Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
truselientje
Berichten: 941
Geregistreerd: 23-12-07

Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-23 20:06

5 jaar geleden verhuist van een tuinloze woning, naar een woonboerderijtje inclusief grasveld, coniferenhaag die op sterven na dood was, en wat weide maar dat laatste is voor deze vraag niet van belang, want gras laten groeien en snoeien (lees: hooien en laten begrazen) kan ik gelukkig wel :D

Een paar jaar geleden in de herfst de coniferenhaag eruit getrokken, en allemaal jonge, grotendeels streekeigen bomen en planten terug geplaatst. Daar was een subsidieregeling voor, dus dan kom je uit bij jonge boompjes en struiken. Maar wat groeit moet ook gesnoeid en ik begin het te leren. Heb een boekje gemaakt met wat waar staat en wanneer te snoeien. Maar nu... Binnenkort is het tijd om de vlier, vlinderstruik, hertshooi, kamperfoelie, bottelrozen enz enz te snoeien. En tijdens een rondje door de tuin vandaag kwam ik er achter dat alles al aan het uitlopen is. Niet alleen knoppen, maar soms ook al bladeren. Kan ik nog snoeien? Of beter nu zo laten, boekje weggooien en volgende keer eerder snoeien?

Bedankt alvast voor de reacties

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:12

Lekker alles laten zitten, staan of hangen.
Rozen doe ik ergens begin april, kamperfoelie en vlier ook rond die tijd, hersthooi en budlea daar vanaf blijven.
Als het lekker groeit kan je ev wat snoeien.
Krijg je vanzelf een oerwoud ;)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Tieme
Berichten: 4946
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:19

Vlinderstruik hoef je niet perse te snoeien. Als hij je niet te groot is geworden dan kan je hem zo laten. Toch te groot? Dan kan je hem gewoon in het voorjaar snoeien. Zelfs als hij al blad heeft. Mijn vlinderstruik was vorig jaar 2 meter hoog en heel breed en hing over de stoep. Stond toen al vol in het blad. Op advies van een tuinman helemaal terug gesnoeid tot 50 cm boven grond. Vond het doodeng en was bang dat het niets meer zou worden. Binnen een paar weken begon hij al weer uit te lopen en rond de zomer was hij al weer 2 meter hoog. Die dingen groeien super hard. Klein stekje van 10 cm achterin de tuin gezet. Na de zomer was hij al bijna 2 meter hoog en in bloei.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:25

Er zijn twee simpele regels voor snoeien van bladverliezende bomen: óf je snoeit als het koud is en er dus echt geen sapstroom is (nov/dec) óf je snoeit in mei/juni, als de boel goed in het blad zit en sapverlies door snoeien direct kan worden 'gerepareerd' door de struik/boom.

Snoeien als er wel een sapstroom is maar niet/nauwelijks blad is niet verstandig, dan kan de struik/boom doodbloeden. Valt in de praktijk ook wel mee, zeker bij volgroeide bomen, maar better safe than sorry...

Bladhoudende bomen kan je sowieso jaarrond snoeien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110622
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:28

En ook niet gaan snoeien als er nog vorst kan komen, want dan kunnen ze doodvriezen.
Dat heeft mij oa een prachtige vlinderstruik en 2 stokrozen gekost ;(

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:32

Stamrozen, neem ik aan. Stokrozen zijn kortlevende vaste planten/tweejarige planten :D

Vlinderstruik staat bekend om vorstgevoeligheid, ook zonder snoeien kunnen die doodvriezen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-01-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:33

vlinderstruiken kun je altijd wel snoeien is mijn ervaring.
ik heb er in mijn voortuin een paar die er elk jaar in oktober grotendeels korter gaan.
en die lopen elk voorjaar gewoon weer uit.
en andere snoei ik in maart.

ik zat met de kamperfoelie hetzelfde, eigenlijk wil ik die onderin wat voller hebben.
maar zag ook dat die al uit loopt.
en vaak probeer ik ook gewoon maar wat dus die knip ik na het weekend korter :j
wil het niet dan weet ik dat voor een volgende keer.

truselientje
Berichten: 941
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 14:10

Bedankt allemaal! Ik wil mijn vlinderstruik snoeien omdat hij wel erg groot wordt, de rest is vooral om er een beetje vorm in te houden/bossig te houden

@Ibbel: dat is inderdaad een simpele regel. Ik dacht altijd dat de sapstroom langer stil lag, maar schijnbaar is die dus al weer op gang gekomen?

