'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:58

Spenk schreef:
Niet meer veilig kunnen rijden is ook wel overdreven. Ik woon ook in Drenthe en heb met buitenrijden echt totaal niet het gevoel dat ik elk moment door de wolven opgevreten wordt.


Mee eens! Ik ervaar hetzelfde in het gebied waar ik sta zijn wolven op doortocht , bij het Drenths friesewold loopt nu wel een groepje.

Ik sta meer bij heide gebied. Ik geloof wel dat er eens wolven voorbij zijn gewandeld maar ik ben er vrij rustig onder

Ik heb een stalgenoot die in landen is geweest die vol zitten met wolven en er ook vrij nuchter onder is. Zolang zij nog niet stresst ben ik er ook wel nuchter onder.


Ik geloof niet zo dat een wolf een paard grijpt als er een ruiter opzit wolven gaan mensen liever uit de weg dan een confrontatie opzoeken.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:22

Ik ga me niet in de wolvendiscussie mengen.

Maar waar ik me aan stoor is dat veel gebieden nu zijn aangepast naar ' vrij rijden/fietsen/wandelen op wegen en paden '. Je mag als ruiter echter niet op wandel en fietsroutes waardoor je dus veel ' ander verkeer ' tegenkomt op de routes waar je wel mag komen. Als ruiter heb ik last van de wandelaars en mountainbikers die overal vandaan komen en als wandelaar met hond heb ik dat ook weer van mountainbikers en ruiters := ik heb dan toch liever ieder een pad voor zichzelf, ook als dat betekent dat ik minder keuze heb. Maar ik zal wel zeuren hahaha.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:52

Ik vind het vrij ruiteren top, en ik mis het heel erg nu ik bij het DFW sta en routes moet volgen. Ik kwam dan wel uit een bos waar echt geen speciale routes waren voor wat dan ook, dus je mocht echt overal langs.

Ik mag graag altijd wat anders doen, en als ik nu een klein rondje wil rijden, heb ik toch vrij vaak dezelfde rondjes. Wellicht een keer net een ander paadje of van de andere kant, maar het lekker struinen en zien waar ik langs ga is er wel vanaf.

Daarbij roept Drenthe inderdaad al jaren dat ze de paardenprovincie willen worden, en stichting ruiterroutes doet echt hun best, maar het komt nog niet zo van de grond.

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:37

Leuk! Hoop dat ze de Voorde in de drentsche aa oook aanpakken, zo jammer dat die nu dicht is

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:38

Ik rij ook nogsteeds graag door het drents friese wold hoor ( met een Fries,1.63). Ik ben niet bang voor de wolf zolang ik erbij ben. Onbeheerd snachts in de wei met kleine veulens of Shetlanders vind ik enger eerlijk gezegt

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:09

Ik begrijp ook niet zo goed de mensen die nu roepen dat ze niet meer zouden durven te rijden daar door de wolven.

De wolven lopen hier gewoon door de velden en akkers over de langwegen := worden gespot bij dorpen. Mensen hier in de omgeving hebben met regelmaat sporen in de rijbak gehad.

Dan zou je dus nooit meer kunnen buitenrijden, in de buitenbak ook maar niet meer doen als je landelijk woont. En buiten zetten dan ook overdag maar niet meer.

Er wonen ook gewoon mensen in Drenthe als je dan al het gevaarlijk vind om buiten te rijden dan kun je dat dus nooit meer doen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:16

Ik zeg toch ook niet dat ik er niet meer zou durven rijden op het moment? Als toerist moeten mijn paard en ik logeren en dát durf ik dus niet meer aan momenteel door de wolf.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:52

Spenk schreef:
Ik begrijp ook niet zo goed de mensen die nu roepen dat ze niet meer zouden durven te rijden daar door de wolven.

De wolven lopen hier gewoon door de velden en akkers over de langwegen := worden gespot bij dorpen. Mensen hier in de omgeving hebben met regelmaat sporen in de rijbak gehad.

Dan zou je dus nooit meer kunnen buitenrijden, in de buitenbak ook maar niet meer doen als je landelijk woont. En buiten zetten dan ook overdag maar niet meer.

Er wonen ook gewoon mensen in Drenthe als je dan al het gevaarlijk vind om buiten te rijden dan kun je dat dus nooit meer doen.



Ik heb even de reacties terug gelezen en dat zou jij misschien ook even moeten doen. Er is namelijk helemaal niemand die zegt dat ze het niet meer durven. Alleen met paard overnachten zien ze niet (meer) zitten.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:03

Jij zegt toch zelf ''wat heb je er aan als je er niet meer veilig kunt rijden?'' Of moet ik dat anders lezen? Dat kan natuurlijk dan ben ik benieuwd wat je wel bedoeld.

Net als de reacties van , leuk met grijze hondjes op de hielen etc.

En reacties op mijn bericht dat ik nog gewoon er durf te rijden van ja hoe groot is jouw paard? En dat het een kwestie van tijd is voordat de eerste ruiter en paard gepakt worden

Daar maak ik inderdaad wel een beetje uit op dat mensen liever niet meer in de drentse bossen buitenrijden. Maar misschien lees ik dat helemaal verkeerd.

Overnachten is opzich geen probleem mits je ze snachts op stal zet. Er staan veel paarden in Drenthe. Wij zetten ze ook snachts op stal maar overdag loopt alles gewoon buiten. Op de veluwe zitten ook best veel wolven.. Het is niet alleen een drenthe probleem.

Maar uiteraard moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt!

Er zijn inderdaad ook wel mensen die hier savonds in het donker niet meer buiten durven te wandelen en hardlopen (de wolf is hier meermaals net buiten het dorp gezien)

Dat doe ik ook nog gewoon en ik voel me niet onveilig maar dat kan een ander natuurlijk wel zo ervaren :j

Ingrid_ms
Berichten: 210
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:06

Leuk nieuws! Ik heb mijn paarden in Drenthe staan en er zijn zoveel mooie gebieden hier!

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:04

Spenk schreef:
Jij zegt toch zelf ''wat heb je er aan als je er niet meer veilig kunt rijden?'' Of moet ik dat anders lezen? Dat kan natuurlijk dan ben ik benieuwd wat je wel bedoeld.

Net als de reacties van , leuk met grijze hondjes op de hielen etc.

En reacties op mijn bericht dat ik nog gewoon er durf te rijden van ja hoe groot is jouw paard? En dat het een kwestie van tijd is voordat de eerste ruiter en paard gepakt worden

Daar maak ik inderdaad wel een beetje uit op dat mensen liever niet meer in de drentse bossen buitenrijden. Maar misschien lees ik dat helemaal verkeerd.

Overnachten is opzich geen probleem mits je ze snachts op stal zet. Er staan veel paarden in Drenthe. Wij zetten ze ook snachts op stal maar overdag loopt alles gewoon buiten. Op de veluwe zitten ook best veel wolven.. Het is niet alleen een drenthe probleem.

Maar uiteraard moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt!

Er zijn inderdaad ook wel mensen die hier savonds in het donker niet meer buiten durven te wandelen en hardlopen (de wolf is hier meermaals net buiten het dorp gezien)

Dat doe ik ook nog gewoon en ik voel me niet onveilig maar dat kan een ander natuurlijk wel zo ervaren :j



Dat heb ik inderdaad geschreven maar dat wil niet zeggen dat IK daar niet meer durf te rijden. Ik kan me wel voorstellen dat mensen, die thuis niet heel fijn buiten kunnen rjjden en daar dus minder ervaring mee hebben, dit niet zo prettig vinden. Ook ik wandel gewoon met mijn honden in het donker en zelfs mijn paarden lopen nu nog 24/7 buiten. Maar daar wordt aan gewerkt. Ik geloof ook niet dat ze ruiters aan zullen vallen maar er zijn wel degelijk gevallen bekend waarbij ze achtervolgt werden. Als je niet gewend bent om buiten te rijden en daardoor wellicht minder controle over je paard hebt, snap ik dat dat geen fijn idee is. Maar ja, je kunt ook los lopende niet onder controle zijnde honden tegen komen. Ik vond alleen die grinnekende smiley niet zo gepast. Daarmee maak je mensen die het wel eng vinden toch enigzins belachelijk.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:09

Helder!

Die smiley is trouwens geen grinnikende smiley. Daar is hier al vaker discussie over geweest op bokt. De meesten lezen hem als een nagelbijtende van ja jeetje dat kan ook nog. Ik geloof die ook zo benoemd staat in de smileylijst.

Maar zo zie je dat iedereen dat anders leest. Ik bedoelde hem niet grinnikend van jeetje wat een domme mensen.

Ik bedoelde het enkel maar van het is niet zo als je hier het bos inloopt je meteen een roedel wolven achter je hebt. Zeker als er als alternatief naar de veluwe gewezen wordt. Daar lopen nog wel grotere roedels rond dan in Drenthe op sommige plekken :j

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:20

Spenk schreef:
Helder!

Die smiley is trouwens geen grinnikende smiley. Daar is hier al vaker discussie over geweest op bokt. De meesten lezen hem als een nagelbijtende van ja jeetje dat kan ook nog. Ik geloof die ook zo benoemd staat in de smileylijst.

Maar zo zie je dat iedereen dat anders leest. Ik bedoelde hem niet grinnikend van jeetje wat een domme mensen.

Ik bedoelde het enkel maar van het is niet zo als je hier het bos inloopt je meteen een roedel wolven achter je hebt. Zeker als er als alternatief naar de veluwe gewezen wordt. Daar lopen nog wel grotere roedels rond dan in Drenthe op sommige plekken :j


Haha, oke. Zo zie je maar dat iedereen het weer anders leest.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 00:08

Ik woon aan het DFW en middenin wolven gebied. Ik heb er echter nog nooit een gezien. Ik voel me ook niet echt bedreigd, al mijd ik wel de vroege ochtenden in het bos.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 00:46

Wintu schreef:
Ik woon aan het DFW en middenin wolven gebied. Ik heb er echter nog nooit een gezien. Ik voel me ook niet echt bedreigd, al mijd ik wel de vroege ochtenden in het bos.



Ik mountainbike er wel met regelmaat en ook nog niks gezien je komt best langs stille stukken met name doordeweeks maar ook nog niks gezien. Al denk ik dat ze meer schrikken van een piepende fiets gevolgd door een knal rode helm :')

Ik zou daar eerder nog steeds meer op mijn hoede zijn voor loslopende honden....


Al schrik ik wel mij elke keer een ongeluk van een bepaalde boomstam wat op afstand net op een dier lijkt trap er elke keer weer in

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 00:58

Zebrastreep schreef:
Wintu schreef:
Ik woon aan het DFW en middenin wolven gebied. Ik heb er echter nog nooit een gezien. Ik voel me ook niet echt bedreigd, al mijd ik wel de vroege ochtenden in het bos.



Ik mountainbike er wel met regelmaat en ook nog niks gezien je komt best langs stille stukken met name doordeweeks maar ook nog niks gezien. Al denk ik dat ze meer schrikken van een piepende fiets gevolgd door een knal rode helm :')

Ik zou daar eerder nog steeds meer op mijn hoede zijn voor loslopende honden....


Al schrik ik wel mij elke keer een ongeluk van een bepaalde boomstam wat op afstand net op een dier lijkt trap er elke keer weer in


Overdag loop ik er gewoon met de hond, ik probeer wel de schemering te mijden. Ook het feit dat als je vroeg in de ochtend gaat je nog wel eens als eerste kapot gereten schapen ziet, doet me niet eerder dan negen uur het bos in stappen. Dat terwijl ik normaliter een fan ben om met het krieken van de dag het bos in te gaan, dat doe ik dus niet meer.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:15

Ik reed vroeger wel eens alleen door het Drents Friese Wold. Nu echt absoluut niet meer. Ik men met een mini shet. Dus nu eigenlijk altijd in een groepje met meer mensen en shetjes met wagen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:19

Dreamboy schreef:
Gezellig zig zaggen om de wolven heen.


Dat is voor een beetje meer wild west gevoel.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:43

Ik heb nog een tasje liggen uit de prehistorie met paardenprovincie Drenthe er op.
Dus dat waren ze al?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:45

Als je het maar vaak genoeg zegt, wordt het vanzelf waar, @topictitel ?

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:55

Nou ja Drenthe is gewoon een hele mooie provincie , ik ben blij dat ik er met mijn paarden mag wonen :D

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:33

Hahahaha mogen ze eerst wel zorgen dat er geen wolven meer zijn daar...

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:33

Dreamboy schreef:
Er zijn nog geen ruiters aangevallen maar wel achtervolgt. Lijkt mij spannend genoeg.


Dan moet je sowieso niet naar buiten gaan.... de overlast van loslopende honden die niet onder appel staan (of baasjes die het niet boeit) is veeeeeel groter als je aan het rijden bent.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: 'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:54

De overlast nabij het DFW (Diever, Wapse, Vledder) is inmiddels zo groot dat de kans dat je een wolf ziet lopen haast net zo groot is als dat je last hebt van loslopende honden. Ze worden elke dag meermaals gezien.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:58

Zapje schreef:
De overlast nabij het DFW (Diever, Wapse, Vledder) is inmiddels zo groot dat de kans dat je een wolf ziet lopen haast net zo groot is als dat je last hebt van loslopende honden. Ze worden elke dag meermaals gezien.

Toch staan paarden daar gewoon nog 24/7 buiten aan het bos en schapen koeien met kalfjes. Bij Vledder dan, ik loop 2 maal daags in het bos, zie wel veel loslopende honden, wolf nog nooit gezien, gelukkig.