Pijn tussen achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:40

Hoi iedereen, ik heb hulp nodig.. Mijn pony (Romano, 6 jarige welsh-cob klein) is een tijdje geleden wat bozig geworden met zadelen, ik trok er niet veel van aan want het kon gewoon puberen zijn. Maar nu als is aan de binnenkant van zijn achterbenen onder zijn buik kom (hoeft maar een lichte aanraking te zijn) word hij helemaal gek, hij begint als een te trappen, bijten en heeft duidelijk pijn maar ik weet niet wat ik moet doen.. Moet ik een osteopaat laten kijken of iemand anders? Bij rijden kantelt hij zijn hoofd in de galop, neus naar links. Weet iemand wie ik er naar moet laten kijken of wat ik kan doen? :(


Lijsken
Berichten: 1001
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:43

Ik zou beginnen met een gewone reguliere dierenarts te laten komen. Zo’n extreme reactie kan heel goed een pijnreactie zijn dus ik zou het zeker laten uitzoeken.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:45

Haii, ik wil liever niet gelijk een dierenarts laten komen aangezien er dan waarschijnlijk foto's worden gemaakt. Een paar maanden geleden is er ook al een geweest en die heeft niks gezien.. Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!!

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:51

Als het zo acuut is zou ik toch echt een dierenarts adviseren en geen osteopaat oid. Is er iets warm, dik, gezwollen, wondje zichtbaar? Hoe is zn koker? Temperatuur normaal?

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:55

Er is niks te zien van de buitenkant, ik kan niet kijken of het warm is want ik mag er echt niet aanzitten van hem. Hij staat wel vaak rechtop is de paddock en heeft een mep om zijn schouder gehad. Ik zal het morgen nog even goed nakijken en denk even goed wie ik erbij ga halen. Heel erg bedankt voor je advies! :)

Lijsken
Berichten: 1001
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:58

BarbaravdW schreef:
Als het zo acuut is zou ik toch echt een dierenarts adviseren en geen osteopaat oid. Is er iets warm, dik, gezwollen, wondje zichtbaar? Hoe is zn koker? Temperatuur normaal?


Dit :)

Een dierenarts gaat geen foto’s maken als jij dat niet wilt, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Je paard geeft duidelijk veel pijn aan, dus ik zou niet teveel denken en vooral snel de da laten komen.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:03

Koelen kan voor zover ik weet nooit kwaad dus je kan dat in ieder geval doen. Loopt hij verder goed (los in t land of aan de hand/longe), niet kreupel? Evt met je telefoontje een filmpje maken onder zn buik/tussen de benen, dan hoef je em niet aan te raken maar kan je toch even goed inspecteren voor een wondje/zwelling oid.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:05

Lisa_1303 schreef:
Haii, ik wil liever niet gelijk een dierenarts laten komen aangezien er dan waarschijnlijk foto's worden gemaakt. Een paar maanden geleden is er ook al een geweest en die heeft niks gezien.. Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!!


Je weet niet wat er aan de hand is, maar je denkt dat er foto's gemaakt moeten worden en dat wil je niet.
Waarom denk je dat er foto's gemaakt moeten worden?
En waarom is dat een probleem?
En als alleen met foto's een diagnose te stellen is, is het dan nog steeds een probleem?

Het speelt kennelijk al een tijdje aangezien er eerder ook een DA bij is geweest?
Waarom is er toen niet verder gezocht?

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:13

Wat vindt de eigenaar van het hele gebeuren? Dat zal uiteindelijk degene zijn die een behandelaar moet bellen en betalen.


Waarom denk je zelf aan een osteopaat? Pijn bij/tussen de achterbenen/buik is nu niet direct iets waarbij ik als eerste aan een osteopaat denk maar aan een doodgewone veearts. Iemand die een diagnose kan stellen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:21

Dat is inderdaad een goeie! Ik weet niet of koelen gaat lukken maar zal ik ook proberen!!

Anoniem

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:24

Hij heeft duidelijk pijn maar je laat geen dierenarts komen... >;) Ik weet niet wat je hier wil horen maar laat in godsnaam ajb een dierenarts komen...

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:27

Die dierenarts is 2-3 maandag geleden al komen kijken (toen het al aan het beginnen was) en heeft er niks van gezegd, en de dierenarts kan er ook niet heel veel aan doen behalve foto's maken em advies geven. Ik heb overlegd en eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt. Geen zorgen we doen enorm ons best om het zo snel mogelijk op te lossen!

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:29

Waarom zou je foto's weigeren als een dier zo duidelijk pijn aangeeft bij aanraking en de dierenarts foto's als beste/enige manier om het probleem te vinden geeft?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:34

Foto's zijn best duur en zo ruim zitten we niet, eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt zodat we daarna veder kunnen handelen.

Die DA is al eerder geweest maar heeft niks gezien en zei dat hij helemaal gezond was en er goed uitzag. Hij is aan het puberen en probeert wat nieuwe dingen dus eerst dachten we dat het daarvan kwam.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:36

Foto's zijn best duur en zo ruim zitten we niet, eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt zodat we daarna veder kunnen handelen.

Die DA is al eerder geweest maar heeft niks gezien en zei dat hij helemaal gezond was en er goed uitzag. Hij is aan het puberen en probeert wat nieuwe dingen dus eerst dachten we dat het daarvan kwam.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Pijn tussen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:41

Heeft de dierenarts er toen goed naar kunnen kijken, eventueel verdoofd zodat hij zn leven niet hoefde te wagen?

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:41

Vindt het altijd zo jammer en vooral verkeerde zuinigheid dat er gezegd wordt een dierenarts is zo duur nou ja in dat geval foto’s
Een osteopaat is ook zo tussen de 80-100 per behandeling en de kans dat deze wel een diagnose kan stellen en een dierenarts niet acht ik niet heel groot .
En dan moet er waarschijnlijk als nog een dierenarts komen dus dubbel geld kwijt

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:43

Heb je toen ook tegen die DA vertelt dat hij gevoelig reageerde tussen de achterbenen? Wat jij kunt vertellen over de klachten is een van de belangrijkste dingen voor een diagnose. Een DA kan/gaat niet elk haartje onderzoeken als daar geen reden voor is. Als jij niet over die achterbenen heeft verteld, heeft de DA dat niet onderzocht.

En waarom ga je direct uit van foto's? Bij die klachten denk ik zeker niet aan het maken van foto's, maar eerder bijvoorbeeld een ontsteking die met lichamelijk onderzoek kan worden gevonden.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:53

Toen had hij die klachten nog niet, hij was wat boos met zadelen dus de rug is vooral nagekeken en de buik (heeft hij nu ook beide last van)

eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt zodat we daarna veder kunnen

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:55

Hij heeft zn rug nagekeken en zn buik (heeft hij nu ook beide pijn aan) niks gezien.

eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt want dan hebben we war meer duidelijkheid en weten we wie het handigst is om te laten komen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:56

Heeft hij geen last van zijn buik of maag?
Dan denk ik aan maagzweren of zand in zijn darmen…


paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:56

Als je een aantal röntgenfoto’s al te duur vindt als je een paard wil onderhouden, weet ik niet waarom je dat paard überhaupt hebt.
Als er een probleem is en de dierenarts vindt foto’s nodig laat je die maken. Anders moet je niet aan paarden beginnen, en zeker niet hier maar advies vragen wat je niet wilt horen.
Maar dat is mijn mening.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:56

Lisa_1303 schreef:
eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt zodat we daarna veder kunnen


Een DA dus. Die zijn daarvoor opgeleid.

Lisa_1303
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:59

Nee er werkt iemand op stal die daar bij kan helpen, die kan precies zeggen waar hij pijn heeft en vaak ook hoe het komt.

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:59

Ibbel schreef:
Lisa_1303 schreef:
eerst gaan we iemand laten komen die gaat kijken waar de pijn vandaan komt zodat we daarna veder kunnen


Een DA dus. Die zijn daarvoor opgeleid.


Precies. En als zij aanraden om foto’s te maken moet je dat doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 7 bezoekers