Zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 19:31

hallo,
Ik ben opzoek naar een nieuw zadel.
Heb momenteel de wintec 2000, is al meer dan 20 jaar oud..
Tijd voor een nieuwe wintec!

Welke zouden jullie ons aanraden?
Liefst geen ouder zadel maar een recent zadel.
Ik heb hier geen verstand van dus weet niet welk zadel het meest geschikt zou zijn.

Alvast bedankt!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:33

Je kan een zadelpasser laten komen.
Het gaat er ook om wat goed past op je paard.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 19:34

mika11 schreef:
Je kan een zadelpasser laten komen.
Het gaat er ook om wat goed past op je paard.


oke dankjewel!
deze komt volgende week ☺️☺️

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:34

Laat een zadel passer komen met verschillende zadels deze kan zien welke op jou paard past en ook of jij er goed in zit.
Zelf kun je dan ook voelen wat je fijn vind.

Dit is de meest gangbare vorm van aan een ander zadel komen. :)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:35

espelina12 schreef:
mika11 schreef:
Je kan een zadelpasser laten komen.
Het gaat er ook om wat goed past op je paard.


oke dankjewel!
deze komt volgende week ☺️☺️


Nou dan zou ik dat afwachten. :)
Deze kan zien welk zadel het meest geschikt is voor je paard.
En wat voor budget je hebt.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:40

inderdaad een goede, eerlijke (merk onafhankelijke,) zadelpasser laten komen. Ook kan ik je aanraden zelf (erg) veel onderzoek te doen online. Ook zadelpassers maken regelmatig een foutje dus als jijzelf al kunt zien of het (ongeveer, grotendeels) goed ligt, scheelt dat je paard een hoop ongemak.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:57

Anastasia24 schreef:
inderdaad een goede, eerlijke (merk onafhankelijke,) zadelpasser laten komen. Ook kan ik je aanraden zelf (erg) veel onderzoek te doen online. Ook zadelpassers maken regelmatig een foutje dus als jijzelf al kunt zien of het (ongeveer, grotendeels) goed ligt, scheelt dat je paard een hoop ongemak.


Dat kan ik alleen maar onderschrijven, want zadelpasser is geen beschermd beroep en een passer die aan één merk vast zit, is vaak niet de zadelpasser die er echt verstand van heeft.

Controleer of je zadelpasser een officiële opleiding heeft gedaan en het is fijn als deze meerdere merken heeft.

Bedenk ook, het zadel moet goed voelen voor je paard en voor jou, een goede zadelpasser wil je dus ook zien rijden met elk zadel dat je past.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:59

espelina12 schreef:
hallo,
Ik ben opzoek naar een nieuw zadel.
Heb momenteel de wintec 2000, is al meer dan 20 jaar oud..
Tijd voor een nieuwe wintec!

Welke zouden jullie ons aanraden?
Liefst geen ouder zadel maar een recent zadel.
Ik heb hier geen verstand van dus weet niet welk zadel het meest geschikt zou zijn.

Alvast bedankt!


Als het huidige zadel goed bevalt kun je een nieuwe identieke kopen. Wintec zijn prima zadels mits ze passen natuurlijk ;)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:19

Ik verplaatst dit ivm onderwerp zadel naar HAR.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:22

Daphara schreef:
Anastasia24 schreef:
inderdaad een goede, eerlijke (merk onafhankelijke,) zadelpasser laten komen. Ook kan ik je aanraden zelf (erg) veel onderzoek te doen online. Ook zadelpassers maken regelmatig een foutje dus als jijzelf al kunt zien of het (ongeveer, grotendeels) goed ligt, scheelt dat je paard een hoop ongemak.


Dat kan ik alleen maar onderschrijven, want zadelpasser is geen beschermd beroep en een passer die aan één merk vast zit, is vaak niet de zadelpasser die er echt verstand van heeft.

Controleer of je zadelpasser een officiële opleiding heeft gedaan en het is fijn als deze meerdere merken heeft.

Bedenk ook, het zadel moet goed voelen voor je paard en voor jou, een goede zadelpasser wil je dus ook zien rijden met elk zadel dat je past.


Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid, waarom zou een zadelpasser die verbonden zou zijn aan één merk er geen verstand van hebben?

Tip voor de TS: op https://www.vztd.nl staan alle gediplomeerde zadelpassers die ook nog een bij de beroepsvereniging zijn aangesloten, bij jou in de buurt.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:49

Daphara schreef:
Dat kan ik alleen maar onderschrijven, want zadelpasser is geen beschermd beroep en een passer die aan één merk vast zit, is vaak niet de zadelpasser die er echt verstand van heeft.

Of je zadelpasser heeft een merk ontdekt waarbij het paard zoveel mogelijk pijnvrij kan bewegen, en promoot het veel.

Flauwe reactie van jou..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:37

Nielojram schreef:
Daphara schreef:
Dat kan ik alleen maar onderschrijven, want zadelpasser is geen beschermd beroep en een passer die aan één merk vast zit, is vaak niet de zadelpasser die er echt verstand van heeft.

Of je zadelpasser heeft een merk ontdekt waarbij het paard zoveel mogelijk pijnvrij kan bewegen, en promoot het veel.

Flauwe reactie van jou..


Is niet flauw bedoeld, een zadelpasser die alleen Wintec verkoopt (het merk waar TS het over heeft) valt imo niet in de categorie van zadelpassers die het beste zadel(merk) voor een paard wil.

Paarden zijn zo verschillend dat ik niet geloof dat er één merk is dat op elk paard goed zal liggen, tenzij je het over één merk hebt waarbij het zadel vanaf de basis opgebouwd wordt zodat het perfect past voor dat paard en dan nog heb ik mijn twijfels of dat passend te krijgen is voor elke paarden rug. Daarnaast moet er ook naar de combinatie gekeken worden (dat stukje had je uit de quote weggelaten) een zadel kan nog zo mooi op een paard passen, maar als deze de ruiter niet goed past, dan verlies je nog.

Ik ben zelf echt heilig van overtuigd dat een goede zadelpasser meerdere merken goed kent en op basis van de combinatie paard en ruiter kan beslissen welk merk & model het beste voor de combinatie zal zijn.

BenteR
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:39

ik ben ook opzoek naar een nieuw dressuurzadel met genoeg grip. iemand tips?

Flubberboot

Berichten: 2861
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:50

Nielojram schreef:
Daphara schreef:
Dat kan ik alleen maar onderschrijven, want zadelpasser is geen beschermd beroep en een passer die aan één merk vast zit, is vaak niet de zadelpasser die er echt verstand van heeft.

Of je zadelpasser heeft een merk ontdekt waarbij het paard zoveel mogelijk pijnvrij kan bewegen, en promoot het veel.

Flauwe reactie van jou..

Zo een merk dat voor alle paarden heilig is bestaat niet. Bovendien zit er een verschil tussen een zadel veel promoten of echt alleen maar 1 merk hebben. Zadelpassers die maar 1 merk hebben, hebben direct geen zadel voor je als dat ene merk toevallig niet past voor paard en ruiter

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 11:01

Een +1 op het zelf onderzoek doen. Ben hier 2x opgelicht door zadelpassers met mooie verhalen. Eentje stond heel goed aangeschreven en wordt door heel veel bekende mensen online gepromoot. De andere kreeg ik via meerdere kennissen doorgestuurd. De eerste verkocht me niet zelf een zadel, maar gooide het zadel van mijn stalgenoot op de rug en zei dat dit perfect paste en deze wel kon overnemen. Had geen zadel en net een paard dus dacht fijn, even een goedkoop zadeltje om mee te beginnen. Dat zadel had een veel te brede boommaat en brugde in het midden. Vervolgens de nieuwe zadelpasser die me een te lang zadel heeft aangesmeerd (achteraf omdat hij alle 17inch zadels al verkocht had) en had er eentje gegeven die 4(!) kopijzers te klein was aangemeten. Ik zag dit eerst niet en vertrouwde de beste man omdat hij kundig te werk leek gaan en dingen aan me uitlegde.

Dus: ga zelf op onderzoek uit. Wat maakt dat een zadel past? Stel je juiste vragen en kijk kritisch mee. Het meest voorkomende wat ik zie is een zadel die achterover gekanteld ligt en dat is vaak in combinatie met een te smal kopijzer. Als ik nu achteraf op de sociale media kijk van die tweede zadelpasser zie ik ongelooflijk veel achterover gekantelde zadels, veel te korte singels in de oksel en ruiters die enorm op de lepel zitten. Ik kan me wel voor me kop slaan, dus ik probeer zo nu en dan zoveel mogelijk mensen te waarschuwen voor dit vrije beroep.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 20:46

Celebi schreef:
Een +1 op het zelf onderzoek doen. Ben hier 2x opgelicht door zadelpassers met mooie verhalen. Eentje stond heel goed aangeschreven en wordt door heel veel bekende mensen online gepromoot. De andere kreeg ik via meerdere kennissen doorgestuurd. De eerste verkocht me niet zelf een zadel, maar gooide het zadel van mijn stalgenoot op de rug en zei dat dit perfect paste en deze wel kon overnemen. Had geen zadel en net een paard dus dacht fijn, even een goedkoop zadeltje om mee te beginnen. Dat zadel had een veel te brede boommaat en brugde in het midden. Vervolgens de nieuwe zadelpasser die me een te lang zadel heeft aangesmeerd (achteraf omdat hij alle 17inch zadels al verkocht had) en had er eentje gegeven die 4(!) kopijzers te klein was aangemeten. Ik zag dit eerst niet en vertrouwde de beste man omdat hij kundig te werk leek gaan en dingen aan me uitlegde.

Dus: ga zelf op onderzoek uit. Wat maakt dat een zadel past? Stel je juiste vragen en kijk kritisch mee. Het meest voorkomende wat ik zie is een zadel die achterover gekanteld ligt en dat is vaak in combinatie met een te smal kopijzer. Als ik nu achteraf op de sociale media kijk van die tweede zadelpasser zie ik ongelooflijk veel achterover gekantelde zadels, veel te korte singels in de oksel en ruiters die enorm op de lepel zitten. Ik kan me wel voor me kop slaan, dus ik probeer zo nu en dan zoveel mogelijk mensen te waarschuwen voor dit vrije beroep.


Goed dat je je erin verdiept.

Een te brede boommaat en bruggen gaat niet samen.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 20:49

Blijkbaar wel.. het zadel lag van voor veel te laag en breed, maar het zadel had hele platte kussens terwijl de rug van mijn paard hol loopt, waardoor deze dus alsnog in het midden niet helemaal aansloot.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:29

Celebi schreef:
Blijkbaar wel.. het zadel lag van voor veel te laag en breed, maar het zadel had hele platte kussens terwijl de rug van mijn paard hol loopt, waardoor deze dus alsnog in het midden niet helemaal aansloot.

Dan had je wel een heel bijzonder merk uitgezocht :D

Of je hebt een heel bijzonder paard.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:57

Ik heb een 2e hands Albion Revelation, en bij aanschaf een zadelpasser laten kijken hoe het lag.
Het lag goed, en ik heb het als onderhoud 2x per jaar laten zadel checken en opvullen.
Na 2 zadelpassers / zadelmaker, en zadel lag nog goed volgens hen.
Bleek ons paard toch gelijk te hebben en lag het echt niet goed. Wat het lastig maakt is dat wij hem kochten met achteraf bekend, maagzweren.
Wij naar Country Mill, en daar hebben ze simpel even gekeken welke maat boom ons paard had en welke maat ons zadel was.
Bleek de M/W te ruim en was de druk verdeling daardoor niet goed. Ze hebben de kussens eronder uit gehaald, en de boom op zijn rug pas gemaakt met kunststof, daarna nieuwe liner en wol erin en ons paard was echt weer enthousiast om te lopen.
Ze hadden ons heel makkelijk een ander zadel kunnen verkopen, maar dat was volgens hen echt niet nodig. Na 9 maanden nog even terug en opgevuld, en een krap jaar erna een zadeldrukmeting laten doen.
Ik koop nooit meer een zadel dat niet met kale boom gepast is op mijn paard. En bij een zadelpasser die ook zadelmaker is met veel ervaring met verschillende merken.