Koemelk allergie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:30

novita13 schreef:
Maar is de alpro in zn kuipje dan ook een andere smaak? Ik dacht misschien alleen handig in een bakje per persoon ipv een andere smaak. Anders wel de moeite waard.

Ik heb de vanille nooit geprobeerd, maar wel de chocolavla, en de kuipjes zijn heel anders van smaak dan de pakjes inderdaad. De vla in de pakjes is wat vloeibaarder, en iets minder zoet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:37

Niet helemaal je vraag, maar wil toch even mijn ervaring delen. Toen wij plantaardig zijn gaan eten, zocht ik in het begin ook naar alternatieven voor van alles wat ik lekker vond maar waar bv melk in zat. Zoals jij nu een alternatief voor de vanillevla zoekt.
De alternatieven vielen mij behoorlijk tegen. Je hoopt dat het smaakt zoals het product wat je zo lekker vindt, maar het is het net niet. Ik vond dat best heel moeilijk.

Wat mij enorm geholpen heeft is het introduceren van gewoon heel andere producten/ gerechten. Bijvoorbeeld in plaats van vanillevla als toetje, een heel ander toetje maken. Banaan met gesmolten chocola, ik noem maar wat. Dan heb je niet het idee dat je wat mist (vanillevla) maar je eet gewoon wat nieuws, wat anders. Wat je dan extra feestelijk kan maken bv.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:39

In het begin is het een hele zoektocht en zul je je verbazen waar allemaal melk in zit verwerkt (waar ik bv van opkeek was paprika chips en bouillonblokjes). Inderdaad goed opletten dat het niet enkel lactose vrij is.
Wbt jouw vraag over chocolade, er is best heel veel pure chocolade verkrijgbaar waar geen melk in zit. Pure chocoladepasta en sommige hagelslag kunnen ook gewoon met een koemelkeiwitallergie.
Een andere tip voor toetjes, weliswaar geen vla, maar de toetjes van de Lidl van kokosyoghurt met allerlei soorten fruit zijn echt een aanrader! Soja heeft een heel specifieke smaak en hiermee heb je dat dus niet.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:57

Die geiten vanillevla van Den Eelder vond ik wel echte lekkere vanille-vla hoor :j
https://deneelder.nl/merkweb/

Heb ik vorig jaar besteld bij Jumbo volgens mij.

Maargoed is wel een risico natuurlijk om te proberen of geitenmelk wel goed gaat :)

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:29


Niet banketstaaf maar poetsen.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 05:49

]Hier een zoontje die vanaf z’n geboorte zware koemelkallergie heeft. Die kan dus echt helemaal niets met koemelk eten. Als er dus op de verpakking staat ‘kan sporen van melk bevatten’, moet ik het product al overslaan. Het is echt verschrikkelijk in hoeveel producten er melk zit. Wat betreft de Vegan producten zit nog heel vaak melk in, dus ik zou altijd voor de zekerheid nog even de verpakking controleren. En het lastige is dus dat er niet voor alles een vervanging is.. voor chocola heb ik nog geen vervanger gevonden zonder sporen.
En ook idd heel veel chips met melk, bizar!
In de AH app kan je filteren op allergie zonder melk, dat gaf mij soms ook nog wat inzichten van producten zonder melk.

In ons ziekenhuis deden ze niet aan allergieën in bloed testen. Zouden haar waardes mbt koemelk de volgende keer lager zijn als ze geen koemelk eet? Of blijven die waardes altijd iets verhoogd?

Persoonlijk vond ik zo’n provocatie test weinig verschil maken. Mijn zoontje moest ook testen met pepti en die was dus negatief. Hij zou het niet hebben, terwijl ik nooit aangegeven heb dat de klachten weg waren. Wel iets verminderd. Met Nutramigen een heel ander kind, maar de vraag of zoiets uit de test komt..

Nu sinds augustus bevallen van een dochter en daarbij moet ik zelf koemelk vrij eten, want zij reageert ook op melk. We moeten dus ook weer het ziekenhuis traject in als we flesvoeding vergoed willen krijgen.
Maar ik vind het wederom echt weer een gepuzzel, terwijl ik voor m’n zoontje dus al koemelkvrije producten heb. Dus als er lekkere producten zijn zonder melk. Ik houd me aanbevolen.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 07:30

Poeh, als sporen van melk ook niet kan dan heb je wel serieus werk zeg :(:)

Vegan waar toch melk in zit ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen.
Althans niet meer dan "kan sporen van melk bevatten".

Croky chips zijn zonder melk, ik had voor die kleine op school wat zakjes Croky chips en pure Tony chocolaatjes waarvan hij dan wat mocht pakken als er iets getrakteerd werd waar koemelk in zat of waarvan ze het niet zeker wisten.

just_kiki

Berichten: 6810
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 07:59

Lust ze pure chocola ? (Altijd goed verpakking nakijken) maar er zijn er super veel (pure) variant waar geen melk in zit.
Ik haalde laatst chocolade hazelnoot puur voor onze jongste met kma

Ipv crème fresh, haver fresh

Waterijsjes zijn vaak (niet altijd!) melk vrij. Maar tegenwoordig zijn er ook diverse merken soja ijs. Zoals magnum of Lidl eigen merk.

