Wat te doen bij 'mishandeling'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:33

Terecht dat die persoon aangesproken zou zijn maar onterecht als zo’n beeld levenslang op internet zou belanden ja. Dat soort dingen kan echt iemand verwoesten.

Paardengek in hart en nieren!


DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:35

Iemand kan ook kiezen zijn paard niet te mishandelen, kom je ook niet met je achterlijke kop op facebook of dumpert terecht.
Tegenwoordig weet je ook dat het gefilmd kan worden, dus mishandel niet, probleem opgelost

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:38

Poekkie schreef:
Terecht dat die persoon aangesproken zou zijn maar onterecht als zo’n beeld levenslang op internet zou belanden ja. Dat soort dingen kan echt iemand verwoesten.

Daar zou ik echt geen moeite mee hebben in dit geval. :) Wellicht leren ze het dan.
Ga de wereld maar bewijzen dat je je les geleerd hebt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:41

Ja? Als dat dan een meisje van 17 is die door de hele school gepest en uitgejouwd wordt daarna tot depressie aan toe? Verdiend?
Zelfs bij criminelen is dat niet terecht. Er iets van zeggen en daarmee verder gaan maar het recht niet zomaar in eigen handen nemen zou je sieren.

Paardengek in hart en nieren!


MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:46

Ik dacht dat de politie juist wil dat je filmt (bij mensen dan) en ze vragen ook altijd om beelden. Alleen mag je het niet online zetten maar ermee naar de politie stappen.
In dit geval zou het wel heel erg opvallen denk ik.
Maar ik hoop dat de stal eigenaar het serieus neemt en er wat aan doet.
Goed dat je het gezegd hebt tegen iemand ts, ik snap wel dat je ergens nog maar net komt je dat niet tegen die mishandelaars zelf zegt.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:46

Poekkie schreef:
Ja? Als dat dan een meisje van 17 is die door de hele school gepest en uitgejouwd wordt daarna tot depressie aan toe? Verdiend?
Zelfs bij criminelen is dat niet terecht. Er iets van zeggen en daarmee verder gaan maar het recht niet zomaar in eigen handen nemen zou je sieren.

Jep. :) Als dat zelfde meisje van 17 een kind van 4 zo in elkaar zou rammen zou je haar dan nog zo verdedigen?

Je maakt een keuze en keuzes hebben consequenties. Iemand van 17 is oud genoeg om te beseffen dat er op los rammen niet oke is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:48

ik heb niet alle reacties gelezen, want dat werd nogal wild.

Maargoed, klinkt als tiener-mij die ook (helaas, kan ik vanuit de grond van mijn hart zeggen) ook een instructrice had die grof geweld de manier vond om een paard voorwaarts te krijgen. En ik, ik wist oprecht niet beter. Het was mijn eerste paard. Mijn eerste instructrice. Zij reed grand prix, en ik vond een slangenvolte al een onmogelijke opgave.

Dus. Dat is ook de manier hoe ik het aan zou vliegen: naar haar toe gaan en zeggen dat er ook andere instructrices zijn die haar vanuit een andere benadering eens zouden kunnen helpen. Dit klinkt als de machteloosheid van twee partijen (instructrice en leerling) die elkaar "erkennen" en goedkeuren in hun methode en een probleem hebben met een paard wat ze niet op kunnen lossen. Daarnaast wast dit vroeger ook best wel een stuk normaler, dan dit. Dus het kan ook een instructrice van de oude stempel zijn. Niet om het goed te praten, maar dan is het wel goed om te weten (als leerling) dat er alternatieven zijn. Zo'n instructrice raakt vanzelf wel uitgerangeerd dan.

Ik denk dat als iemand naar mij toe was gekomen dat ikmijn paard mishandelde ik door drie vloeren tegelijkertijd was gezakt. Als iemand me een alternatief had geboden hoe ik mijn paard vanuit een vriendelijkere en natuurlijkere benadering zou kunnen rijden, zou ik zo'n kans hoe dan ook aangegrepen hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-23 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:48

Ook dan is daar een rechtssysteem voor en geen levenslange straf dmv public shaming. Eigelijk is het rechtssysteem en die privacywetgeving om juist zulke extremen te voorkomen. Ik hoop dan ook dat ze in zulk geval verspreiden van die filmpjes minstens even hard - zoniet harder - zouden aanpakken.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 30-01-23 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:49

