Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 18:51

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op SICAB, het jaarlijkse WK voor PRE's, in Sevilla (Spanje), komen liefhebbers van het ras samen, en het zet fokkers, ruiters en trainers op scherp als ze met hun raszuivere paarden strijden om de titel wereldkampioen in de lichaamsbouw, beweging en dressuurklassen.

SICAB, het vieren van de pure PRE
SICAB is een uniek evenement dat het hart van Spaanse PRE-fans en fans van over de hele wereld sneller laat kloppen. Het is het derde grootste evenement dat jaarlijks in Sevilla plaatsvindt. In één week tijd komen meer dan 200.000 bezoekers bijeen op het evenement, dat volledig om het paard draait.

Organisator ANCCE, de officiële PRE-fokvereniging, heeft duidelijke normen van het PRE-ideaal vastgesteld in een 80 pagina's tellend boek met regels. Fokkers streven naar en fokken volgens de hoogste standaard. Bovendien hebben alle paarden die bij het PRE zijn geregistreerde een genetische analyse ondergaan. Alleen raszuivere paarden worden in het register toegelaten en kunnen deelnemen aan SICAB.

Aangetrokken door het experiment
Dat betekent echter niet dat PRE-fokkers bang zijn om buiten de lijntjes te kleuren. Op de SICAB van dit jaar trok één paard in het bijzonder alle aandacht, hoewel ze nooit officieel in de wedstrijdpiste werd getoond.

Fokker Yeguada Kanel heeft Unica K voorgesteld in de buitenstallen tussen de officiële overdekte tentoonstellingshallen. De stallen zijn toegankelijk voor alle SICAB-bezoekers, die de paarden willen ontmoeten en gedag zeggen, of samenkomen voor koffie, drankjes en churros in de frisse lucht. Ruiters en trainers brengen gewoon hun paarden naar buiten, parkeren ze middenin de menigte, zodat fans ze kunnen ontmoeten.

Blikvanger Unica K is een zilver brindle, een kleurenpatroon dat niet is toegestaan bij de ANCCE, maar dat maakt haar niet minder mooi om te zien.

Unica K, een zeldzame verschijning onder de PRE's
Unica K staat in het PRE-stamboek geregistreerd met de kleur "torda" (schimmel), maar ANCCE accepteert haar kleur niet in de standaard van de PRE (schimmel, vos, zwart en bruin komen het meest voor).
Vachtkenners weten dat er verschillende rassen zijn, zoals de Paint, Arabier, Engels Volbloed, Mustang en Quarter Horse, waarbij deze vachtkleur "brindle" wordt genoemd.

Brindle is een zeldzaam kleurenpatroon met strepen en een ongewone vachtstructuur bij paarden. De unieke kleur ziet er vaak uit alsof er donkere verf op het paard is gemorst. De oorzaak van dit kenmerkende vachtpatroon wordt niet helemaal begrepen, maar er zijn aanwijzingen dat het verband houdt met genetica. Brindle paarden hebben een uniek gen dat ze hun kenmerkende kleurpatronen geeft, die worden gecreëerd door twee allelen (variaties op chromosomen), voorgesteld als BR1. Om deze speciale kleur bij veulens te krijgen, moeten de ouders allebei de BR1-allelen hebben.

Frans gefokt bij Yeguada Kanel
Unica K is vier jaar oud, ze is geboren in 2018. Ze is gefokt door en in eigendom van stoeterij Yeguada Kanel, van de Franse fokkers Benjamin en Jean-Marc Kanel. Haar vader is de zwarte hengst Querido XVII en haar moeder is de schimmel Gavina B (Jaleo B x Rebelde VII).

"Het hebben van een merrie als Unica K is voor ons een ongelooflijke kans", vertelt Kanel aan Lily Forado. "Tot nu toe heeft onze stoeterij het heel goed gedaan, maar dankzij de aanwezigheid van Unica K op SICAB zijn we in staat gesteld om ons wereldwijd bekend te maken. Er is alleen de magie van het fokken om dit soort dromen te creëren, we zullen eeuwig dankbaar zijn."

