Paard vind grondwerk niet leuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 12:05

Gisteren voor het eerst sinds een paar maanden weer eens grondwerk in de bak gedaan en dan loop ik tegen het probleem aan dat mijn paard het echt niet leuk vind. We kennen nog niet zoveel oefeningen maar door zijn gedrag komen we geen steek verder hiermee. Zelf ben ik hier ook niet goed in, en ben misschien niet geduldig genoeg maar ook bij mij is de lol er wel af. Ik zal het zo uitleggen wat hij (niet) doet.

We kennen dus 3 oefeningen en die kan hij heel goed omdat ik ze ook dagelijks gebruik in de dagelijkse dingen op en om het erf (stretch - om te relaxen, terug - achterwaarts, en opzij- om voor en achterkant opzij te bewegen) Op het erf - zonder voedsel in de buurt doet hij dit prima.

Vraag ik deze oefeningen of iets nieuws in een 'les' setting in de bak met of zonder snoepjes erbij dan doet hij het niet, of slechts een keer en dan gaat hij uit.
Hij staat dan met zijn oren naar achter hoofd half laag, ogen leeg en wat je ook doet er komt geen reactie meer.
Hij is mega gefocussed op voedsel maar op het moment dat hij uit staat, interesseert hem dat ook niet meer. Om hem hier uit te halen moet je hem soms letterlijk vooruit of opzij duwen en even in beweging zetten.

Bij nieuwe oefeningen kun je eindeloos vertellen wat je bedoeld, hij staart je aan, probeert het snoepje te ontfutselen maar geen focus op wat je vraagt en na een minuut of 2 gaat hij weer uit. Soms als je iets te fanatiek met het zweepje op zijn been tikt (nee niet slaan) of op de grond dan gaat hij dreigen met een achterbeen. Hij slaat verder niet maar ja ik ga het ook niet verder vragen dan.

Verder het voedsel 'probleem' ... mega gefocussed op eten dus. Maar helaas kan ik het niet ruilen voor een oefening. Wel moet ik vreselijk oppassen voor mijn vingers want daar hapt hij ook in. Verder hapt hij in de zweep en in je jaszak op zoek naar lekkers. De voedselweigering oefening lijkt hij prima te kennen maar heeft hij maling aan.
In de dagelijkse omgang krijgt hij daarom alleen lekkers na het werk, in zijn stal, zodat je ook je aandacht erbij hebt en er niet perongeluk een vinger voor een wortel wordt aangezien.

Soms bied hij zelf een oefening aan die ik dan gelijk heel enthousiast beloon eventueel met lekkers maar een tweede keer krijg je het niet meer voor elkaar. We hebben wel les gehad in grondwerk maar ook hier ging alles heel langzaam. Onze instructrice is recent wegverhuisd dus ik moet nog bedenken of we nog een keer een les gaan regelen of niet.

In het verdere leven is dit monster best lief en behulpzaam maar wel liever lui dan moe. Ik vermoed dat hij rete slim is, en zijn baasjes (mij dus ) prima laat grondwerken... Maar hoe krijg ik hem nou gemotiveerd.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:21

Zorg dat het voor hem leuk is.


Hij zoned uit blijkbaar.
Dat is ofwel te veel stress ofwel niet snappen wat je vraagt of 'bang' niet het goede antwoord te geven op jouw vraag.


En dat betekent dat de oplossingen voor dit probleem 100% aan jouw kant zit, niet as zijn kant.

Paar lessen bij goede instructie voor vrijheidsdressuur (amable als voorbeeld, maar er zijn er meer) gaat je waarschijnlijk heel veel handvatten opleveren om verder te kunnen komen.

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 15:31

Hoi Femke! Ik denk dat Sjors inderdaad bang is om het fout te doen en het dan liever helemaal niet doet. Het is een beetje een nerveus paard aan de hand (je zou het niet zo 1 2 3 zeggen, maar bij beter kijken is hij niet zo chill als het lijkt) Ik denk dat dat nerveuze ook veel zit in onzekerheid.

