"Afwachtende houding” bij melanocytaire tumoren bij paarden afgeraden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

"Afwachtende houding” bij melanocytaire tumoren bij paarden afgeraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 17:09

*Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Een schimmel met een melanoom bij de mond. Foto: Wikimedia Commons


Dit artikel is een samenvatting van het artikel op Horsetalk.co.nz. In dit artikel wordt gesproken over melanocytaire tumoren. Dit zijn tumoren waarbij er geen diagnose “melanoom” gesteld kan worden, maar deze kan ook niet worden uitgesloten. Ook heeft men het in dit artikel over melanocytoom. Dit is een goedaardige tumor in de pigmentcellen van het paard.

De afwachtende aanpak van melanocytaire tumoren bij paarden is geen goede strategie. Dit verkleint waarschijnlijk de kans op een effectieve behandeling. Tot die conclusie komen onderzoekers José Pimenta, Justina Prada en Mário Cotovio van de Universiteit van Trás-os-Montes e Alto Douro in Portugal. Zij publiceerden hier een artikel over in het tijdschrift Animals.

Melanocytaire tumoren bij paarden zijn tumoren waarbij melanocytaire cellen in de huid betrokken zijn. Deze baren eigenaren en dierenartsen zorgen. De aanwezigheid van deze tumoren heeft gevolgen voor de gezondheid en de economische waarde van het paard.

Ongeveer 80% van alle tumoren bij paarden betreft de huid, waarvan 15% melanocytair is. Meer dan 90% van de melanocytaire tumoren bij paarden is goedaardig. Ongeveer 66% ontwikkelt zich echter tot kwaadaardige vormen en kan zich elders verspreiden. Hoewel melanocytische tumoren bij paarden van alle vachtkleuren zijn gediagnosticeerd, lijken schimmels er bijzonder vatbaar voor. Meer dan 80% van de dieren ouder dan 15 jaar krijgt ooit zo’n tumor. Paarden in een andere kleur dan schimmel kunnen ook melanocytaire tumoren ontwikkelen. Deze zullen eerder kwaadaardig zijn en zich eerder verspreiden.

In hun verhalend overzicht gaven de onderzoekers een overzicht van de genetische basis van melanocytaire tumoren en beschreven zij de klinische en pathologische verschillen tussen de verschillende tumoren. Ook keken zij naar de beschikbare diagnostische hulpmiddelen en behandelingsmogelijkheden, voordat zij ingingen op toekomstige onderzoeksgebieden en de zoektocht naar nieuwe therapieën.

"Lange tijd was het 'afwachtende' protocol de 'behandeling' bij uitstek, gezien het goedaardige uiterlijk van de meeste van deze tumoren", schreven zij. "Toch weerlegt de huidige kennis deze aanpak gemakkelijk, met aanwijzingen dat de ziekte mettertijd klinisch en pathologisch alleen maar erger wordt, waardoor de kans op effectiviteit van de behandeling afneemt. Voordat klinische beslissingen over de therapie kunnen worden genomen, moet rekening worden gehouden met een aantal feiten en mogelijke beperkingen”, aldus de onderzoekers. “Deze feiten en beperkingen zijn onder ander de classificatie van de tumor, het klinische en pathologische gedrag ervan, de plaats, de omvang, de duur en de reactie op eerdere behandelingen. Ook moet worden meegenomen hoe goed het dier meewerkt aan behandelingen, net als diverse factoren in verband met de (on)mogelijkheden van de eigenaar. Ook de beschikbaarheid van speciale apparatuur en faciliteiten voor sommige behandelingen en het doel van het paard moeten in aanmerking worden genomen. Bij het stellen van een diagnose moet men trachten de waarschijnlijke pathologische en klinische effecten van een tumor vast te stellen, zodat de dierenarts het hele plaatje kan analyseren en een verstandig oordeel kan vellen over de behandelingsmogelijkheden en de prognose. Hoe vroeger de diagnose, hoe beter de kans op een effectieve respons op de behandeling."

In het algemeen zijn chirurgie, chemotherapie en elektroporatie de meest voorkomende behandelingen. De doeltreffendheid van chirurgische behandelingen is volgens de onderzoekers sterk afhankelijk van de ervaring van de dierenarts, aangezien de grootte en de locatie van de tumormassa het in sommige gevallen moeilijk maken om deze uit te snijden. Toch kan het chirurgisch verwijderen vroeg in het ziekteproces een goede optie zijn, want dan zijn de meeste melanocytaire tumoren goedaardig en doorgaans klein. Dan kan dit al zorgen voor de beste genezing.

In de meeste gevallen wordt een combinatie van behandelingen gebruikt, die een beter effect heeft dan één enkele methode. In sommige rapporten wordt gesuggereerd dat tumoren spontaan geheel of gedeeltelijk kunnen verdwijnen, maar de meesten zullen zich uitbreiden, uiteindelijk voor wonden zorgen, kwaadaardig worden en zich verspreiden. Daarom moeten alle zichtbare en goed bereikbare tumoren worden verwijderd. Alleen dan wordt de kans op problemen beperkt. In het geval van melanocytomen is er geen bewijs dat het verwijderen ervan het risico van terugkeren of kwaadaardige transformatie vergroot, aldus de onderzoekers. Zij merkten op dat de namen en classificatie van melanocytaire tumoren erg complex zijn voor dierenartsen en pathologen.

Maligne, ook wel melanoom genoemd, wordt gekenmerkt door cellen die minder goed kunnen delen of van functie veranderen, en die waarschijnlijk de omliggende weefsels binnendringen. Deze kankersoort kan ook in de bloed- en lymfevaten belanden en vermindert of verdwijnt na chirurgische excisie. Ze zijn gevoelig voor verspreiding.

Omdat de meeste melanocytaire tumoren kwaadaardig zijn, wordt de algemene term melanoom vaak gebruikt om zowel goedaardige als kwaadaardige massa's te classificeren, waarbij de echt kwaadaardige vormen van de ziekte worden geclassificeerd. Melanocytaire tumoren verschijnen vaak als zwarte knobbels die lijken op de huid. Ze zijn van verschillende grootte, komen veelal voor bij schimmels en ontstaan meestal op een leeftijd van tussen 6 en 7 jaar oud. Deze leeftijd komt overeen met de leeftijd waarop bij de meeste schimmels de grootste verandering in hun vachtkleur voorkomt.

De ziekte begint met kleine huidtumoren. Vaak zie je deze onder de staart, in de omgeving van de anus en rondom de uitwendige geslachtsorganen. Dit komt ook vaak voor op de oogleden en de lippen. Toch zijn ze ook op gedocumenteerd op de meer ongebruikelijke plaatsen.

In het beginstadium zijn de meeste melanocytomen, en hebben ze een langdurig traag en goedaardig groeipatroon. Volgens de onderzoekers is de kwaadaardigheid leeftijdsgebonden en komt het bij oudere schimmels steeds vaker voor. "Een groot deel van de aanvankelijk goedaardige melanocytaire tumoren heeft het potentieel om na verloop van tijd agressief of zelfs kwaadaardig te worden en te verspreiden."

Dit rechtvaardigt volgens hen het belang van een vroege benadering van diagnose en therapeutische opties. “Kennis over hoe deze tumoren zich ontwikkelen is cruciaal om het onderzoek naar specifieke moleculaire doelwitten te sturen. Het identificeren van specifieke moleculen die de tumor tot expressie brengen, voorspelt een positieve respons op een bepaald geneesmiddel. Het gebrek aan informatie over dit onderwerp in de paardenoncologie maakt immunohistochemie tot een enorm en interessant onderzoeksgebied", zeiden ze. Meer onderzoek is volgens hen nodig. Er is nog te weinig kennis over melanocytaire tumoren bij paarden, vooral in vergelijking met andere diersoorten. "De hoge prevalentie van schimmels bij sommige rassen vergroot de noodzaak om succesvolle en gemakkelijk toegankelijke preventieve en therapeutische opties te vinden. Onderzoek om de pathofysiologie en biologische verschillen tussen melanocytaire tumoren bij paarden en andere diersoorten te begrijpen, zou kunnen helpen bij het vinden van nieuwe therapieën en meer specifieke diagnostische en prognostische biomarkers die pathologen en clinici kunnen helpen."

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:29

Om onnodig leed te voorkomen zouden we dus eigenlijk geen schimmels meer moeten fokken begrijp ik.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:41

Wat ik vooral interessant vind, is dat kennelijk nu besloten is, dat wat wij altijd melanomen noemden (en daarbij zeiden: die zijn meestal lange tijd goedaardig), nu dus in het allereerste begin melanocitaire tumoren worden genoemd. Zodra ze te classiciferen zijn, vallen ze in twee groepen: 90% blijkt melanocytoom (goedaardig) en 10% wordt meteen als melanoom bestempeld (en is dus kwaadaardig)

Van die 90% melanocytoom wordt uiteindelijk 2/3 ook melanoom.

Vraag die bij mij wel leeft nu: hoe snel/makkelijk kunnen die melanocytaire tumoren worden geclassificeerd, en maakt de conclusie: het is een melanoom (dus echt direct kwaadaardig) nog uit? Zou je dan eerder aan chemo denken dan aan chirurgie, bv?
Of maakt het eigenlijk geen fluit uit en is het: zodra je een melanocytaire tumor ziet ga je snijden, laat die classificatie maar zitten, leuk voor wetenschappers maar klinisch niet relevant? En kunnen we dus gewoon de hele handel nog steeds melanomen blijven noemen?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:50

office schreef:
Om onnodig leed te voorkomen zouden we dus eigenlijk geen schimmels meer moeten fokken begrijp ik.

