Steam Deck Ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:26

Nu deze al een tijdje uit is en ik er regelmatig naar zit te kijken: wie heeft er eentje en wat zijn de ervaringen?
Welke spellen speel je er zoal op en wat zijn de minpunten?
Welke versie heb je en waarom heb je deze gekozen? Etc.

Ik vind het een interessant ding, maar duur..
Tegelijk lijkt het mij heel fijn om te hebben om 's avonds gezellig op de bank nog te kunnen spelen zonder een hele laptop op schoot te hebben.
Het is alleen héél lang geleden dat ik nog een console-achtig iets in handen heb gehad :))
Over handen gesproken: ik heb maar heel kleine handjes, is het dan wel fijn vasthouden of is het toch een heel ding?

Alle info en ervaringen zijn welkom :)


Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:56

Ik volg even want ik hoor zoveel gemengde verhalen dat ik weer twijfel.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:55

Ja, ik vind het ook een hele dubbele. Het lijkt me ook echt zo'n ding van "je moet het eens kunnen proberen of het wat voor je is". Je kan 'm denk ik wel terugsturen maar dat is ook zo'n gedoe.
Het lijkt me ook een groot ding te zijn en met kleine handen misschien dan toch niet zo makkelijk in gebruik. Echt moeilijk inschatten.

Dus hoop dat hier op het forum toch wat ervaringen zitten onder de gamers.
Wat zijn de verhalen die jij hebt gehoord?


Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:06

Het eerste wat ik dacht was 'jezus wat is dat ding groot'. :')

Ik heb ook kleine handjes inderdaad en vond 'm erg fors, maar ik moet zeggen dat ik daar ook wel net zo snel weer aan gewend was. Zit een prachtig scherm op en het grote formaat is daar natuurlijk wel op gebaseerd. Het ding is dus ook echt prima te hanteren met kleine handen, alleen misschien even wennen. Ik kwam van de Switch en dat is echt een ander kaliber qua formaat. De Steamdeck ligt wel fijner in de hand, juist ook doordat ie wat grover is.

Het spelen op de bank is ideaal. Met de dock erbij kan ik nu ook op de tv spelen. Sommige spellen zijn niet helemaal ondersteund maar dan zijn vooral de teksten wat kleiner of moet je handmatig even het toetsenbord activeren. Werkt eigenlijk super goed en tot nu toe alles kunnen lezen en gebruiken.

Ik heb de duurste genomen vanwege de opslag capaciteit in combinatie met het anti glare scherm. Ik ben echt pro anti glare, ook altijd al gehad met laptops. Al is dit wel veel glanzender dan de anti glare die ik gewend was. De premium case die erbij kwam is verder wel echt heel mooi robuust. Voelt zeker veilig die te gebruiken.

Mocht je meer willen weten, vraag maar raak! :j

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 22:27

Bedankt. Je kan wel gewoon aan alle knoppen die je nodig hebt om makkelijker te kunnen spelen?
Had dat met mijn nieuwe mobiel ook wel, de 'kleintjes' werden amper nog gemaakt dus moest ook een grote. Maar dat ging ook wel snel ok, en nu zou ik niet anders meer willen.

Welke spellen speel jij er vooral op? En op de tv, gebruik je dan een controller? Lijkt me wel een fijne extra functie voor af en toe, maar zal hier niet de hoofdzaak vormen denk ik.

Het is enkel de duurste die dat speciale scherm heeft hé? Maakt dat zoveel verschil denk je? Zag ergens de tip om de goedkoopste te kopen en dan opslagruimte met een microSD erbij te hebben, maarja, die heeft dat scherm dan weer niet.

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:56

Een anti glare screen protector heeft bij iemand in mijn omgeving geholpen. En idd zelf uitbreiden gaat prima.

Ik ben vooral benieuwd naar de stabiliteit van verschillende games aangezien ik daar toch gemengde verhalen over hoor.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:21

Wat voor games zou je willen spelen Tazzey? Ik speel er zo veel verschillende games op dat ik het lastig vind om de hele lijst te noemen. Persoonlijk vind ik de Steam Deck fantastisch, maar wel groot. Ik heb denk ik geen kleine handen want ik ben zelf gewoon lang, maar vind het ook een vrij grote console. Overigens wel prima in gebruik, veel doordachter dan menig handhold. Ergonomisch wel echt fijn en 1000 keer beter dan de Switch.

