Kattenverjager, welke werkt goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:16

Raineri schreef:
De kat natuurlijk. Hij woont overduidelijk op zichzelf gezien hij zelf bepaalt tot hoe laat hij buiten is en waar hij komt. In mijn tijd bepaalde de eigenaren nog maar tegenwoordig staan ze veel te vroeg op eigen benen.


Okee.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:33

Die dingen met geluid zijn echt bloedirritant voor jezelf en je buren, want je hoort ze hard, ook 's nachts.
Ik zou gaan voor een kattenverjager die gebruikt maakt van water, een flinke straal water tegen de bakkes maakt ook meer indruk op katten.
Je moet het alleen wel zo neer kunnen zetten dat je er zelf (en je bezoek) veilig langs kan zonder ook de volle lading te krijgen :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:44

Pfff zo lastig dit. Ik ben echt een kattenliefhebber maar ik snap niet dat iedereen zijn kat maar overal los laat lopen. Momenteel heb ik geen tuin waar ze in kunnen, maar als we ooit weer een huis met tuin hebben dan wordt die tuin zo gemaakt dat de katten er niet uit kunnen. Heb echt een bloedhekel aan andermans katten in mijn tuin. Ik zou willen dat andere katten eigenaren hun verantwoordelijkheid eens namen.

Je kan je tuin afzetten, maar afhankelijk van hoe goed je dat wilt doen kost het wel weer geld. Ik heb de beste ervaring met een marterafweersysteem, dat werkt ook perfect om katten binnen of buiten te houden. En je kan het redelijk goed wegwerken, waardoor je niet zo'n ontzettend Jurassic Park gevoel bij je tuin krijgt. Onze schuur was vroeger ook geschakeld met die van de buren, maar had het zo afgezet dat er van de schuur af geen weg de tuin in was en andersom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Misschien geven deze foto's een beetje een indruk. Maar voor stroomklok, isolatoren en bedrading kan je dan wel weer flink uitgeven. Het voordeel is dat die uitgave maar eenmalig is en dat het echt maximaal resultaat geeft. Mijn katten zijn nooit ontsnapt en er is ook nooit een andere kat in de tuin gekomen. Voor vogeltjes is het geen probleem. Uitleg over hoe het systeem werkt vind je hier

Een apparaat wat geluid maakt zou ik niet aan beginnen, met het oog op dat je er andere beestjes misschien ook weer mee verjaagd (beestjes die je wel in je tuin wil zoals vogeltjes) of dat je er zelf misschien last van gaat hebben.

Kattenwerende planten, bodembedekking en geurkorrels hebben bij mij helaas nooit de belofte waargemaakt in het verleden.

De komende tijd zou ik onwelkome katten trakteren op een emmer water of de tuinslang, misschien dat ze daardoor alvast kunnen leren dat ze in jouw tuin niet welkom zijn.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:58

Ellendig is dat toch altijd. Ik heb altijd katten gehad maar zat echt niet te wachten op de stront van andermans kat in mijn tuin. En dat kwam zo vaak voor.
Ik vind daarnaast dat je inderdaad als katteneigenaar verantwoordelijk bent voor je dieren en eventuele overlast.
Voor ons huidige huis hebben we in de achtertuin schrikdraad op de schutting om onze eigen katten binnen te houden (niet zielig, ze zijn er nooit tegenaan gekomen, sinds het er op zit heeft geen van hen nog geprobeerd over de schutting te klimmen. Ze horen het denk ik). Heel effectief tegen buurtkatten, die er wel wel eens tegenaan zijn gekomen.... best sneu maar ze hebben het nooit meer geprobeerd.
Overigens zetten we de stroom alleen aan als onze katten in de tuin zijn en eigenlijk hebben we nooit meer andere katten, zelfs niet als het uit staat.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:47


Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:15

Sproeier met een bewegingssensor werkt prima, vogeltjes vinden het ook niet vervelend en de meeste katten wel.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 07:54

Hier 2 grote honden die ik achter elke kat in de tuin aan zet. Ik heb zo een hekel aan die beesten. Graven, schijten, loeren op mijn kwartels. Als ik mijn hond loslaat in de tuin van de katteneigenaar ben ik de asociaal maar zelf mag hun kat wel in mijn tuin vakantie komen vieren?

Dus hier worden ze vakkundig weggejaagd (en voorlopig niet gevangen want er zijn genoeg plekken waar de kat door de haag kan en de hond niet) en wordt mijn tuin overgeslagen. Nu zitten ze altijd in de wei voor mijn huis vogels te vangen |o Het gaat al zo slecht met de mussen en andere kleine vogels, gaat Poekie ook nog massamoorden

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:15

Hier ook (vooral ‘s winters) katten die in mijn tuin schijten. ‘s Zomers niet omdat er dan veel boeiende planten instaan en dat vinden ze niet leuk denk ik. In de winter leg ik van die plastic matten neer in de aarde. Met stekeltjes. Dat ze er niet op kunnen lopen.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:22

Het is idd heel vervelend die katten. Ik heb er ook last van jn de voortuin, de achtertuin is zo goed afgesloten dat ze daar gelukkig niet komen.

