Artico plus - jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Artico plus - jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 08:42

Gisteren weeral 10 jaar ouder geworden, pfoe. Mijn Daisy stond plots duidelijk kreupel links achter. Zucht, uiteraard haar slechte been. Arm paardje. Ze is bijna 21, en staat al de helft van haar leven op pensioen wegens artrose. Ze is een kanjer hoor - ik heb haar ruim 11 jaar en half, en gisteren was de 6de x dat ik in al die tijd een DA heb moeten bellen. Gouden paard van me!

DA dacht eerst dat ze misschien een blein had. Ik zei meteen "nee, dat denk ik niet". Mijn Daisy heeft méga goeie hoeven, Godzijndank, want wegens de artrose vind zij voetjes geven moeilijk. De smid komt bij ons 2-3x per jaar. Daar krijg ik altijd rare blikken over, dus vertel ik dat normaal niet snel haha, maarja, de DA mag dat wel weten. Ze had zoiets van.. "vreemd". Ik heb verteld waarom, en ze begreep het gelukkig wel, maar was wel heel benieuwd naar de staat van haar hoeven. De smid is +- 3 maanden geleden geweest (en toen was het al 8 maanden geleden) en hij had toen zoiets van "nu ik hier ben zal ik haar hoeven bijvijlen maar veel kan er niet af", ze slijt ze altijd zelf heel netjes bij, en de DA was héél blij met haar hoeven! *\o/* Ze heeft de hoef van het kreupele been uitgekrabd om een blein uit te slijten en ik kreeg hele fijne complimentjes over haar hoeven.

Maar goed - geen blein dus. Mijn gevoel zei "ze heeft zich mistrapt". Ik ben natuurlijk zeker niet alwetend, maar ik mag wel eerlijk zeggen dat mijn gevoel altijd juist zit bij Daisy. Dat bleek ook nu weer het geval te zijn - ze heeft zich flink bezeerd. Mistrapt, verkeerd recht gekomen, zoiets. De polsslag was rechts duidelijker dan links, omdat ze links ontlast. Ze heeft pijnstilling gekregen (injectie), die sloeg meteen aan. Medicatie voor 2 weken.

En de DA raadde Artico Plus aan om haar te ondersteunen. Dat heb ik bij thuiskomst meteen besteld, en nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. De DA was er heel positief over, en ik geloof haar hoor! Maar ik wilde eens informeren bij jullie wat jullie ervaring hiermee is :) Ik heb 1kg besteld op aanraden van de DA, als ze het er goed op doet bestel ik in de toekomst meteen 5kg.

De spronggewrichten zijn heel erg opgezwollen, foto's zijn niet nodig zei de DA. Die sprongen zijn al 10 jaar opgezwollen, ik "zie" het al niet meer zegmaar. Ik hoop dus dat de Artico haar gewrichten inderdaad soepeler zal maken, en dat ze nog héél wat rondjes mee kan :) Daisy staat 24/7 buiten met schuilstal (met véééél stro haha). Op die manier is ze veel minder stijf dan wanneer ze een hele nacht op stal moet.

Hebben jullie verder nog tips wat ik kan doen om het haar makkelijker te maken? Ze doet dagelijks liggend een dutje, rolt nog steeds over en komt ook altijd zelf recht. Elk jaar een beetje moeilijker, maar ze doet het! Af en toe gaat ze ook nog vrolijk in draf en galop. Ik vraag niets meer van haar, al jaren niet meer, ze maait enkel gras en hapt hooi weg :)

Foto van eind oktober, links achter staat dikker momenteel
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:04

Artico Plus bevat 70% gelatine. Gelatine is een eiwit (uit botten, dat dan weer wel).
Het lichaam van een paard ziet gelatine net als alle eiwitten die het binnen krijgt: als voer. Dat wordt dus afgebroken tot aminozuren, net als alle andere eiwitten die een paard eet. Vermoedelijk wordt het niet goed of volledig afgebroken, omdat een paard niet gemaakt is om dierlijk eiwit te verteren. Het gaat echter zeker niet ongewijzigd ingebouwd worden in precies het zieke gewricht of botje...

Verder bevat het MSM (zwavel) dat een positieve rol zou kúnnen spelen, maar goed onderzoek ontbreekt, en het bevat Harpagosyl. Harpagosyl is de werkzame stof uit Duivelsklauw. Het is in onderzoek net zo goed (en slecht qua bijwerkingen) gebleken als Meloxicam. Wel jammer dat er niet in de ingredientenlijst staat hoevéél er in zit, dus of er een werkzame dosis pijnstiller in zit is niet duidelijk.
Tenslotte zit er 0,5% Vit C in. Of dat zinnig is, geen idee.
Verrassend genoeg zit er geen glucosamine in. Hoewel de werking daar ook niet van is aangetoond, had ik dat bij zo'n combi-preparaat eerder verwacht dat gelatine.

Kortom: je hebt zo te zien een dure pot (aanvullende) pijnstiller gekocht in een onbekende concentratie.

Ik heb overigens goede ervaringen met Harpagosyl als pijnstiller. Maar dan wel in een werkzame en dus bekende concentratie.

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:46

Ik ken dit niet, maar geef zelf arthro platinum. Ook op aanraden van de veearts voor mijn paard met spat. Ook een duur goedje, maar hij loopt goed. Dus het is het waard. Misschien heb je er iets aan.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Artico plus - jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:27

Ken het helemaal niet, maar wellicht een idee om ook een bericht in de Facebook groep Denken over paarden te plaatsen.

Verder zag ik laatst reclame van dit supplement. Ken het dus niet, maar klinkt wel goed :

https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... elgewricht

En hopelijk knapt je paard gauw weer op

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:51

Marie111 schreef:
Ken het helemaal niet, maar wellicht een idee om ook een bericht in de Facebook groep Denken over paarden te plaatsen.

Verder zag ik laatst reclame van dit supplement. Ken het dus niet, maar klinkt wel goed :

https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... elgewricht

En hopelijk knapt je paard gauw weer op


Ze loopt gelukkig niet meer mank! :j
Ondertussen is ze ook van de medicatie af, ik heb haar daarna 2 dagen "gewoon" gevoerd want ze was haar plezier in haar hapje zo'n beetje kwijt door de medicatie, en ben ondertussen met de Artico begonnen. Probleem: ze krijgt zo weinig korrel (150gr) dat de verhouding met de Artico helemaal scheef was, dat is nl. poeder, en daar moet ze 2-4 schepjes van krijgen. Ik dacht: de gulden middenweg is 3, maar na 2 schepjes dacht ik al "oei, dit gaat ze niet opeten". Gewoonweg teveel poeder ten opzichte van de kleine hoeveelheid korrel.

Ik ben daarom dan maar overgestapt op de All in soup van Aveve. Daar krijgt ze nu 200gr van, +400ml water, en dat is ruim genoeg om de poeder er onder te verstoppen zegmaar. Ze eet het allemaal netjes op *\o/* Maar we zijn er pas donderdag mee begonnen, dus ik kan nog niet zeggen of het nou werkt of niet haha, dat zal een beetje meer tijd nodig hebben :)

Maar ik bekijk de FB pagina eens, volgens mij ben ik wel al lid, dankjewel voor de tip!