Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-23 20:45

KWPN.nl
Algemeen

Afbeelding
Een wolf. Foto: Mas3cf/Wikimedia Commons


De wolf is voor veel paardenhouders een doorn in het oog. De aanwezigheid van de wolf levert veel praktische vragen op en om die te beantwoorden, zat host Charlotte Dekker aan tafel met Mieke Theunissen (Sectorraad Paarden), wolvenconsulent Jaap Mekel, ecoloog Glenn Lelieveld en Debbie Rijnders (expert leertheorieën).

Voor de Sectorraad Paarden is de wolf een lastig dossier, licht Mieke Theunissen toe. “We hebben met wet en regelgeving te maken en in Europa hebben we vastgesteld dat de wolf een beschermde diersoort is. Het is niet zo simpel dat we naar één persoon of instantie toe kunnen lopen om het op te lossen. Wel vragen we om aandacht voor zogenaamde probleemwolven. Middels DNA kunnen we vaststellen welke wolven verantwoordelijk zijn voor bijtincidenten en daar kan dan vervolgens op gehandhaafd worden.”

Paarden in de wei
De vraag of het veilig is voor paardenhouders om een paard buiten te zetten, werd terughoudend beantwoord door Glenn Lelieveld. De ecoloog meent dat elke dierenhouder zelf een oordeel moet vellen of het mogelijk is. Paarden in kuddeverband kunnen zich mogelijk beter redden en Lelieveld meent dat paarden in staat zijn om zichzelf goed te verdedigen. Al waarschuwt Lelieveld paardenhouders de nodige voorzichtigheid in acht te nemen bij risicogroepen, zoals pony’s en jonge veulens. Ook een bosrand om een wei verhoogt het risico op de aanval van een wolf.
En dat conflicteert volgens de Sectorraad met de welzijnseisen. Het buiten staan van paarden is een hot item in de sector, maar tegelijkertijd is er geen paardenhouder die zijn dieren wil blootstellen aan een aanval.

Wolfwerende rasters
Wolvenconsulent Jaap Mekel zat aan tafel om uitleg te geven over wolfwerende rasters. “Het raster dat voor paardenhouders het meest geschikt is, bestaat uit vijf draden, waarvan de onderste op 20 centimeter hangt en de bovenste op 120 centimeter. Daarnaast moest er 4.500 stroom op staan. Een dergelijke afrastering vraagt onderhoud en veel paardenhouders hebben praktische vragen. Daar hebben de provincies wolvenconsulenten voor.”

Rasters zijn geen oplossing
Een dergelijke afrastering betekent volgens Mekel niet dat een wolf buiten blijft, maar uit onderzoek blijkt wel dat er minder aanvallen zijn. Toch ziet de Sectorraad Paarden deze rasters niet als oplossing. Buiten dat het niet fraai is in het landschap, heeft de sector de afgelopen decennia stappen ondernomen om de verpaarding in het landschap tegen te gaan, waar ook het weghalen van de witte linten onder viel. Daarbij gaat het vaak om grote percelen en leven er veel vragen over wanneer, waar en hoe een afrastering geplaatst moet worden. Het is de vraag of er in Nederland ruimte is voor de wolf.

Wat als je paard gegrepen is?
“Zorg dat je het overleden paard onmiddellijk afdekt”, stelt Theunissen. “Want DNA is op dit moment één van de weinige manieren om te bewijzen dat een wolf de dader is en een DNA-spoor is een hard bewijs. Bij een gewond paard is het zaak om onmiddellijk de dierenarts te bellen zodat het dier de nodige zorg kan krijgen.”

Vergoedingen
Jaap Mekel meldt dat een paardenhouder bij BIJ12 aanspraak kan maken op een vergoeding. Er wordt dan een taxatie gedaan naar de waarde van het dier en dat is volgens Mekel ‘geen slachtwaarde’. Er wordt door taxateurs onderzoek gedaan naar de economische waarde van het paard. Binnen twaalf uur na de aanval moet de eigenaar van een paard foto’s opsturen naar BIJ12, waarna het onderzoek zo snel mogelijk wordt opgestart.

