Hoe bedrijfsnaam registreren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5796
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 19:54

Ik wil over een jaar of 2 m'n eigen bedrijfje starten. Maar nu heb ik al de perfecte naam voor het bedrijf en die zou ik graag al vastleggen zodat ik er zeker van ben dat die over 2 jaar van mij is. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dit kan regelen. Ik heb geprobeerd op de KVK te lezen, maar begrijpend lezen vind ik nogal een uitdaging en helemaal als het dan ook nog zo zakelijk beschreven staat. Wie kan mij uitleggen wat ik moet doen? Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:55

Gewoon inschrijven bij de KVK alvast? Dat kost verder niets behalve je inschrijfgeld..

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:01

Ik zou in ieder geval het webadres claimen, mits deze nog vrij is.
Kan bijvoorbeeld ..... .nl .eu .tk

idylle
Berichten: 5796
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 20:03

Onwijs bedankt voor jullie reactie!

senna21 schreef:
Ik zou in ieder geval het webadres claimen, mits deze nog vrij is.
Kan bijvoorbeeld ..... .nl .eu .tk


Waar kan ik zoiets het beste doen? Of maakt dat niet uit? Zitten daar nog maandelijkse kosten aan?

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:05

senna21 schreef:
Ik zou in ieder geval het webadres claimen, mits deze nog vrij is.
Kan bijvoorbeeld ..... .nl .eu .tk



Zelf al heb je het webadres dan kan iemand anders zich onder jou naam registreren op het kvk en kan je jou naam niet meer gebruiken

Dus eerst kvk dan je webadres is beter

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:07

Precies. Gewoon inschrijven bij KvK en alvast een website inrichten, ook al is het 'under construction'. Kost paar tientjes per jaar bijv bij iets simpels als Vista Print.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:22

Bij voorkeur de registratie bij kvk en website op dezelfde dag doen.
Er zijn luitjes die dat anders gauw overnemen en jou de websitenaam voor veel geld willen verkopen en ondertussen ben jij m dan kwijt.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:35

Wanneer je nu al bij de kvk gaat inschrijven mis je over 2 jaar wel veel korting op bv je boekhoudpakket en de bank. Deze geven vaak korting in het eerste jaar waar je dan geen recht meer op hebt omdat je al 2 jaar ingeschreven staat.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:37

AfricanLady schreef:
senna21 schreef:
Ik zou in ieder geval het webadres claimen, mits deze nog vrij is.
Kan bijvoorbeeld ..... .nl .eu .tk



Zelf al heb je het webadres dan kan iemand anders zich onder jou naam registreren op het kvk en kan je jou naam niet meer gebruiken

Dus eerst kvk dan je webadres is beter

Nope dat kan niet.
Wij hebben al heel lang een webadres en hebben al wel vragen gehad deze te verkopen aan een bedrijf met dezelfde naam. Dit niet gedaan, maar iemand anders kan echt niet onze websitenaam claimen hoor, gelukkig niet.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:45

Om een bedrijfsnaam te registreren ga je naar een merkenbureau (die regelen het voor je en controleren ook of een ander een poging doet je te imiteren, of bv een gelijkluidende website registreert maar dan met een andere 'uitgang'), of je gaat rechtstreeks naar https://www.boip.int/nl en je doet het zelf.

KvK heeft er niets mee te maken verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:07

Brainless schreef:
AfricanLady schreef:
Zelf al heb je het webadres dan kan iemand anders zich onder jou naam registreren op het kvk en kan je jou naam niet meer gebruiken

Dus eerst kvk dan je webadres is beter

Nope dat kan niet.
Wij hebben al heel lang een webadres en hebben al wel vragen gehad deze te verkopen aan een bedrijf met dezelfde naam. Dit niet gedaan, maar iemand anders kan echt niet onze websitenaam claimen hoor, gelukkig niet.
Cruciale zinsnede in de post die je gequote hebt: 'op het kvk,' oftewel: iemand kan zich gewoon met jouw bedrijfsnaam registreren bij de KvK als jij dat webdomein vastlegt, maar je niet inschrijft bij de KvK.

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:09

Zodra er een bedrijf van dezelfde naam.zich onder hetzelfde vakgebied en of zelfde regio zich op de kvk heeft geregistreerd mag je deze naam niet meer gebruiken.

En je kan problemen krijgen als je dezelfde naam dan wel als webadres gebruikt.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:28

Je mag gewoon eenzelfde naam registreren als n ander bedrijf bij KVK hoor. Tenzij je echt een merknaam gaat gebruiken dan krijg je telefoon en dat zal KVK niet tof vinden (en het merk ook niet).