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

BigOne
Berichten: 38178
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:12

Vlinderstruik snoeien na de laatste vorst.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sky_As

Berichten: 4688
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:05

Vlinderstruik is niet kapot te krijgen (de mijne niet althans). Ooit gekocht als een stekje van 10 cm hoog bij de Aldi....inmiddels is het ding 3 meter hoog.
Ieder jaar in het voorjaar (en dan kijk ik niet naar wanneer het tijd is, maar ik doe het wanneer ik er tijd voor heb/ de takken beu ben), breek ik de takken af (dus ik snoei ze niet eens, want ze zijn te dik dus kom er niet meer doorheen met een tang, sommige takken zijn volgens mij wel 10+ cm dik)
ik ga er net zo lang aanhangen tot ze ergens (liefst zo dicht mogelijk bij de stam) afbreken.

Van mij mag hij namelijk zelfs weg, want hij is eigenlijk te groot voor onze tuin.
Een paar maanden later, is het ding gewoon weer net zo groot als voorheen. Weghalen gaat denk ik niet eens meer zelf, omdat de stam/onderkant zo dik is, daar kom je alleen nog maar met een kettingzaag doorheen.

De andere bomen heb ik geen verstand van .....maar voor de meeste planten/bloemen geldt: Najaar voor de nachtvorst, voorjaar na de nachtvorst

Mocht je vlinderstruik het niet overleven, mag je die van mij gratis op komen halen....hihi

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

s1993

Berichten: 2116
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:17

Hier hetzelfde probleem, was eerst aan het wachten op te vorst en was het nog lang warm, toen werd het te nat, geen tijd, te koud, weer te nat en alles loopt inmiddels alweer uit. Ik heb fruitbomen en een aantal worden ook echt te groot voor mijn tuin (vorig jaar niet gesnoeid omdat we hier pas een jaar wonen) dus moeten wel dit jaar.

Ik denk dat ik nu nog maar even wacht totdat het in het blad zit, vind een jaartje geen vruchten ook geen drama.

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:31

Bij appels, peren en kersen (en ook wel bij bessenstruiken) zijn de eerste knoppen die gaan zwellen over het algemeen de bloemknoppen. Met snoeien kan je die dus best sparen. Als je twijfelt, ronde knoppen zijn bloemknoppen, spitse knoppen zijn bladknoppen. Vooral bij peren heel goed te onderscheiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110622
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:06

Ibbel schreef:
Stamrozen, neem ik aan. Stokrozen zijn kortlevende vaste planten/tweejarige planten :D

Vlinderstruik staat bekend om vorstgevoeligheid, ook zonder snoeien kunnen die doodvriezen.


Oeps! Ja, ik bedoel idd stamrozen _O-

En idd een vlinderstruik is vorstgevoelig.
We hadden een vlinderstruik in de tuin die al ruim 30 jaar oud was en met een giga dikke stam en ieder jaar prachtige bloemen.
Tot ik ging snoeien en we nog onverwacht eind april vorst kregen. Dat heeft ie niet overleefd -O-

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:27

Vlinderstruik snoei ik ieder jaar in het voorjaar heel erg kort. Net boven de eerste uitloper en ieder jaar wordt hij weer zo’n 3 meter hoog.
Verder knip ik takken die over het pad hangen weg wanneer het mij uitkomt. Die struik is niet te verwoesten en is zelfs na 10 jaar in het voorjaar verpoot.
Eventueel kan je ze in het najaar op ongeveer 1 meter snoeien als ze in de weg staan en dan in het voorjaar kort.

De kleinere zijn kwetsbaarder en gevoeliger voor vorst lijkt het. Had Eem mooie stek van mijn vader groot gekregen en die heeft vorig jaar de vorst niet overleefd.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:55

Ze kunnen echt doodvriezen als er vorst na het snoeien optreedt. De jonge uitlopers gaan dan dood, en soms willen de slapende knoppen dan niet meer wakker worden.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:06

Is het echt te laat om appelbomen enzo te snoeien? Met de vorst en natte weer durfde ik steeds niet.