Leervermogen draagt bij aan overleving
Debbie Rijnders, expert in leertheorieën, benoemde dat het leervermogen van een dier één van de factoren is die bijdragen aan overleving. Er gebeuren zaken die haaks staan op eerder gedaan onderzoek en dat komt omdat het individuele dier leert van zijn omgeving. Iedere verandering in de natuur begint klein en een wolf kan de kennis die hij opdoet op een pony ook toepassen op een paard.

Kennisdeling
De Sectorraad Paarden zet in op kennisdeling en verspreidt zoveel mogelijk kennis, zodat paardenhouders in hun eigen situatie zo goed mogelijk een inschatting kunnen maken en weten waar ze moeten zijn als ze ondersteuning nodig hebben bij deze problematiek.

In het item over de wolf werd nog veel meer besproken. Bekijk het item terug op KWPN.tv.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 01-02-23 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:00

-:(-

Van rasters zijn geen geen oplossing naar tja dan je dode paard maar afdekken.
En vergeet vooral de taxatie niet.

Geloof me, geen enkele vergoeding komt in de buurt.

_-:( _-:(

Black is the colour of my true love's hair

Melzazu
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:02

Deze zin in het artikel : De vraag of het veilig is voor paardenhouders om een wolf buiten te zetten,

Ik neem aan dat daar het woord wolf vervangen moet worden door pony en/of paard ?

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:28

Serieus. Bijtincidenten. :')
Dit stuk kun je toch niet serieus nemen..

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:36

Ik erger me vooral aan de instelling die men aan neemt, dat een financiële vergoeding bij het overlijden van je paard wel voldoende zal zijn. Ik zag het ook bij Renze, daar zat een boswachter aan tafel, die pro wolf is. Geef de boer maar gewoon een vergoeding voor zijn gedode schapen, ze gaan helemaal voorbij aan het feit hoe het is, om telkens maar met lood in je schoenen naar de weide te gaan. En hoe heftig het is om je dieren in stukken bij elkaar te moeten rapen, om over de aangevreten maar nog levende dieren maar niet te spreken, daar is toch geen vergoeding genoeg voor. Hier in de buurt lagen er 16 aan de weg, in stukken en onthoofd. Afschuwelijk.

Wolven vind ik prachtige dieren, moordenaars wil ik het niet noemen, omdat ik sadisme enkel de mens toe dicht, maar hier is geen ruimte. De welpen leren jagen door met schapen te spelen, verschrikkelijk. Maar ach geef de boer maar een vergoeding... de mensen die dat zeggen begrijpen er geen hout van.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:54

Waar er 16 lagen was gister in rtl boulevard de mededeling dat dat niet het DNA van een wolf zou zijn. Daar geloof ik dus echt niks van. Wie laat er dan snachts zijn. Hond vrij rondlopen dat hij dat kan doen?

[o]

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:57

ikkedus schreef:
Waar er 16 lagen was gister in rtl boulevard de mededeling dat dat niet het DNA van een wolf zou zijn. Daar geloof ik dus echt niks van. Wie laat er dan snachts zijn. Hond vrij rondlopen dat hij dat kan doen?

Dat heb ik niet meegekregen, ik zal eens zoeken.
Ik weet wel dat de pony in Elsloo niet door een wolf maar door een hond is doodgebeten. Hier zijn momenteel veel bijtincidenten met honden, de gemeente gaat de AVP aanscherpen en de BOAS zijn hier momenteel veel meer mee bezig.

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:00

Wintu schreef:
ikkedus schreef:
Waar er 16 lagen was gister in rtl boulevard de mededeling dat dat niet het DNA van een wolf zou zijn. Daar geloof ik dus echt niks van. Wie laat er dan snachts zijn. Hond vrij rondlopen dat hij dat kan doen?

Dat heb ik niet meegekregen, ik zal eens zoeken.
Ik weet wel dat de pony in Wittelte niet door een wolf maar door een hond is doodgebeten. Hier zijn momenteel veel bijtincidenten met honden, de gemeente gaat de AVP aanscherpen en de BOAS zijn hier momenteel veel meer mee bezig.


Wat ik heb meegekregen is dat de hybride wolf honden dna heeft..

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:10

gillian schreef:
Wat ik heb meegekregen is dat de hybride wolf honden dna heeft..