Maar als jij je bedrijf Janssen enzo wil noemen en die bestaat al in de KVK mag dat gewoon als maar duidelijk wordt uit de activiteiten wat je doet.

Ik werd ook ooit gebeld dat mijn handelsnaam niet mocht. Ik zei dat ik dat vreemd vond en wel die naam wilde. Later checkte ik het en bleek dat ze wel die naam gevoerd hadden. Ik dacht dat het pertinent niet mocht en dus wat anders moest verzinnen. Maar blijkbaar hebben ze vooral een adviserende rol en moeten ze wel doorvoeren als klant het wil.

Ik zou eerst een domeinnaam claimen.

Is het trouwens niet zo dat als je start bij KVK dat je ook al gelijk btw aangifte moet doen (ook al maak je geen omzet?).

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:37

Ja, volgens mij moet je dan nihil-aangiften doen.

idylle
Berichten: 5796
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 22:45

Ik heb een poging gedaan om het helder te krijgen en ik begrijp uit de kvk dat je wel mag inschrijven maar dat je met uiterlijk 3 maanden in bedrijf moet zijn en je moet idd belasting aangifte doen. Dus heb besloten nog maar even te wachten.

Ik zag ook dat er veel trimsalons hetzelfde heten, dus ik begrijp niet zo goed waarom er dan gezegd wordt dat je een unieke naam moet hebben....

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:00

Dit staat op het kvk

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:17

Mkango schreef:
Cruciale zinsnede in de post die je gequote hebt: 'op het kvk,' oftewel: iemand kan zich gewoon met jouw bedrijfsnaam registreren bij de KvK als jij dat webdomein vastlegt, maar je niet inschrijft bij de KvK.

Het is onze achternaam.. en er zijn veel meerdere bedrijven die deze naam gebruiken.

Daarnaast mag je prima een zelfde naam gebruiken.. in elke stad is wel een Kapster Anja of Marjan of....
Alleen 1 iemand kan maar een website met die naam registreren.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:35

Brainless schreef:
Mkango schreef:
Cruciale zinsnede in de post die je gequote hebt: 'op het kvk,' oftewel: iemand kan zich gewoon met jouw bedrijfsnaam registreren bij de KvK als jij dat webdomein vastlegt, maar je niet inschrijft bij de KvK.

Het is onze achternaam.. en er zijn veel meerdere bedrijven die deze naam gebruiken.

Daarnaast mag je prima een zelfde naam gebruiken.. in elke stad is wel een Kapster Anja of Marjan of....
Alleen 1 iemand kan maar een website met die naam registreren.


En je vind een bedrijfsnaam met je achternaam 'de perfecte bedrijfsnaam'?
Of je moet echt een GE-WEL-DIGE achternaam hebben die zo lekker bekt of rijmt met de rest van de bedrijfsnaam...of je bent niet zo creatief.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 02:15

Hutcherson schreef:
En je vind een bedrijfsnaam met je achternaam 'de perfecte bedrijfsnaam'?
Of je moet echt een GE-WEL-DIGE achternaam hebben die zo lekker bekt of rijmt met de rest van de bedrijfsnaam...of je bent niet zo creatief.

Heel veel bedrijven gebruiken de achternaam van de eigenaar.
Als voorbeeld: autobedrijven, schilders, installatiebedrijven, klusbedrijven, kapsters, agrarische bedrijven enz hier in de omtrek gebruiken hun eigen (achter)naam.
Of dat creatief is of niet... het is iig heel herkenbaar.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoe bedrijfsnaam registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 04:12

Als jij je bedrijfsnaam wilt vastleggen moet dat bij het merkenbureau. Wat er wordt gezegd over de KvK klopt niet.
En het is je achternaam, dus ik neem aan dat je een toevoeging doet die duidelijk maakt waarvoor je bedrijf staat, zoals bijv Jansen Diervoeding. De naam Jansen is niet uniek, maar icm de toevoeging misschien wel, dus geen probleem om te registreren.
Ik weet niet of je je achternaam kunt vastleggen bij het merkenbureau. Er zijn regels voor en er is iets met algemene en maatschappelijk gangbare woorden. Je kunt volgens mij bijvoorbeeld niet het woord “paard” registreren, omdat dat een bestaand en gebruikelijk woord is.
Maar ik ben niet echt thuis in de materie, gewoon even rondbellen (zoals bijv naar de KvK ).