Maar door zijn voedsel obsessie vind ik belonen met snoep dus geen goed plan en dat bleek ook maar weer aan hoe opdringerig hij ervan werd. Met rijden voor de wagen kunnen we hem als 'beloning' laten galopperen of een marathon hindernis laten nemen, dat vind hij oprecht leuk.

Maar ja aan de hand heb ik nog niet echt een beloning gevonden die hij leuk vind. Even knuffelen vind hij namelijk ook niks (wordt wel jaloers als ik met zijn buurman knuffel hahaha) Ik doe dus altijd maar mega enthousiast als hij het goed doet, maar alsnog zijn we na 2 minuten wel klaar met het grondwerk.

Misschien moet ik eens op zoek naar attributen zoals een vlag of een blok. Maar waarschijnlijk vind hij dat dan weer totaal niet spannend (of juist net zo spannend als de sjofel die hij ook al 1000x heeft gezien)

Wat dit betreft is het een raar / lastig paard :-) SUPER mak en betrouwbaar als hij aan het werk is en een vliegertje aan de hand.

Ohja les in grondwerk hebben we dus wel gehad van meerdere mensen met een zeer goed aangeschreven opleiding op dat gebied, maar hij laat maar zo langzaam vorderingen zien dat het budget ook wel mee begon te tellen, we hebben ook nog les voor mennen en rijden dus dan moet je gaan kiezen. Het is dus niet van de tafel, maar ik had graag eerst zelf nog wat voor elkaar gekregen.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:05

Hoeveel zou hij doen voor stembeloning of beloning vanuit lichaamstaal?
Bij sommige paarden kan dat veel doen.

Of inderdaad eens iets dat hij nog nooit eerder gezien heeft, misschien gaat hij dan uit die 'afgesloten' houding.

Tis wel een lastig probleem, als ee echt bijna geen respons is.

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 11:18

Ik zit er aan te denken om wat gekkigheden te knutselen en hem daar mee te confronteren in grondwerk setting. Waar haal je poolnoodles in de winter ? :)

Ik wil hem eigenlijk niet laten 'springen' of over iets hogers dan grondbalkjes sturen omdat ik denk dat hij anders enthousiast met koets en al er in het bos ook over wil :-) zo'n eikel is het wel hahaha

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:48

pjer schreef:
Ik denk dat Sjors inderdaad bang is om het fout te doen en het dan liever helemaal niet doet.

Ik geloof eigenlijk niet zo dat paarden een dergelijk plan kunnen trekken. Ik denk niet dat ze hun eigen gedrag/reactie op wat jij doet beoordelen als "goed" of "fout".
Ze reageren op wat jij doet, en vervolgens beoordeel jij dat als goed of fout. Mijn insteek is als je een ongewenste reactie van je paard krijgt, of geen reactie waar je er wel één wil hebben betekent dat je zelf iets anders moet doen.
In die zin kan het paard het nooit "fout" doen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:10

dat uitzonen doet de mijne ook, kun je er echt niks meer mee behalve wachten.
mijne doet het bij longeren, dit doe ik eigenlijk ook niet meer hierdoor, hij vind het echt niet leuk en zoveel nut heeft het niet voor hem dus waarom zou ik ?
Ik zie het als zijn manier van praten, dit vat ik op als ik vind het echt niet leuk, hij weet namelijk prima wat ik van hem wil heeft het 1,5 jaar bij mij gedaan en daarvoor vast ook wel (op 11 jaar gekocht).
Een enkele keer doet hij het ook bij grondwerk als hij het moeilijk vind, dan kun je ook zien dat hij echt nadenkt en verwerkt dus dat is wel anders.

Ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt maar merk dat de mijne het heel leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken, grote yogabal, zeiltje dat soort dingen.
spelen vind mijne soms ook leuk (moet hij zin in hebben), dan heb ik altijd zweepje bij me om hem achteruit te kunnen zetten op afstand, moet ik wel zeggen dat hij best goed oplet en gekke sprongen alleen doet als hij op een afstandje van minstens 2 meter staat.

ik ben van mening dat een paard ook zijn mening mag hebben, als hij iets echt niet wil accepteer ik dat maar weet dat veel mensen het daarin niet met me eens zijn...