Het kan ook gewoon door een hond gedaan zijn vanzelf, gebeurt vaker. Als jouw opmerking waar zou zijn, zal men dan ook altijd naar een wolf kunnen wijzen en nooit naar een hond en dat lijkt me niet helemaal juist.

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:15

Wintu schreef:
gillian schreef:
Wat ik heb meegekregen is dat de hybride wolf honden dna heeft..


Het kan ook gewoon door een hond gedaan zijn vanzelf, gebeurt vaker. Als jouw opmerking waar zou zijn, zal men dan ook altijd naar een wolf kunnen wijzen en nooit naar een hond en dat lijkt me niet helemaal juist.


Wat de wolf betreft is er heel veel niet juist..
Ik weet niet meer wat de waarheid is wat dat beest betreft. Er gaan zoveel verschillende verhalen rond.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:20

ikkedus schreef:
Waar er 16 lagen was gister in rtl boulevard de mededeling dat dat niet het DNA van een wolf zou zijn. Daar geloof ik dus echt niks van. Wie laat er dan snachts zijn. Hond vrij rondlopen dat hij dat kan doen?

Ik heb even gekeken, maar kan het niet vinden. Bij Bij12 is er nog niets bekend en ik geloof ook niet dat het een hond is. De 16 schapen lagen in Boijl, maar waren gedood in een weide aan het bos in Elsloo. Achter laag draad en zonder stroom. En met de wolven in het aangrenzende bos, snap ik ook niet dat de beste man zijn schapen daar zo heeft neer gezet, zekers omdat al eerder schapen van hem gegrepen zijn. Hij wilde de schapen ook niet weghalen, dus ze hebben bijna 1.5 week langs de weg gelegen.

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:25

gillian schreef:
Wat de wolf betreft is er heel veel niet juist..
Ik weet niet meer wat de waarheid is wat dat beest betreft. Er gaan zoveel verschillende verhalen rond.


Gewoon je eigen gezond verstand gebruiken. Mensen die tegen de wolf zijn brengen hun waarheid en de mensen die pro wolf zijn de hunne en het is allemaal tegenstrijdig met elkaar. Ik luister er niet meer naar. Ik zie ook foto's voorbij komen van zichtmeldingen van wolven, terwijl het overduidelijk 4 reeën zijn die staan te grazen :') en dan zien toch nog veel mensen daar een wolf in.

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:15

Wintu schreef:
gillian schreef:
Wat ik heb meegekregen is dat de hybride wolf honden dna heeft..


Het kan ook gewoon door een hond gedaan zijn vanzelf, gebeurt vaker. Als jouw opmerking waar zou zijn, zal men dan ook altijd naar een wolf kunnen wijzen en nooit naar een hond en dat lijkt me niet helemaal juist.



Moordzuchtige honden, 's nachts op pad, met of zonder eigenaar.
Zou die niet graag tegen willen komen dan.

Grappig dat in een discussie over wolven net die 16 schapen worden genoemd die dan toevallig door een hond zijn gegrepen.

Die overige duizenden schapen, alpaca's, ezels, koeien, paarden en pony's die gedood werden door de wolf zijn dan minder erg ofzo?

Black is the colour of my true love's hair

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:29

ikkedus schreef:
Waar er 16 lagen was gister in rtl boulevard de mededeling dat dat niet het DNA van een wolf zou zijn. Daar geloof ik dus echt niks van. Wie laat er dan snachts zijn. Hond vrij rondlopen dat hij dat kan doen?

Dit is niet waar. Ten eerste is dat dna van die 16 nog helemaal niet bekend. Ten tweede ging dit over een aanval vorig jaar in noord Friesland.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:44

Wintu schreef:
De 16 schapen lagen in Boijl, maar waren gedood in een weide aan het bos in Elsloo. Achter laag draad en zonder stroom. En met de wolven in het aangrenzende bos, snap ik ook niet dat de beste man zijn schapen daar zo heeft neer gezet, zekers omdat al eerder schapen van hem gegrepen zijn. Hij wilde de schapen ook niet weghalen, dus ze hebben bijna 1.5 week langs de weg gelegen.