Ik heb de 512GB NVMe SSD wat misschien een beetje een overkill is, maar ik speel echt van alles door elkaar heen waardoor ik de grote opslag fijn vind. Ik heb ook sterk de voorkeur voor de Steam Deck boven een laptop. Maar mijn gaming pc wint het weer van de Steam Deck. Ik gebruik daarom de Steam Deck weinig aan de tv en met controller.

Anti glare kun je ook als screenprotector erop kopen. Ik ben ook echt voor intern geheugen gegaan omdat een goede en snelle SD met veel opslag ook niet goedkoop is.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:14

Charmander schreef:
Anti glare kun je ook als screenprotector erop kopen. Ik ben ook echt voor intern geheugen gegaan omdat een goede en snelle SD met veel opslag ook niet goedkoop is.


Klopt, maar die heb ik toevallig al. Heb een externe M2 waar nu mijn grote spellen op staan en die ik aan mijn laptop hang als ik ze wil spelen. Werkt als een trein.
Ik weet alleen niet goed of je deze rechtstreeks op de deck zou kunnen aansluiten om te spelen, of dat je eerst moet omzetten (zag ergens een comment van iemand die zei een externe aan te sluiten, dan in desktop versie het spel wat die wilde spelen even omzetten en later weer terug).

En het hangt er natuurlijk ook vanaf wat ik zou gaan spelen, want sommige spellen red je het niet eens met 64 GB opslag .. Al vraag ik mij af of die grote spellen ook wel echt fijn werken op de Deck (ARK Survival Evolved bv zou compatibel zijn, maar ik zie het niet zo gebeuren met zo'n spel).

Maar langs de andere kant: wat extra geld en je hebt ook meteen een goed scherm en veel intern plaats.


De laatste keer dat ik overigens iets echt in handen heb gehad om te spelen was mijn controller van de Playstation (ja, degene zonder cijfer achter), dus ik vraag me echt af of ik ermee overweg ga kunnen met zo'n ding :')

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:31

Rohesia schreef:
Bedankt. Je kan wel gewoon aan alle knoppen die je nodig hebt om makkelijker te kunnen spelen?
Had dat met mijn nieuwe mobiel ook wel, de 'kleintjes' werden amper nog gemaakt dus moest ook een grote. Maar dat ging ook wel snel ok, en nu zou ik niet anders meer willen.

Welke spellen speel jij er vooral op? En op de tv, gebruik je dan een controller? Lijkt me wel een fijne extra functie voor af en toe, maar zal hier niet de hoofdzaak vormen denk ik.

Het is enkel de duurste die dat speciale scherm heeft hé? Maakt dat zoveel verschil denk je? Zag ergens de tip om de goedkoopste te kopen en dan opslagruimte met een microSD erbij te hebben, maarja, die heeft dat scherm dan weer niet.


Jahoor, werkt echt prima. Steam heeft wat functies ingebouwd voor als spellen niet helemaal geoptimaliseerd zijn zoals een zoom functie of het handmatig openen van het toetsenbord. Alleen het toetsenbord 1x moeten openen, zoomen was echt niet nodig ondanks de waarschuwing van kleine letters. Oké, voor mensen die een leesbril nodig hebben is het wat anders natuurlijk. Maar hé, die mensen kunnen weer gebruik maken van de zoom in alle spellen. Win win. :+

Ik heb er tot nu toe vooral simpele spellen op gespeeld. Dinkum en Horse Tales. Ben van plan binnenkort Ancestors te proberen (die heb ik alleen nog maar via de game laptop gespeeld met controller) en over 2 weken ga ik Hogwarts Legacy spelen ermee. Ik denk dat de Steamdeck dit allemaal prima gaat draaien! Daar is ie immers op gebouwd. :j

En inderdaad, via de tv dan met PlayStation 4 controller die we hebben liggen, zoals ik dat ook via de laptop deed. Al heb ik dat nu nog niet geprobeerd omdat juist die simpele spelletjes heerlijk zijn voor handheld en niet perse om de grafische hoogstandjes gaan.