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:19

Het klinkt een beetje alsof je er in de bak te veel druk op zet. Houd het gezellig, houd het ontspannen en houd het kort. Als hij het buiten de bak zonder snoepjes doet, waarom zou je dan in de bak wel snoepjes meenemen?

Hoe doe je de dagelijkse oefeningen? Is dat een feestje of is het een routine, en weer door? Vind hij het dan wel leuk?

Dreamboy

Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:28

Klinkt alsof hij je gewoon niet snapt. Mogelijk omdat je er zelf ook nog niet zo handig in bent. Dus les nemen.

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:35

Welke grondwerk oefeningen probeer je als volgt aan te pakken? Misschien is de stap te groot?

Ik zou hem gewoon belonen met 'rust' en niet meer met voedsel. Als hij een oefening goed doet, stem vrolijk maken, een aai over zijn hoofd en het even laten verwerken.

Verder leer je hem nu dat die tik en vervolgens achterbeen opheffen de bedoeling is. Jij tikt, hij heft been, jij stopt. Dat is de beloning. Druk, reactie, druk weg. Dus des te meer jij het op die manier gaat aanhouden, des te meer hij leert dat dat is wat hij moet doen. Dat is wat negative reinforcement is. Je neem het negatieve weg (in dit geval de druk v/d zweep) wanneer hij een reactie doet

Als hij hapt naar je kleren of je zweep of welke, dan moet hij ook hiervoor iets krijgen. Want nu doe je daar het omgekeerde, namelijk positive reinforcement. Paard toont gedrag, en mogelijks wint hij hierbij iets lekkers. Zoals elke keer als een paard dat naar de poort komt als zijn eigenaar er is een koekje krijgt.

Ik zou voor de volgende stappen kritisch kijken naar welke oefeningen je vraagt, ze eventueel simpeler maken en ze kleiner maken, en daarna proberen als beloning rust te gebruiken. Hij doet het flink, hij krijgt "rust". En eventueel korte sessies. Op 10 minuten kan je paard heel wat leren.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Kaaskoekje
Berichten: 37
Geregistreerd: 23-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:44

Ik draai zoiets dan om eigenlijk.
Waarom moet hij het leuk vinden?
Wat is je doel van dat grondwerken?
Kan je dat doel ook anders bereiken met iets wat hij wel leuk vindt. Of wellicht is het de plek die hij saai vindt?

Ik grondwerk niet. Vindt paard echt niks aan. Die draaft liever uren voor de wagen met strakke oortjes door de bossen. Of.. grondwerken we wel? Met de wei uithalen zelf laten omdraaien, stil staan wachten bij het hek, los mee lopen, met mennen rustig kunnen wachten etc.
Allemaal gewoon tussendoor dingetjes.

Dat moetengrondwerkgebeuren in de bak begrijp ik niet altijd zo...

Vind waar je samen plezier hebt, dan is er ruimte om te leren en te willen samenwerken.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:19

ik heb er drie waarvan een grondwerken super tof vindt en er ook helemaal voor gaat (moest ik er genoeg van kennen voor de nieuwe dingen zou dat ook helpen :+)
Eentje die wat basisoefeningen kent maar het ook wel prima vindt zo en ook de neiging heeft om uit te zonen.
En de jonge vindt er voorlopig helemaal niks aan, die is ook moeilijker te motiveren om in beweging te krijgen.

De eerste heb ik dus volgens het klassieke principe opgeleid, de tweede doe ik souplesse etc veel meer vanuit het zadel (die is ook groot en voor mij is het moeilijk om juiste aanwijzingen te geven vanaf de grond) en de derde ga ik voorlopig gewoon de basisprincipes (mij ruimte geven als ik dat vraag, stoppen en draaien) erop zetten en vrij snel overgaan naar lange lijnen en onder het zadel werken. Die zal het wss ook beter doen buiten en voor de koets dan in het bakwerk.