De schapen liepen helemaal niet tegen het bos aan, maar aan de andere kant vd weg van Elsloo naar Boijl. De wolven zitten ook niet in dat bos maar tussen Wateren en Diever. De man heeft de dode dieren in de berm bij zijn huis gelegd zodat iedereen dit zou zien Ze hebben daar 8 dagen onafgedekt gelegen. Dat vind ik ook niet kunnen.
En ja er stond 1 laag draadje omheen. Maar dat maakt toch niks uit. Hierachter stond een omheining van 150 cm met 6 draden en daar zijn ook in geweest. De 26 gedode schapen maandag in Appelscha stonden ook achter meer draad.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:09

Onali schreef:
Moordzuchtige honden, 's nachts op pad, met of zonder eigenaar.
Zou die niet graag tegen willen komen dan.

Grappig dat in een discussie over wolven net die 16 schapen worden genoemd die dan toevallig door een hond zijn gegrepen.

Die overige duizenden schapen, alpaca's, ezels, koeien, paarden en pony's die gedood werden door de wolf zijn dan minder erg ofzo?


Mensen lopen supervroeg in de ochtend al in het bos hoor. Verder heb je veel erfhonden die niet altijd op het terrein blijven. Dus als een hond ens wat grijpt, dan geloof ik dat prima.

Die 16 schapen noemde ik, omdat ik er elke dag langs rijdt, dat was niet om de rest van het getroffen vee te bagatelliseren? Het is trouwens nog helemaal niet bevestigd wie die 16 schapen heeft gedood.

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:19

pillow schreef:
Wintu schreef:
De 16 schapen lagen in Boijl, maar waren gedood in een weide aan het bos in Elsloo. Achter laag draad en zonder stroom. En met de wolven in het aangrenzende bos, snap ik ook niet dat de beste man zijn schapen daar zo heeft neer gezet, zekers omdat al eerder schapen van hem gegrepen zijn. Hij wilde de schapen ook niet weghalen, dus ze hebben bijna 1.5 week langs de weg gelegen.

De schapen liepen helemaal niet tegen het bos aan, maar aan de andere kant vd weg van Elsloo naar Boijl. De wolven zitten ook niet in dat bos maar tussen Wateren en Diever. De man heeft de dode dieren in de berm bij zijn huis gelegd zodat iedereen dit zou zien Ze hebben daar 8 dagen onafgedekt gelegen. Dat vind ik ook niet kunnen.
En ja er stond 1 laag draadje omheen. Maar dat maakt toch niks uit. Hierachter stond een omheining van 150 cm met 6 draden en daar zijn ook in geweest. De 26 gedode schapen maandag in Appelscha stonden ook achter meer draad.
Nabij het bos dan, ook prima, maakt voor het algemene plaatje ook niet uit. Land midden in wolvengebied had de lading misschien beter gedekt, dus bij deze :D
Die wolven zitten overal, dus ook in Boschoord, Boijl, Elsloo, Wapse en noem het maar. Ze hebben een territorium van 65km2 ongeveer, dus dat beslaat nogal wat terrein.

De schapen van Worst stonden ook achter wolfwerend hek, alleen was het op sommige plaatsen 35 cm boven de grond ipv 20. Daar was hij op geattendeerd. Nee wolfwerend hek is niet heilig. Maar als je schapen al 4 maal gepakt zijn, dan moet je ze op bepaalde plekken misschien niet meer weiden, zoals meneer G deed en al helemaal niet zonder stroom en achtereen enkel draadje. Dat is gewoon een bord welkom in de wei zetten, niks willen doen en hopen dat ze veilig staan. Zolang die wolven daar lopen kan dat gewoon niet en daar heb je als eigenaar wel je deel verantwoordelijkheid in.

Nee, dat de schapen daar zo lang lagen kan ook niet. Gelukkig vroor het. Hopelijk gebeuren dat soort praktijken niet met warm weer!!

Forcalquier

Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 02:29

Een hek heeft als doel de betreffende dieren binnen te houden. Voor schapen volstaat een laag hek.
Dat we als dierenhouders ineens moeten investeren in hoge hekken met talloze stroomdraden is pure kolder. Waar ligt de grens? Zodra elk terrein is omheind met wolfwerend materiaal gaat zo'n dier toch echt zijn instinct achterna om aan zijn maaltje te komen, en dan? Hogere hekken, grachten met krokodillen of toch maar permanent ophokken?
Belachelijke opmerking ook over de vergoeding naar economische waarde...hoe zit het met de emotionele waarde en tevens schade. Verscheurde dieren, sommige al een leven lang binnen een gezin, die zo aan hun einde komen. Geen beeld wat je makkelijk naast je neer kunt leggen.
Ik moet de 1e dierenhouder nog tegenkomen die zich drukker maakt om de vergoeding dan om zijn dieren en het leed dat hen te wachten staat.

