Rixt van der Horst is A-status kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 01:37

Varekaj schreef:
Als je een bepaald topsportstatuut hebt krijg je van je federatie een maandloon uitbetaald. Dat is geen toploon waar je van kan rentenieren in de meeste sporten, maar een gewoon modaal loon. Daar hangen voorwaarden aan, zoals bijvoorbeeld selecties voor bepaalde wedstrijden behalen. Ben je er niet bij of mis je de selectie om eender welke reden, dan houdt je contract op.

Je bent als topsporter eigenlijk een werknemer met een contract bepaalde duur. En die duur houdt op als je de doelstelling niet haalt. Dat is wat hier gebeurd is. Ze heeft haar nieuwe paard niet tijdig klaar gekregen, de voorwaarde/selectie niet behaald en daarmee is het contract afgelopen. Zodra ze weer in dat A-kader komt zal ze opnieuw "in dienst" kunnen gaan en weer een maandloon uitgekeerd krijgen.


Niet elke pararuiter heeft een kant en klaar paard nodig. Afhankelijk van je beperking en grade zal die nood variabel zijn, net als de begeleiding en ondersteuning. De ene heeft enkel hulp nodig om erop te raken, de ander heeft en opstaphulp, afstaphulp, voorlezer, speciaal zadel etc nodig.
En als je langere termijn hebt om klaar te raken kan je ook makkelijker eentje vinden waar nog wat aan aan gesleuteld moet worden dan wanneer de deadline heel kort voor de deur staat te trappelen.

Ja want een tweede paard op dat niveau is natuurlijk gratis.

Verder een mooie samenvatting van het verhaal, maar denk dat ze dat zelf ook wel begrepen had.
Helaas gaat het leven niet altijd zonder slag of stoot en was ze deze keer niet op tijd.
Zuur, maar zoals je kunt lezen doet ze haar best en heeft een plan van aanpak.

Dat mensen dan nog even erin moeten wrijven dat het niet gelukt is en dat zij dat veel beter hadden gekund is toch triest? Want daar komt het gewoon op neer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 02:34

Nee tuurlijk zijn die paarden niet gratis, maar als je tijd en mogelijkheden hebt om ze op te leiden heb je toch wel een ruimere vijver om in te vissen. Dan kan je sneller een keuze maken of op een geschikte optie uitkomen dan die ene speld in de hooiberg eruit moeten halen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:12

Ik denk echt dat je de grootte van de vijver voor para-dressuur op hoog niveau geschikte paarden overschat, eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:26

_San87_ schreef:
Ik denk echt dat je de grootte van de vijver voor para-dressuur op hoog niveau geschikte paarden overschat, eerlijk gezegd.
Nogal... De vijver van paarden met dat talent is al klein, de vijver van paarden met dat talent die ook nog eens veilig en koel genoeg zijn voor para-ruiters om op hoog niveau die wedstrijden te rijden, is nog véél kleiner.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:59

En daarnaast moet er dus vaak omgeschoold of bijgeschoold worden naar andere manieren van hulpen geven. Het is niet opstappen en wegrijden.
Vaak hebben ze hulp nodig bij poetsen, opzadelen, vlechten, vervoer etc etc. Als je maar 1 paard hebt is een full time groom niet altijd haalbaar, maar wel nodig.

En met 1 of meerdere handicaps is het ook moeilijk om je verdiensten uit de paarden te halen. Ga je van 9 tot 5 buitenshuis werken, moet je dus 's avonds wel kunnen trainen. Dus ruimte en hulp moeten aanwezig zijn.

Heb een discussie gehad met iemand in televisieland dat er van de paralympics zo weinig te zien was. Dat kwam omdat ze minder sponsors hebben en of minder geld van de sponsors. Hij zei; als de para sport meer kijkers en aandacht trekt, krijgen ze weer meer sponsors en kan er weer meer. Dat is een vicieuze cirkel waar we anno 2022 nog steeds dus in zitten.