Voorbrenger Mario Palomino leerde de Kanels kennen op de rassenshow in Beaucaire, Frankrijk. Hij ontmoette Unica voor het eerst in 2021 en dacht eerst dat haar vacht gewoon nat was. Bij nadere inspectie besefte hij dat ze brindle was. Hij overtuigde hen om haar dit jaar mee te nemen naar SICAB.

Unica K baarde al opzien op sociale media, maar op SICAB was zij de grote publiekstrekker. De groep van fotografen die foto's van haar wilden maken, was daar een bewijs van. Het gerucht gaat nu dat de merrie is verkocht naar Dubai.

Hier is een foto van Unica K te zien.


Afbeelding

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:55

Blijft een bijzondere kleur, als ik de merrie als veulen zie, ga ik bijna denken dat ze óók gaat schimmelen. Geen idee hoe die combinatie zich 'uit'.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:46

Heel passende naam heeft ze, zeker uniek. Wat ik alleen niet snap als ze genetisch een schimmel is waarom word haar kleur dan niet geaccepteerd enkel omdat die nu dit "brindle" (met gebrek aan een beter woord want brindle zoals we het kennen bij honden is het niet toch?) patroon daarin laat zien. Ze zal dan dus wel aangeboden kunnen worden als ze gaan verkleuren door het schimmelen?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:02

Ik weet niet zeker of ze gaat schimmelen. Blijkbaar accepteren ze die kleur niet, dus werd het schimmel (op papier). In deze link staat onderaan een foto van haar als veulen, daar lijkt ze veel donkerder. Wellicht schimmel maar dan met een dominant brindle deel?

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:06

Ja daar oogt ze inderdaad donkerder
Ben benieuwd of ze dan wit word met de strepen.

Ik vind het eigenlijk wel mooi.

Weet een PRE kenner ook waarom ze zo strikt zijn kwa kleuren en aftekeningen?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:20

Seven schreef:
Ja daar oogt ze inderdaad donkerder
Ben benieuwd of ze dan wit word met de strepen.

Ik vind het eigenlijk wel mooi.

Weet een PRE kenner ook waarom ze zo strikt zijn kwa kleuren en aftekeningen?
Mijn gok: vanwege raszuiverheid. Bepaalde kleuren/patronen kwamen van origine niet voor in het ras, dus nu nog steeds uitsluitsel (Dit zie je overigens binnen meerdere stamboeken.). Opmerkelijk is dat brindle echt extreem zeldzaam is, tot nu toe het meest waargenomen binnen Amerikaanse rassen, die van origine vaak (deels) Spaans zijn.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:31

Prachtige uiting van brindle, het is niet altijd zo mooi. Ik vind het zelf een lastig onderwerp, ik hoop dat mensen er niet gericht op gaan fokken omdat het de structuur van de haren ook aantast.

BR1 is trouwens niet recessief zoals in de tekst wordt beschreven. Het is incompleet dominant en gebonden aan het X chromosoom.
De heterozygote merries hebben het vachtpatroon, homozygote merries en hengsten met BR1 hebben geen patroon maar wel de gekke haarstructuur waardoor ze bijna geen staart en manen hebben.

Voor mensen die houden van wetenschappelijke artikelen: https://academic.oup.com/g3journal/arti ... ogin=false

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:39

Ja heel bijzonder net de juiste genetische kenmerken gecombineerd en daar is ze
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze geboren is kwa kleur

Heel interessant mooney
Dat artikel ga ik eens door nemen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:40

Seven schreef:
Ja daar oogt ze inderdaad donkerder
Ben benieuwd of ze dan wit word met de strepen.

Ik vind het eigenlijk wel mooi.

Weet een PRE kenner ook waarom ze zo strikt zijn kwa kleuren en aftekeningen?

Als ik zo de foto's bekijk, lijken alleen de omliggende haren licht te worden en de strepen blijven donker. Haar strepen zijn op de recente foto's ook duidelijker dan als die van toen ze veulen was.