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:35

Met (lichte) vorst kan je juist prima snoeien.
Daarnaast kan je ook zomersnoei toepassen, takken die je niet wilt hebben (te dun, kruisend, waterlot) en waar ook geen fruit aan zit kun je dan prima wegnemen.
Zit er helemaal geen model meer in je boom of wordt-ie echt te groot kan je na de oogst nog verder terugsnoeien.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 00:14

Ik heb met name lange takken die het fruit niet kunnen dragen. Ik heb begrepen dat je die dan moet inkorten. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 03:34

Vlinderstruik groeit op 'nieuw hout' dus die kun je gerust nog 'laat' snoeien. Ik doet dat in het voorjaar, als de vorst voorbij is en het eigenlijk al aan het uitlopen is. In het begin voelde ik me een soort moordenaar maar als ik zie hoe hard dat ding groeit zelfs (juist?) na super kort knippen... Ik weet nu dat het goed komt :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:34

Ik snoei mijn vlinderstruik altijd als hij uitgebloeid is, voor de eerste vorst, ongeveer op een halve meter tot een meter boven de grond. Dan in het voorjaar na de laatste vorst kort tot net boven de eerste knoppen. Alleen in het voorjaar kan ook, maar ik heb een paar jaar geleden met flinke sneeuwval gehad dat de takken afbraken en hij deels kapot was gevroren. Wel overleefd, maar de vorm was wat minder mooi het jaar erop.

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Snoeien als bomen/struiken al uitlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:50

Handig om te lezen! Kan ik een lijstje maken wat ik wanneer moet doen, haha. Moet je elk jaar snoeien, of kan je bepaalde planten ook met rust laten als je de grootte en vorm goed vindt?

Helaas heeft iemand een paar jaar geleden, ik denk nu al ruim 7 jaar oid, mijn rozenstruiken enorm terug gesnoeid. Blijkbaar ook op het verkeerde moment en/of manier. Van de 3 is er 1 weer goed gaan groeien, 1 is de vorm compleet van veranderd en pas 2 jaar geleden weer redelijk qua formaat, maar de 3e is nog steeds extreem klein. Hij leeft en geeft sinds een jaar of 2 weer bloemen, daarvoor dus niet, maar wordt dus niet meer groter. Echt doodzonde, want alle 3 waren tussen een meter en 1,50 hoog en net zo breed. De 1e is dat nu uiteindelijk weer, de 2e is wel een meter hoog maar heel smal. De 3e is denk ik nog geen 50cm hoog en nog wat smaller.

Ik vind het dus doodeng om te snoeien. Dit jaar gaan we de tuin weer aanpakken en wil ik echt duidelijk opschrijven hoe, wat en wanneer moet gebeuren. Zo is er ook lang niks aan de lavendel gebeurd waardoor het midden helemaal hout is en de vorm lelijk geworden. Wil ook wat bladhoudende of groenblijvende planten/struiken neerzetten, maar die wil ik dan juist niet snoeien in het najaar want dan heb ik er niks aan in de winter :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:06

Sowieso is snoeien niet verplicht hè. Geen enkele boom of struik 'moet' gesnoeid worden.

Snoeien is niet moeilijk of eng. Als je snoeit doe je dat omdat een boom te groot wordt, er teveel takken elkaar in de weg zitten, of omdat je meer opbrengst wilt (bloemen, fruit) die alleen aan jonge takken groeit.
Als je tuin groot genoeg is, en het je niet uitmaakt hoeveel (of hoe weinig) fruit er aan komt, is er geen enkele reden om te snoeien. Mijn vlinderstruiken zijn bv 4 meter hoog. Ik snoei ze nooit terug, want mijn tuin is groot zat (2500 m2)

Oude lavendel snoeien is trouwens tricky. Ik heb ze ooit in de Hortus in Utrecht een oude haag zien snoeien - daar liep 75% niet meer van uit. Doodzonde.

Er zijn een aantal planten notoir slecht in uitlopen vanaf 'het oude hout'.
Coniferen doen dat nooit, behalve Taxus, Lavendel doet het slecht, Rhododendron zou in theorie wel moeten willen uitlopen maar vertikt het 99 van de 100 keer ook als je te ver terug snoeit, Buxus vindt het ook niet zo leuk (terwijl Liguster het prima kan hebben) en zo zijn er nog wel wat struiken die niet heel goed op sterk snoeien reageren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, fierefluiter, Groetje, Ilona__, Jara, Karma_k, Kimmie235, Majabeestje, mingming, noordje, Pardoesje, SannevZ, SuusvL, xxmichellexx en 69 bezoekers