hulp bij hond kiezen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 10:57

Beste Bokkers,

Even een klein voorstel rondje. Wij zijn een doodnormaal gezin met 2 ouders, en 2 kindjes. 2 jongens van nu 5 en ruim 2,5.

Ik werk 2,5 dag in de week. De ma-di hele dag en woensdag ochtend/smiddags wisselend (hoop dit vast te kunnen leggen naar standaard de ochtend binnenkort).

Mijn man werkt 2-3 dagen thuis en de andere dagen op kantoor in grote stad.
Die thuiswerkdagen kan die per week wisselen, hierin is die vrij om te kiezen wat voor hem/ons het handigste uitkomt.

Mijn oudste zoon gaat uiteraard naar school, mijn jongste gaat 2 dagen in de week naar de opvang (de maandag en dinsdag). De oudste gaat dan na school naar de BSO.

Nu voel je hem natuurlijk al aankomen, het idee van een hondje is bij ons opgekomen (niet eerste keer dat dit de revue passseert hier in huis). Mijn man heeft geen ervaring met honden, alleen verderop in de familie hadden ze bij hem huisdieren.

Ik zelf heb wel een klein beetje ervaring met honden.
Wij hebben bij ons thuis een hondje gehad voor 10 jaar. Ik zelf was toen 20/21 zoiets... Dit was een herplaatser (hondje was 1 jaar toen wij haar kregen). Dit was een havanezer, dus klein hondje. Ik ben uit huis gegaan toen ik 23/24 was, dus heb er een paar jaar actief meegemaakt.
Wel was dit een hondje met gebruiksaanwijzing, kon slecht alleen en ondanks cursus nooit meer over bepaalde angsten heen gekomen.

Toen ik eenmaal uit huis was en op samen woonde, functioneerde ik wel als oppas adres voor de hond van mijn ouders, dus heb ik de hond gedurende de rest van haar leven een x aantal keer per jaar voor langere tijd bij mij gehad als mijn ouders bijvoorbeeld op reis waren. Dit varieerde van 2 dagen tot 4 weken.

Wij kunnen- denken wij zelf- wel een goede basis bieden voor een hond. Er kan over het algemeen wel iemand thuis zijn overdag. Wij zijn geen hele actieve avond mensen. Hebben een leuk sociaal leven, maar zijn ook een opgroeiend gezin, dus veel in gezinssamenstelling.

Omdat mijn man kan wisselen qua thuiswerkdagen, kunnen we altijd kijken hoe en wat qua dat we de hond niet te lang alleen laten. Ik ben grotendeels van de week dus thuis (nu nog met mijn jongste zoon, maar die gaat over 1,5 jaar ook naar school).
Wij hebben nu nog geen sporten en/of clubjes van de kinderen, maar dit komt er natuurlijk wel aan straks, dat is wel iets om rekening mee te houden of de hond dan mee kan/en of alleen thuis kan.

Wij zijn geen vlieg vakantie mensen, wij gaan graag met de auto naar frankrijk/spanje etc etc.. Dus dan zou de hond in theorie mee kunnen.
Mochten we een keer weg moeten waarbij de hond niet mee kan, hebben we verschillende adressen waar die hond zou kunnen verblijven.
Mijn ouders (zijn dus gewend aan hondjes), mijn zus (woont wel verder weg, dus een optie als het voor meer dan 1 dag is) en mijn tante (heeft zelf een hond).

Zijn er nog dingen die we praktisch gezien vergeten? Het is tot nu toe een idee geweest, maar als we echt serieus zaak hiervan maken, waar moeten we dan rekening mee houden?

Een puppy zien we eigenlijk als een 3e kind, we weten dat je daar in het begin heel actief mee aan de gang moet.
Een cursus zien we als een vereiste, zeker als ze zo jong zijn.

We hebben geen haast, als we het doen is het iets voor volgend jaar, waarschijnlijk rond de zomer. Dan is de jongste ruim 3 en de oudste bijna 6.
We beseffen ons terdege wat je in huis haalt en dat dat niet voor even is. je zit er op zijn minst 10-15 jaar aan vast.

Dan rest mij nog de vraag; wie heeft er nog praktische dingen waar wij niet aan gedacht hebben? Vergeten we nog iets anders belangrijks? En wie weet er een leuk ras voor ons?