Daar heb je een punt -> .

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 07:50

Forcalquier schreef:
Een hek heeft als doel de betreffende dieren binnen te houden. Voor schapen volstaat een laag hek.
Dat we als dierenhouders ineens moeten investeren in hoge hekken met talloze stroomdraden is pure kolder. Waar ligt de grens? Zodra elk terrein is omheind met wolfwerend materiaal gaat zo'n dier toch echt zijn instinct achterna om aan zijn maaltje te komen, en dan? Hogere hekken, grachten met krokodillen of toch maar permanent ophokken?
Belachelijke opmerking ook over de vergoeding naar economische waarde...hoe zit het met de emotionele waarde en tevens schade. Verscheurde dieren, sommige al een leven lang binnen een gezin, die zo aan hun einde komen. Geen beeld wat je makkelijk naast je neer kunt leggen.
Ik moet de 1e dierenhouder nog tegenkomen die zich drukker maakt om de vergoeding dan om zijn dieren en het leed dat hen te wachten staat.


Ik snap wat je zegt over hekwerk, zo zou het in Nederland ook moeten zijn. Maar hoe moet je het dan momenteel oplossen als je zeg maar schapen hebt in wolvengebied? Nu de regering niet meewerkt met een afschot beleid. Welke oplossing heb jij dan in de tussentijd voor zo een schapenhouder met wolven in de buurt.
Men kan zeggen dat het niet zo hoort en dat er allemaal belachelijk is, maar dat heeft niemand wat aan helaas, men heeft weinig keus momenteel. Die wolven lopen er, de regering zegt nee tegen afschot, dus wat moet je in de tussentijd met je dieren tot er wel passend beleid is.

Wij zetten bijvoorbeeld de paarden in de nacht binnen, maar in hete zomers zetten we ze vaak overdag binnen en in de nacht buiten, nou dat durven we dus niet meer. Paarden en geiten buiten laten als je een dag weg bent, doe we niet meer. Veel te bang dat er een wolf langs komt, ze in paniek door het draad rennen. En ik baal er enorm van, want je word er enorm door beperkt. Maar liever dan iets vaker naar binnen, dan ze een doodstrijd geven met een wolf. Momenteel hebben we de luxe niet om op de oude voet door te gaan, dat kost me mijn dieren.

Het baart me ook zorgen, dat veel nederlanders de wolf niet als een probleem zien hier.

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:34

Wintu schreef:
Onali schreef:
Moordzuchtige honden, 's nachts op pad, met of zonder eigenaar.
Zou die niet graag tegen willen komen dan.

Grappig dat in een discussie over wolven net die 16 schapen worden genoemd die dan toevallig door een hond zijn gegrepen.

Die overige duizenden schapen, alpaca's, ezels, koeien, paarden en pony's die gedood werden door de wolf zijn dan minder erg ofzo?


Mensen lopen supervroeg in de ochtend al in het bos hoor. Verder heb je veel erfhonden die niet altijd op het terrein blijven. Dus als een hond ens wat grijpt, dan geloof ik dat prima.


Die 16 schapen noemde ik, omdat ik er elke dag langs rijdt, dat was niet om de rest van het getroffen vee te bagatelliseren? Het is trouwens nog helemaal niet bevestigd wie die 16 schapen heeft gedood.



Lees je wel wat je zegt?

Black is the colour of my true love's hair

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:54

Forcalquier schreef:
Een hek heeft als doel de betreffende dieren binnen te houden. Voor schapen volstaat een laag hek.
Dat we als dierenhouders ineens moeten investeren in hoge hekken met talloze stroomdraden is pure kolder. Waar ligt de grens? Zodra elk terrein is omheind met wolfwerend materiaal gaat zo'n dier toch echt zijn instinct achterna om aan zijn maaltje te komen, en dan? Hogere hekken, grachten met krokodillen of toch maar permanent ophokken?
Belachelijke opmerking ook over de vergoeding naar economische waarde...hoe zit het met de emotionele waarde en tevens schade. Verscheurde dieren, sommige al een leven lang binnen een gezin, die zo aan hun einde komen. Geen beeld wat je makkelijk naast je neer kunt leggen.
Ik moet de 1e dierenhouder nog tegenkomen die zich drukker maakt om de vergoeding dan om zijn dieren en het leed dat hen te wachten staat.