Precies dit. Ik ben zo verbaast dat sommige kleuren paarden gefokt worden terwijl je weet dat paard er alleen maar leed van heeft. Geld ook voor cremello paarden met een hele roze huid waarvan je weet dat ze zomers zich constant verbranden.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:54

Horsepride schreef:
office schreef:
Om onnodig leed te voorkomen zouden we dus eigenlijk geen schimmels meer moeten fokken begrijp ik.

Precies dit. Ik ben zo verbaast dat sommige kleuren paarden gefokt worden terwijl je weet dat paard er alleen maar leed van heeft. Geld ook voor cremello paarden met een hele roze huid waarvan je weet dat ze zomers zich constant verbranden.

Nog erger ik ken zeker vier Cremello s die duidelijk slecht zicht hebben en lichtgevoelige ogen.Dat moet je niet bewust willen fokken maar het lijkt een soort rage ik zie ze overal opduiken.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:01

Mijn sjimpie is met 26 overleden.
Maar die had een toen een klein melanoompje (of hoe het dan ook heet) bij de anus.
Of hij moet van binnen vol hebben gezeten, maar van buiten niet.
Dus niet elke schimmel krijgt er zoveel dat je moet zeggen niet meer mee fokken.
Hij had wel een donkere huid, geen roze.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Afwachtende houding” bij melanocytaire tumoren bij paarden afgeraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:17

Dat wilde ik net zeggen, sommige schimmels schijnen hier gevoeliger voor te zijn dan anderen. Mij lijkt het zinvol om daar onderzoek naar te doen en inderdaad niet fokken met hengsten of merries die het doorgeven.

Maar goed meer onderzoek naar deze tumoren lijkt me erg zinvol. Ook als ze goedaardig zijn kunnen ze voor flinke problemen zorgen en voor een darm afsluiting zorgen etc.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:57

Horsepride schreef:
office schreef:
Om onnodig leed te voorkomen zouden we dus eigenlijk geen schimmels meer moeten fokken begrijp ik.

Precies dit. Ik ben zo verbaast dat sommige kleuren paarden gefokt worden terwijl je weet dat paard er alleen maar leed van heeft. Geld ook voor cremello paarden met een hele roze huid waarvan je weet dat ze zomers zich constant verbranden.


Helemaal mee eens.
Voor mij staat "kans op gezondheidsproblemen minimaliseren" op 1 bij de keuze van een hengst.
Dat ze dat maar heel hoog op het agenda zetten als het gaat om dierenwelzijn in de fokkerij.

Afanaisa91

Berichten: 1343
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:12

Ibbel schreef:
Wat ik vooral interessant vind, is dat kennelijk nu besloten is, dat wat wij altijd melanomen noemden (en daarbij zeiden: die zijn meestal lange tijd goedaardig), nu dus in het allereerste begin melanocitaire tumoren worden genoemd. Zodra ze te classiciferen zijn, vallen ze in twee groepen: 90% blijkt melanocytoom (goedaardig) en 10% wordt meteen als melanoom bestempeld (en is dus kwaadaardig)

Van die 90% melanocytoom wordt uiteindelijk 2/3 ook melanoom.

Vraag die bij mij wel leeft nu: hoe snel/makkelijk kunnen die melanocytaire tumoren worden geclassificeerd, en maakt de conclusie: het is een melanoom (dus echt direct kwaadaardig) nog uit? Zou je dan eerder aan chemo denken dan aan chirurgie, bv?
Of maakt het eigenlijk geen fluit uit en is het: zodra je een melanocytaire tumor ziet ga je snijden, laat die classificatie maar zitten, leuk voor wetenschappers maar klinisch niet relevant? En kunnen we dus gewoon de hele handel nog steeds melanomen blijven noemen?


Zo begreep ik het ook in grote lijnen. Iets meer dan de helft van alle gediagnosticeerde melanocytomen kunnen op ten duur kwaadaardig worden. Binnen de classificatie van ‘equine melanocytic tumors’ stellen ze nu 4 tumortypen voor, waarvan er 1 nagenoeg altijd benigne blijft, 2 wat maligne potentieel hebben en 1 groep zeer agressief maligne is.

De (potentieel) maligne classificaties worden vooral gevonden in ‘geriatrische schimmels’ ( :') ), waarmee ze 15+ aanduiden. Als het goed begrijp is die 15+ dan diagnose leeftijd van de eerste melanocyt(en), en kan er met een paar jaar mogelijk een maligne variant ontstaan. Afwachtend beleid loslaten betekent dan, als ik het goed begrijp, een ouder paard preventief behandelen met (bij voorkeur, volgens de auteurs) een combinatiebehandeling van interventies.
Ik heb nog niet heel het artikel gehad maar mij lijkt alles behalve locale excisie (chemo, immuno), voor ~60% kans op maligne uitgroei best invasief als standaard preventief beleid.