnieuw zou laten proberen. DA sprak al over volledige narcose maar dat is dan weer zo heftig..
Je merkt ook echt in het begin van de training, dat ze wel wil, maar gewoon niet kan. Ik start altijd de eerste 5 min draf aan de lange teugel, en eindig de laatste 5 min draf ook aan de lange teugel. Het verschil is zo groot, niet normaal. Het heeft zo veel invloed op de rest van haar lichaam ook helaas..

Spelka
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:21

Afbeelding

Afbeelding
Hey allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden ook een karakachan, ontzettend lief in omgang maar het is soms wel een uitdaging.. ik lees dat het een van de beste endurance paarden zijn en dat geloof ik graag! :D in het bos is ze heel voorwaarts en niet moe te krijgen, als ik haar dan wat wil inhouden (rij met een licht dubbel gebroken bitje) toont ze graag wat verzet, eenmaal in galop is ze niet te houden en wil ze alleen maar sneller en sneller.. in de binnenbak daarentegen, voelt ze denk ik de vrijheid niet en wilt ze amper vooruit. Ja we zijn elkaar natuurlijk nog aan het leren kennen maar tips zijn altijd welkom :D hier enkele foto’s van mijn schatje Spelka, lekker stevig gebouwd met een rond buikje :o

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:24

Wat een leukerdje! Waar in NL heb je haar gekocht?

Wij kunnen ook eindelijk onder het zadel aan de slag. Tot nu toe alleen grondwerk gedaan en een paar keer rondgestapt met de Barebackpad. Maar vandaag kwam de Zadelpasser eindelijk (zal je altijd zien, die ging net met vakantie toen ik een afspraak wilde maken…) en we hebben een tof zadel aan laten meten.
Ben helemaal vergeten een foto te maken, dus dat zal ik binnenkort even doen. Het is een Baloun M4 geworden.
Heb alleen een still uit een video, maar daar zie je niets op :')

Afbeelding