Beknelde zenuw nek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 07:20

Iemand ervaring hiermee?

Afgelopen dinsdag werd ik wakker met een compleet vastzittende rechterschouder en erg veel pijn. Woensdag eind van de middag een nek/schoudermassage laten doen omdat ik toen nog dacht dat het een spierkwestie was, maar deze hielp niet.
Donderdagochtend (ik had inmiddels 2 nachten nauwelijks geslapen) naar de huisarts geweest waar ik naproxen kreeg en doorverwezen werd naar de fysio.
Donderdagnacht heb ik op de bank doorgebracht omdat ik letterlijk niet kon liggen van de pijn, de naproxen deed helemaal niks.
Vrijdagochtend naar de fysio die concludeerde dat de pijn (en uitstraling in arm tot aan vingers) wordt veroorzaakt door een beknelde zenuw in mijn nek (c6). Hij kon eigenlijk niks omdat ik niet op die tafel kon liggen, nauwelijks kon bewegen en aanraking al teveel pijn deed.
Ik moest andere pijnmedicatie vragen, want eerst moet de pijn zakken, en heb volgende donderdag weer een afspraak.

Inmiddels heb ik sinds vrijdag tramadol en daarbij slik ik paracetemol. Ik mag 3x tramadol per dag, maar die pil werkt maar ongeveer 5 uur, daarna komt de pijn er vol doorheen.
Ik val er godzijdank wel mee in slaap, maar word om 4 uur wakker van de pijn (wat alsnog beter is dan de nachten ervoor). Ik ben echt gesloopt inmiddels.

Naast dat ik niet kan liggen (ivm teveel spanning op mijn nek), is lopen ook een ramp. Zitten gaat wel als ik met mijn schouders ergens goed tegenaan kan leunen.
De uitstraling in mijn arm is ook een ramp.

In die uren dat de tramadol werkt is het ok, maar ik weet echt niet hoe ik de overige uren en vooral de nachten goed door kom ;(

Iemand ervaring met deze klachten?
Hoe ging je ermee om?
Hoe lang duurde het voordat je er vanaf was?


Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 16:45

Niemand? ;(

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:46

Zou je evt tramadol retard kunnen proberen met eventueel kortwerkende voor doorbraak pijn?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:18

Kan je niet bellen naar een chiropractor?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17976
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:29

Veel hangt denk ik ook af van de reden dat ze zenuw bekneld zit. Is je spier in de kramp geschoten en belemmerd die de doorgang van de zenuw? Of zit er een hernia? Eerste hersteld een stuk sneller dan het tweede, maar dan moet je wel weten wat er speelt. En als het een spier is die het veroorzaakt, dan zou het misschien zo kunnen zijn dat je meer baat hebt bij spierontspanners dan bij pijnstilling, maar dat moet je morgen even met je huisarts overleggen.

Slik je de naproxen ook nog? Overleg anders even of je die ook nog mag slikken, meestal mag dat en kunnen die drie middelen elkaar nog wat versterken. Ik denk dat de huisartsenpost het geen probleem vind om die vraag even voor je te beoordelen als je nu nog belt.
Of inderdaad misschien een retard variant van de tramadol (vertraagde afgifte, dan hou je de spiegel wat gelijkmatiger), maar dat zou ik toch als je het nog 1 nachtje red eerder iets vinden voor je eigen huisarts. Verder kan je even spelen met of warmte of koude iets voor je doet. En verder is het voor nu vrees ik vooral zoeken naar een zo makkelijk mogelijke houding en volhouden :knuffel: En anders morgenochtend meteen weer bij je huisarts aan de lijn hangen.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 17:34

Het komt vermoedelijk door het stoten van mijn hoofd ruim een week geleden, mijn wervels hebben een tik gekregen. Fysio gaf aan dat het een nekhernia zou kunnen zijn, de klachten zijn hetzelfde.
De huisartsenpost gaf aan dat ik de naproxen niet mocht slikken naast de tramadol. Ik heb ze vandaag gesproken en mag in ieder geval de tramadol ophogen naar 4x per dag.

Donderdagochtend zie ik de fysio weer.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:40

Ik heb een tijd lang wel Naproxen met Tramadol gebruikt. Wel een maagbeschermer erbij. Ik zeg neit dat je het moet doen, wel dat het een optie is.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:14

Dan zou ik een doorverwijzing voor een mri vragen. Als het een hernia is dan wil je dat anders aanpakken dan als het toch een ontsteking o.i.d blijkt te zijn. Een fysiotherapeut kan flinke schade toebrengen als het een hernia is en niet wordt herkend.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:25

Niet in mijn nek, wel in mijn onderrug / bil. Doet evengoed redelijk veel pijn :x
Gevolg van een lage hernia, daardoor piriformis syndroom en dus zenuwpijn vanuit mijn onderrug langs mijn knie tot in mijn tenen. Tintelend been en koude tenen aan 1 kant.
Vooral die pijnscheuten 's nachts waren echt niet leuk :+

Ik ben niet zo te vinden voor kraken, dus zat er niks anders op dan geduld hebben en blijven bewegen binnen het mogelijke plus oefeningen doen voor de rug.
De wachttijden voor fysische geneeskunde zijn hier zo om en bij de 3 maand, dus op die tijd ging het dan vanzelf wel wat beter :P

Wat betreft pillen kan ik je niet helpen, ik neem niks. Hooguit een dafalgan, maar dat helpt niet tegen zenuwpijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:07

Gabapentine helpt wel tegen zenuwpijn naar 't schijnt. Maar daarvoor moet je natuurlijk ook een voorschrift hebben, dus weer een ritje HA.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:10

Dit lijkt op Amytrofe Schouder Neuralgie. Dat is een zenuwontsteking. Dan moet je een stootkuur Prednisolon.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:14

Bij een hernia zie je vaak uitval/doofheid in periferi (ledematen) en eigenlijk geen pijn aan de wervelkolom zelf. Hoe is je reflex in je elleboog? Zeg maar dat 'telefoonbotje' als je je elleboog stoot?
Als het gevoel op je huid van je zere arm/kant heftiger is dan normaal zou ik niet denken aan een radiculair probleem (hernia) maar een beknelling ergens anders.
Weet je zeker dat je schouder goed in de kom zit?

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 21:17

Yes, mijn schouder zit goed.
Ik heb geen pijn aan mijn wervelkolom, wel uitstraling in mijn arm tot aan mijn vingers. Mijn duim en wijsvinger voelen doof. Vandaar de conclusie van de fysio (voor nu) dat er een beknelling zit bij c6.

Bo_Y

Berichten: 4551
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:22

Jeetje Ts, wat naar!

Ik heb stenose bij C5 en C6, en vreselijke zenuwpijn gehad. 2 keer een zenuwblokkade gehad. Dat hielp heel goed. Nu na 3.5 jaar is de zenuw zo beschadigt, dat hij geen pijn meer geeft. Wat weer krachtverlies en minder gevoel in mijn arm/hand oplevert

Operatie is gedaan, maar na 9 maanden geen verschil. Door uitstel ivm covid te laat geholpen

Mijn klachten begonnen met pijn nek en schouder. Dacht eerst een spier vast te hebben zitten ofzo

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:40

Welkom in de club -O-

Ik heb er drie in mijn nek c3 v4 c6
Uiteindelijk ben ik na het maken van een MRI bij de pijnbestrijding uitgekomen. Ik heb daar drie jaar gelopen voor het dan eindelijk wat opleverde.
Nu gaat het goed tenzij ik denk alles gewoon te kunnen.
Zwaar sjouwen lukt niet meer en voorover leunen en het gewicht van mijn eigen hoofd dragen is ook een dingetje.
Een helm is ook al snel te zwaar en meer van dat soort.
Je zal jezelf aan moeten passen als het echt beklemmingen blijken te zijn.

Life is a bitch

Sterkte

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:54

Als je op je buik kunt liggen en op je zij kunt draaien, als je dat kunt verdragen kun je naar een manueel therapeut, chiro, osteo. Wacht niet te lang ivm gevolgen op verstoorde afferente info.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 21:59

Hutcherson schreef:
Als je op je buik kunt liggen en op je zij kunt draaien, als je dat kunt verdragen kun je naar een manueel therapeut, chiro, osteo. Wacht niet te lang ivm gevolgen op verstoorde afferente info.


Nee, dat lukt dus niet. Vandaar dat de fysio ook nog niets kon vrijdag. Ik kan ook niet op mijn rug liggen.

Nou quartel, mooi balen.
Ik hoop serieus niet dat het blijvend is.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:59


quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:28

Goof schreef:
Hutcherson schreef:
Als je op je buik kunt liggen en op je zij kunt draaien, als je dat kunt verdragen kun je naar een manueel therapeut, chiro, osteo. Wacht niet te lang ivm gevolgen op verstoorde afferente info.


Nee, dat lukt dus niet. Vandaar dat de fysio ook nog niets kon vrijdag. Ik kan ook niet op mijn rug liggen.

Nou quartel, mooi balen.
Ik hoop serieus niet dat het blijvend is.

Sorry Goof -O-
Zie het maarzo.....
Ga van het ergste uit, dan kan het alleen nog maar meevallen.
Zoals het er bij mij nu voor staat is er heel goed mee te leven.
Probeer tot die tijd een houding met je nek te vinden die houdbaar is.
Als mijn oor richting mijn linker schouder pijn deed dan hield ik de tegenovergestelde richting aan. Dat gaf verlichting.
Je hoofd zo recht mogelijk op je schouders zetten en dan minimaal corrigeren.

Als je voorover bukt zal dat zwaar gaan voelen in de nek op den duur. Maar buk je rechtop door de knieën dan is het echt prima te doen.
Ik weet niet sinds wanneer je last hebt maar het kost wel even tijd om hier je draai in te vinden en voor de zenuw gaat slinken.

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:37

Een manueel therapeut (kraker) of dry needling zou wellicht nog wat kunnen betekenen?

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:54

Exact dit heb ik ook gehad, tintelingen en uitstraling in mijn vingers er ook bij. Ik heb zo 2,5 week in totaal met pijnstillers 'rondgelopen'. Ik zat helemaal vast en kon mijzelf niet eens aankleden door de pijn. Uit bed komen was al niet te doen, na 3x terug te zijn gegaan stelde ik bij de ha voor om naar de chiropractor te gaan. De ha stemde in (wat mij zeer verbaasde) maar na 1 behandeling bij chiropractor waren mijn klachten voor zo'n 80% verdwenen. Dat was echt heel fijn.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 00:52

MRI is de eerste stap denk ik. Enige manier om duidelijkheid te krijgen wat er fout zit van binnen. Fysio helpt niet goed bij zenuwpijn. Zeker uitkijken met kraken chiropractor osteo of manueel. Niet zo goed plan nu.

Pijn komt bekend voor, ik heb al meer dan 10 jaar stenose c5 c6 / c6 c7. Pijnbestrijding deed niet zoveel, lang aan medicatie gezeten, nu zonder en redelijk stabiel. Neurochirurg verwacht mij wel ooit voor we operatie. Tis toch slijtage. Maar hoop dat dat nog heeeeeel lang duurt.

Sterkte Goof! Evt je arm omhoog in nek als driehoek of arm in mitella kan helpen.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp


Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 00:33

Waarom uitkijken met kraken? Manueel osteo chiro?
Je bent bang dat er ergens een zenuw knel tussen twee gewrichten is gaan zitten en dat als de osteo/chiro dan 'kraakt' die zenuw nog beknelder raakt of kapot gaat?

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:38

Ik zou zeggen, probeer eens Body Stress Release..het is geen kraken, het geeft een diepe ontspanning aan de spieren waardoor de wervels weer vrijer komen te staan en alles wat bekneld is los komt.

De spieren verkrampen als een reactie "op" daarom werkt een massage ook niet.

Ik heb helaas veel ervaring met tal van dit soort zaken.

Heel veel sterkte ermee!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:30

Voor zenuwpijn helpt Naproxen ook niet. Pregabaline is daar wel voor en het zusje Gabapentine.
Een beknelde zenuw is geen pretje.
Ik ben vorig jaar geopereerd aan een rug hernia omdat de zenuw al heel lang knel zat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Arjette15, Cowgirl83, Dnies90, Kayleigh__, MissJeanny, Nora1992, r0bijn en 135 bezoekers