Mensen zoals dat, nee, dat boeit mij niet. Als je dat in je hebt kan me het echt niets boeien. Een onschuldig dier zo slaan? Nee, dat mag heel de wereld weten. Jong of niet, dat weet je echt wel.
Wij hadden er een paar jaar terug ook mee te maken ts, op een kleinschalige pensionstal waar ze een paard gingen ''longeren'' ofwel in een hoek drijven en slaan omdat ie niet ging. Zij had ook 'les' tijdens die situatie. Mensen aangeboden te helpen, wilde ze niet, ze waren wel slim genoeg. Stonden uiteindelijk met 10 man te eisen dat ze stopte. Nog geen halfuur later zijn ze van het terrein afgezet door de stalhouders. Helaas incl paard maar ik weet niet wat je verder nog moet doen, we hebben ze nooit meer gezien. Dus indd; aankaarten aan de stalhouder en anders je stalgenootjes roepen. Het is alles behalve makkelijk, vooral als je daar zo alleen in de bak bent.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:54

En als 17 jarige ben je een poffertje dat niet begrijpt dat je een paard niet af mag rossen?

Toevallig vandaag hier in de plaatselijke krant weer een oproep van de politie.
Wie heeft een camera, op de weg gericht, hey dat mag toch niet, en vraagt zich aan dat te melden voor een netwerk. Dat als er wat gebeurt de politie snel weet wie er beelden kan hebben.

Toen ik in het ziekenhuis werkte heb ik enkele keren beelden veilig gesteld, die jawel, de weg filmde. Mag dat, nee.
Wist de politie dat, ja
En meerdere malen zijn die beelden opgevraagd want ze waren van voortreffelijke kwaliteit.

Dus ga aub niet roomser dan de paus zijn
Sla je paard niet af, heb je ook nergens last van (je voor die zich aangesproken voelt)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:58

Poekkie, er staat hier nergens dat er filmpjes op internet gezet zouden worden. Maar alleen als bewijs. Voor mijn part als bewijs naar de stalhouder, maar kan ook bij aangifte voor dierenmishandeling.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:59

Poekkie schreef:
Ook dan is daar een rechtssysteem voor en geen levenslange straf dmv public shaming. Eigelijk is het rechtssysteem en die privacywetgeving om juist zulke extremen te voorkomen. Ik hoop dan ook dat ze in zulk geval verspreiden van die filmpjes minstens even hard - zoniet harder - zouden aanpakken.

En voor dat rechtssysteem heb je bewijs nodig. Filmen is daar de beste manier voor.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:03

Ik snap heel goed dat je als buitenstaander én als bijrijder het lastig vindt om het op het moment zelf te zeggen.
Maar wat doe je dan? Goed dat je het tegen de eigenaar van je verzorgpaard gezegd heeft. Die kan het bespreken met de staleigenaar want dat is de persoon die echt actie kan ondernemen.

En al die mensen die zeggen ik zou dit of dat doen, top, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.

Lienboon

Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:02

Absoluut altijd wat van zeggen!! Zijn ze nou helemaal besode@#€^

Soms hebben mensen een goede wake up call nodig, iemand die (een poging onderneemt) de bubbel waarin ze leven door te prikken...

Ook al zullen ze ferm van zich af 'slaan'verbaal, het komt heus wel aan. En wie weet zet je wel iemand aan het denken.

Een korte opmerking van 'nou nou zo kan die wel weer' is vaak al voldoende ;)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:47

Citaat:
In besloten ruimtes daarentegen, zoals op het werk, mogen mensen in beginsel niet zomaar worden gefilmd. Dit lijdt alleen uitzondering als daarvoor een zwaarwegend belang aanwezig is.


ik denk dat mishandeling een zwaar wegend belang is en dan zou het dus wel kunnen.
bron:
https://www.ckh-advocaten.nl/toegestaan ... raferen-2/

er is natuurlijk nog heel wat tussen iets filmen en aan de stalhouder laten zien en zaken op internet zetten.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-23 21:18

Dankjewel voor alle reacties! Ik ga proberen op alles te reageren.
Ik ben overigens 23 voor de mensen die mijn leeftijd wilden weten.
Ik merk dat er wat commotie ontstaat rond het wel of niet filmen. Ik heb (naderhand) ook bedacht dat het misschien slim was geweest om te filmen. Ook zodat ik de persoon beter kon herkennen (ik ben bang dat ik die nu niet meer zou herkennen), of om aan een instantie/eigenaar van mijn verzorgpaard/staleigenaar te laten zien, absoluut niet om het zo open en bloot op internet te zetten. Ik weet namelijk niet wat ik daarmee zou bereiken.

Blijkbaar is dit al langer aan de gang; ik krijg namelijk te horen dat stalgenoten dit ook al hebben aangegeven en dat de persoon in kwestie vaak gaat op tijden dat er bijna niemand is.

Er was iemand die vroeg of ik het wel goed heb gezien; Ja. Ze waren niet aan het grondwerken. Ze zat op haar paard en sloeg (echt slaan, ik kan het ook echt geen 'tikje' meer noemen) haar paard herhaaldelijk op verschillende plekken omdat hij niet deed wat zij wilde.