We houden op zich van wandelen, zeker in het bos, maar het zal geen hele actieve hond moeten worden die echt meerdere uren per dag moet wandelen, dat is gezien ons gezin niet heel praktisch, dat kunnen we de hond niet bieden dus dat is zielig. Dus het moet ook een hond zijn die buiten het buiten spelen ook voldoende heeft aan een blokje om op zijn tijd.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3


_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:01

Ik zou ook de grootte van het huis mee laten wegen in de keuze van de hond.
Een grote hond in een klein huis lijkt me niet zo praktisch namelijk. De hond (en het gezin) moet wel wat bewegingsvrijheid hebben.

Wij hebben een golden retriever gehad bij mijn ouders, dat blijft toch echt een geweldig ras voor een gezin :)
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 02-12-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:02

Hier is een algemeen topic voor [BB] [Info] Welke hond past bij mij? :)

Zelf had ik nooit gedacht dat een hond zoveel haar kan verliezen, ook iets om in je achterhoofd te houden. Verschilt ook erg per ras.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 02-12-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 11:04

_Nancy schreef:
Ik zou ook de grootte van het huis mee laten wegen in de keuze van de hond.
Een grote hond in een klein huis lijkt me niet zo praktisch namelijk.

Wij hebben een golden retriever gehad bij mijn ouders, dat blijft toch echt een geweldig ras voor een gezin :)



Ooh ja goeie. Huis is groot genoeg. Diepe tuin en meer dan genoeg leefruimte voor gezin van 4 + hond. Nieuwbouw rijtjes huis op alle mogelijke manieren uitgebouwd en aangepast, dus genoeg mogelijkheden.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 11:05

Sem_ schreef:
Hier is een algemeen topic voor [BB] [Info] Welke hond past bij mij? :)

Zelf had ik nooit gedacht dat een hond zoveel haar kan verliezen, ook iets om in je achterhoofd te houden. Verschilt ook erg per ras.


Dank voor je tip, ik zocht dat topic, niet goed genoeg gekeken. Ik zal mijn bericht ook daar even plaatsen.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:08

Een boxer. Met kinderen kun je niet beter hebben. Ze zijn ook niet extreem hyper ofzo.

Heb je trouwens een tuin?

fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:08

Ik zou zeggen, kies voor een friese stabij (kruising)
Allen die ik heb gekend waren geliefde gezinshonden, rustig in huis, graag bij het gezin, actief genoeg om lekker mee te wandelen maar niet neurotisch wanneer er minder tijd was om te wandelen.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 11:10

Palmera schreef:
Een boxer. Met kinderen kun je niet beter hebben. Ze zijn ook niet extreem hyper ofzo.

Heb je trouwens een tuin?


Kijk een boxer, ken ze wel, maar nooit aan gedacht. Die ga ik eens bekijken.

Jazeker hebben we een tuin. diep genoeg met genoeg ren mogelijkheden ivm veel gras.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 11:11

fleurtjeuh schreef:
Ik zou zeggen, kies voor een friese stabij (kruising)
Allen die ik heb gekend waren geliefde gezinshonden, rustig in huis, graag bij het gezin, actief genoeg om lekker mee te wandelen maar niet neurotisch wanneer er minder tijd was om te wandelen.


Gaat ook op het lijstje, dankjewel.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:16

bedenk eerst eens wat voor eisen jezelf stelt aan een hond.
Je wilt geen hoog energie niveau.

- Wat voor vacht wil je graag (zie je dagelijks borstelen zitten of 1x per 3 maand trimsalon, denk ook aan de extra kosten)?
- Irriteer je je aan haar op de grond/ kleding of niet?
- Wil je een volgzamere hond of mag hij best wat stoïcijns zijn en (af en toe) zijn eigen plan trekken?
- Welke maat wil je graag hebben klein, middenmaat of groot?
- Heb je liever een hond die wat meer teruggetrokken is naar 'vreemden' of een haantje de voorste (of iets er tussen in)
- in realiteit hoeveel ga je daadwerkelijk lopen met `m? Probeer eens iedere avond 45 minuten naar buiten te gaan, iedere ochtend en bij voorkeur ook nog 2x s middags, weer of geen weer gewoon doen zeker nu in december kun je dat heel mooi uittesten.
- denk ook na over ruimte in de auto en over veilig vervoeren.
- wat vind je van vocaal gedrag (blaffen bij opwinding bijvoorbeeld)

Gaabje
Berichten: 922
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:19

Volgens mij hebben jullie al aan een hoop gedacht! Waar je alvast verder onderzoek naar zou kunnen doen is een goede hondenschool. Wat voor trainingsstijl zoeken jullie? En vinden jullie trainen in een grotere groep prima of liever maximaal 4 of zelfs priveles? Nu heb je voldoende tijd om daarop te orienteren en eens langs te gaan. Sommige scholen hebben ook een wachtlijst, daar zou je je dan op tijd kunnen aanmelden.

Qua ras, op basis van de informatie nu lastig te zeggen. Wat zoek je in uiterlijk, vachtonderhoud, trainbaarheid etc? Wat voor type kinderen heb je? Zijn het rouwdouwers of relatief rustige kinderen?

Met je eis van een niet te hoog energieniveau kom ik snel in de categorie gezelschapshondje. Bijvoorbeeld een bichon frise, voor de kleinere rassen ook nog behoorlijk gezond geloof ik. Daarnaast denk ik aan een italiaans windhondje. Lijkt energiek maar hebben vooral even een moment nodig om de benen te kunnen strekken, maar thuis vooral couchpotatoes.

Als de kinderen wat meer rouwdouwers zijn dan zou ik het minder snel in de kleinere rassen zoeken en juist eerder misschien een sint bernard of een leonbergers zoiets. Maar zeker in de puppyfase zijn dit natuurlijk grotere rassen die je ook wel fysiek aan moet kunnen, als ze nog onstuimig zijn.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:20

Jokonootje schreef:
bedenk eerst eens wat voor eisen jezelf stelt aan een hond.
Je wilt geen hoog energie niveau.

- Wat voor vacht wil je graag (zie je dagelijks borstelen zitten of 1x per 3 maand trimsalon, denk ook aan de extra kosten)?
- Irriteer je je aan haar op de grond/ kleding of niet?
- Wil je een volgzamere hond of mag hij best wat stoïcijns zijn en (af en toe) zijn eigen plan trekken?
- Welke maat wil je graag hebben klein, middenmaat of groot?
- Heb je liever een hond die wat meer teruggetrokken is naar 'vreemden' of een haantje de voorste (of iets er tussen in)
- in realiteit hoeveel ga je daadwerkelijk lopen met `m? Probeer eens iedere avond 45 minuten naar buiten te gaan, iedere ochtend en bij voorkeur ook nog 2x s middags, weer of geen weer gewoon doen zeker nu in december kun je dat heel mooi uittesten.
- denk ook na over ruimte in de auto en over veilig vervoeren.
- wat vind je van vocaal gedrag (blaffen bij opwinding bijvoorbeeld)

Goede vragen. :j

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 11:23

Wauw bedankt voor alle antwoorden/tips. Ik ga straks even uitgebreid deze vragen op papier zetten en beantwoorden, kijken waar we op uit komen.
Ik heb hier al veel aan alvast!

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3

absque_dubio

Berichten: 7842
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:24

Wat ik wel een punt vind waar mensen niet altijd over nadenken.
Honden kunnen zich de hele dag thuis samen met de baas net zo alleen voelen als dat de baas de hele dag weg is. Als jouw man aan het werk is thuis, kan hij ook geen echte aandacht aan de hond geven die uren. Helemaal met een hond alleen gaat het om de interactie met de hond. Dus de tijd die je samen met de hond spendeert en je specifiek de hond aandacht geeft. Dat gaat om wandelen, maar ook om veel meer dan dat zoals thuis spelen, gehoorzaamheidsoefeningen, lekker kroelen/knuffelen/tegen ze praten.
Inderdaad een derde kind erbij dus. :D

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:25

Jokonootje schreef:
bedenk eerst eens wat voor eisen jezelf stelt aan een hond.
Je wilt geen hoog energie niveau.

