Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 09:52

Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar tips, en wellicht dat dit een leuk topic kan worden om met elkaar wat tips en tricks uit te wisselen.
Sinds april dit jaar woon ik op mezelf en ik merk dat ik het érg lastig vind om boodschappen te doen, te budgetteren en daarnaast nog gezond te eten. Zelf ben ik best wel snel verleid tot impulsaankopen en kies ik snel de gemakkelijke weg.

Ik heb een hekel aan koken en ik eet graag pasta. Het gemakkelijkste voor mij is een bakje pastasaus met een zakje roerbakgroente en kipfilet, en daarnaast een half pak verse pasta (wat ik uiteraard enkel haal als het in de bonus is). Ik heb ook volkoren spaghetti gekocht om te proberen maar merk dat ik toch naar de gewone spaghetti grijp omdat dit simpelweg wat lekkerder is :P .

Maargoed, ik ben dus eigenlijk op zoek naar recepten die gemakkelijk, gezond en goedkoop zijn. Ik volg wel zo'n "koken op budget" groep op Facebook maar daar komen veelal ongezonde maaltijden voorbij.

Ik heb een goede vriezer en krijg gelukkig ook vaak een maaltijd van mijn ouders mee om in te vriezen. Daarnaast koop ik de Iglo Roerbaksensatie pakken regelmatig, die zijn ook erg lekker en gemakkelijk.

Hetgeen wat ik niet eet is stamppot :') .

Nymphe

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:57

Gezien je niet van koken houdt zou ik zorgen dat als je dan wel kookt, je dat meteen voor een paar dagen doet. Het kost nauwelijks extra tijd en je kunt dan meerdere porties in de vriezer doen.
Om het goedkoper te maken zou ik dan de groente allemaal los kopen en zelf snijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:58

Kwa goedkoop. Stop met het kopen van kant en klare pakjes en voorgesneden groentes. Dan heb je al best wat geld bespaard. Een goede tomatensaus heeft als basis gezeefde, gepelde of blokjes tomaten. Daar kun je aan kruiden oa in doen peterselie, bieslook, knoflook, paprika zout peper en een beetje suiker. Uitje vlees en nagenoeg alle groentes kun je er in doen.

Groentes zelf snijden is iets meer werk maar met bv een bloemkool of broccoli kun je meer dagen van eten. Maak dan bv veel saus en pasta en doe een deel in de vriezer voor later.

Verder hoe groter de verpakking hoe goedkoper het is. Ook vlees of vis gaat per meer in prijs per stuk omlaag. Portioneer en doe de rest in de vriezer voor later. Dan kun je je budget al een stuk meer rekken voor eten

Experimenteer met rijst, pasta of couscous. Sauzen hier gaat alles in wat snijdbaar is, sla, komkommer, de steeltjes van bloemkool of broccoli (klein snijden en iets langer garen).

Maaltijdsoepen maken van restjes. Rijst er in en je hebt ee goed gevulde soep.
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-12-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:59

Ik maak vaak traybake's en ovenschotels. Daar kun je letterlijk alles in/op gooien :D

Traybake kun je ook wel in éénpersoonsporties maken, bijvoorbeeld met diverse groenten, kipfilet en aardappeltjes. De rest van de ongebakken producten vries je in of gebruik je de volgende dag in een ander gerecht.

Ovenschotels zijn niet persé heel gezond, maar denk bijvoorbeeld aan een ovenschotel met groenten en aardappels met een sausje. Ik kan hier vaak 3 dagen van eten. :+ Dus vries ook porties in.

BoktVerlaten
Berichten: 427
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:00

Ik ben fan van tray bake gerechten.
Bakplaat met bakpaier
Je neemt wat kipfilet, even inwrijven met olijfolie en kruiden(mix) naar keuze.
Je neemt groente naar keuze: prei, ui, wortel, bloemkool spruiten gaan erg goed, andere groente zal ook wel gaan. De groentes leg je in stukje op de bakplaat, beetje olijfolie erover.
Je kunt aardappelblokjes, schijfjes, bistrokrieltjes toevoegen op de bakplaat met een beetje olijfolie erover.
Hele bakplaat in de oven, op 180 graden tot de kip gaar is (30 min ongeveer) Groente misschien tussendoor even omdraaien of husselen. Leg de groente aan 1 kant van de bakplaat, dan kun je dat eventueel halverwege afdekken met aluminiumfolie als het te donker wordt en de kip nog niet gaar is.
Ook lekker om wat kaas over de groente te doen, vlak voordat het klaar is. Of plakje brie over de kipfilet….

Er zijn veel meer mogelijkheden wat betreft vlees en kruiden etc maar als je googled op tray bake vind je die wel!

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:16

Ik lees even mee voor recept inspriatie. :)

Wat betreft je impuls aankopen: hoe vaak doe je boodschappen?
Toen ik net op mezelf woonde bedacht ik op de dag zelf wat ik ging eten, als ik een rotdag had, of druk was, werd dat vaak diepvriespizza. Nu doe ik één keer in de week boodschappen en maak gewoon een weekplanning. Dat maakt dat ik veel gezonder eet, want ik heb het dan al in huis.

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:20

Ik volg even, ik sta er ongeveer hetzelfde in. Ik heb echt een gruwelijk hekel aan koken en schuif dan ook al snel bij mijn ouders aan :))

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:23

Ga naar een Turkse groentenman of de markt en haal daar al je groenten vers. Dat is al gezonder én goedkoper dan al die voorgesneden pakjes (en zit ook veel meer smaak aan.

Ik heb jarenlang met dochter geleefd op een zeer krap budget, maar heb altijd gezond gegeten. Vers fruit, diverse groenten, pasta, zilvervliesrijst, couscous, peulvruchten,aardappelen, bruin brood van de bakker (niet van de supermarkt), noten, biologische zuivel, zoals yoghurt/kwark/eieren/kaas (niet teveel overigens) en geen vlees (wij eten vega en vaak ook vegan). Kwestie van creatief zijn en bv voor meerdere dagen maken (of invriezen). Stamppot maken is niet duur, ovenschotels met allerlei (kliekjes)groenten en wat kruiden en vers geraspte kaas erover, is niet duur, etc.

De verse soeppakketten zijn ook niet extreem duur en je kunt er lekker van eten. Wij dronken geen frisdrank, waren niet van de toetjes, dat scheelde ook. Een zakje chips of snoep/koek/ijsje moet natuurlijk wel eens kunnen, hoor.

Ik ervaarde het gewoon als keuzes maken en creatief zijn. Gezond eten is voor mij echt een heel bewuste keuze. Dus geen pakjes met toegevoegde middelen. Een goed kruidenrek of verse plantjes. Kreeg en krijg nog vaak enorme courgettes en veel tomaten van mijn vriendin, die een enorme moestuin heeft. Dat is ook fijn :D !!
Succes, hoor!!!

nevica

Berichten: 999
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:23

Ik volg even mee. Vooral budget is hier het probleem. Wat betreft impulsaankopen, ik weet niet hoe vaak je boodschappen doet maar sinds ik echt maar 1x per week ga (tenzij ik iets ben vergeten) gaat dat al 10x beter!

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:28

Ik zou wat recepten zoeken voor maaltijdsoepen. Dat is makkelijk te maken en soep kan je ook heel goed invriezen. Ik maakte altijd gelijk zo veel dat ik naast 1 portie eten ook 5 porties kon invriezen. Op een dag dat je geen zin hebt om te koken is het simpel om op te warmen.

Ik vind deze drie bijvoorbeeld erg lekker;
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... p-en-bonen
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... et-chorizo
https://www.jumbo.com/recepten/gele-cur ... oep-505172

Ik maak ze dan wel vegetarisch maar dat hoeft natuurlijk niet.

Tip voor goedkope boodschappen/maaltijden is ook de app van TooGoodToGo

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:29

Echt dé tip is 1 of 2 keer per week boodschappen doen, en niet meer dan dat. Dan heb je geen impulsaankopen, en eet je gewoon wat je in huis hebt. Zorgen dat je een basisvoorraadkast hebt met pasta, rijst, couscous, gedroogde bonen, arsenaal kruiden.

Dus weekplanning maaltijden bedenken, lijstje maken, dat halen en niet meer.

Een hekel hebben aan koken maakt het wel lastig. Waar heb je precies een hekel aan?

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 10:32

Ja zelf snijden enzo zou ik vaker kunnen doen, het lastige is alleen dat ik daar echt tijd voor vrij moet maken. Als ik uit mijn werk kom om half 6 of half 7, dan wil ik eigenlijk direct kunnen eten. vandaar dat ik dan kies voor zakjes roerbakgroenten. Die probeer ik wel zo veel mogelijk in de aanbieding te halen en vries ik ook in. Een zak 400gr roerbakgroente kan ik in 2 delen en goed invriezen.
Net als bv kipfilet, dat koop ik per kilo en vries ik per 100gr in.


Traybakes zijn wel een goede tip! Die ga ik zeker eens proberen te maken. Die kun je vast ook wel van te voren klaarzetten?


BoktVerlaten schreef:
Ik ben fan van tray bake gerechten.
Bakplaat met bakpaier
Je neemt wat kipfilet, even inwrijven met olijfolie en kruiden(mix) naar keuze.
Je neemt groente naar keuze: prei, ui, wortel, bloemkool spruiten gaan erg goed, andere groente zal ook wel gaan. De groentes leg je in stukje op de bakplaat, beetje olijfolie erover.
Je kunt aardappelblokjes, schijfjes, bistrokrieltjes toevoegen op de bakplaat met een beetje olijfolie erover.
Hele bakplaat in de oven, op 180 graden tot de kip gaar is (30 min ongeveer) Groente misschien tussendoor even omdraaien of husselen. Leg de groente aan 1 kant van de bakplaat, dan kun je dat eventueel halverwege afdekken met aluminiumfolie als het te donker wordt en de kip nog niet gaar is.
Ook lekker om wat kaas over de groente te doen, vlak voordat het klaar is. Of plakje brie over de kipfilet….

Er zijn veel meer mogelijkheden wat betreft vlees en kruiden etc maar als je googled op tray bake vind je die wel!


Wat voor kruiden, en met name, hoe veel kruiden gebruik je hier meestal bij?

Niwla schreef:
Ik lees even mee voor recept inspriatie. :)

Wat betreft je impuls aankopen: hoe vaak doe je boodschappen?
Toen ik net op mezelf woonde bedacht ik op de dag zelf wat ik ging eten, als ik een rotdag had, of druk was, werd dat vaak diepvriespizza. Nu doe ik één keer in de week boodschappen en maak gewoon een weekplanning. Dat maakt dat ik veel gezonder eet, want ik heb het dan al in huis.


Ik doe één à twee keer per week boodschappen. Deels omdat mijn werk het niet toelaat om dagelijks te gaan, en ik ervoor naar een dorp verderop moet omdat ik anders bij de dure Spar boodschappen moet doen. Ik ga het liefst naar de Lidl/AH.


Twiggy2008 schreef:
Ga naar een Turkse groentenman of de markt en haal daar al je groenten vers. Dat is al gezonder én goedkoper dan al die voorgesneden pakjes (en zit ook veel meer smaak aan.

Ik heb jarenlang met dochter geleefd op een zeer krap budget, maar heb altijd gezond gegeten. Vers fruit, diverse groenten, pasta, zilvervliesrijst, couscous, peulvruchten,aardappelen, bruin brood van de bakker (niet van de supermarkt), noten, biologische zuivel, zoals yoghurt/kwark/eieren/kaas (niet teveel overigens) en geen vlees (wij eten vega en vaak ook vegan). Kwestie van creatief zijn en bv voor meerdere dagen maken (of invriezen). Stamppot maken is niet duur, ovenschotels met allerlei (kliekjes)groenten en wat kruiden en vers geraspte kaas erover, is niet duur, etc.

De verse soeppakketten zijn ook niet extreem duur en je kunt er lekker van eten. Wij dronken geen frisdrank, waren niet van de toetjes, dat scheelde ook. Een zakje chips of snoep/koek/ijsje moet natuurlijk wel eens kunnen, hoor.

Ik ervaarde het gewoon als keuzes maken en creatief zijn. Gezond eten is voor mij echt een heel bewuste keuze. Dus geen pakjes met toegevoegde middelen. Een goed kruidenrek of verse plantjes. Kreeg en krijg nog vaak enorme courgettes en veel tomaten van mijn vriendin, die een enorme moestuin heeft. Dat is ook fijn :D !!
Succes, hoor!!!


Ja, we hebben gewoon een Turkse supermarkt in Leusden zitten :')
Soepen krijg ik van mijn mams <3 Heb nog een groentesoep en erwtensoep liggen. Die zijn ideaal voor tussen de nachtdiensten :D

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:35

To good to go app downloaden en de Lidl groenten en fruit box proberen te bemachtigen. Het is bij sommige filialen best lastig, je moet snel zijn met reserveren maar dan heb je een doos groenten en fruit voor maar 4 euro.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:36

Mijn tips.
1. Ga naar de Lidl of de Aldi
2. Check de folders voor aanbiedingen
3. Doe weekboodschappen
4. Koop afgeprijsde zakjes groente en vries ze in
5. Eet veel vega(n)
6. Koop zoveel mogelijk from scratch en kruid alles zelf

Voorbeeld van maaltijden die goedkoop en makkelijk zijn:
1. Pasta pesto met gegrilde courgette
2. Wokgroente met noodles en als saus sesamolie en sojasaus met kruiden
3. Wraps / taco’s met bonen, Paprika en tomatensaus
4. Krieltjes met groente en (vega) vlees
5. Pasta met 300 gram rivoli tomaatjes door de helft met evt een plukje rucola
6. Curry madras of ander verspakket van de Lidl. Zelf nog wat groente erbij doen en je hebt voor 3 dagen eten. Kan je invriezen. Ipv kip kan je er kikkererwten door doen is goedkoper
7. Soep met brood
8. Gevulde paprika (Google voor gepast recept)
9. Chili con carne

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:39

Ik kom even volgen.
Ik vind koken wel leuk, zolang het daarna het maar waard was.
Zelf heb ik veel kookboeken van Jamie Oliver.
En ik heb inderdaad veel allerhandes en dat soort boekjes staan.
Ook heb ik een mapje, waar ik alle recepten die goed bevallen over schrijf en in stop.
Als iets me niet helemaal aanstaat, pas ik dat dus aan in die map, en heb ik daar dus een andere versie van het boek-recept in zitten zeg maar :)

Wat betreft spullen invriezen, ik heb ruimte te kort.
Ik heb een 4 lade vriezer, waarvan 1 lade al alleen is met diepvriesfruit
zodat ik smoothies kan maken (mee kan nemen voor me werk)

Wat ik met invriezen wel altijd deed bij eten, ik deed het in zakjes, dit neemt minder ruimte in dan bakjes.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 10:40

BaileyMix schreef:
Echt dé tip is 1 of 2 keer per week boodschappen doen, en niet meer dan dat. Dan heb je geen impulsaankopen, en eet je gewoon wat je in huis hebt. Zorgen dat je een basisvoorraadkast hebt met pasta, rijst, couscous, gedroogde bonen, arsenaal kruiden.

Dus weekplanning maaltijden bedenken, lijstje maken, dat halen en niet meer.

Een hekel hebben aan koken maakt het wel lastig. Waar heb je precies een hekel aan?


Ik kan het niet goed, en het kost zoveel tijd :')
Ik weet ook vaak niet wanneer iets gaar is of hoe lang bv groente moet koken.
Als ik een pak van Knorr heb bijvoorbeeld dan gaat me dat prima af omdat er precies staat wat ik moet doen, maar die pakken zijn helaas ook niet goedkoop en bevatten vaak porties voor 2-3 personen. Niet alles daarvan is in te vriezen -O-

En zelf klooien met kruiden dat lukt nooit zo goed :')

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:43

Ik haal groente, aardappelen en eieren bij een lokale boer die aan huis verkoopt. Dat heeft meerdere voordelen, want het is er kakelvers en niet duur!

Het “nadeel” is dat het aanbod beperkter is en je het zelf moet schoonmaken. Hoewel ik dat zelf niet als nadelen zie. :)

Misschien kan je ook zoiets vinden? Scheelt eennervig geld!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:43

Ik snap je helemaal TS! Tot ik ging samenwonen had ik ook enorme moeite met voor mezelf koken. Wel helpt m’n airfryer enorm haha. Kan je echt alles ingooien en met 15 min heb je eten.

Maar nu ik met m’n vriend woon wil ik graag gezond en vers voor hem koken. Dat motiveert mij om elke dag gezond voor hem te koken haha.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:50

Gezond en goedkoper: minder vlees en zuivel en meer andere proteine zoals peulvruchten en granen. Verder is koken in bulk in mijn ervaring altijd goedkoper, of je nu vlees en zuivel gebruikt of niet. Soep ben ik ook fan van omdat alles erin gaat dus het is een goeie restverwerker. Een pan zelfgemaakte soep kost je amper iets, en met brood + smeersels is dat al een behoorlijke maaltijd! En idd wat anderen al zeggen, geen voorgesneden / kant en klare dingen kopen, maar zelf maken en snijden. Ik ga ook wel eens voor de tv zitten groente snijden en vries dat dan in porties in, zodat ik het snel kan pakken als ik een keer geen zin heb om lang in de keuken te staan. Too good to go vind ik trouwens ook een uitkomst!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:03

Ik lees mee!! Ik moet beter koken, gezonder eten en minder pizza....