Edit: waarom zou ARK niet geschikt zijn? De Steamdeck is ontwikkeld als portable gaming pc die juist high end games aan kan waardoor je geen pc meer nodig zou hebben maar je zowel handheld als met de dock op ongeveer ieder scherm kunt gamen.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:44

Mijn vader heeft er een. Ik vind het een mooi ding, werkt goed en veel games. Echter, ik vind m erg groot en log voor mn kleine handen haha. Ik geef de voorkeur aan de Switch, maar die vind mijn vader dan weer te klein. Dat snap ik ook.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:48

@Celebi: haha, goede ogen heb ik dan gelukkig weer wel :P
ARK .. goh, meer het gevoel omdat het zo'n gecompliceerd spel is met zoveel controls en ik mij afvraag hoe dat allemaal zou functioneren op zo'n deck. Ok, ik weet wel, ze spelen het ook op de playstation ed, maar ik niet, dus ik kan me er niks bij voorstellen. Denk dat het meer dat is: het idee dat ik er niet mee overweg ga kunnen. Langs de andere kant heb ik ook spellen zoals Crash Bandicoot & Spyro die ik vroeger enorm veel gespeeld heb op de playstation, waarbij ik aan de pc controls niet kan wennen en het dus al lang niet meer aangeraakt heb. Die spellen zijn dan misschien juist wel weer leuk(er) op de deck.

Ik kan op zich ook via de laptop op tv spelen (via steam link), heb dan een extra toetsenbord waarmee ik op schoot zit. Werkt goed, maar ik kon er precies niet zo goed tegen, weer erg snel last van bewegingsziekte. Had ik in het begin met spellen als The Long Dark ook, dat kon ik geen kwartier spelen of ik was zo ziek als iets, heb ik gelukkig wel kunnen trainen, maar blijkbaar met groter beeld (en meer afstand?) toch weer last. Weet niet goed waar het aan ligt. Daarom dat de tv ook niet mijn eerste vereiste is, wil gewoon iets om naast de laptop lekker mee op de bank te zitten 's avonds, en het zou super zijn als ik dan gewoon de spellen (verder) kan spelen die ik op de laptop ook speel.

@Ierpier: dat dacht ik al .. zal dus een kwestie zijn van te proberen hoe het voor jezelf werkt. Maarja, ik vind het een beetje veel geld om even te proberen :=

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:20

Afbeelding
Afbeelding

Nog even voor de medemens met kleine handen. :+ Het valt echt wel mee als ik het zo zie.

Er zitten op de bovenkant (net als bij een ps4) 2x 2 knoppen, maar op de achterkant ook nog 2x 2. Die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt, maar je hebt dus best wel wat extra mogelijkheden. Ook de twee touchpads zijn als knoppen te gebruiken. Developers kunnen dus veel controls van een toetsenbord overzetten. Maar inderdaad, soms ben je zo gewend aan een muis en toetsenbord dat dat wat fijner kan zijn. Net wat je zegt, een kwestie van proberen. Maar voor op de bank 's avonds is het wel echt heel fijn. :j

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:38

Weet jij toevallig of die controls apart kunnen gezet worden? Dus dat je automatisch van het 1 naar het ander gaat afhankelijk van waar je speelt? Of moet je steeds de instellingen veranderen op het moment dat je wil spelen? Want dat is bij sommige spellen ook wel een gedoe :=

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:42

Op het moment dat je een controller inplugt gaat het automatisch over en zodra je een toets op de toetsenbord aanklikt springt het weer vloeiend over bij Steam. De Steamdeck werkt ook zo. Je kunt geloof ik ook apart per spel je eigen controler instellingen aanpassen en opslaan en ik dacht ook iets gezien te hebben dat je opgeslagen instellingen uit de community kunt gebruiken, maar dat weet ik niet meer zeker.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:57

Ok, als dat zo zou werken is het inderdaad fijn.

Je kan er ook een microSD insteken, dat weet ik, maar wat heb je verder nog aan poorten? Dacht een usb-c? Zit er ook een gewone USB op? Kan het even niet makkelijk opzoeken :P

En hoe doen jullie het met de batterij? Want dat lijkt me wel een zwak punt als ik het zo lees (afhankelijk van het soort spel). Spelen jullie gewoon ingeplugd in de stroom dan? Zou hier niet zo'n probleem zijn, maar of het goed is voor het ding?

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:05

In mijn geval zou het gaan om games als Icarus, Stardew Valley, GTA, in februari Hogwarts Legacy, Factorio, Sniper Elite, Borderlands 2 enz.
Ik ga hem alleen gebruiken om in bad te kunnen spelen. Voor ander gebruik heb ik een watergekoelde, zware game pc staan.