Zo'n verjager is verschrikkelijk. Ik hoor ze zelf, de honden werden er enorm onrustig van en de katten wisten heel snel waar ze wel konden lopen zonder dat die aanging of ver genoeg weg dat ze zich er niks van aantrokken.

AyDeeDee schreef:
Je tuin afzetten zodat ze niet zomaar je tuin in kunnen? Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou.. Een ultrasone ding zou ik niet doen. Je zal daar meer dieren mee op afstand houden en er zijn veel mensen die die dingen en hun hoge piepen wel horen en daar bijvoorbeeld weer hoofdpijn klachten van krijgen. In mijn oude buurt waren ook veel katten en was er ook één of andere gek die zich de baas van de buurt voelde en die zette 3 van die dingen neer in een kleine tuin, ik weet niet wat er mee was maar er was iets niet goed waardoor ze continu begonnen te piepen en niet meer stopten. Buren s nachts hun bed uit doordat ze wakker werden van die hele hoge pieptoon. Zeker als je in een rijtjeswoning woont zou ik het niet zo snel doen.


Ze horen er wel voor te zorgen dat hun dieren geen overlast veroorzaken. Diegene bij jou in de buurt voelt zich niet de baas van de wijk, die irriteert zich gewoon terecht aan de lakse katteneigenaren en alle overlast die ze veroorzaken op zijn terrein.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:24

Herkenbaar probleem. Ik jaag ze altijd met een hoop kabaal weg. Één stuk zijtuin was zo geliefd als kattenbak dat ik sateprikkers in de grond heb gestopt. Nu kunnen ze niet meer comfortabel zitten of graven en is de overlast afgenomen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:56

Voorheen deden wij schrikdraad om paaltjes vlechten in de borders toen bleven ze wel weg.
Onze eigen kat is niet zo heldhaftig, die gaat achter z'n luik zitten blazen.
We hebben nu kippen, dat werkt als een trein die jagen echt alles weg.

Onze eigen kat loopt overigens ook los buiten. Waar ik me dan als eigenaar meer aan irriteer is dat veel buren de katten buiten voeren en die van ons dus overal mee eet (en er niet slanker op word).
Tuin afzetten wel overwogen maar niet echt haalbaar met een kind waardoor de poort nog weleens open blijft staan

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:51

Polly schreef:
Voorheen deden wij schrikdraad om paaltjes vlechten in de borders toen bleven ze wel weg.
Onze eigen kat is niet zo heldhaftig, die gaat achter z'n luik zitten blazen.
We hebben nu kippen, dat werkt als een trein die jagen echt alles weg.

Onze eigen kat loopt overigens ook los buiten. Waar ik me dan als eigenaar meer aan irriteer is dat veel buren de katten buiten voeren en die van ons dus overal mee eet (en er niet slanker op word).
Tuin afzetten wel overwogen maar niet echt haalbaar met een kind waardoor de poort nog weleens open blijft staan


IMO is dat een kwestie van kind goed opvoeden en je hebt deurdrangers voor aan de poort, die de poort dicht trekken.

Ik heb vorig jaar een zaak tegen mijn buurvrouw (ofwel haar verzekering) gestart ivm het loslopen van haar katten, vanwege de overlast en de flink schade die haar kat bij mij veroorzaakt heeft.
Ik ben uiteindelijk, na heel veel rompslomp schadeloos gesteld (ging om enkele duizenden euro’s schade) en buurvrouw is verplicht haar katten voortaan op eigen terrein te houden, haar verzekering weigert nog haar katten in de verzekering te houden en ik heb het nummer van de wijkagent voor als ik wel weer een kat van haar zie lopen. Buurvrouw weet dat ze de volgende keer zelf voor alle kosten moet opdraaien.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:09

Polly schreef:
Voorheen deden wij schrikdraad om paaltjes vlechten in de borders toen bleven ze wel weg.
Onze eigen kat is niet zo heldhaftig, die gaat achter z'n luik zitten blazen.
We hebben nu kippen, dat werkt als een trein die jagen echt alles weg.

Onze eigen kat loopt overigens ook los buiten. Waar ik me dan als eigenaar meer aan irriteer is dat veel buren de katten buiten voeren en die van ons dus overal mee eet (en er niet slanker op word).
Tuin afzetten wel overwogen maar niet echt haalbaar met een kind waardoor de poort nog weleens open blijft staan


Je ergert je aan de katten van een ander in je tuin maar laat jouw kat wel vrij rondlopen? Als je kind niet de leeftijd heeft om te beseffen dat POORT TOE belangrijk is lijkt het me ook niet handig dat deze alleen de tuin verlaat door de poort ;)

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:17

Saté stokjes in de aarde steken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:46

marleen_usar schreef:
Saté stokjes in de aarde steken.


Vind ik te ver gaan, de kat kan er niets aan doen dat de eigenaren geen verantwoordelijkheid nemen om de kat op eigen terrein te houden.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:49

Ik heb laatst een ding gezien waardoor katten niet meer in je tuin kunnen. Een rol ding op je schutting, katten hebben toch negen levens katten belanden toch altijd op hun pootjes :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:05

Coco4life schreef:
Ik heb laatst een ding gezien waardoor katten niet meer in je tuin kunnen. Een rol ding op je schutting, katten hebben toch negen levens katten belanden toch altijd op hun pootjes :+


Op zich heel veilig, relatief goedkoop als je het zelf doet en katten krijgen er slech/geen grip op.

Afbeelding

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:11

Daphara schreef:
marleen_usar schreef:
Saté stokjes in de aarde steken.


Vind ik te ver gaan, de kat kan er niets aan doen dat de eigenaren geen verantwoordelijkheid nemen om de kat op eigen terrein te houden.


Valt reuze mee. Ik gebruik het ook om m’n eigen katten uit m’n plantenpotten te houden, scherpste puntjes in de aarde steken en niks aan de hand, als ze echt een keer gek doen zakt of buigt het wel verder in de aarde. Idee is ook niet dat de kat zich er aan bezeerd maar dat ze niet meer prettig kunnen lopen/zitten/graven op die plek.

Kn8rretje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:54

Hier al eerder genoemd, maar mijn broer had ook last van een kat in zijn tuin.

Ook een sproeier met bewegingssensor in de tuin gezet, zodat de betreffende kat een paar keer flink nat is geworden.

Hij heeft hem daarna nog laten staan, zelfs zonder aansluiting op water en de kat hoefde de klik maar te horen en was weg. Inmiddels ook geen last meer van de kat.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 07:43

Is het een of meerdere katten? Je zou citrusachtige planten en Lavendel kunnen zetten in je tuin. De meeste katten hebben daar een behoorlijke hekel aan.

Is het een specifieke? Dan heb ik nog een tip van mijn schoonbroer. Die had een lange brede buis in de tuin gezet met in het midden bakje vis. Die buis was vol gesmeerd met vet. Na 1 keer smerig thuis komen hielden die mensen hun kat voortaan binnen.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:12

speedfiets_2 schreef:
Is het een of meerdere katten? Je zou citrusachtige planten en Lavendel kunnen zetten in je tuin. De meeste katten hebben daar een behoorlijke hekel aan.

Is het een specifieke? Dan heb ik nog een tip van mijn schoonbroer. Die had een lange brede buis in de tuin gezet met in het midden bakje vis. Die buis was vol gesmeerd met vet. Na 1 keer smerig thuis komen hielden die mensen hun kat voortaan binnen.


_O-

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:30

speedfiets_2 schreef:
Is het een of meerdere katten? Je zou citrusachtige planten en Lavendel kunnen zetten in je tuin. De meeste katten hebben daar een behoorlijke hekel aan.

Is het een specifieke? Dan heb ik nog een tip van mijn schoonbroer. Die had een lange brede buis in de tuin gezet met in het midden bakje vis. Die buis was vol gesmeerd met vet. Na 1 keer smerig thuis komen hielden die mensen hun kat voortaan binnen.

Nou het werkt wel :')

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 09:54

Oeh dat klinkt goed!
Buizen zat over van verbouwing en ik heb nog spiering in de vriezer :D

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:58

speedfiets_2 schreef:
Is het een of meerdere katten? Je zou citrusachtige planten en Lavendel kunnen zetten in je tuin. De meeste katten hebben daar een behoorlijke hekel aan.

Is het een specifieke? Dan heb ik nog een tip van mijn schoonbroer. Die had een lange brede buis in de tuin gezet met in het midden bakje vis. Die buis was vol gesmeerd met vet. Na 1 keer smerig thuis komen hielden die mensen hun kat voortaan binnen.

_O-
Tja, als het werkt, waarom niet?

Is toch eigenlijk te gek dat je zelf kosten moet maken om andermans dieren uit je eigen tuin te houden.
We hebben hier al een jaar netten over onze kleinfruitbakken moeten spannen, en dat doe ik ivm de mogelijk verongelukte vogeltjes echt niet graag, maar met je handen in de stront van andermans kat zitten is ook geen pretje.

Coyoteroller is nogal lastig bovenop een houten schutting.
Maar er zijn ook van die plastic strips met stekels die je op een schutting kunt plaatsen, heeft mijn broer, dat werkt wel. Vinden ze ook niet fijn aan de pootjes.

Ik zie hier ook de buurkat op de houten schutting springen om de mussen ervanaf te trekken, bahh...
Vogeltjes komen soms alleen nog eten/drinken als ze weten dat de honden buiten lopen :(

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:05

Ik heb deze liggen in mijn tuin in de winter. ‘S Zomers geen problemen met katten, alleen in de winter als er geen bloeiende planten staan. Dit werkt supergoed. Je hebt ze in verschillende afmetingen en zelfs op rol. Katten komen daar dus niet meer, die gaan hier echt niet op staan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 19-03-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt