Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Indy2605
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-22

Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-22 15:25

Spoiler:
Beste bokkers,

Het doet mij erg veel pijn om dit te schrijven of alleen al over na te denken, maar ik heb een situatie waar ik niet echt weet wat ik er mee aan moet. Ik zal als eerste uitleggen wat de situatie van mijn pony is.

Toen ik 16 was thuis woonde kocht ik mijn favoriete pony over van de manege. De pony zou naar de slager gaan op 15 jarige leeftijd ivm regelmatig niet goed lopen. Hij was nog wel gelukkig en met rust in de wei kon hij nog een hele mooie oude dag hebben. Na een tijd werd hij vaker hoefbevangen. Hij kreeg de diagnose insuline resistent. Hij mocht hierdoor regelmatig niet op gras wat bij de stallingen in de omgeving erg lastig was. Ik besloot hem op zijn 17e/18e helemaal met pensioen te doen omdat ik wel af en toe een buitenritje met hem kon doen. Ik heb hem gestald bij een rusthuis waar hij op gras en zand kon staan maar ook zelf naar binnen kon. Toch werd hij hier zieker, omdat de Combinatie van helemaal niks meer doen en toch blootgesteld worden aan gras niet goed voor hem was. Hierom toch terug gehaald naar een traditionele pensionstal en af en toe nog wat met hem gedaan. Hij kreeg snel de diagnose cushing nadat hij zo erg hoefbevangen werd dat ik heb bijna heb moeten laten gaan.

Ik gaf hem medicatie in de hoop dat hij met goede huisvesting toch nog van zijn oude dag kon genieten. Hij reageerde alleen erg slecht op de medicatie en werd erg depressief en at erg slecht en daardoor ook magerder. Wel zag ik dat zijn cushing klachten beter gingen. Ik besloot wel te stoppen met medicatie omdat ik liever een gelukkig paard heb die ik misschien eerder moet laten gaan dan een paard die lang leeft maar niet gelukkig is.

Begin dit jaar heb ik hem naar hetzelfde rusthuis gebracht omdat hij hier wel erg gelukkig was en ik merkte dat hij er nu echt aan toe was. Hij is erg op zijn plek en zijn hoefbevangenheid gaat tot nu toe goed.

Nu komt helaas het lastige. De stalling van mijn pony is gigantisch veel duurder geworden, ben samen gaan wonen, en ben bezig met mijn rijbewijs. Ik kan zijn stalling naast mijn vaste lasten net betalen maar ik kan niet sparen voor mijn toekomst. Wel heb ik een spaarpot voor hem mochten er onverwachte kosten komen. Ik kan geen auto kopen omdat dit niet wil naast mijn vaste lasten. Hierdoor gaat bijvoorbeeld de groei van mijn eigen bedrijf ook lastig en worden de toekomst plannen voor een eigenwoning ook bijna niet te realiseren. Voor nu kan ik het wel betalen, maar wat doet dit voor de toekomst? Een eerlijke beslissing zou dus zijn om hem te verkopen. Naast dat dit al een hele lastige beslissing is wat ik zelf niet zou willen, is het ook een paard van 23 die ziek is. Waar zou hij heen moeten? Hij kan niet als weidemaatje omdat hij niet op gras mag. Ik ben te bang dat hij in verkeerde handen terecht komt. Dus ook dit is in mijn ogen niet echt een optie.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie zouden doen. Of dat iemand misschien iemand kent in een soort gelijke situatie of er zelf in zit. Ik wil voor mijn pony een eerlijke beslissing maken maar ook aan mijn eigen toekomst denken omdat ik zelf ook nog jong ben.

Liefs ♡


Britta31

Berichten: 13064
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:33

Ik zou hem voor zijn rust en jou rust laten inslapen.Je hebt alles voor hem gedaan,maar soms is het genoeg.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:35

Eens met Britta. Verkopen is echt niet dierwaardig, laten gaan lijkt me hier de beste oplossing. :(:)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:35

Wat stoer dat je dit zo open op durft te schrijven en je gevoel uit.

Ik weet natuurlijk niet hoe ziek hij is, maar als ik je verhaal lees is hij in ieder geval al echt op leeftijd en dus niet gezond. Is het een idee om met een dierenarts te overleggen of het niet beter zou zijn dat hij ingeslapen zou worden voor hij nog zieker wordt?