De grootte is voor mij ook wel een ding, ik heb vrij kleine handen. Een goede muis is altijd een zoektocht geweest.

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:34

Mijn vriend heeft er een en is er zeer tevreden mee.
Ik durf niet te zeggen welke spellen hij speelt, meest van die roleplay achtige spellen en iets met ruimteschepen demonteren en iets met planeten vol bouwen...
Als het van toegevoegde waarde is kan ik details wel navragen maar misschien heb je hier boven wel voldoende reacties.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:37

Meestal kan ik er een klein avondje mee spelen, dan in de lader. Spelen aan de lader gaat ook prima. Geen normale USB volgens mij, wel een audio jack.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 19:02

Het klinkt allemaal wel heel verleidelijk. Maar het is zoveel geld.. Al ben ik er zeker van dat ik het veel ga gebruiken, maar poeh, wat een grote hap uit de rekening. Ik zoek nog wat redenen denk ik om het te kunnen verantwoorden :')

PascalB

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:42

Hier ook ervaring met Steam Deck
Over het algemeen kan ik bijna alle spellen spelen die ik in bezit heb.
Een paar willen tot nu toe niet werken.
JE hebt bij sommige spellen soms wat meer uitdagingen mbt drm of spellen die een eigen launcher hebben.
Bijvoorbeeld na de laatste Steam Os update werken de uplay games niet meer onder game modus.
Al is het geloof ik wel dat een hoop daar van niet officieel ondersteuning hebben.

Staar je iig niet blind op great on Deck van steam vinkje. Deze krijgt een spel soms al niet als er kleine teksvelden zijn binnen een spel.
Ook is het zo dat een hoop spellen wel werken die nog niet getest zijn door steam.
Kijk bij twijfel ook eens op https://www.protondb.com/

Soms moet je ook wat meer doen om een spel aan de gang te krijgen.

Maar als ik het geheel bekijk werkt het gewoon goed.

PascalB

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:47

Rohesia schreef:
Ok, als dat zo zou werken is het inderdaad fijn.

Je kan er ook een microSD insteken, dat weet ik, maar wat heb je verder nog aan poorten? Dacht een usb-c? Zit er ook een gewone USB op? Kan het even niet makkelijk opzoeken :P

En hoe doen jullie het met de batterij? Want dat lijkt me wel een zwak punt als ik het zo lees (afhankelijk van het soort spel). Spelen jullie gewoon ingeplugd in de stroom dan? Zou hier niet zo'n probleem zijn, maar of het goed is voor het ding?



De Deck heeft een USB-C poort die je kan gebruiken om op te laden , muis/toetsenbord aansluiten , extern HD/SSD, Extern beeldscherm.
Gebruik je een dock dan heb je de extra aansluitingen allemaal + meteen opladen.


Accu duur is afhankelijk van het spel en de settings.
Je kan daar mee spelen door het piek vermogen terug te schroeven (watt) van bijvoorbeeld de CPU
Je kan ook de refresh rate van het scherm terug schroeven , dit kan vaak ook winst geven.
Deze profielen kan je per spel aanmaken.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 20:40

Bedankt voor de informatie nog, fijn om te lezen.

Misschien een stomme vraag, maar stel dat ik de Deck mee op vakantie neem en mijn laptop niet, dan kan ik de spellen gewoon spelen. Maar als er updates zijn, dan gaat dit toch ook gewoon neem ik aan? Kan je je Deck updaten en gewoon verder spelen? Of heb je voor iets toch een laptop nodig (lijkt me niet, maar ik weet het liever op voorhand)?

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:03

Zolang je internet hebt kun je via de steamdeck alles doen. Je hebt in principe geen pc meer nodig. Je koppelt je account en alles staat klaar om te installeren. Je hebt ook gewoon de cloud safe waardoor je tussen pc en Steamdeck kunt wisselen.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 21:20

Ok, dat leek mij al. Is natuurlijk ook wel een groot voordeel tov een laptop meeslepen O:)
Nog voordelen? Haha.

Celebi
Berichten: 3500
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:34

Gewoon doen.. :+

Eerlijk, ik zat ook zo tegen die prijs aan te hikken, maar ik wist ook diep van binnen dat ik 'm uiteindelijk toch wel wilde hebben. Elke dag dat ik langer twijfelde was een dag korter genieten van dat ding.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers