Koemelk allergie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
crazy_funky

Berichten: 6165
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:37

Oh super topic dit.
Mijn zoontje van 1,5 heeft ook koemelkallergie en later bleek dat ie ook niet tegen soya kan.
Wij kwamen er pas met 10 maanden ofzo achter.

Hier ook "kan melk bevatten"- producten kan niet.
Wat hij wel kan verdragen is kokos(melk) Hij heeft vann die toetjes van olvarit met kokos en fruit.
Al moet ik wel zeggen dat ik ze vrij flauw vind kwa smaak.

Ik blijf even meelezen voor meer tips.


jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:18

Pas trouwens ook op met medicatie. Vulstof is vaak met lactose....

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:43

jokari schreef:
jeetje77 schreef:
Ik wilde nooit veganist worden, te veel uitzoek werk. Nee vegetariër met een lactose intolerantie is veel makkelijker :=

Mijn nicht is om die reden inderdaad compleet vegan beginnen eten.

Hier een partner die niks van koemelk mag. Buffelmozarella, heeft meer lactose dan mozarella van koe, kan dan weer wel probleemloos.
Soja is ook een no-go, dus amandelmelk en -room, of havermelk. (Enkel Oatley Barista vind ik lekker qua havermelk)

Zeer fijn om tijdens volle corona-crisis van elk product de ingrediënten te moeten nalezen en het vervolgens de helft van de keer terug te moeten zetten wegens “mag ze niet hebben”. Gluten zijn immers ook een grote no-go.

Ik ben van van de AH voor de vegan producten aangezien alpro soya geen optie is voor ons.


Als gluten ook een no-go is dan kan Oatly haverdrank helemaal niet?

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:04

Oh heeft buffel mozzarella meer lactose. Dat wist ik niet. Nu snap ik waarom ik dat zo gruwelijk veel last van kreeg...

_Bonte_

Berichten: 3375
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:06

Blijf opletten , veel merken die zeggen dat het oké is ( nalezen ) .

Er zit vaat melkpoeder in en deze geeft hetzelfde effect.

Mijn schoonzusje heeft dit ook , ik leer elke dag bij door haar keuzes .

Bonte m'n alles <3
0 [VVDD] Dan heb je pijn ...

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:25

_Bonte_ schreef:
Blijf opletten , veel merken die zeggen dat het oké is ( nalezen ) .

Er zit vaat melkpoeder in en deze geeft hetzelfde effect.

Mijn schoonzusje heeft dit ook , ik leer elke dag bij door haar keuzes .


Sowieso niet alleen het woordje "melk" is melk, bv weipoeder zul je ook moeten schrappen.

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-22 17:37

Allemaal heel erg bedankt voor alle suggesties, opmerkingen en tips!

Ben er wel achter dat we voor alles op dit moment moeten bekijken of ze het mag. Omdat het per merk verschilt of er wel of geen koemelk in zit.

Heb vandaag andere “toetjes” gekocht hopelijk bevalt hier iets van!

En weer een buikpijn vrije dag…☺️

Wico je bent top!

Albertina71

Berichten: 748
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:17

Ik had in het verleden een probleem met tarwe en koemelk.

Toen ik enthousiast soja-vla en soja-yoghurt ging eten (lekker!), kwam daar na een halfjaar ofzo een soja-intolerantie bij.

Blijkbaar kan er ook weer het e.e.a. herstellen, want we zijn een paar jaar verder en nu ben ik alleen nog lactose- en soja-intolerant.
Ik ben echt zó blij dat ik weer heel veel kant-en-klaar koek en brood kan eten! En dingen met een korstje, zoals kibbeling. Maar het meeste zoete brood, zoals krentenbrood of oliebollen bevat wel melk en lactose. Sommige dingen moet ik dus nog steeds zelf maken.
Ik kan dus nu lactosevrije melk en Chocomel drinken, terwijl dat een paar jaar geleden echt buikpijn opleverde, omdat het wel koemelk bevat, maar dus geen lactose.

Let ook op met medicijnen en geef het door aan de apotheek, want melk (lactose) wordt veel gebruikt als vulmiddel. Bijv. in allergie-tabletjes (ik gebruik die van Allegra).

Ik eet nauwelijks varkensvlees omdat ik daar vaak buikpijn van kreeg. Er is me verteld dat varkensvlees uit de supermarkt vaak geïnjecteerd wordt met melkeiwitten om het malser te maken. Dus we eten alleen heel af en toe varkenvlees van een vertrouwd adres.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:20

crazy_funky schreef:
Oh super topic dit.
Mijn zoontje van 1,5 heeft ook koemelkallergie en later bleek dat ie ook niet tegen soya kan.
Wij kwamen er pas met 10 maanden ofzo achter.

Hier ook "kan melk bevatten"- producten kan niet.
Wat hij wel kan verdragen is kokos(melk) Hij heeft vann die toetjes van olvarit met kokos en fruit.
Al moet ik wel zeggen dat ik ze vrij flauw vind kwa smaak.

Ik blijf even meelezen voor meer tips.


Die Olvarit met banaan was hier wel een succes. Voor brood hebben we een broodbakmachine gekocht. En de volkoren schnitte broodjes van de AH doen het hier goed. Dus meestal is hier s ochtends boterham met pindakaas, tussendoor fruit, s middags boterham met worst, en dan eind vd middag koekje / maiswafel / rozijntjes en dan het avondeten.
Mijn ervaring is dat merk producten vaak melk bevat. Veel huismerk producten van de AH is zonder melk, pepernoten, bakkers speculaas, mayonaise, appelstroop.
Ik kwam trouwens vd week achter dat dranken ook melk kan bevatten, bijv Taksi.


novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-22 19:37

Wieldop schreef:
crazy_funky schreef:
Oh super topic dit.
Mijn zoontje van 1,5 heeft ook koemelkallergie en later bleek dat ie ook niet tegen soya kan.
Wij kwamen er pas met 10 maanden ofzo achter.

Hier ook "kan melk bevatten"- producten kan niet.
Wat hij wel kan verdragen is kokos(melk) Hij heeft vann die toetjes van olvarit met kokos en fruit.
Al moet ik wel zeggen dat ik ze vrij flauw vind kwa smaak.

Ik blijf even meelezen voor meer tips.


Die Olvarit met banaan was hier wel een succes. Voor brood hebben we een broodbakmachine gekocht. En de volkoren schnitte broodjes van de AH doen het hier goed. Dus meestal is hier s ochtends boterham met pindakaas, tussendoor fruit, s middags boterham met worst, en dan eind vd middag koekje / maiswafel / rozijntjes en dan het avondeten.
Mijn ervaring is dat merk producten vaak melk bevat. Veel huismerk producten van de AH is zonder melk, pepernoten, bakkers speculaas, mayonaise, appelstroop.
Ik kwam trouwens vd week achter dat dranken ook melk kan bevatten, bijv Taksi.


Let op, de kruidnoten van de AH bevatten dus wel melk eiwitten. En die van bolletje niet. Het blijft echt lezen op alle etiketten.

Wico je bent top!

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:41

Ik wilde net zeggen, die van AH gaan hier niet goed hoor := ik eet ze alleen van bolletje inderdaad

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:25

crazy_funky schreef:
Oh super topic dit.
Mijn zoontje van 1,5 heeft ook koemelkallergie en later bleek dat ie ook niet tegen soya kan.
Wij kwamen er pas met 10 maanden ofzo achter.

Hier ook "kan melk bevatten"- producten kan niet.
Wat hij wel kan verdragen is kokos(melk) Hij heeft vann die toetjes van olvarit met kokos en fruit.
Al moet ik wel zeggen dat ik ze vrij flauw vind kwa smaak.

Ik blijf even meelezen voor meer tips.


Die hebben ze ook van jumbo eigen merk! Stuk goedkoper!

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Tink89
Berichten: 2868
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:20

Kruidnoten van action en die van de jumbo zijn oke. Die van de Lidl niet.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

luxx

Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:54

Misschien zeg ik iets geks maar ik merkte op zeker moment dat mijn grote liefde melk niet helemaal lekker meer ging en toen ben ik lactase pilletjes gaan slikken voor ik melk (producten) ging gebruiken, kan dat voor een kind ook helpen?

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

LaDonna75

Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:36

luxx schreef:
Misschien zeg ik iets geks maar ik merkte op zeker moment dat mijn grote liefde melk niet helemaal lekker meer ging en toen ben ik lactase pilletjes gaan slikken voor ik melk (producten) ging gebruiken, kan dat voor een kind ook helpen?

Ja, als dat kind last heeft van lactose-intolerantie. Nee als het om koemelk(eiwit)allergie gaat.

Mijn zoon heeft in zijn schooltas een potje lactase voor het geval er getrakteerd wordt en er lactose in zit.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:51

Een tip ook, ook al koop je een product zo vaak, controleer altijd nog het etiket!

Zo ook eens gehad met pure hagelslag. Eerst zonder melk, daarna ineens met melk. Las het net op tijd. Nergens aangegeven dat de receptuur veranderd was...

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:53

Alwiene schreef:
jokari schreef:

Hier een partner die niks van koemelk mag. Buffelmozarella, heeft meer lactose dan mozarella van koe, kan dan weer wel probleemloos.
Soja is ook een no-go, dus amandelmelk en -room, of havermelk. (Enkel Oatley Barista vind ik lekker qua havermelk)

Zeer fijn om tijdens volle corona-crisis van elk product de ingrediënten te moeten nalezen en het vervolgens de helft van de keer terug te moeten zetten wegens “mag ze niet hebben”. Gluten zijn immers ook een grote no-go.

Ik ben van van de AH voor de vegan producten aangezien alpro soya geen optie is voor ons.


Als gluten ook een no-go is dan kan Oatly haverdrank helemaal niet?

“Sporen van” kan nog net wel voor haar. Een vriendin kan geen kruisbesmetting verdragen en kan idd geen Oatly hebben.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:13

Hier thuis ook gezinsleden met koemelkallergie en eentje met koemelk-, schapenmelk-en eierenallergie.

Het is het begin heel veel verpakking lezen.
Meestal zijn de goedkopere merken zonder melk. Dat is goedkoper om te produceren.
Geitenmelk vinden we niet lekker. Zit een rare lucht aan. Geitenkaas is dan juist weer prima.
Vla is makkelijk zelf te maken met custard. Het is een kwestie van uitproberen welke melkvervanger ze lekker vindt. Wij gebruiken veel pakjes sojaroom evt verdund met water als vervanging. Daar maak ik alle witte, bechamelachtige sauzen (champignonssaus, geitenkaassaus, etc) mee. Soms maak ik 2 versies, een met geitenkaas en een met koeienkaas.

Gelukkig komt er steeds meer vegan op de markt. Dat is wel een verademing tov 20 jaar geleden, toen het bij ons begon.

Als je de kinderen als ze jong zijn goed aan laat houden, heb je grote kans dat als ze ouder worden, het beter wordt. Helemaal weg gaat het niet, maar iets minder streng gaat bij ons gelukkig wel.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 05:40

novita13 schreef:
Wieldop schreef:

Die Olvarit met banaan was hier wel een succes. Voor brood hebben we een broodbakmachine gekocht. En de volkoren schnitte broodjes van de AH doen het hier goed. Dus meestal is hier s ochtends boterham met pindakaas, tussendoor fruit, s middags boterham met worst, en dan eind vd middag koekje / maiswafel / rozijntjes en dan het avondeten.
Mijn ervaring is dat merk producten vaak melk bevat. Veel huismerk producten van de AH is zonder melk, pepernoten, bakkers speculaas, mayonaise, appelstroop.
Ik kwam trouwens vd week achter dat dranken ook melk kan bevatten, bijv Taksi.


Let op, de kruidnoten van de AH bevatten dus wel melk eiwitten. En die van bolletje niet. Het blijft echt lezen op alle etiketten.

Ik had ook niet over kruidnoten, maar pepernoten :D .

Ik lees elk etiket en neem ook altijd ons eigen eten mee. Van de week hadden we een sinterklaasfeest op m’n werk en dan neem ik onze eigen kruidnoten mee. Altijd vooruit denken/plannen.
Laatst bijgewerkt door Wieldop op 01-12-22 05:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 05:42

Tink89 schreef:
Kruidnoten van action en die van de jumbo zijn oke. Die van de Lidl niet.

Bij de Lidl bevat heel veel sporen van melk. Bijv zelfs de maiswafels. Kan daar eigenlijk niet slagen.
Hoewel ze wel een fijn hoekje hebben met plantaardige artikelen in de koeling die redelijk goedkoop zijn. (Plantaardige kaas, geraspte kaas, etc)

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 06:38

Ik kan niet tegen gepasteuriseerde zuivel. Bij pasteurisatie gaat de lactase verloren. Lactase heb je nodig om lactose te kunnen verteren. Ik haal m’n zuivel dus vers van de boer en heb nergens meer last van. Let er wel op dat vla, yoghurt en karnemelk door betreffende boer zelf gemaakt wordt. Rauwe melk mag niet vervoerd worden, dus als hij het elders laat maken is het van gepasteuriseerde melk gemaakt.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

deksel

Berichten: 3758
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 07:13

Wat wellicht handig is om te weten: melkzuur is een veel voorkomend ingrediënt. Ondanks het woord ‘melk’, zit er (vaak) geen melk in. Anders moet het aangegeven staan.

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

pmarena

Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 07:19

Wat betreft geitenmelk niet lekker vinden: ik hou zelf niet van dat typische geitensmaakje van bvb. geitenkaas. En de geitenmelk uit de supermarkt. Maar wij hebben een biologisch-dynamische geitenboerderij in de buurt waar we al jaren 2x per week melk uit de tank mogen tappen (tegen betaling uiteraard := ) en dat is echt héérlijke melk. Puur natuur en helemaal geen geitensmaak vind ik.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:23

Het is ook vooral uitproberen. Mijn man kan wel tegen melkwit rood , maar niet tegen wyco pindasaus. Daarin zit wei (wei is het natte vocht dat overblijft als je yoghurt laat uitlekken).

Het is na elke keer diarree goed doornemen wat hij gegeten heeft en of we iets over het hoofd zien.
En tot de ontdekking komen dat niet altijd alles op de verpakking staat. Kip wordt soms behandeld met water verrijkt met eiwit. Of bouillon wordt geklaard met eiwit. "Ja de soep is eivrij" zegt de serveerster. Maar de bouillon had helaas resten van ei. Dus geen huisgemaakte bouillon eten in een restaurant als je een eiallergie hebt.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

pmarena

Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:35

Ik zit even mijn hoofd te breken over wat "melkwit rood" kan zijn...? :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HELder, IASCrawler, kosseh, Maanon_, marija81, Mars, Miez, nathe, SentiBot en 47 bezoekers