Ik ben ook echt geen keukenprinses en zoek vooral dingen voor in de oven. Klaar maken, in de oven gooien en tijdens het wachten 1001 andere dingen kunnen doen ipv blijven roeren in een pan :o

Ik heb laatste groentes in de oven gedaan met feta. Paprika, courgette, tomaatjes. Omdat ik alleen eet doe ik halve paprika en gourmette per keer. Beetje olie, gooi een beetje wild met kruiden (tot nu toe is Italiaanse kruiden best oké) en in de oven maar. Lekker makkelijk en toch wel gezonder dan de makkelijke happen (als het goed is) .

Verder doe ik alleen nog maar volkoren pastas eten, en rijst ook de vezelrijkere varianten. Aardappels eet ik nooit, maar wil toch vaker aardappelpartjes in de oven gooien, want dat is ook lekker en makkelijk. Als iemand tips heeft welke kruiden jullie hierover gooien?!

Verder goed kijken naar aanbiedingrn qua groenten. Ik haal ook vaak diepvries groentes, zoals broccoli. Omdat je daar ook makkelijk porties van kan pakken, ipv een verse hele broccoli bij wijze van de hele week te moeten eten omdat het anders rot wordt.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-12-22 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:05

Google eens op mealpreppen. Dan kom je heel veel lekkere en leuke ideeën tegen. Koop wat kleine bakjes, een flinke portie seizoensgroente, en maak bv tien keer hetzelfde gerecht. Dat vries je in, en hoef je daarna maar in de oven te zetten.
Lasagne is bijvoorbeeld heel makkelijk en goedkoop in grotere hoeveelheden te maken, kun je ongebakken invriezen, en hoef je daarna maar drie kwartier in de oven te schuiven.

Mijn truc om heel goedkoop te eten is oa geen vlees, veel seizoensgroente, waar mogelijk groot inkopen, dingen als aardappels en uien kun je vaak heel goedkoop bij de boer kopen, en kruiden koop je goedkoop bij de toko. Sausjes maak je zelf; als je een goed recept hebt kun je een kruidenmengsel in een aparte pot doen en hoef je er later nog maar water/melk/sojasaus/citroensap/azijn bij te doen.
En het kan helpen om wat Too good to go boxen te bestellen, of bij de Albert Heijn 's morgens vroeg wat brood van gisteren en/of groentezakjes mee te nemen.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:11

Marjo schreef:
Ik kan het niet goed, en het kost zoveel tijd :')
Ik weet ook vaak niet wanneer iets gaar is of hoe lang bv groente moet koken.
Als ik een pak van Knorr heb bijvoorbeeld dan gaat me dat prima af omdat er precies staat wat ik moet doen, maar die pakken zijn helaas ook niet goedkoop en bevatten vaak porties voor 2-3 personen. Niet alles daarvan is in te vriezen -O-

En zelf klooien met kruiden dat lukt nooit zo goed :')

Een pakje werkt wel vanwege de aanwezige instructies, maar de basis dingen heb je moeite mee. Is het dan een idee eens op zoek te gaan naar een basis kookboek wat die dingen in beschreven staan zodat je daar ook een leidraad voor hebt?

Ook voor het klooien met kruiden kan je gebruik maken van een recept waar in beschreven staat hoeveel je waarvan moet gebruiken. De eerste keer volg je het recept en daarna pas je die aan naar smaak. Beetje meer van dit, beetje minder van dat. En dat zal niet altijd meteen geslaagd zijn, maar gaandeweg ga je je smaak kennen.

Verder zou ik een kookdag inplannen ergens in de week waarop je de voorbereidingen doet zodat je op de dag zelf veel sneller klaar bent.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:15

Niet goedkoop, maar maaltijdboxen.
Op die manier heb ik geleerd om te koken met verse ingrediënten.
Gewoon stap voor stap het recept volgen en het komt vanzelf goed.
Nu gebruik ik gewoon recepten op internet

https://www.jumbo.com/inspiratie/budget-recepten
misschien heb je ook wat aan deze link.
Budget recepten van Jumbo.

Zelf kijk ik ook altijd in de bak van de jumbo van producten met de datum van vandaag voor half geld.
Veel van die dingen kunnen gewoon de vriezer in. Of blanceren en dan vriezen.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 11:16

Echt fijne tips worden er gegeven trouwens, super bedankt +:)+

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:16

Je hebt tegenwoordig ook Lekkergoedkoop. Zou zeker even kijken of er een afhaalpunt in de buurt zit. 15 euro oor een kist groente of fruit. Zit mega veel in