nu nog zomerexzeem?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

nu nog zomerexzeem?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 14:43

Mijn pony heeft dus zomerexzeem maar hij heeft het nu nog steeds op zijn schoudertjes en begint nu ook zijn staart meer te schuren. Dat kan toch niet meer van die zomerexzeem zijn of wel????
Ik geef hem knoflook schilfers en smeer er horsol (soort olie) op.
Maar hij blijft het hebben.
Wie weet er raad?


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:53

Ik zou eerst maar eens uitzoeken of het geen schimmel, luis of schurft is. Zomereczeem komt nu echt niet meer voor, omdat de vliegjes die het veroorzaken niet tegen vorst kunnen en dus allemaal dood zijn.
Als je denkt dat het schimmel is kun je wassen met Imaverol, voor bijna alle andere parasieten helpt Sebasil. Je moet natuurlijk wel heel goed nadenken voor je een paard/pony gaat wassen, ze moeten wel weer droog kunnen worden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:05

Zomereczeem lijkt mij ook erg sterk. Ik zou de VA er eens naar laten kijken.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 17:07

Volgens mij is het geen schimmel. Het ziet er echt uit als zomerexzeem dus denk ik eerder aan schruft. (als het schimmel was had mijn paard het ook al moeten hebben niet? Ze staat dag en nacht bij de pony)
Wat kan ik aan schurft doen?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:02

gewoon de dierensrta bellen. Mijn pony heeft ook schimmel en de pony´s die er bij lopën hebben niks.
groetjes marlon

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:31

Het kan ook zijn dat je pony wormen heeft dan gaan ze vaak ook met de staart schuren.

Come over to the dark side, we have cookies!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:55

silleke schreef:
Wat kan ik aan schurft doen?


Zoals ik al zei: wassen met Sebasil. Is in principe een middel van 'baadt het niet, schaadt het niet'. Maar denk wel even goed na hoe je dat gaat doen met deze kou.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:18

Het kan best zomereczeem zijn!

Als een pony erg gevoelig is kan de stof die het eczeem veroorzaakt nog steeds in het lichaam zitten en blijft de jeuk ook de in de winter, al moet het wel veel minder zijn dan zomers.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:19

destiny heeft ook ieder jaar last van zomerexceem, en ze schuurt nu nogsteeds haar manen!
en dat is dus echt nog door de zomerexceem zegt de DA!

ik snapte er niets van, normaal stopt het in september!

maar de huid is nog geirriteerd door al het schuren toen die vliegjes die zomerexceem veroorzeken er nog waren, die vliegjes zijn nu na de vorst inderdaad weg, nu moet de huid nog herstellen!

Ken overigens nog een paard met zomerexceem die nu ook zn staart nog schuurt!

bij de ruitersportzaak waar ik altijd kom zeiden ze dat het dit jaar heel extreem was, heel veel paarden hadden er last van, ook paarden die er nog nooit eerder last van hadden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 00:29

Mijn DA zei vorige maand ook nog dat het exzeem was. Hij zei ook dat het langer duurde dan anders. Maar zo lang. Ik begon me toch wat ongerust te maken.
Wormen lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat ik hem steeds/geregeld ontworm.
Maar het stelt me al gerust dat er nog mensen zijn die dat aan de hand hebben.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:47

Het schuren kan ook een automatische zijn geworden, maar als er rare korsten en plekken zitten, dan zou ik er toch een veearts naar laten kijken. Een pony op stal heeft enorm zomereczeem, maar kreeg echt rare plekken op haar benen, richting schouder en toen bleek ze ook een soort schurft te hebben gehad (besmettelijk zelfs) toen ze er eindelijk mee naar een kliniek gingen (om andere reden) Oeps...

Mijn pony heeft een winterdek om, hij schuurt niet met zijn staart, maar heeft tot begin november wel af en toe nog de manen geschuurt.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:11

Het probleem is dat pony's met zomereczeem heel gevoelig op hun huid zijn en buiten zomereczeem om ook vaak andere eczemen hebben, zoals mok, regeneczeem, etc.
Het is dus inderdaad verstandig, als de plekken er anders dan 'normaal' uitzien er een DA naar te laten kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Majestic-12 en 23 bezoekers