Verkopen zou ik zomaar niet doen, zeker niet met een ziek oud paard..

Rubs

Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:39

Lastig he, je wilt ze niet te vroeg laten inslapen, want dat voelt als moord, maar je wilt ook zeker niet te laat zijn. En wanneer weet je nou zeker dat je hier precies tussenin zit. Ik heb het met mijn hond met nierfalen zeer recent meegemaakt en het is hartverscheurend, maar aan het eind hoort het inslapen om een verdere lijdensweg te voorkomen erbij.
Met 23 kan een paard gewoon 'op' zijn.
Als je paard zo erg hoefbevangen is geweest dat je hem bijna moest laten gaan, heeft hij daar dan ook geen gekanteld hoefbeen aan overgehouden? Dan heeft hij toch echt wel pijn. Ik vind verkopen niet fair in dit geval, kans dat hij in de handel komt, en je vergeeft het jezelf niet. Is er geen stalling waar hij in een zandpaddock kan staan, en 's nachts binnen?

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:40

Cushing wordt bijna altijd alleen maar erger en om die reden vind ik inslapen heel plausibel. Het is nu ook afwachten tot hij weer bevangen wordt..en dat gaat zeker gebeuren met Cushing en dat doet enorm pijn en dan moet je hem waarschijnlijk ook laten gaan..

Niet verkopen inderdaad, beter om zelf voor een waardig einde te zorgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Petunia27

Berichten: 203
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:47

Eens met de voorgangers. Verkopen zou ik zeker niet doen.
Niet eens kijkend naar financieel aspect, maar je kan in zijn situatie niet te vroeg zijn met inslapen, eerder te laat. PPID is een ziekte die naarmate de tijd verstrijkt alleen maar erger wordt, zeker als je het niet onderdrukt met medicijnen. De kans is dus aanwezig dat hij toch weer bevangen wordt, is dat iets waar je aan wil blijven tobben? Lastig hoor, heel veel sterkte in ieder geval

"Every flower must grow through dirt"

― Laurie Jean Sennott

Bullebeest
Berichten: 3240
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:53

Het eerlijkst in mijn ogen is om hem dan te laten inslapen. Ziek zijn en pijn hebben is niet fijn. Bij een ander weet je nooit wat er gebeurt met hem.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:53

Ik denk dat het een hele eerlijke beslissing is als je de pony laat inslapen.
Verkopen zou ik nooit doen, want dat geeft een grote kans op ellende voor de pony.
23 jaar is een mooie leeftijd en jij hebt heel erg je best voor hem gedaan.
Daar mag je met trots op terugkijken.
Houden van is ook los laten.
Heel veel sterkte. :knuffel:

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:58

Verkopen zou ik inderdaad ook niet doen. Ik zou of voor het inslapen gaan en als je dit nog niet over je hart verkrijgt een verdere goedkopere stal zoeken waar hij met pensioen kan gaan, zonder gras. Denk aan een paddock paradise?

Ergens waar hij gelukkig kan zijn en geen gras krijgt. Al is het een uur rijden, kan je hem alsnog een mooi leven geven als inslapen nog te ver voor je gaat. Je zou dan eens in de zoveel weken langs kunnen gaan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:34

Ahh wat een verdrietige en lastige situatie. Ik ben blij dat ik geen paard heb momenteel. Kon altijd prima rondkomen, maar ik merk nu ook goed dat alles veel duurder geworden is. Ik snap je situatie wel.

Verkopen of weggeven zou ik ook niet doen. Je hebt dan geen grip meer op waar hij naar toe gaat. Wellicht een oproep plaatsen en een adres zoeken waar hij terecht kan zonder op het gras te komen, een stalling die bij hem en zijn behoeften past maar ook wat goedkoper is. Al klinkt dat wel een beetje als een speld in een hooiberg.

Inslapen zou verdrietig zijn, maar wel begrijpelijk in deze situatie. Het lijkt me een zware beslissing, maar ik denk dat je beter je maatje eeuwige rust kunt gunnen dan hem verkopen en niet helemaal zeker weten of hij goed terecht komt (en wat als die persoon er vervolgens weer afstand van moet doen?).