Als mensen dan binnen de paarden ook nog zo reageren als hier, wordt het sws niet beter. Je weet dat paarden duur zijn en veel tijd en energie kosten, maar een ander ook niks gunnen.......

En ik snap het echt niet, want een aantal GP ruiters die niet om aan te zien rijden, worden op handen en voeten gedragen en eeuwig op een voetstuk gezet, ook al trekken en schoppen ze paarden in 2en.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:08

Ik zit al levenslang tussen parasporters, zowel paardrijden als andere disciplines ;) want mijn broer is parasporter (nationaal en internationaal) geweest.

Maar ik laat het maar schieten,.blijkbaar weet ik er niets van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:18

Varekaj schreef:
Ik zit al levenslang tussen parasporters, zowel paardrijden als andere disciplines ;) want mijn broer is parasporter (nationaal en internationaal) geweest.

Maar ik laat het maar schieten,.blijkbaar weet ik er niets van.


En jij denkt dat je de enige bent die er daarom iets vanaf weet? En misschien gaat het niet om jouw reacties en reageren mensen wel over het algemeen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:24

Ook ik lees met verbazing mee in dit topic, en voel zelfs plaatsvervangende schaamte omtrent de woordkeuze van mijn mede bokkers.

Ik ben het in sommige gevallen omtrent para's in sommige Grade's het ook niet altijd eens met het verkrijgen van overheidssubsidie, omdat dit in de meeste gevallen mensen zijn die geen afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

Maar bij het geval van Rixt denk ik dat deze subsidies echt wel op hun plaats zijn. Zij zou anders eveneens recht hebben op financiële bijstand vanuit de overheid gezien haar meervoudige handicap.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:47

Ik heb enkel de eerste reacties gelezen maar jeetje, wat een zure reacties. Je zou haast denken dat sommigen jaloers zijn op een dame met een handicap! Want, daar gaat het hier over, iemand die lichamelijk beperkt wordt en daar dagelijks moet mee zien om te gaan. Uiteraard zal het nog moeilijker zijn een gepast paard te vinden en dat zij daarom de kwalificaties gemist heeft en nu uit het kader gezet wordt, vind ik erg voor haar. Ik gun haar van harte dat ze weer snel opgenomen wordt!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 07:25

Sunnda schreef:
amen schreef:
Het is werk. Zit risico aan..en aan haar werk als paralympische amazone zit zowiezo risico..

Mooi dat t kan. Maar ik steun zoiets kwa geld niet..


Iedereen moet werken.. van je hobby je beroep maken mooi.

Maar niet zeuren als t niet gaat.

Dat heeft elke eigen onderneming/zzper. Bouw je maar een buffer op.

En heb je niet.. jammer..

Ik drink mn glas azijn op..

Smaakt goed sunnda.. word je realistisch van... kan t jou aanraden!!!

Ik vind het oprecht sneu als je zo in het leven staat.


Gelukkig maar ... want zo onrealistisch als jou vind ik niet sneu.. maar DIEPTRIEST..

Em hecht dus ook geen waarde aan jou uitspraken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 07:58

Zo, ga je lekker?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:30

@amen volgens mij sla je door in het azijn drinken. Triest hoor, beetje nuance zou je niet misstaan.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:35

Waar ik wel verbaasd over ben is dat wat kritisch zijn wordt verward met ‘niet gunnen’.
Ik gun Rixt vanalles. Al het geluk, een nieuw paard en alle mogelijkheden om haar doelstelling bereiken.
Maar ik ben wel wat kritisch op een crowfunding. De paardensport is duur en er zijn zat mensen met talent die niet bereiken wat ze willen en kunnen puur omdat de sport te duur is. Dat is jammer maar wel realistisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:52

Suzanne F. schreef:
Waar ik wel verbaasd over ben is dat wat kritisch zijn wordt verward met ‘niet gunnen’.
Ik gun Rixt vanalles. Al het geluk, een nieuw paard en alle mogelijkheden om haar doelstelling bereiken.
Maar ik ben wel wat kritisch op een crowfunding. De paardensport is duur en er zijn zat mensen met talent die niet bereiken wat ze willen en kunnen puur omdat de sport te duur is. Dat is jammer maar wel realistisch.

Welke crowdfunding heeft Rixt opgezet dan?

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:53

En dan nog? Al start ze crowdfunding om een pollepel te kopen. Moet ze toch lekker zelf weten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:57

Ja, ook dat. De mogelijkheid een crowdfunding op te zetten is er ook voor iedereen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:17

Maar daar mag ik wel wat van vinden. Ik zie nu geen inzamelactie meer staan in de openingspost. Maar daar vind ik wel wat van. Tegenwoordig is je hand ophouden wel erg makkelijk geworden.
Ja vervelend voor haar dat de sport zo duur is en ze nu in de problemen komt. Maar voor vele mensen gewoon realiteit.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:21

Er heeft ook nooit een inzamelactie of crowdfunding in gestaan dus dat scheelt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:33


Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:45

Suzanne F. schreef:
nevica schreef:
Er heeft ook nooit een inzamelactie of crowdfunding in gestaan dus dat scheelt.


Dat heeft er wel, maar is weggehaald. Er wordt een kerstmarkt georganiseerd om geld op te halen.
https://www.degrouster.nl/item/kerstmar ... -der-horst

Vind je dat een crowdfunding?

Een crowdfunding geef je gewoon geld zonder een tegenprestatie

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:26

Spenk schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat heeft er wel, maar is weggehaald. Er wordt een kerstmarkt georganiseerd om geld op te halen.
https://www.degrouster.nl/item/kerstmar ... -der-horst

Vind je dat een crowdfunding?

Een crowdfunding geef je gewoon geld zonder een tegenprestatie


Dat is een inzamelactie. Geen directe crowdfunding maar wel een inzamelactie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:31

Suzanne F. schreef:
Spenk schreef:

Vind je dat een crowdfunding?

Een crowdfunding geef je gewoon geld zonder een tegenprestatie


Dat is een inzamelactie. Geen directe crowdfunding maar wel een inzamelactie.

Ik mis denk ik wat daar mis mee is...

Dit soort dingen is in de sportwereld, ook in de topsportwereld, heel normaal om überhaupt aan een EK/WK mee te kunnen doen.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:32

Maar wat is het probleem dat iemand dat doet?
Ik zie zo vaak crowdfunding staan, en geef niks. Want 9 van de 10 keer vind ik het een actie van eigenschuld. Zoals geen verzekering afgesloten oid en dan nu problemen.
Ik zie dat staan en scroll verder.

Nu is het een inzamelingsactie waar je heen kunt gaan als je interesse hebt, anders blijf te thuis.
Ook dan denk ik, moet iemand zelf weten om die te houden en moet iemand zelf weten om te gaan.

Het is een beetje als schenken aan een goed doel.
Sommige doelen spreken je aan, andere totaal niet.
Niemand die je iets verplicht.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:41

Suzanne F. schreef:
Maar daar mag ik wel wat van vinden. Ik zie nu geen inzamelactie meer staan in de openingspost. Maar daar vind ik wel wat van. Tegenwoordig is je hand ophouden wel erg makkelijk geworden.
Ja vervelend voor haar dat de sport zo duur is en ze nu in de problemen komt. Maar voor vele mensen gewoon realiteit.


Jij mag ook gewoon je hand ophouden hoor. Gofundme is gewoon beschikbaar voor iedereen. Dus als jij vindt dat je dat verdient omdat jij een uitzonderlijke prestatie levert of probeert te leveren, dan go for it!
En een ieder die daarvoor wil doneren: zet hem op!

Wat maakt het nou uit wie wanneer waar zijn geld aan uitgeeft of geld voor vraagt? Als jij daar geen geld aan wilt spenderen, dan doe je dat toch niet?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rixt van der Horst is A-status kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:51

Klopt. Weet ik ook. Maar ik zou dit zelf nooit doen. Ik vind dat handje ophouden een rare ontwikkeling van de laatste jaren.