Ik vind het echt prachtig, heel speciaal. Maar hopelijk wordt dit geen nieuwe kleurfokkerij :=.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:42

Precies San, denk hetzelfde que (ver)kleur(ing), bijzonder dat de donkere strepen niet gaan schimmelen, terwijl dat juist een dominant gen is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:47

Ik verwacht eigenlijk dat ze schimmel is en geen zilver, zilver komt zo goed als niet voor in de PRE en ik zie ook weinig bij haar wat op zilver duid :=

Wel absoluut een blikvanger <<)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:55

Ailill schreef:
Precies San, denk hetzelfde que (ver)kleur(ing), bijzonder dat de donkere strepen niet gaan schimmelen, terwijl dat juist een dominant gen is.

Misschien hetzelfde idee als blood marks op schimmels, die verkleuren ook niet/nauwelijks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:00

Azmay schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat ze schimmel is en geen zilver, zilver komt zo goed als niet voor in de PRE en ik zie ook weinig bij haar wat op zilver duid :=

Wel absoluut een blikvanger <<)

Silver brindle is de naam van deze kleursoort en refereert volgens mij niet naar het gen dat verantwoordelijk is voor silver paarden. Honden die grijs zijn en brindle worden ook silver brindle genoemd, bijv.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:57

Ja het is prachtig maar problemen hoeven er niet bij gefokt worden. Lijkt me ook zeker niet snel mogelijk gezien hoe zeldzaam dit is en laat dat nou juist veel mensen aanzetten om het toch te proberen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:33

Heel bijzonder, ik kende deze kleur niet.

Maar het is dus eigenlijk niet zo gezond?

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:50

Heb haar al een paar keer op Instagram voorbij zien komen. Vind haar kleur echt fantastisch :)) <3

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:04

Elisa2 schreef:
Heel bijzonder, ik kende deze kleur niet.

Maar het is dus eigenlijk niet zo gezond?

Ligt eraan of je staart- en manenhaar meerekent met gezondheid. Curlys hebben bijvoorbeeld ook vaak weinig staart en manen en daar hoor je verder ook weinig over.

Het lastige bij deze vorm van brindle is dat het op het X chromosoom ligt dus dat je bij hengsten/ruinen maar 1 chromosoom hebt met de informatie.
Ten eerste zullen die dus nooit brindle zijn door BR1 (je hebt nog een andere oorzaak van brindle, dus er zijn wel erg zeldzame gevallen van een brindle hengst).
Als ze BR1 positief zijn hebben ze dus hetzelfde fenotype als de homozygote merries: dus geen patroon, wel de karige beharing.

Als het niet op X had gelegen had je simpelweg de regel kunnen stellen zoals bij frame overo, dat je nooit een brindle x brindle kruising mag doen. Maar dat werkt in dit geval dus niet afdoende.
Dus of je accepteert dat een deel van de populatie amper staart en manen heeft of je fokt er niet mee.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:09

Ah zo, dankjewel.

Tja, ik weet het niet..staart en manen hebben ze natuurlijk niet voor niets. Het heeft wel een functie dus in hoeverre dat het welzijn aantast zal ook liggen aan de omgeving waarin ze gehouden worden.

Het doet me een beetje denken aan de paarden met roze huid die slecht tegen de zon kunnen.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:42

Ik zou er persoonlijk ook niet mee fokken, zeker niet in gebieden met veel insecten of juist veel kou.

Maar ik laat het in het midden omdat er veel andere kleuren zijn die ook met bepaalde welzijnsverlagende factoren komen die heel algemeen geaccepteerd zijn.
Denk aan oa:
Verhoogd melanomen risico bij schimmels.
Splash overo paarden die doof kunnen zijn.
Nachtblinde homozygote appaloosa's met een verhoogde kans op maanblindheid.
Homozygote crème paarden die knijpen met de ogen bij fel zonlicht.
Oogproblemen bij homozygoot zilver.

Hele verschillende voorbeelden waar ook veel verschillende meningen zijn over de impact op het welzijn.
Ik ben niet anti-kleurtjes, helemaal niet zelfs. Maar ik mis soms wel het stukje keerzijde die je wel mee zou moeten nemen in je overwegingen.
Zegt niet dat de gewone kleurtjes of niet genoemde niets hebben. Soms komen zulke 'bijwerkingen' pas later om de hoek kijken omdat niemand het opvalt.