Andere optie is je spaarpotje voor je paard aanspreken. De kosten van het inslapen (en wat er daarna vervolgens bij komt kijken) van dit potje aftrekken en dan vanuit dit potje deels je stalling bekostigen. Mocht het potje leeg zijn of hij gaat iets mankeren, zal het wel betekenen dat je hem in moet laten slapen (of afstand van hem moet doen). Het is een optie, al klinkt het ook een beetje als uitstel van ...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:59

Het is een lastige situatie, maar voor anderen echt niet zo te beoordelen. Laat maar inslapen wordt wel makkelijk gezegd, maar doe het maar. Heel veel mensen hebben toch moeite om hun maatje (op tijd) te laten gaan.

Het zal ook aan je veearts gaan liggen. Als je paard 23 is en het op zich goed doet onder het juiste management, gaat een veearts hem niet "zomaar" inslapen. 23 is niet per se heel oud, zeker niet voor een pony en een veearts moet ook een reden hebben die het voor hem ethisch verantwoord maakt. Alleen hb en cushinh/ppid wat onder controle is, is niet altijd voldoende.

Daarmee zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben, maar we zijn er met oudjes en blessures+ziekte's etc wel tegenaan gelopen soms.

Weggeven bijv zou ik nooit meer doen. Als niemand weet waar je mee worstelt krijg je misschien achteraf voorstellen dat je denkt; had ik maar. Dus spreek je uit en wie weet wat er op je pad komt om de beslissing makkelijker te maken.

Financieel wordt het misschien wel een moeilijke tijd voor mensen en daarom paarden stallen, verkopen, verhuizen etc misschien ook.
Maar vraag jezelf ook af of je het nu een probleem vindt omdat je niks met deze pony kan, of dat je er hetzelfde over had gedacht met een rijdbare pony. Dat mag, is niet erg, want als je wil rijden snapt iedereen dat je dat mist.
Maar inslapen kan maar 1 keer en je moet er 100% achter staan, ook tegenover je veearts.

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:36

Hier is altijd de regel geweest : chronisch ziek of boven de 18 is enkel dood het erf af.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:40

Verkopen is imo geen optie en weggeven is nog erger. Als je iets gratis weggeeft, in dit geval een dier, zullen vaak mensen reageren die weinig geld hebben en zo een paard “op de kop tikken”. Zou ik zeker niet doen.
Tja, moeilijk.
Je paardje laten inslapen omdat hij ziek is, ik denk dat niemand je daarop aankijkt. Je paard inslapen ivm je rijbewijs… hmmmm… dat weet ik niet.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:49

Ach, paard heeft er al 8 jaar bijgekregen, anders was-ie op z'n 15e naar de slager gegaan.

In laten slapen omdat je het onderhoud van een chronisch ziek paard (waarvan ik me afvraag of-ie echt wel gelukkig is zonder op gras te kunnen zonder pijn) niet meer kunt betalen is altijd nog beter dan je paard zorg onthouden of weggeven.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:50

De keuze is óf je oude gelukkige paard laten inslapen óf geld hebben voor je rijbewijs etc.

Tja ik zou nog wat jaartjes geduld hebben. Ga echt geen gelukkig beest dat jaren voor me heeft gewerkt laten inslapen voor een rijbewijs.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:04

Het is niet alleen die rijbewijs, het is het onderhouden van haar auto, bedrijf, haar toekomst spaarpotje, huis. de toekomst plannen.
Ts, je hebt het paard 8 fijne jaren gegeven, verkopen of vergeven zou geen optie moeten zijn, diertje zal snel slecht terecht komen. Ikzelf laat mijn dier(en) niet gaan als ze mentaal nog duidelijk actief en vrolijk zijn met kleine lichamelijke kwaaltjes, maar dat is persoonlijk.
Als jij je dier paardwaardig rustig laat inslapen dan is dat begrijpelijk, hij is ziek en het word vaak alleen maar erger. Sterkte met de keuze ts.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:11

Anastasia24 schreef:
Het is niet alleen die rijbewijs, het is het onderhouden van haar auto, bedrijf, haar toekomst spaarpotje, huis. de toekomst plannen.