Gewoon aanpassen aan het paard, vindt die het niet leuk, dan gewoon niet doen.

Lukt longeren wel? Focus je dan niet alleen op die oefeningen, maar integreer het in het longewerk

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:28

Decatlon heeft poolnoodles . .Ik doe oefeningen heel vaak en heel kort op verschillende plekken.Ik heb het idee dat paarden soms een plaatsgebonden geheugen hebben.Op 1 plek lukt iets wel en dan ergens anders ineens niet meer.En ik heb extra lekkere snoepjes voor het oefenen.Je moet de intelligentie van een paard ook niet overschatten.Een nieuwe oefening moet je heel veel blijven herhalen soms snappen ze het en later weer niet.Het is aan jou om duidelijk over te brengen wat de bedoeling is.En niet boos proberen te worden dat is voor mij soms moeilijk als ik het idee heb dat ze het wel kunnen maar niet willen.Niet te lang achter elkaar oefenen en proberen tevreden te zijn met wat het paard aan bied.En misschien vind je paard het wel gewoon stom.Dan kun je misschien iets anders proberen wat hij leuker vind .

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:51

Je kan proberen het minder saai te maken.
Bijvoorbeeld door zijwaards over een balk heen te vragen ipv gewoon in de bak.
Tussen twee balken achterwaards of zelfs achterwaards door een L-vorm heen. Over een zijl heen lopen, stilstaan of achterwaards is weer net anders dan gewoon op zand, dat soort dingen.
Kijk eens bij de western in hand trail of andere disciplines voor leuke oefeningen, daar speel ik vaak leentje buur.
Als hij "uit" gaat dan misschien meer oefeningen in beweging doen ipv stilstaand beginnen. Bijvoorbeeld een schouder voor van uit stappen aan de hand.
wel lastig, een paard dat moeilijk te motiveren is

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Floret

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Middle of Nowhere

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:30

Is andere instructie of weer les nemen bij je oude instructrice geen optie? Zij kunnen met je meekijken wat er precies gebeurt en waar de kern van de oorzaak precies ligt (en hoe je 'm beter kunt motiveren). :)

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 23:08

Wow wat een hoop reacties, ik zal op een aantal dingen even reageren.
Mijn bedoeling met grondwerk in de bak was vooral als afwisseling. Door de weeks kunnen we alleen 's avond naar stal en daar hebben we dan 2 buitenbakken. Dus voor de afwisseling met het mennen doen we van maandag tot donderdagavond meestal longeren, soms rijden, mennen in de baan en dan leek me grondwerk een leuke afwisseling voor als het te koud of te nat was voor een van de andere dingen.

Ik ben er inderdaad niet handig in en probeer oefeningen af te wisselen of anders uit te leggen wat waarschijnlijk best warrig is en mijn timing zal inderdaad vast niet handig zijn :-) maar he hij kan nu dus wel een achterbeen optillen :+

Verder doe ik de oefeningen gewoon tijdens de dagelijkse handelingen dus tijdens het poetsen of tijdens het inspannen (ff strech om te relaxen als de bladblazer langs komt tijdens het inspannen) Of achteruit / opzij om in te parkeren in het lamoen. Dus kort en met een duidelijk doel. Dat heeft destijds wel geholpen om hem het te laten begrijpen.

Momenteel zitten we wel in een periode waarbij hij mij uitprobeerd. En dan echt heel subtiel maar wel in alles: Halster om? dan doet hij zijn hoofd heel hoog. Bit in?- kaken op elkaar. Stappen? 2km/uur vind hij wel een lekker tempo. en wat ik dacht wat singelnijd was blijkt toch ook wel wat uitproberen te zijn: bij mij dreigen met trappen, wegduiken en andere onzin maar bij andere mensen geen kik.

De subtiele grondwerk oefeningen zoals samen een hek open en dicht doen dat kan hij wel heel goed en doet hij graag. Handig voor straks onder het zadel. Hij is overigens nu 11 jaar en ik heb hem 1 jaar. Ik weet niet of hij in het verleden grondwerk heeft gedaan, Ik vermoed van niet al kent hij dus wel 'pas' met zijn voorbeen maar dat kan ook toeval zijn net als dat achterpootje ;)

Dat plaatsgebonden geheugen is inderdaad ook een dingetje wat ik wel eens gedacht heb. Ik kan best een keer proberen wat leuks op een andere plek op het erf te doen. Ook oefeningen met attributen zoals poolnoodles of een yogabal of een zeiltje wil ik inderdaad ook eens gaan proberen, misschien vind hij dat zowaar wel interessant. Zo hebben we ook wel eens geoefend met de achterklep van de auto, daar lag dan ineens een lekkere wortel nadat het ding automatisch open ging. (levensgevaarlijk aldus paardlief de eerste 2x)

Oorspronkelijk hebben we les genomen om wat klassieke oefeningen te leren die uiteindelijk te gebruiken zijn onder het zadel als begin voor travers etc. Zover is het nog lang niet, ik ben geen dressuur ruiter en Sjors blijkt in het verleden ook weinig ervaring onder het zadel opgedaan te hebben (lees, net zadelmak). Vandaar ons huidige doel voor grondwerk: gewoon afwisseling en lol hebben, al lijkt dat laatste dus wat tegen te vallen.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Zamak
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 07:04

pjer schreef:
Momenteel zitten we wel in een periode waarbij hij mij uitprobeerd. En dan echt heel subtiel maar wel in alles: Halster om? dan doet hij zijn hoofd heel hoog. Bit in?- kaken op elkaar. Stappen? 2km/uur vind hij wel een lekker tempo. en wat ik dacht wat singelnijd was blijkt toch ook wel wat uitproberen te zijn: bij mij dreigen met trappen, wegduiken en andere onzin maar bij andere mensen geen kik.


Even over een andere boeg. Mijn paard toonde nog subtieler dan dat, dat hij pijn had (bleek na onderzoek een maagzweer). Dat was met name hoofd wegdraaien met hoofdstel en geeuwen met singel vastmaken, mentaal uitchecken, heeeeel langzaam weg stappen. En zeker na het rijden leek hij mentaal helemaal uitgecheckd.


Dat hij zich bij andere mensen anders gedraagt hoeft niet te betekenen dat hij jou uitprobeert. Hij kan bij jou bijvoorbeeld meer ruimte of vertrouwen voelen om zich te uiten.

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 08:46

Ik zou met de clicker gaan werken en niet perse beloning skippen. Soms werkt het om ze in het begin zoveel te belonen dat ze bijna zat worden van de brokjes 'nee niet nog meer, pff'.
Je kan om te beginnen bv stilstaan al gaan belonen 'he leuk, dit kan ik wel'. Misschien niet eens tot in de bak komen, maar daarvoor al stoppen/ van richting veranderen. Elke intentie belonen.
Bak gaan ze dan vanzelf leren dat ze zelf invloed hebben op de beloning. En als je correct met de clicker werkt worden ze er juist niet meer voedsel gefocust op, maar minder.

Ik heb zelf les van Janneke Koekhoven, zij rijdt verschillende lesroutes, dus komt vrijwel door heel Nederland

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 08:55

Ik las grondwerk en dacht: he, leuk en herkenbaar. Maar dat is het niet, je doet maar wat.
Maar heel eerlijk? Wat wil je hier nu precies mee?
Je bent er niet handig in en wil geen les meer (want te duur). Maar je verwacht wel van je paard dat hij meewerkt? Hoe eerlijk is dat?

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 09:04

Wel eens aan hersenwerk voor paarden gedacht?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:29

pjer schreef:
Momenteel zitten we wel in een periode waarbij hij mij uitprobeerd. En dan echt heel subtiel maar wel in alles: Halster om? dan doet hij zijn hoofd heel hoog. Bit in?- kaken op elkaar. Stappen? 2km/uur vind hij wel een lekker tempo. en wat ik dacht wat singelnijd was blijkt toch ook wel wat uitproberen te zijn: bij mij dreigen met trappen, wegduiken en andere onzin maar bij andere mensen geen kik.