Ik ben het met jou eens.

Mij lijkt overal die hoge hekken bouwen ook niet de oplossing, bovendien helpt het niet veel. Hier zijn laatst ook de moeflons te grazen genomen die in een prachtig omheind natuurgebied wonen. (waar ze dus ook niet uit kunnen vluchten) Dat is bewust stil gehouden.

Dat een hond 16 schapen doodt..het kan, maar daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Meestal als honden zulke dingen doen dan worden ze ingeslapen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:17

Nogmaals dat van die honden ging niet over die 16 schapen. En idd honden worden na zo'n actie ingeslapen. Tot voor 3 jaar geleden hoorde je zelden iets over honden aanvallen. En nu gebeurd het ineens zo vaak, nou echt niet. In deze omgeving zullen we dit voorjaar geen jonge dieren meer zien. Geen reepjes, damherten, lammetjes, veulens, kalveren noem het maar. Het is diep triest.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:41

Onali schreef:
Lees je wel wat je zegt?

Ik snap niet waar je op doelt, misschien kun je dat uitleggen?

Wintu

Berichten: 2678
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:45

Elisa2 schreef:
Forcalquier schreef:
Een hek heeft als doel de betreffende dieren binnen te houden. Voor schapen volstaat een laag hek.
Dat we als dierenhouders ineens moeten investeren in hoge hekken met talloze stroomdraden is pure kolder. Waar ligt de grens? Zodra elk terrein is omheind met wolfwerend materiaal gaat zo'n dier toch echt zijn instinct achterna om aan zijn maaltje te komen, en dan? Hogere hekken, grachten met krokodillen of toch maar permanent ophokken?
Belachelijke opmerking ook over de vergoeding naar economische waarde...hoe zit het met de emotionele waarde en tevens schade. Verscheurde dieren, sommige al een leven lang binnen een gezin, die zo aan hun einde komen. Geen beeld wat je makkelijk naast je neer kunt leggen.
Ik moet de 1e dierenhouder nog tegenkomen die zich drukker maakt om de vergoeding dan om zijn dieren en het leed dat hen te wachten staat.


Ik ben het met jou eens.

Mij lijkt overal die hoge hekken bouwen ook niet de oplossing, bovendien helpt het niet veel. Hier zijn laatst ook de moeflons te grazen genomen die in een prachtig omheind natuurgebied wonen. (waar ze dus ook niet uit kunnen vluchten) Dat is bewust stil gehouden.

Dat een hond 16 schapen doodt..het kan, maar daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Meestal als honden zulke dingen doen dan worden ze ingeslapen.


Ik ben het ook met haar eens hoor, enkel is de situatie nou niet zo helaas. Als je je dieren heel wilt houden, moet je iets momenteel anders worden ze gepakt. Ik ben voor afschot van de wolf, zodat we weer door kunnen op oude voet.

Wie die 16 schapen in Boijl heeft gepakt is niet bekend nog, maar ik vermoed de wolf. Enkel een pony in Elsloo is wel door een hond gepakt.

juval

Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Studioprogramma KWPN.tv: De wolf zorgt voor hoofdbrekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:27

Vee en huisdieren hebben geen (emotionele) waarde voor de overheid en wolvenliefhebbers. Er moeten echt ongelukken gebeuren voor er echt iets aan gaat gebeuren vrees ik.
Een paar weken geleden is hier een paar honderd meter vandaan een wolf doodgereden op de A2. Gelukkig alleen materiele schade voor de vrachtwagen die hem op de bumper kreeg, maar als die wolf voor een kleinere auto was gelopen was de ellende waarschijnlijk niet te overzien. De A2 is een veel te drukke weg om wolven op los te laten lopen. Zo breng je ook mensenlevens in groot gevaar.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, larapurdy, Lumi, Padoertje, StalNollie en 27 bezoekers