- Wat voor vacht wil je graag (zie je dagelijks borstelen zitten of 1x per 3 maand trimsalon, denk ook aan de extra kosten)?
- Irriteer je je aan haar op de grond/ kleding of niet?
- Wil je een volgzamere hond of mag hij best wat stoïcijns zijn en (af en toe) zijn eigen plan trekken?
- Welke maat wil je graag hebben klein, middenmaat of groot?
- Heb je liever een hond die wat meer teruggetrokken is naar 'vreemden' of een haantje de voorste (of iets er tussen in)
- in realiteit hoeveel ga je daadwerkelijk lopen met `m? Probeer eens iedere avond 45 minuten naar buiten te gaan, iedere ochtend en bij voorkeur ook nog 2x s middags, weer of geen weer gewoon doen zeker nu in december kun je dat heel mooi uittesten.
- denk ook na over ruimte in de auto en over veilig vervoeren.
- wat vind je van vocaal gedrag (blaffen bij opwinding bijvoorbeeld)


Dit zijn goede en realistische vragen.
Als je dit lijstje kunt beantwoorden heb je al een mooi lijstje van wat wel en niet bij jullie zal gaan passen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:30

Eerlijk? Jullie zijn er heel bewust mee bezig, dat is duidelijk maar ik zou nog een aantal jaar wachten zodat de kinderen heel bewust met de hond om kunnen gaan.

Je kinderen zijn nog erg jong en ik kan me voorstellen dat de kinderen an sich ook energie zat 'slurpen'. Een puppy daarbij is nog eens zo erg.

Zelf, als fokker, plaats ik geen pup bij zo'n jong gezin en dat is niks ten nadelen van een gezin met kinderen maar de omgeving en situatie kan nog zo optimaal zijn, jonge kinderen zijn net zoals jonge honden onvoorspelbaar en het is vaak geen ideale combinatie. Zeker met zo weinig ervaring in huis, dan is het fijner als je zelf iets meer ademruimte hebt om uit te zoeken hoe het opvoeden van de pup moet zonder dat dit direct consequenties heeft.

Op een iets oudere leeftijd, als de kinderen beter hun grenzen weten te behouden en hun fijne motoriek beheersen is het zoveel makkelijker om een pup in huis te halen omdat je niet continu je kinderen hoeft te corrigeren óf de hond.

Zelf zou ik wel altijd voor een pup kiezen met kinderen en niet voor een herplaatser. Mensen zijn nooit eerlijk over herplaatsers en die kosten eens zoveel energie en tijd en zijn nooit 100% te vertrouwen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:32

absque_dubio schreef:
Wat ik wel een punt vind waar mensen niet altijd over nadenken.
Honden kunnen zich de hele dag thuis samen met de baas net zo alleen voelen als dat de baas de hele dag weg is. Als jouw man aan het werk is thuis, kan hij ook geen echte aandacht aan de hond geven die uren. Helemaal met een hond alleen gaat het om de interactie met de hond. Dus de tijd die je samen met de hond spendeert en je specifiek de hond aandacht geeft. Dat gaat om wandelen, maar ook om veel meer dan dat zoals thuis spelen, gehoorzaamheidsoefeningen, lekker kroelen/knuffelen/tegen ze praten.
Inderdaad een derde kind erbij dus. :D


Nou dat inderdaad. Thuiswerken met een pup valt tegen :+

Vooral als ze nog niet zindelijk zijn. Constant naar buiten. Goed opletten. Ze willen soms liever iets slopen dan slapen. Als we boven gingen zitten, dan ging ze piepen.
Nu na 4 maanden zitten we op een punt dat thuiswerken redelijk gaat :+

Maar verder klinkt het wel alsof jullie er al voor een groot deel goed over nagedacht hebben. Qua ras kan ik niks aanraden want heb zelf maar ervaring met 1 ras.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:33

En nog een paar vragen die je jezelf kan stellen:
Moet de hond los kunnen?
Is het een probleem als hij een sterk jachtinstinct heeft? (Zal hij bv soms los lopen tussen kleine dieren als kippen, of katten)

Zo zijn windhonden geweldig leuke honden, thuis lekker lui, ik zou nooit meer een andere hond willen, maar ze kunnen vaak niet los omdat ze erg eigenwijs zijn en snel achter wild aan gaan.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:42

Wij hebben een golden retriever gehad. Echt de beste gezinshond die we ooit gehad hebben.

Mijn broertje is gehandicapt en de hond ging daar zo ontzettend goed mee om. Was echt een aanwinst.
Mijn broertje praatte vroeger niet met ons wat hem dwars zat. Als hij dan thuis kwam en ging spelen met Lego ging de hond er altijd bij liggen en vertelde hij de hond 100derden verhalen.

Hond voelde precies aan hoe ver hij kon gaan. De motoriek van mijn broertje was wat onhandig en hij is slecht ziend.

Het enige nadeel wat wij ondervonden is veel haar.
En wat voor sommigen een nadeel kan zijn (was het voor ons niet) het was een alleman vriend en totaal niet waaks.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:50

Wij hebben heel lang honden gehad, groot, en klein. Haren is echt wel een dingetje; een hond die getrimd kan worden scheelt heel veel werk. En een goed oppasadres is ook erg handig. Wij brachten ze vaak naar de fokker voor vakanties. Het ras is gekoppeld aan het karakter; ik zou eerst een selectie maken op karakter, en dan gaan kijken welk ras binnen die karaktergroep je leuk vindt. Wij hebben altijd herdershonden gehad, dat paste wat karakter betrof het beste bij ons, ook al vond ik andere rassen superleuk. Nooit spijt van gehad. En check ook op erfelijke aandoeningen want een Flatcoated is een geweldige hond, er zit een kankercomponent in waardoor ze soms te jong overlijden. Een kleinere hond is praktisch, een grote moet wel in de auto passen als er ook nog 2 kinderen (en bagage) in moet. Dat soort overwegingen ;) En opvoeden; het eerste jaar ben je rete-druk met een pup en 2 kinderen. :)

Over de IJssel

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:17

Overweging hond speelt hier ook.
Voor mij begon het qua eisen al bij normale oren en staart ook ivm gewoon hondentaal kunnen spreken met andere honden. Dan alle onderdelen passen correct op elkaar en er is genoeg ruimte voor alles. Dat sluit dus alle kortsnuiten, lange ruggen, etc. uit. Liefst vacht die met 1x week borstelen goed te houden is en ik moet hond eventueel kunnen optillen (trap, auto, DA, etc.) dus zo 15-25kg max. Pas dan kijk ik naar rassen en dat soort eigenschappen, eerste schifting is ook om in elk geval deel van de rasstandaard staat welzijn/gezondheid in de weg groep buiten de keuzes te houden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:23

Palmera schreef:
Een boxer. Met kinderen kun je niet beter hebben. Ze zijn ook niet extreem hyper ofzo.

Heb je trouwens een tuin?


Ja! Staat hier ook hoog op het lijstje, wat een fijne honden!

Overigens wachten wij tot de jongste 7 is tot we een hond nemen. Dan zijn ze net wat groter, net wat wijzer.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 02-12-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:24

Wij hebben sinds een jaar een jonge Golden Retriever x Cocker Spaniel. Hij is heel vrolijk, lief, gezellig en door deze kruising is hij wat kleiner dan een Golden.

Afbeelding

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:43

Wij hebben loes en Babs
Twee kruising Berner sennenhond en ze kwamen toen uit hetzelfde nestje en inmiddels zijn ze 12 jaar oud.
Zijn echt super honden met de kinderen, onze oudste ( nu 4,5 jaar) moesten we regelmatig uit de mand plukken want ze lag gewoon tussen de honden in.

Het enigste nadeel is dat ze gigantisch haren en nu onze jongste kruipt is dat eigenlijk geen doen en zijn ze nu tijdelijk minder binnen.

ONDERSCHRIFTLOOS

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-22 13:59

Dankjulliewel voor alle reacties tot nu toe.
Ik lees alles en neem alles mee in de beslissing die we gaan nemen (niet op korte termijn trouwens).

De lijstjes gaan we dus ook zeker invullen, wilde ik vanavond even samen met manlief doen. Dan bespreken we het hele onderwerp ook verder, want mijn oudste van 5 heeft oren op steeltjes, als die alleen maar hoort dat we het hierover hebben, laat die het niet meer los. En zover zijn we nog niet.

En ik waardeer ook zeker de eerlijke reactie over wachten en het niet plaatsen van een pup als bij een gezin zoals wij met jonge kinderen.
Daar leer ik weer van, dat dat dus ook nog een mogelijkheid is.

Het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt. Wij houden heel erg in gedachten dat het dan eigenlijk het 3e kind word. Die verdient net zoveel aandacht en misschien wel meer (zeker in het begin) als de andere 2.
Dan kan je het helemaal perfect voor elkaar hebben verder, het moet wel passen.

Ik bekijk elk ras wat hier genoemd word, dus doe vooral nog steeds tips en tricks en rassen noemen, vind ik altijd leuk.

04-09-2017 C <3
06-03-2020 I <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, Gaabje, Sandyislief en 75 bezoekers

cron