Let ook op je beleg, in sommige kipfilet zit ook melk.
Hier op brood eet hij vaak nep kaas, of speculoos, pindakaas. Pure hagelslag

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 08:46

Het vegan ijs van Lidl in die deels groene potten van papier, chocolade / koekjes / pinda / banaan smaak, die zijn echt lekker :j Smaken niet zo vegan zeg maar :=

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 08:51

Er is ook vegan ben & jerry's :9

Het is tegenwoordig met alle vegan producten echt wel een stuk makkelijker inderdaad. Veel producten zijn nu zonder melk te krijgen. Ik ben bijvoorbeeld ook heel blij met melkvrij bladerdeeg.
Chips zijn inderdaad bizar veel soorten met melk. Ik waag me eigenlijk alleen maar aan naturel :+

herr_balou
Berichten: 1430
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 08:56

Zit er een natuurvoedingswinkel bij je in de buurt? Daar hebben ze een behoorlijk groot assortiment vegan producten en het grote voordeel is dat veel producenten alleen vegan producten maken, dan is er geen kans op sporen van koemelk.

jeetje77

Berichten: 3436
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:05

En ook sommige naturel chips is niet melkvrij helaas. Jumbo huismerk ribbels iig. Hier iemand met een lactose intolerantie, die alleen maar erger lijkt te worden.
Ik wilde nooit veganist worden, te veel uitzoek werk. Nee vegetariër met een lactose intolerantie is veel makkelijker :=

En pas op als verpakkingen worden aangepast, dan wordt de receptuur vaak ook veranderd.


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:11

Sowieso regelmatig verpakkingen checken inderdaad :j

Een jaar geleden ofzo was pure hagelslag in principe gewoon een prima keuze, en nu zit in de meeste pakken ineens melk er doorheen...

Croky chips zijn in paprika en bolognese ook zonder melk :)
Lays is waardeloos.

Kelan

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:14

oh dat probleem met de pure hagelslag had ik ook al. :( stom dat ze dat dan allemaal zo aanpassen (zal wel uit dezelfde fabriek komen....)

Die van het Albert Heyn huismerk gaat nog wel goed :)

*****************************************

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:15

De goedkoopste duo chocoladepasta van de AH is melkvrij, net als de pure hagelslag en vlokken van AH. De hagelslag van de Lidl dan weer tegenwoordig niet meer, stom...

De plantaardige chocomousse van Almhof is heel lekker en de AH heeft ook plantaardige toetjes in overvloed. Sojavla vind ik zelf niet zo lekker, maar kokos gaat al een stuk beter en de haveryoghurts van Oatly (en dan vooral de gewone en de bosbes zijn lekker) gaan ook prima. Chocoladecruesli van het AH eigenmerk is ook melkvrij... er is zo veel te krijgen tegenwoordig, komt goed! Gewoon even wennen.

Let ook even op met broodbeleg, kipfilet e.d. zit vaak melk in. En in bouillonblokjes, kruidenmixen voor van alles en krentenbollen enzo. Stom, maar wel waar.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:40

Ik had het met chocopasta, ineens ook melk in. Ik heb nu altijd de pure van AH

Aldi heeft andere jaren altijd een vegan kerstbrood gehad, hoop dit jaar weer :D

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:47

Lidl sowieso :j

Life begins at the end of your comfortzone.

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:51

Maartje_M schreef:
Ik had het met chocopasta, ineens ook melk in. Ik heb nu altijd de pure van AH

Aldi heeft andere jaren altijd een vegan kerstbrood gehad, hoop dit jaar weer :D


De duopasta van de AH is dus melkvrij :) Deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... spread-duo

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Mondy

Berichten: 11788
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:53

Kan sporen van bevatten kun je inderdaad pakken, dat is omdat t gemaakt wordt in een fabriek waar ook met melkproducten.

Qua chips heb je ook de heartbrekers (zout), bugels naturel en de smaak Subway.

Er komt gelukkig wel steeds meer !

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:58

Holland & barrett heeft lekkere letters vind ik! Zowel wit, 'melk' en puur

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:01


Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:49

Brrt, die vind ik dan weer vies.

Overigens zijn pombär (en de goedkope varianten van AH en Lidl) ook melkvrij. En de cracottes van de Lidl (die van Lu en van andere huismerken dan weer niet) bijvoorbeeld.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

happytime

Berichten: 1241
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:15

Ik lees mee om ervaring op te doen,heb zelf ziekte v crohn en lactose intolerantie(als ik gewone melk drink lijkt het wel of er een ballon word opgeblazen in mijn maag)lactosevrije melk van campina gaat goed,soja enz krijg ik niet weg,eigelijk net als jeetje...wennen aan vegan-dingen.
Leer graag van jullie ervaringen om wat gevarieerder te kunnen eten,drinken.
Moest bijvoeding van dieetiste in ziekenhuis maar vanwege lactose bleven er weinig varianten van merken astronautenvoeding over...degene die wel konden komen nu mijn neus uit!

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:20

jeetje77 schreef:
Ik wilde nooit veganist worden, te veel uitzoek werk. Nee vegetariër met een lactose intolerantie is veel makkelijker :=

Mijn nicht is om die reden inderdaad compleet vegan beginnen eten.

Hier een partner die niks van koemelk mag. Buffelmozarella, heeft meer lactose dan mozarella van koe, kan dan weer wel probleemloos.
Soja is ook een no-go, dus amandelmelk en -room, of havermelk. (Enkel Oatley Barista vind ik lekker qua havermelk)

Zeer fijn om tijdens volle corona-crisis van elk product de ingrediënten te moeten nalezen en het vervolgens de helft van de keer terug te moeten zetten wegens “mag ze niet hebben”. Gluten zijn immers ook een grote no-go.

Ik ben van van de AH voor de vegan producten aangezien alpro soya geen optie is voor ons.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:23

Soya producten vind ik over het algemeen ook niet lekker met dat soya-smaakje.... rijstemelk vind ik nog wel gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, Sting en 13 bezoekers