Ik zou er op het moment zelf ook wel iets van willen zeggen maar ik weet niet zo goed hoe. Mij kennende kan het dan 2 kanten op; of ik schiet uit mijn slof en ik denk dat daar dan niemand beter van wordt (en het alleen maar escaleert), of ik zeg het te voorzichtig waar dan vervolgens niks mee gedaan zal worden.
De eigenaar van mijn verzorgpaard raad het mij af er iets van te zeggen omdat de persoon in kwestie dan blijkbaar niet heel fijn reageert.

Iemand zei ook of er andere mensen op stal op dat moment niks van hebben gezegd; De bak is bij ons een afgesloten gedeelte. Alleen als je in de bak bent zie je wat er daar gebeurt, en dit is denk ik gelijk ook een groot onderdeel van het probleem.

Op dit moment is het met de stalhouder besproken. Die gaat ervoor zorgen dat er regelmatig even iemand in de bak gaat kijken om te controleren om er hopelijk op die manier iets van te kunnen zeggen. Ik hoop echt dat de persoon in kwestie een keer wakker geschud gaat worden. Toch vraag ik me af of er niet meer is dat ik kan doen. Eigenlijk wil je dat die persoon nooit meer op een paard terecht komt..

Er bestaat natuurlijk een kleine kans dat de persoon in kwestie meeleest, en in dat geval hoop ik dat alle stappen die nu worden ondernomen niet nodig zijn en dat deze persoon eens flink wakker geschud wordt..

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:38

Ik sta volledig achter je handelen. Je komt nog niet zo lang op die stal en nog als "gast" ook. Logisch dat je je wat terughoudend hebt opgesteld. En toch actie ondernomen door het bij de eigenaar van je paard (die wel klant is op de stal) en de eigenaar van de stal aan te kaarten. Met name de pensionhouder is de persoon om de amazone en instructeur aan te spreken. Compliment voor je keuzes.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:40

Het is overigens gewoon toegestaan met je mobiel een filmpje of foto te maken, alleen moet je niet die beelden online/openbaar gaan zetten. Je kunt het wel gebruiken als referentie of bewijs richting stalbaas of eigenaar van je paard.

Mobiele camera’s

Wanneer het om mobiele camera’s gaat, zoals die van een telefoon, dan zijn de regels weer anders. Je hoeft geen waarschuwing te geven dat je aan het filmen bent wanneer de camera mobiel is. In dit geval hebben we te maken met vrijheid van informatiegaring, beter bekend als vrijheid van meningsuiting. Toch is vrijheid van meningsuiting niet altijd een geldige reden om zomaar te filmen.

Er is namelijk ook zoiets als het portretrecht. Als er sprake is van het portretrecht, dan mag je niet zomaar een filmpje of foto publiceren als de betreffende persoon een redelijk belang tegen de publicatie heeft. Het is moeilijk om te zeggen wat nu precies een redelijk belang is. Dat is aan de rechter om te beslissen.


Bron: https://www.juridisch.eu/ik-ben-gefilmd ... n-rechten/

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Fly_high

Berichten: 3269
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:16

Het bovenstaande heeft alleen betrekking op filmen in het openbaar, op straat etc, op prive terrein heeft men wel meer recht op privacy. Zeker als je gericht iemand gaat filmen en niet toevallig ergens in de achtergrond meepakt.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:33

Meteen je mond open trekken ts!
Roep dat je hier niet van gediend bent.
Of dit de normale gang van zaken is.
Dat je er kots misselijk van word.
Wat heb je te verliezen?
Een scheve smoel van diegene?
Boeie jij bent in de bres gesprongen voor dat dier.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:47

Poekkie schreef:
Ook als je daarna een rechtszaak of een boete aan je broek hebt? Ik zou als gefilmd persoon wel tot het uiterste gaan dan als ik die persoon was, zeker omdat dit soort filmpjes wel iemand kunnen verwoesten. Onterecht imo als dat eenmalig was. Kan zelfs bij criminelen niet om die reden.


Ben heel benieuwd waar je vandaan haalt dat iemand filmen strafbaar is. Heb je daar een bron voor/waar is dat te vinden?

Edit: ik zie dat deze discussie hierboven al gevoerd wordt, excuus.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:56

Vind, dat je het goed aanpakt, je doet er tenminste iets aan. Snap ook, dat je er niet meteen ter plekke op los gaat...

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:07

Rex_Rolfo schreef:
Ik sta volledig achter je handelen. Je komt nog niet zo lang op die stal en nog als "gast" ook. Logisch dat je je wat terughoudend hebt opgesteld. En toch actie ondernomen door het bij de eigenaar van je paard (die wel klant is op de stal) en de eigenaar van de stal aan te kaarten. Met name de pensionhouder is de persoon om de amazone en instructeur aan te spreken. Compliment voor je keuzes.


Sluit me aan bij deze reactie. Toen ik 23 was had ik waarschijnlijk niet anders gehandeld. Inmiddels 65 en als instructeur/jury wel het nodige meegemaakt. Had ik deze situatie nu meegemaakt dan had ik zeker mijn mond niet gehouden en de 'instructeur' aangesproken en gevraagd wat de bedoeling was van die ransel partij.
En aangezien ik verbaal wel stevig ben was ik zeker niet geschrokken van een boze reactie. Leeftijd en ervaring geven je dan wel een voordeel.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:30

Simbaa schreef:
Poekkie schreef:
Ook als je daarna een rechtszaak of een boete aan je broek hebt? Ik zou als gefilmd persoon wel tot het uiterste gaan dan als ik die persoon was, zeker omdat dit soort filmpjes wel iemand kunnen verwoesten. Onterecht imo als dat eenmalig was. Kan zelfs bij criminelen niet om die reden.


Ben heel benieuwd waar je vandaan haalt dat iemand filmen strafbaar is. Heb je daar een bron voor/waar is dat te vinden?

Edit: ik zie dat deze discussie hierboven al gevoerd wordt, excuus.


Iemand filmen (met een mobieltje) is niet strafbaar, de beelden van die persoon op internet plempen zonder toestemming van diegene kan dat wel zijn.

Het gaat een beetje om of je op privé terrein mag filmen, maar in dit geval bevinden beide zich op het (opengesteld “voor publiek”) terrein van de stalbaas en mag er gefilmd worden als de stalbaas daar geen bezwaar tegen maakt of gemaakt heeft.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

turtlelito

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:22

dinek123 schreef:
Dankjewel voor alle reacties! Ik ga proberen op alles te reageren.
Ik ben overigens 23 voor de mensen die mijn leeftijd wilden weten.
Ik merk dat er wat commotie ontstaat rond het wel of niet filmen. Ik heb (naderhand) ook bedacht dat het misschien slim was geweest om te filmen. Ook zodat ik de persoon beter kon herkennen (ik ben bang dat ik die nu niet meer zou herkennen), of om aan een instantie/eigenaar van mijn verzorgpaard/staleigenaar te laten zien, absoluut niet om het zo open en bloot op internet te zetten. Ik weet namelijk niet wat ik daarmee zou bereiken.

Blijkbaar is dit al langer aan de gang; ik krijg namelijk te horen dat stalgenoten dit ook al hebben aangegeven en dat de persoon in kwestie vaak gaat op tijden dat er bijna niemand is.

Er was iemand die vroeg of ik het wel goed heb gezien; Ja. Ze waren niet aan het grondwerken. Ze zat op haar paard en sloeg (echt slaan, ik kan het ook echt geen 'tikje' meer noemen) haar paard herhaaldelijk op verschillende plekken omdat hij niet deed wat zij wilde.

Ik zou er op het moment zelf ook wel iets van willen zeggen maar ik weet niet zo goed hoe. Mij kennende kan het dan 2 kanten op; of ik schiet uit mijn slof en ik denk dat daar dan niemand beter van wordt (en het alleen maar escaleert), of ik zeg het te voorzichtig waar dan vervolgens niks mee gedaan zal worden.
De eigenaar van mijn verzorgpaard raad het mij af er iets van te zeggen omdat de persoon in kwestie dan blijkbaar niet heel fijn reageert.

Iemand zei ook of er andere mensen op stal op dat moment niks van hebben gezegd; De bak is bij ons een afgesloten gedeelte. Alleen als je in de bak bent zie je wat er daar gebeurt, en dit is denk ik gelijk ook een groot onderdeel van het probleem.

Op dit moment is het met de stalhouder besproken. Die gaat ervoor zorgen dat er regelmatig even iemand in de bak gaat kijken om te controleren om er hopelijk op die manier iets van te kunnen zeggen. Ik hoop echt dat de persoon in kwestie een keer wakker geschud gaat worden. Toch vraag ik me af of er niet meer is dat ik kan doen. Eigenlijk wil je dat die persoon nooit meer op een paard terecht komt..

Er bestaat natuurlijk een kleine kans dat de persoon in kwestie meeleest, en in dat geval hoop ik dat alle stappen die nu worden ondernomen niet nodig zijn en dat deze persoon eens flink wakker geschud wordt..


Goed gehandeld hoor TS en dank je wel voor de toelichting. Hopelijk hebben de extra checks van de stalhouder snel effect.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers