[FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

[FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:54

Deze zomer ben ik voor het eerst in mijn eentje met de fiets op pad gaan. Ik zat te twijfelen om hier een topic over te maken, maar eigenlijk vind ik het wel leuk om mijn verhaal en foto's te delen. Ik vind het nog steeds best stoer van mezelf dat ik dit ondernomen heb. Een fiets was voor ik op dit idee kwam gewoon mijn voor de hand liggende vervoersmiddel in de stad en omgeving. Als ik nu mijn fiets zie, zie ik allerlei avonturen en reismogelijkheden door heel Europa. Fantastisch dat alles wat ik nodig heb daar allemaal op past en ik het zelf kan aansturen, geen brandstof of elektriciteit nodig.

Waarom Denemarken? Omdat ik voor mijn eerste fietsreis geen bergen wilde. :') Daarnaast was ik er nog nooit geweest, maar Denemarken heeft me ontzettend verrast met de uitgestrekte en diverse natuur, knusse stadjes en sympathieke mensen. Ik kon uren fietsen zonder iemand tegen te komen, zeeën van water en bloemen, enorme bossen en velden. Amper toerisme langs de kust, op de weg was iedereen vriendelijk, nergens rare toestanden gehad (tot ik in Noord-Duitsland kwam, met stressvolle 80 wegen en waar mijn powerbank gejat is _O- ).
Ik ben eerst met de trein naar Hamburg gegaan, dat was met stipt op 1 het meest stressvolle onderdeel van de reis. Gelukkig werd ik hartelijk ontvangen door vrienden van mijn vriend. De dag erna ben ik met de flixbus naar Skive gegaan, ik had een slaapplek bij een onbekende man wat ik geregeld had via een Deense fietsgroep op facebook. Doodeng, maar het idee dat hij vader was van twee kleine dochters stelde me genoeg gerust. Vanaf daar ben ik gaan fietsen. Ik heb gekampeerd op campings en op shelterpladzen (legale wildkampeerplekken) en bij twee Deense gezinnen die hun tuin hadden aangeboden via de eerder genoemde facebookgroep, ontzettend gezellig en heel goed verzorgd met eten en lunches die ze voor me gemaakt hadden.

Dus daar ging ik, met mijn tweedehands koga (wel de verouderde onderdelen vervangen samen met mijn vriend), kampeerspullen, wat eten en kookspullen, een routeboekje, gedownloadde routes, muziek en luisterboeken op mijn mobiel, twee paar oortjes, een powerbank en een ereader vol boeken, fietskleding, wat normale kleren en toiletspullen. Best een beetje spanning, maar vooral ook heel veel zin.

Een overzicht van mijn reis in cijfers (love data):
Dagen gefietst: 22
Dagen niet gefietst: 3
Totale afstand: 1785,3
Verste afstand: 121,5
Kortste afstand: 50,64
Gemiddelde afstand per dag: 81,15
Snelheid: tussen de 14 en 18 kilometer per uur, afhankelijk van de ondergrond
(veeeel grindpaden, van subtiele verharde zandpaden tot enorme keien), wind,
hoogteverschil (misschien geen bergen in Denemarken, wel erg langgerekte heuvels)
en mijn humeur. :D


Vanaf Skive ben ik via Viborg, Hobro en Hadsund naar de oostkust gegaan om de Kattegat zee te volgen naar het noorden.

Afbeelding


Afbeelding

De wegen op de routes waren erg divers, geasfalteerde autowegen werden afgewisseld met verharde zandpaden en grindpaden. Vanaf de oostkust naar het noorden toe nam de wind steeds meer toe, de laatste 2 dagen naar het noordelijkste puntje van Denemarken had ik constant windkracht 7 vanuit het westen. Als ik stilstond met mijn fiets viel ik simpelweg om.
Afbeelding

Afbeelding

Bij het noordelijkste puntje van Denemarken, bij Skagen, botsen de Kattegat (oostzee) en Skaggerak zee (noordzee). Je ziet een constant spel van golven die op elkaar inbeuken, de Kattegat zee is blauwer en donker, waar de Skaggerak zee lichter en groener is.
Afbeelding

Vanaf Skagen kon ik niet anders dan zuidelijker gaan en ben ik de westkust gaan volgen tot Aalborg.
Afbeelding

Afbeelding

Boven Aalborg heb je Lindholm Høje, een enorme heuvel die 600 jaar lang als begraafplaats is gebruikt door verschillende bevolkingsgroepen door de steentijd en vikingtijd.

Afbeelding

Afbeelding


Mijn originele plan was vanaf Aalborg zuidelijk blijven gaan richting, maar ik vond de westkust zo mooi dat ik vanaf Aalborg via de Limfjorden weer naar de westkust ben gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Klitmøller ben ik over schiereilanden van de Limfjorden weer in zuidoostelijke richting gegaan, met een tussenstop van een dag op het eiland Fur.
Afbeelding

Vanaf Fur ben ik naar Viborg gaan fietsen, waar ik de eerste dag langskwam. Om vanaf daar richting de meren bij Silkeborg te gaan. De temperatuur ging van 33 graden naar 15 graden met wat miezerregen. Een flinke omslag, tijdens het fietsen was de koude temperatuur prima, maar tijdens de pauzes was het best fris en snachts droeg ik lang thermo ondergoed. De omgeving was prachtig en flink heuvelachtig rondom Silkenborg.
Afbeelding

Afbeelding

Na Silkenborg ben ik nog naar Aarhus geweest, dat was mijn laatste uitstapje voor ik alsmaar zuidelijker ben gegaan naar de grens en door Noord-Duitsland terug naar Utrecht. Als mensen het leuk vinden deel ik met liefde nog meer foto's in een reactie!

Thuisgekomen en eindelijk mijn vriend weer zien na een kleine maand! Inmiddels ben ik hard aan het brainstormen hoe ik mijn fiets en bepakking ga upgraden, komende zomer wil ik door Zwitserland gaan fietsen en vanaf de oorsprong van de Rijn terug naar huis. Ter voorbereiding voor mijn grote plan, om na mijn bachelor naar de Noordkaap te fietsen via Noorwegen en terug door Zweden.

Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:59

Wat een gave reis heb je gemaakt, en wat een mooie foto's! <3

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:01

Erg mooi! En stoer dat je dit zo doet in je eentje :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:04

Wauw wat onwijs gaaf! Ja meer foto's!

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:09

O, wat geweldig! Dat wil ik nou al jaren doen, maar het komt er steeds niet van... Misschien geeft dit topic mij het laatste zetje... Dan krijgen jullie uiteraard volgend jaar ook foto's te zien.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:11

Heel gaaf en wat een mooie omgeving. Wat mij betreft mag je nog veeeeel foto's plaatsen!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:18

Wat een onwijs gave reis!
Ik ben afgelopen zomer op Rømø geweest en twijfel om volgend jaar weer naar Denemarken te gaan en dan een stuk noordelijker. Nu ik jouw foto's zie worden er behoorlijk wat twijfels weggenomen :)

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 19:32

U vraagt, wij draaien. :D
De foto's zijn trouwens allemaal met een iphone 11 gemaakt. Ik wilde niet meer kwetsbare en dure apparatuur meenemen dan nodig.
@musiqolog, zeker doen! Ik dacht dat het mij zwaar zou vallen. Zowel lichamelijk als mentaal, maar dat viel me alles mee. Ik heb me mentaal niet eerder zo kalm en fijn gevoeld en lichamelijk werd ik met de dag fitter. Alleen mijn huid was niet zo blij met alle zon, wind, zand en zout. Ik had op een gegeven moment de nek van een 80 jarige omdat het zo verbrand was en daardoor enorm gerimpeld werd, mijn oogleden waren een stuk dikker dan normaal, de huid bij mijn slapen was schaal en geschaafd en op mijn bovenbenen ontstonden spontane bulten door alle hitte en zon. _O- Daardoor was ik wel heel blij met de koudere en bewolkte dagen, zodat mijn huid een beetje kon herstellen.

Dit is de route die ik gefietst heb.
Afbeelding

Een hele oude boerderij bij Hobro
Afbeelding

Nationaal park bij Tofte Sø
Afbeelding

Binnenland
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In actie, en ja, ik ben op mijn dr. Martens gegaan. Bij een dunne/flexibelere zool zoals bij gympen krijg ik na 20 kilometer last van tintelende tenen door de druk.
Afbeelding

Afbeelding

Langs de westkust.
Afbeelding

Afbeelding

Kamperen
Afbeelding

Rabjerg Mile, een enorme zandheuvel in het noorden die elk jaar een meter van de westkust naar de oostkust opschuift door de westenwind.
Afbeelding

Aarhus
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:44

Wat een geweldig leuk avontuur dit ! En wat een mooie foto's ! <3
Jaloers. En niet een klein beetje }>

Ik wil ooit Ticino (de mooiste plek in Zwitserland 8-) ) en Toscane met de gravelbike gaan doen. Maar deze ouwe taart heeft eerst nog veel trainingskilometers nodig :))

Ik heb laatst Nordkapp Stories van Michael Van Peel gelezen. Met de Vespa naar de Noordkaap en alle avonturen en ontmoetingen onderweg. Heel leuk !

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:56

wat een avontuur Suliko, eentje om nooit meer te vergeten.
prachtig

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:04

Wauw wat een rit! Respect :) En wat een doel ook om straks naar de Noordkaap te fietsen! Succes!

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:47

Ontzettend gaaf/stoer en off course meer foto's, alleen maar tof.

Ik weet niet of je bekend met WeLeaf, dat is een stel dat heel veel landen bezocht heeft op de fiets.
Ze zitten nu in Noorwegen, dus misschien heb je wat aan hun tips en adviezen.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:02

Ooooh, wat een mooie fietstocht heb je gehad! Zeker een mooie route gekozen. :D

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:44

Bedankt iedereen voor de toffe reacties. <3

Ik zal morgen nog wat meer foto's delen. Ik had trouwens een compilatie gemaakt van hoe mijn hoofd is verandert gedurende de fietstocht, daarin kan je goed zien wat het met je hoofd doet als je dagenlang de wind en zon trotseert. :') Vooral in het noorden waar er echt veel wind stond was het heftig. Na 7 dagen fietsen, waarin ik van de oostkust naar Skagen ben gegaan en daarna afgedaald langs de westkust en de limfjorden moest ik wel een rustdag houden. Ik kon niet meer in de zon met mijn gezicht, armen en benen, alles deed pijn en was schaal. Ik heb toen de hele dag in de tent gelegen en een boek gelezen. :=

Linksboven, hoe ik normaal gesproken uit zie, deze foto is genomen na 2 dagen fietsen. Rechtsboven was na 4 dagen fietsen, toen kwam ik aan in Skagen, dus na 2 dagen door windkracht 7 fietsen. Rode ogen en schale, dikke, blauwe wallen. Linksonder, na 6 dagen fietsen, alles was opgezet, pijnlijk en geschaafd. Rechtsonder na 8 dagen en de rustdag had absoluut geholpen, best een mooie foto, maar zoveel rimpels had ik nog niet hoor. _O-
Afbeelding

Mijn nek was echt heel heftig verbrand op dag 5 nadat ik het een keer vergeten was in te smeren. Dat was zo ontzettend pijnlijk. Linksonderin, mijn gezichtsuitdrukking past bij hoe ik me voelde _O- Rechtsonderin, zo ben ik 4 dagen gaan fietsen om mijn nek en gezicht te beschermen. Toen was het ook wel op zijn warmst, tussen de 26 en 33 graden.
Afbeelding

Daarna zakte gelukkig de temperatuur en was het een aantal dagen bewolkt, nog steeds een rimpeliger hoofd, maar weer een stuk normaler. :') Ik snap nu hoe het buitenleven mensen zo oud doet lijken.
Ik herinner me trouwens dat dit een ontzettend vervelende weg was. Het was een grindpad, maar ze hadden er net hele bergen zand op gestort, waardoor ik veel stukken door mul zand moest. Dat is geen succes met een bepakte fiets, dus moest ernaast lopen en mijn fiets door het zand slepen. De foto is gemaakt voor ik dat door had, toen was ik nog blij. _O- Afbeelding

@Chantalla, tof! Ja, het noordelijke stuk is echt prachtig. Zoveel uitgestrekte natuurgebieden! En ontzettend divers met de bossen langs de westkust, de meren en zeeën bij de Limfjorden, de uitgestrekte duinen in het noordelijkste puntje.

@Ballard_L, dankjewel! Vind het ook een heel spannend doel, maar het ontstond ergens achterin mijn hoofd en drong zich steeds meer naar de voorgrond, dus ik kan er niet meer omheen vrees ik.

@noordje, dankjewel! Nee, niet mee bekend, maar ik ga ze even opzoeken. Altijd leuk om mede bikepackers te volgen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 07-12-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:49

Wauw gave reis heb je gemaakt!

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:29

Heel gaaf, Denemarken staat ook op mijn fietslijstje!

Ik heb vorig jaar ook een oude KogaMiyata via marktplaats op de kop getikt. Heerlijke fiets! En van de zomer mee naar Frankrijk gefietst sa men met mijn vriend 1200km. Lijkt me ook gaaf om ooit een keer in mijn eentje te doen!

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:32

Wauw wat een tocht, prachtige foto’s.

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 09:22

SnuitjeLove schreef:
Heel gaaf, Denemarken staat ook op mijn fietslijstje!

Ik heb vorig jaar ook een oude KogaMiyata via marktplaats op de kop getikt. Heerlijke fiets! En van de zomer mee naar Frankrijk gefietst sa men met mijn vriend 1200km. Lijkt me ook gaaf om ooit een keer in mijn eentje te doen!


Oh wat leuk! Ja, ik zou echt niet meer anders willen dan een koga. Stiekem heb ik er 2. :') Één echt oude, die ziet er behoorlijk verroest uit, maar alle onderdelen zijn nieuw. Ideaal als stadsfiets in Utrecht, wordt niet gejat, terwijl ik er met gemak 80 km mee kan fietsen. :D
En dan deze, waarmee ik naar Denemarken ben gegaan. Die durf ik niet buiten te laten staan in Utrecht, maar staat in Arnhem. Waar ik wekelijks ben voor de paarden en dan ook pokkeheuvels op moet fietsen!
Ik kan het absoluut aanraden om een keer in je eentje te gaan, ik ga heel graag met mijn vriend op pad, maar het is echt heerlijk als je gewoon alles zelf kan beslissen en in je eigen tempo kan. Ook de rust die het geeft en enkel voelen waar jij behoefte aan hebt.

Onderweg naar Hadsund kwam ik langs een tuin die open was voor iedereen die er langskwam om te pauzeren, je mocht er zelfs je tent opzetten en er was een wc. Met allerlei bessenstruiken en kruiden waar je van mocht plukken. Zo tof!
Afbeelding

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:30

Wat een gave tocht heb jij gemaakt. Zo te zien op het kaartje ben je zo goed als langs ons huis gefietst :) Mooie foto’s ook, waar heb je die met de groene en blauwe huisjes gemaakt?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:48

Heel gaaf zeg! Wij zijn met de auto in Denemarken geweest deze zomer en het is een vreselijk prachtig land!

shaddy82

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:15

Gaaf zeg ! Denemarken is inderdaad een prachtig land

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 15:49

Nado schreef:
Wat een gave tocht heb jij gemaakt. Zo te zien op het kaartje ben je zo goed als langs ons huis gefietst :) Mooie foto’s ook, waar heb je die met de groene en blauwe huisjes gemaakt?


Oh wat leuk! Waar wonen jullie ongeveer? Hebben jullie ook paarden in Denemarken? Het viel me op dat de meeste paarden er daar echt fantastisch bij staan, niet gek ook met de enorme weides met divers gras en kruiden. Maar ook met hoogteverschillen, stukken zand en bos ertussen. De weides leken een stuk minder monotoon dan hier in Nederland met al het suikerrijke koeiengras.

Die foto is gemaakt in Aalborg! Daar had je echt fantastisch schattige straatjes.

Nog wat foto's van Aalborg. Waar ik ook spontaan twee hazen in het centrum tegenkwam waar ik erg dicht bij in de buurt kon komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:21

Heel gaaf zeg! Ik ben nog nooit in Denemarken geweest maar jouw foto's motiveren wel enorm :D

Ken je Joost Reus op Instagram (@joostreushk)? Hij is van Nederland naar Azië aan het fietsen. Momenteel in Vietnam. Heel interessant ook om te volgen :j

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 21:06

@Ghostattack, zeker doen! En nee, ken ik niet, ga ik opzoeken! Heel erg tof. Zoiets zou ik ook wel willen doen, maar voel me dan als klein, dun en jong vrouwtje toch wel erg kwetsbaar. Bij dat soort avonturen zou ik echt een man willen zijn, je wordt dan misschien minder snel geholpen (hoor ik van mannelijke reizigers), maar als vrouw alleen kan je zoveel rare figuren treffen die sterker zijn dan jou en 'iets' van je willen. Ik vind niet dat het me tegen moet houden, maar dat doet het wel. Binnen Europa vind ik dat al best spannend, maar al helemaal als het om landen gaat waar de normen en waarden echt anders liggen.

En nog wat foto's!

Zeehond bij Skagen
Afbeelding

Grauwe dagen bij de meren van Silkenborg.
Afbeelding

Afbeelding

Zonsondergang op het eiland Fur
Afbeelding

Detailfoto's op het eiland Fur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schelpjes uit de Kattegat zee verzamelen
Afbeelding

Door zoveel prachtige natuurgebieden gefietst op dit soort paden
Afbeelding

Ben langs veel grafheuvels en runenstenen gekomen uit de vikingtijd.
Afbeelding

Afbeelding

Noord-Duitsland had ook zijn charme (maar daar belandde ik wel echt in de modus van naar huis fietsen en begon ik vooral idiote afstanden boven de 100 km per dag te fietsen)
Afbeelding

Afbeelding

En terug bij de vertrouwde Veluwe, het voelde zo tof om helemaal terug naar huis te fietsen! In Amersfoort mezelf nog getrakteerd op een taartje, als laatste stop voor thuis!
Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:22

Wat een gaaf verslag en foto's.

Ik ben nog niet zo ver dat ik ook wil, maar dit topic geeft wel een zetje in de goede richting.

(Wat ben je trouwens een leuke vrouw om te zien TS, gaaf zo met je piercings en dreadlocks.)