Do's en Don'ts Keuken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 15:03

Naar aanleiding van dit topic voor de badkamer waar ik al heel veel dingetjes uit heb opgepikt.

Willen jullie helpen met de keuken do's en don'ts?


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:16

Dont:
* Zwart aanrechtblad, je ziet er alles op.


Do:
* Als je er de ruimte voor hebt, een oven en magnetron apart
* Veel opbergruimte
* Kokend water kraan
* Kookeiland, ik vind het heel fijn om van je af te kunnen kijken de kamer in tijdens het koken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:22

Do: quooker en stoomoven vind ik essentieel.

Don’t: magnetron neem ik niet meer, in de vorige keuken nooit gebruikt. Nu niet meer genomen en nog niet gemist.

[o]

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:23

In welke zin vinden jullie een kokendwaterkraan onmisbaar? Ik twijfel echt, vind ze zo duur en eigenlijk kook ik bijna nooit water. Maar heb echt van zoveel mensen gehoord dat het echt onmisbaar is dat ik nu bang ben dat ik er spijt van krijg als ik het niet doe :+

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:26

Do:
Inductie kookplaat <3
Amerikaanse koelkast met homebar en ijsklontjes, ik gebruik dat zó vaak!
Dubbele wasbak, dat heb ik nu niet maar mis ik wel een beetje
Kraan met uittrek-sproeikop, dat is zo handig om afwas meteen na het eten even voor te spoelen zonder dat je hele aanrecht nat spettert.
Genoeg werkruimte
Een blad dat tegen vocht en hitte kan
Goede verlichting
Een ondiepe lade voor kruidenpotjes

Don't:
Gewone kastdeurtjes. Dat wordt bij mij zo'n rommeltje, en je moet steeds spullen eruit halen om bij het spul achterin te komen. Lades vind ik veel fijner.

Ik heb geen kokendwaterkraan en mis hem ook niet eigenlijk. Zo'n boiler neemt ook weer veel plek in, en kost ook stroom als je hem niet gebruikt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:38

Vrienden van ons hebben een kokend water kraan en die hebben hem weer uitgezet vanwege het stroom vreten.

Wij hebben gekozen voor een combi oven. Konden ook beide apart doen maar dat wilde ik niet. Heb nu dus een beetje ruimte onder de vriezer en daar bewaar ik nu de uien en aardappelen. (In de ombouwkast).

Wijzelf hebben gekozen voor een aparte koelkast en aparte vriezer. En mijn "eis" was meer vriezer ruimte. Dus hebben nu een vriezer met 5 lades.

Ook wilde ik geen prullenbak in zicht. Deze zit dus in de "koffiecorner".

Verder hebben wij wel een donker blad gekozen. Je ziet er misschien veel op. Maar het maakt ook dat je het meteen even schoonmaakt.

Sommige dingen zijn echt smaakgebonden en persoonlijk. Wat de 1 handig vind vind de ander weer niks.

Veel opbergruimte is wel een ding. En bedenk van tevoren hoe je alles wil opbergen en waar.

Laat je ook niet teveel leiden door degene die je keuken tekent. Degene die het bij ons deed hield zich nogal aan een bepaalde maat. (Koffiecorner is pas 1 als hij 1.20 is) maar wij wilden hem max een meter. Dat gaf discussie maar ben blij dat we gewoon ons eigen gevoel gevolgd hebben. Idem dito met de max hoogte van de koelkast en vriezer. Ik wilde max 1.60 en volgens hem kon dat niet. Uiteindelijk bleek het dus wel gewoon te kunnen.


Afbeelding
Hier zie je de koelkast en vriezer erbij op, hier was de keuken nog niet klaar.


Afbeelding
Dit is de koffiecorner


Afbeelding
Hier is de keuken af.

Keuken staat nu 1.5 week.
Echt "verliefd" er op.
Helaas konden wij niet anders dan een hoek keuken ivm de ruimte. Anders had ik waarschijnlijk gekozen voor 2 "werkruimtes" tegenover elkaar. Wel hebben we bewust gekozen geen bovenkasten meer te doen. Dat hadden we in de vorige keuken en maakte de ruimte optische veel kleiner.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:42

Eulogy schreef:
In welke zin vinden jullie een kokendwaterkraan onmisbaar? Ik twijfel echt, vind ze zo duur en eigenlijk kook ik bijna nooit water. Maar heb echt van zoveel mensen gehoord dat het echt onmisbaar is dat ik nu bang ben dat ik er spijt van krijg als ik het niet doe :+


Als je hem nu niet hebt ga je hem misschien niet missen, maar ik heb hem al sinds ie bestaat. Vind het de meest fantastische uitvinding ooit.
Ik gebruik ook veel kokend water en sowieso voor eten koken elke avond en voor thee drinken.

[o]

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 15:50

Afbeelding
Dit is de kleur en het blad wat we gekozen hebben. Is een keramisch blad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de tekeningen. In de bronzen kasten komt aan één kant de vriezer en de andere kant de koelkast. Is een grote koelkast van 1.78 hoog. De oven is een stoom, magnetron en gewone oven.

Onder de oven komt een lade kast met het apothekerskast. De onderkanten worden allemaal lades behalve de hoeken natuurlijk.

Er komt een 8 zone inductie plaat in. Je kunt dan gewoon pannetje neerzetten en daar wordt hij warm.

Ook hebben we een kokendwater kraan die koud en bubbelwater geeft.

Zijn er dingen die jullie zeggen niet handig?

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:59

Enige nadeel wat ik zo gauw kan bedenken is dat een keramisch blad erg gevoelig is voor zuur. Zelf heb ik er geen ervaring mee dus ik weet niet hóe gevoelig precies, dus weet niet of je ook al lelijke plekken krijgt als je fruitsap knoeit of azijn bv.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:04

Do's- afwasmachine op hoogte.

Wij hebben (van onder naar boven) la - vaatwasser - combi-mnagnetron - klepkast.

Inductiekookplaat

Schuine afzuigkap (mijn man stootte voorheen altijd zijn hoofd)

Cooker - heb ik niet en mis het ook niet

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:04

8nnemiek schreef:
Enige nadeel wat ik zo gauw kan bedenken is dat een keramisch blad erg gevoelig is voor zuur. Zelf heb ik er geen ervaring mee dus ik weet niet hóe gevoelig precies, dus weet niet of je ook al lelijke plekken krijgt als je fruitsap knoeit of azijn bv.


Dat is keramisch juist niet, daar kan je alles op zetten en gebeurt niks mee.
Natuursteen blad is daar gevoelig voor.

[o]

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:06

Do's:
- als je de ruimte hebt neem een aanrechtblad dat dieper is (standaard 60 cm, maar 70 cm is zeker mogelijk!) Je kunt met 70 cm ook erg makkelijk achter de kastjes als je een keer bij stroomaansluitingen of water aansluiting moet zijn.
- onthoud werkruimte heb je nooit genoeg!
- Laat alles eerst tekenen en berekenen met jouw eerste keus materialen. Je kunt altijd nog op dingen bezuinigen.
- Inductie! Zo veel makkelijker schoonmaken dan een gasfornuis. Werkt verder qua koken vergelijkbaar.
- Een ruim instelbare oven! Ideaal dat je deeg kan laten rijzen op 30 graden (per graad instelbaar). Eten warm kunt houden en borden kunt voorverwarmen.

Don't:
- Laat je geen onnodige apparatuur aanpraten.
- Geen zwarte kranen etc. Elk spatje kalk zie je erop.
- Geen RVS (look-a-like) plaat achter het fornuis. Je krijgt het nooit 100% streepvrij schoon


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:08

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:
Enige nadeel wat ik zo gauw kan bedenken is dat een keramisch blad erg gevoelig is voor zuur. Zelf heb ik er geen ervaring mee dus ik weet niet hóe gevoelig precies, dus weet niet of je ook al lelijke plekken krijgt als je fruitsap knoeit of azijn bv.


Dat is keramisch juist niet, daar kan je alles op zetten en gebeurt niks mee.
Natuursteen blad is daar gevoelig voor.

Van natuursteen wist ik inderdaad (we hebben een natuursteen douchevloer, wat mijn moeder niet wist toen ze eens tijdens onze vakantie langs kwam en besloot te gaan poetsen }:0 )
Maar dat keramisch gevoelig is voor zuren daar kwam ik een tijdje geleden achter. Misschien zijn er wel verschillende soorten, dat zou kunnen..
Hier staat bv: "Ook is een keramiek keukenblad extreem gevoelig voor zuren. Maak uw keukenblad nooit schoon met schuurmiddelen. "
https://www.mandemakers.nl/keuken-werkb ... -werkblad/

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Moska

Berichten: 3391
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:10

Ook hier volg ik. Na ons achterhuis (met de nieuwe badkamer) is straks het voorhuis inclusief keuken aan de beurt!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 16:15

De man van de Grando zei juist dat keramisch lijkt op glas dus eigenlijk het meest hufter proof is. Maar ik zet het op het lijstje. Zouden jullie in onze keuken een losse prullenbak of in een kastje doen?

Zebraatje
Berichten: 138
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:18

Do's: lades ipv kastjes inderdaad
En een afwasmachine op hoogte zoals ook al eerder genoemd

Don't: de bestek la onder het fornuis. --> sta je te koken, en iemand anders wil de tafel dekken, dan sta je altijd in de weg

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:25

Ik vind het juist onhandig als je tijdens het koken niet snel bij de bestekla kunt, maar wat jij zegt is ook wel een goed punt.

Wat de Quooker betreft, ik drink eigenlijk alleen thee op m'n werk, en met koken vind ik het niet erg om op de waterkoker of gewoon een pan te wachten want dan ben ik toch eerst andere dingen aan het doen. M'n man is heel erg tegen in elk geval, vanwege de prijs en hij ziet de toegevoegde waarde niet, ik hang er dus tussenin :+

Eiland, vaatwasser op hoogte etc klinkt allemaal inderdaad heel handig maar hebben we geen ruimte voor. Wij twijfelen vooral erg over waar we de oven willen (de 3 opties zijn: onder de kookplaat maar ik vind zo'n lage oven ook niet heel handig en dan kunnen we eigenlijk nergens grote lades kwijt, boven de koelkast maar dat is qua stroomverbruik niet ideaal en dan kunnen we geen hoge koelkast kwijt, of onderin de enige bovenkast, dan kan ik er zelf denk ik net niet lekker bij met een zware ovenschaal of zo). Hoge koelkast vind ik niet zo'n ramp, de vriezer komt in de schuur/bijkeuken. Gebruik ik niet vaak genoeg om daar last van te hebben dus dat is prima. Ik neig dus wel naar bovenkast of boven de koelkast, maar ik vind het lastig.

En... In het kader van werkruimte heb je nooit teveel... Een kookplaat van 60cm vind ik erg smal en ook minder mooi, maar we hebben dus een vrij kleine keuken en met 80cm lever je wel werkruimte in. Ik heb gezien dat je bepaalde platen kunt kopen voor over een inductiekookplaat heen, zodat je het stuk dat je niet gebruikt gewoon als werkruimte kunt gebruiken. Iemand daar ervaring mee?

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:31

Wij hebben net een paar maanden een nieuwe keuken.

Hadden losse prullenbakken, nu in een kastje. Nadeel: ruimte wat het inneemt en kleinere vakjes dan losse bakken. Voordeel: geen prullenbakken in zicht. Ik vind het veel mooier!

Denk goed na over je verlichting. Want als ik jouw tekeningen zo bekijk, heb je geen daglicht in de keuken? Dat zou ik een ontzettend nadeel vinden. Goede lampen zijn dus wel echt van belang, waarmee je geen schaduw op je werkblad creert.

Hier op het laatste moment toch voor een kokendwaterkraan gekozen, zou hem nu al niet meer willen missen. Je bent direct een aparaat (waterkoker) kwijt van je aanrecht, wat ik een enorme plus vind. En met aardappelen koken, ff snel thee zetten, ik heb een cafetiere voor de koffie enz, wordt hij hier heel veel gebruikt.

Waar ga je de handdoek/theedoek enz laten? Denk daar ook over na.

Hier hebben we een inzetbakje in de wasbak genomen, daar ligt de vaatwasborstel in en hangen we het vaatdoekje over. Ik vind dat ideaal, want had eerder een 1.5 bak, en anders mis ik die toch echt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:34

Do's: Heel veel stopcontacten!!

Dont's: Hoekkasten, zoooooo onhandig, je moet altijd helemaal alles er uit trekken wil je iets kunnen pakken :n

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:35

Met een caroussel toch niet? Bij ons kan het sowieso niet anders, maar met zo'n caroussel vind ik ook wel meevallen hoe onhandig het is.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:41

Vraag naar de hoogte van de keuken, ik vind zelf een iets hoger werkblad fijn, ben niet persee heel groot maar dan sta je toch iets minder krom met snijden ed. Ging geloof ik maar om 2cm hoger oid maar dat kan echt een verschil maken.
Verder als je de ruimte hebt een dieper werkblad! Ik heb een hoek keuken met vrij uitzicht over een zijde, en heb de dichte zijde 75cm diep laten maken ipv de standaard.. 60cm is het geloof ik, scheelt serieus veel werkruimte, heel lekker.
Daarnaast al vaker benoemd, zoveel mogelijk lades ipv kastjes.
Hier ben ik heeel blij met de vaatwasser, maar heb wel een 45cm gekozen, is net iets smaller en dat is handig omdat ik alleen woon en hij anders niet snel genoeg vol gaat. Maar of dat praktisch is hangt dus af van je gezinsgrootte
Ik zou zelf niet voor boven kastjes gaan, je stoot altijd je hoofd en iemand die klein is kan er niet goed bij.
Afzuigkap idem dito, neem een schuine.
Zorg voor goed voldoende licht en stopcontacten.
Ik ben juist wel heel blij met de combi oven en magnetron in een, wel ingebouwd, gebruik ze beide regelmatig en zou geen toegevoegde waarde zien in 2 losse apparaten daarvoor.

Voor mij was juist de kokend water kraan een don’t gebruik het toch nooit.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:43

M_D_H schreef:
Do's: Heel veel stopcontacten!!

Dont's: Hoekkasten, zoooooo onhandig, je moet altijd helemaal alles er uit trekken wil je iets kunnen pakken :n


Daar is een speciaal systeem voor waarbij je die hele lade uit de hoek kan trekken, niet goedkoop geloof ik.
Maar soms ontkom je niet aan een hoek en dan zou ik zelf er wel voor kiezen de ruimte optimaal te benutten. Desnoods voor opslag wat je niet veel nodig hebt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:46

Do: afzuigkap een maatje breder dan de kookplaat

Don't: tegels alleen boven het aanrecht en dan de vaatwasser vlak langs een witgeverfde muur. Naast de klep wordt het sneller vies dan gehoopt.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:47

Wij hebben een in een hoek kastje een soort s-vorm pannen lade, zoiets: https://www.meubelbeslagonline.nl/hoekk ... IEEALw_wcB Die is echt geweldig, zo praktisch en efficiënt gebruik van de ruimte.
Afwasmachine op hoogte vind ik ook ideaal, en in mijn volgende keuken wil ik een stoomoven + een combimagnetron. Twee losse dus. Ik gebruik de oven erg vaak.
En ik wil nooit meer een glanzend zwart aanrechtblad, zie je inderdaad alles op! Zo'n matte is misschien beter te doen, dat weet ik niet.
En ik drink veel thee dus een cooker zou ik er zeker in willen. Icm een bruisend water kraan, zo'n drie in een dus.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:47

Ja, zo'n halve maan inderdaad, maar ik vind dat dan weer minder handig dan gewoon zo'n caroussel. In mijn vorige appartement had ik gewoon een hoekkast, dat was inderdaad heel erg onhandig. In dit huis wil ik gewoon zo'n caroussel, m'n ouders hebben dat ook en werkt echt prima, benut de ruimte optimaal en je kunt overal zo bij.

En ik lees hier een paar keer over een schuine afzuigkap, dat is ook wel een goede eigenlijk qua ruimte en in de weg zitten, maar ik vind die schuine zo lelijk :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Amazonbot, Rox87, Shari_B en 42 bezoekers