Klopt zeker. Dat uitstellen en gelukkig paard laten leven of het beest afmaken en dat nu doen.

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:19

Ik zou inslapen om het geld heel moeilijk vinden, ik kan dat niet. Al kan het zeker een reden zijn hoor, dat is voor iedereen anders. En je bent jong en wilt sparen voor de toekomst, logisch. Alleen, je pony is al oud en met gebreken. Is hij echt al op, of eigenlijk nog niet? Ik zou 't echt niet over m'n hart kunnen verkrijgen 'm te laten inslapen als 't eigenlijk nog wel okey gaat. Want het klinkt niet als een pony die nog jaren te gaan heeft. Ik persoonlijk zou 'm zo lang mogelijk bij me willen houden, tot het echt niet meer gaat en 'm dan laten inslapen. Anders zou ik me heel schuldig voelen. Het is geld, de laatste momenten met mijn pony waren echt onbetaalbaar en in jouw bericht klinkt heel veel liefde door.

Mijn tip : Probeer los van het geld objectief te kijken hoe 't echt met je pony gaat.
En mochten je financiën echt teveel stress geven probeer je dan eens voor te stellen hoe je je zou voelen als je pony er niet meer is en je daardoor meer financiële ruimte hebt.

Het is jouw pony, jouw keuze. Denk er goed over na, het is onomkeerbaar. Vanachter de computer is het makkelijk gezegd laat maar inslapen en ja, financiën kan een reden voor inslapen zijn, het is geen jonge gezonde pony die je kunt verkopen. Maar jij bent degene die verder moet na het verlies van je pony.

En er wordt vaak gezegd beter te vroeg dan te laat, maar ik vind dat een moeilijke, omdat je aangeeft dat je pony nog blij is.

Het einde van mijn spaarpotje kwam in zicht, het was nog niet op, maar ik kwam al heel lang (ruim een jaar) elke maand structureel het bedrag te kort wat ik aan hem kwijt was (met m'n jonge paard verkopen, die van mij en m'n zus is, was ik dus nog steeds niet rond elke maand). Dus dat was best confronterend en moeilijk.

M'n geld was nog niet op en ik was bereid me in de schulden te steken (lenen bij m'n moeder), omdat ik 'm echt niet voor 't geld wilde laten inslapen en ik het hoe dan ook zag als tijdelijk (als hij er uiteindelijk niet meer zou zijn kon ik weer rondkomen en in de toekomst hopelijk weer sparen, om eerst af te betalen). Alleen toen ging ik me bedenken voor wie ik 't deed. En dat was voor mezelf... Ik wilde geen keuze maken, ik trok 'm overal doorheen en ik kon 'm niet loslaten. Het geld heeft me nu dus echt laten nadenken en toen ben ik objectief naar 'm gaan kijken en naar het laatste jaar en zag ik dat ik me zo op de "goede momenten" had gefocust, maar dat het eigenlijk steeds slechter ging (z'n goed was niet goed meer en z'n slecht werd steeds slechter). Toen heb ik besloten dat ik 't hem niet meer aan wilde doen en hem voor de winter in te laten slapen.
Dit vond en vind ik echt verschrikkelijk, maar ik weet wel dat 't de juiste keuze is geweest en dat ik eerder te laat dan te vroeg ben geweest. Achteraf gezien was 't april dat 't eigenlijk al klaar was, maar met de zomer (z'n goede periode) in 't vooruitzicht heb ik 'm er toch doorheen getrokken, dus ook voor hem, ik gunde hem de zomer, het gras. Deze laatste zomer was ook voor mij, zodat ik hem stap voor stap los kon laten.

Jij moet jezelf in de spiegel aan kunnen kijken, ongeacht de woorden van anderen.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:50

En de mensen van de manege waar je de pony van gekocht hebt vragen of ze een bijdrage willen doen?
Er zullen kinderen les hebben gehad op de pony en misschien hebben die wel iets voor de verzorging van hun oude lespony over?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:57

Zoals ik het lees is het niet alleen 'laten inslapen om het geld'. Het is een oude zieke pony die die een hele mooie tijd heeft gehad bij een superbaas. En niemand weet hoe lang het nog goed gaat, maar het wordt zeker niet beter.

Je heb hem al zoveel extra tijd gegeven en een paard heeft geen besef van tijd - soms is het gewoon genoeg.

PS Ik ken meer mensen die hun paard te laat hebben laten gaan dan te vroeg....

Indy2605
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-22 20:31

(poging 2 om een reactie te plaatsen :P)

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties en het meedenken. Ik ben blij dat bijna iedereen het er over eens is dat verkopen of weggeven geen optie is. Mijn gevoel zei dit al, maar het bleef wel in mijn hoofd rondspoken omdat als hij wel goed terecht komt dit op zich wel een eerlijke keuze is mocht het echt nodig zijn. Echter is het met een oud ziek paard helaas niet realistisch dat hij echt goed terecht komt.

Gelukkig is het niet zo dat de situatie is dat ik hem op wil geven omdat ik een rijbewijs wil. Ik ben namelijk al bezig met mijn rijbewijs. Het zal er in dit geval meer om gaat dat ik de maandlasten van een auto niet zou kunnen dragen, terwijl ik eigenlijk voor mijn bedrijf een auto nodig zou hebben. Maar ik zal een auto in geen enkele situatie boven mijn pony kiezen. Ook zal de situatie niet veranderen als het een rij-pony zou zijn. Ik heb hem namelijk niet gekocht om op te rijden, en in verband met lichamelijke klachten kan ik ook niet meer rijden.

In mijn tiener jaren heeft zijn geluk en gezondheid ook altijd boven dat van mij gestaan. Ik kocht duurder voer voor hem en de nodige supplementen. Ik betaalde een stapel aan dierenartsrekeningen voor onderzoek en medicijnen. Dit vond ik belangrijker dan op vakantie gaan, nieuwe kleding oid. Dit is nu nog steeds zo.

Echter is het zo dat ik naast mijn vaste lasten van mijn zelf en de kosten van mijn pony vrijwel niks over hou. Dit vind ik voor nu niet erg(wel lastig), maar staat wel in de weg voor mijn toekomst. Denk aan de kosten die hoger worden van alles, een eigen huis, mijn bedrijf, eventuele kinderwens etc. Ik wil heel graag nadenken over hoe ik met deze situatie om kan gaan in het voren, in plaats van dat ik een keuze moet maken omdat ik echt met mijn rug tegen de muur sta.

Ook ben ik het met iedereen eens over dat je een paard niet te laat moet laten inslapen. Bij mijn pony vind ik het moeilijk omdat het al een aantal keer erg slecht is geweest. Het is altijd hartverscheurend om hem zo te zien. Maar elke keer als we op het punt komen dat inslapen ter sprake komt, komt hij er boven op en zie ik een blij en gelukkig paard. Dit maakt het ook lastig om te besluiten wanneer het voor hem genoeg is. Ik gun het hem zo om een gezond en gelukkig pensioen te hebben, maar is het eerlijk als hij het regelmaat last heeft van pijntjes of weer hoefbevangen is?

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties het helpt mij zeker om mij inzichten te geven <3

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:42

Ik stelde het net ook voor, maar heb jou er niet over gehoord.

Kan het niet een idee zijn om een ander pensioenplek voor hem te zoeken die goedkoper is en waar hij niet op het gras komt te staan? Desnoods een stuk verder weg van huis. Je kan hem dan niet zo vaak zien, maar je weet dan wel 100% zeker dat hij op een goed plekje staat.

Er zijn genoeg plekken in Nederland waar paarden 24/7 buiten staan, maar geen gras tot hun beschikking hebben.

flavlip
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:09

Blijft subjectief, wat is te laat? Wat voor de 1 te laat is, kan voor de ander te vroeg zijn. Sommigen zullen mij te laat vinden, ik vind sommigen te vroeg.

Aan jou om jouw grens te bepalen. Ik merkte alleen dat dit bij mij elke keer op schoof. M'n pony mocht blijven zolang hij blij was en ik nog geld had... Maarja, geen geld is ook relatief: is dat als je niet meer rond kunt komen, is dat als je spaargeld op is, of is dat als je een bepaald bedrag hebt geleend/in de schulden staat. Ik vond het 1e en wilde puntje bij paaltje tot het laatste gaan en het is ergens halverwege geworden.

En wat is blij? Wat wil je dat je paard nog kan? Wanneer is het genoeg?

Wat is met regelmaat? Hoe lang is dat/zijn de slechte periodes? Hoe is je paard in z'n goede periodes?

Ik heb een tijd me heel erg gefocust op het slechte, omdat ik dat echt moeilijk vond. En juist dat laatste jaar heb ik me vast gehouden aan het goede, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo goed ging. Vandaar m'n tip zo objectief mogelijk te kijken naar hoe 't gaat. Even los van je geld, gevoel en emoties. Wat zou jij een ander adviseren in exact dezelfde situatie?

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:03

Indy2605 schreef:
(poging 2 om een reactie te plaatsen :P)

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties en het meedenken. Ik ben blij dat bijna iedereen het er over eens is dat verkopen of weggeven geen optie is. Mijn gevoel zei dit al, maar het bleef wel in mijn hoofd rondspoken omdat als hij wel goed terecht komt dit op zich wel een eerlijke keuze is mocht het echt nodig zijn. Echter is het met een oud ziek paard helaas niet realistisch dat hij echt goed terecht komt.

Gelukkig is het niet zo dat de situatie is dat ik hem op wil geven omdat ik een rijbewijs wil. Ik ben namelijk al bezig met mijn rijbewijs. Het zal er in dit geval meer om gaat dat ik de maandlasten van een auto niet zou kunnen dragen, terwijl ik eigenlijk voor mijn bedrijf een auto nodig zou hebben. Maar ik zal een auto in geen enkele situatie boven mijn pony kiezen. Ook zal de situatie niet veranderen als het een rij-pony zou zijn. Ik heb hem namelijk niet gekocht om op te rijden, en in verband met lichamelijke klachten kan ik ook niet meer rijden.

In mijn tiener jaren heeft zijn geluk en gezondheid ook altijd boven dat van mij gestaan. Ik kocht duurder voer voor hem en de nodige supplementen. Ik betaalde een stapel aan dierenartsrekeningen voor onderzoek en medicijnen. Dit vond ik belangrijker dan op vakantie gaan, nieuwe kleding oid. Dit is nu nog steeds zo.

Echter is het zo dat ik naast mijn vaste lasten van mijn zelf en de kosten van mijn pony vrijwel niks over hou. Dit vind ik voor nu niet erg(wel lastig), maar staat wel in de weg voor mijn toekomst. Denk aan de kosten die hoger worden van alles, een eigen huis, mijn bedrijf, eventuele kinderwens etc. Ik wil heel graag nadenken over hoe ik met deze situatie om kan gaan in het voren, in plaats van dat ik een keuze moet maken omdat ik echt met mijn rug tegen de muur sta.

Ook ben ik het met iedereen eens over dat je een paard niet te laat moet laten inslapen. Bij mijn pony vind ik het moeilijk omdat het al een aantal keer erg slecht is geweest. Het is altijd hartverscheurend om hem zo te zien. Maar elke keer als we op het punt komen dat inslapen ter sprake komt, komt hij er boven op en zie ik een blij en gelukkig paard. Dit maakt het ook lastig om te besluiten wanneer het voor hem genoeg is. Ik gun het hem zo om een gezond en gelukkig pensioen te hebben, maar is het eerlijk als hij het regelmaat last heeft van pijntjes of weer hoefbevangen is?

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties het helpt mij zeker om mij inzichten te geven <3

Je komt dus klem zodra je om wat voor reden ook je spaargeld aan moet gaan spreken (wasmachine stuk bv), want er is geen ruimte in je inkomen om dat weer aan te vullen. En een potje voor nood is noodzakelijk als verantwoordelijk eigenaar van om het even welk dier. Qua economie gezien is deze recessie (als het daar al bij blijft) nog lang niet over, als je nu al geen ruimte over hebt qua inkomen/uitgaven, is het inderdaad verstandig om kritisch te kijken naar je beste opties met een pony die wel eens extra DA nodig kan hebben + hogere maandelijkse lasten, en of/hoe lang dat verantwoord vol te houden is. En dat komt bovenop de vraag of pony genoeg kwaliteit van leven heeft nu nog eigenlijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, KDonna, lonniejj en 36 bezoekers