Heb je hem laten checken op lichamelijke klachten ?
Vind dit wel klinken als pijn, ook al doet hij het bij anderen niet.

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 21:16

freedomshet schreef:
Heb je hem laten checken op lichamelijke klachten ?
Vind dit wel klinken als pijn, ook al doet hij het bij anderen niet.


We zijn hier wel mee bezig er heeft ook al een dierenarts meegekeken toen die voor iets anders op stal was, maar paardlief liet toen helemaal niets merken.
We moeten dus echt een iets meer concrete aanwijzing hebben om nog een keer een arts te laten komen.
De meningen van ervaren paardenmensen varieren nog tussen 'hij houd je voor de gek' naar 'mogelijk maagprobleem' naar 'misschien naar de osteopaat'. Ik heb wat dingen geprobeerd toen ik ook aan maagproblemen dacht maar op basis van de bevindingen neig ik daar nu niet naar. Misschien is het meer spierpijn omdat de pijnlijke plek nu vrij hoog en vrij ver naar achter zit (maar hij dreigt ook al als ik naar zijn buik wijs dus ja zie het maar eens te vinden). Valt wel op dat hij op koude dagen meer dreigt. Ik hou er dus echt wel rekening mee maar het is nog te vaag om zomaar een dierenarts te bellen, die gaat ook niets vinden zo.

Overigens ik heb sinds november 3x gereden en de singel zit altijd zo los dat ik commentaar krijg dat men tussen paard en singel door kan kijken - lang leve de hoge schoft :) met mennen kan er ook altijd nog wel een vuist tussen singel en paard. Tevens dreigt hij soms ook al bij het vastmaken van de singels van de deken. Dus ik denk niet dat het perse de singel is die pijn doet maar wel de angst voor dat we aan zijn buik zitten of de waarschuwing dat we voorzichtig moeten doen.

Maar goed dit even terzijde. op het gebied van grondwerk zijn we nu aan het focussen om hem zijn hoofd laag te laten houden bij het hoofdstel in doen. Hij is namelijk 167 schoft en ik ben 172 dus met hoofd op standje giraffe kan ik er echt niet bij, tot nu toe deed mijn man hem het hoofdstel om.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:53

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: hij doet alles voor voer. Dus ik zou gaan clickertrainen. Hij weet dan ook heel snel wanneer hij wel en geen lekkers. Dat lekkers kan een heel simpel brokje zijn. Janneke Koekhoven is top, Ananja van Effectief trainen ook.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paard vind grondwerk niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:44

Goede les toch inderdaad, en jezelf verdiepen in leertheorie zodat je jezelf beter kunt trainen. :j
Voor inspiratie kun je misschien ook nog zoeken op Parelli + horsenality LBI. Niet omdat ik denk dat dat dé waarheid is, maar sommige patronen zijn daar wel slim gevonden. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:45

Als je dit echt wilt oppakken, toch les nemen inderdaad. Dan is het voor jouw paard straks makkelijker te begrijpen en voor jou minder frustrerend.

Dat boze gedrag, bijten, dreigen, slaan, inderdaad met singelen, de deken, als je daar probeert te poetsen, of er alleen maar naar kijkt. Die fase heb ik afgelopen jaar ook gehad. Mijn pony had gewoon enorme buikpijn. Hij ging (achteraf gezien) echt niet goed op het droge harde ruwvoer waar weinig in zat. En dat in combinatie met dat ik hem enorm veel moest bijvoeren viel hem natuurlijk ook zwaar op de maag. Toen ik verhuisd was van stal naar ander ruwvoer was het binnen een paar dagen al enorm minder en na 2 weken nooit meer wat van het gedrag terug gezien (gelukkig). Mijn advies is om dit soort (hele grote) signalen wel serieus te nemen en alles onder de loep te leggen. Lijkt me zeker ongemak. En dat hij het alleen bij jou doet en niet bij anderen, zo is mijn pony ook wel een beetje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers