Tips gekneusde heup

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:02

Dus, vanmiddag ben ik gaan springen met mijn pony, ik ben over de hindernis gevlogen en hij niet. Geeft een mooie foto:

Afbeelding

Maar goed, ik landde op de achterkant van mijn linkerheup. Het deed gelijk heel veel pijn en ik kon niet opstaan. Ik wist gelijk: foute boel! Met even blijven liggen (in de plas) en hulp heb ik kunnen staan en lopen. Thuis ben ik gelijk onder de douche gegaan, zodat er warmte op de heup zou komen. Daarna ben ik op de bank komen te liggen. Ik kan mijn benen goed bewegen, ook goed optrekken, maar beweging in de heup is extreem pijnlijk. Daarom heb ik toch maar de huisartsenpost gebeld en die zijn langs gekomen, omdat ze niet wilden dat ik me veel zou bewegen. Ze hebben me onderzocht en overal hard op het heupbot gedrukt, daar voelde ik totaal geen pijn aan. Ze zagen wel dat als ik anders bewoog ik verging van de pijn. Conclusie: de banden van het heupgewricht zijn zwaar gekneusd.

Prima, rust en milde beweging. Maar nu zit ik met het probleem dat elke beweging ontzettend veel pijn doet. Ik kan niet eens zelfstandig van de bank af komen, laat staan uit bed! Opdrukken vanuit mijn armen geeft pijnlijke steken in de heup links, of ik het nu met de linker of rechterarm doe. Me optrekken doet het minste zeer, dus voor nu houd mijn zusje haar armen gestrekt en daar trek ik me dan aan op. Zeker een draaiende beweging is echt not done.

Nu was ik me af aan het vragen of er misschien tips zijn hoe ik zo pijnvrij mogelijk kan bewegen. Ik zat te googelen, maar toen dacht ik: misschien heeft bokt wel ervaring! Dus, zijn er mensen die eens een gekneusde heup hebben gehad en hun tips kunnen delen?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:11

Wat een vervelende val, met een grappige foto :+
Wanneer is dit gebeurt?

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:13

senna21 schreef:
Wat een vervelende val, met een grappige foto :+
Wanneer is dit gebeurt?


Vanmiddag rond een uur of 12

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:14

Ik zou even een (goede) fysio bellen voor advies in ieder geval. En Arnica gelei kan nooit kwaad, of een smeerwortel kompres.

Sterkte met het herstel enne, die foto natuurlijk even groot afdrukken ;)

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:15

Prairy schreef:
Ik zou even een (goede) fysio bellen voor advies in ieder geval. En Arnica gelei kan nooit kwaad, of een smeerwortel kompres.

Sterkte met het herstel enne, die foto natuurlijk even groot afdrukken ;)


Dat kan denk ik pas maandagochtend? Ben inderdaad wel van plan om me straks even goed na te laten kijken

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:18

Oja het is zaterdag natuurlijk haha. Ja dat zal pas maandagochtend zijn. Misschien kan een chiropractor ook nog wat voor je betekenen want kan me zo voorstellen dat je ruggegraat ook wel een klap gekregen heeft (en je nek indirect).

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:21

Ja dat is het nare, zoiets gebeurd altijd in het weekend :') ik wil me inderdaad na laten kijken door iemand die ook kan zien of er misschien iets verschoven is in de heup of de rug.

Het gaat me voor nu voornamelijk om praktische tips om wat comfortabeler te kunnen bewegen en om misschien uit bed te kunnen komen zonder pijn

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:25

Ik zou het ook gewoon even afwachten. Hier een keer na een val een zwaargekneusde schouder. De eerste 24 uur kon ik niks maar daarna ging het echt wel al stukken beter. Je hebt net die klapper gemaakt. Geef het even wat tijd :j .

Een fysio kan in de acute fase er ook nog niks mee werd mij toen verteld.

Wat slik je aan pijnstillers? Hier hielp een combinatie van ibuprofen en paracetemol goed.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:28

AUWWW pijnlijk beterschap

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:30

Oh ik heb het ook gehad, en het deed veel meer pijn dan mijn verbrijzelde pols.. :') Heeft ook een week geduurd voor ik weer mobieler werd. Mij was toen aangeraden zo veel mogelijk rechtop in een tuinstoel ipv hangen op een bank, en idd arnica smeren/inmasseren icm arnica tabletjes en pijnstillers slikken zodat je zo recht mogelijk voorzichtig toch kunt wandelen voor de doorbloeding. Kan me nog heel goed herinneren hoe veel zeer het deed, beterschap! :(:)

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:32

Spenk schreef:
Ik zou het ook gewoon even afwachten. Hier een keer na een val een zwaargekneusde schouder. De eerste 24 uur kon ik niks maar daarna ging het echt wel al stukken beter. Je hebt net die klapper gemaakt. Geef het even wat tijd :j .

Een fysio kan in de acute fase er ook nog niks mee werd mij toen verteld.

Wat slik je aan pijnstillers? Hier hielp een combinatie van ibuprofen en paracetemol goed.


Oh ja ik wacht het zeker af, het zal morgen nog wel erger zijn en dan beter worden. Het gaat me meer om tips zodat ik op kan staan. Ik kan nu niet eens zelfstandig rechtop gaan zitten vanuit ligstand. Ik heb wel eens een gekneusde arm gehad, dan kan je nog gewoon lopen enzo. Nu moet mijn zusje me optillen, omdat ik anders bijna out ga van de pijn. Dus vandaar meer: hoe kunnen we dat bijvoorbeeld doen zodat het lukt :)

Ik heb vanmiddag 2 paracetamol geslikt. Ik zal zo inderdaad ibuprofen en paracetamol slikken, ik wacht nog even tot ik op bed ga, zodat ik misschien wat kan slapen ;)

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:33

elynevb schreef:
Oh ik heb het ook gehad, en het deed veel meer pijn dan mijn verbrijzelde pols.. :') Heeft ook een week geduurd voor ik weer mobieler werd. Mij was toen aangeraden zo veel mogelijk rechtop in een tuinstoel ipv hangen op een bank, en idd arnica smeren/inmasseren icm arnica tabletjes en pijnstillers slikken zodat je zo recht mogelijk voorzichtig toch kunt wandelen voor de doorbloeding. Kan me nog heel goed herinneren hoe veel zeer het deed, beterschap! :(:)


Zo ja, ik heb nog nooit zo’n pijn gehad. Echt niet grappig! Goede tips, dank je wel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:43

Geen pijnstillers voorgeschreven gekregen? Zou ik nog voor bellen dan. Ik herken het, hier gekneusde rug gehad. Plat liggen ging redelijk. Maar ja, je wil ook wel eens wat eten, drinken of naar de wc. Mijn tip, draai voorzichtig op je zij met beide benen recht. Dan eerst je benen over de rand van her bed, opdrukken met beide armen en rustig overeind komen. Echt belangrijk om eerst rustig te zitten voor je overeind komt. Hebben ze het nog over krukken gehad?

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:48

Heb je geen extra pijnmedicatie gekregen ? Wij nemen geregeld mensen op ter mobilisatie bij een gekneusde heup en daarbij is goede pijnstilling vaak wel noodzakelijk.
Het is vaak erg pijnlijk en bij iedereen wel verschillend.
Ik zou wel aanraden om 4x daags 2 paracetamol te nemen en eventueel 3x daags een nsaid (ibuprofen/naproxen/diclofenac). Is dit niet genoeg dan zeker de arts nog bellen. Misschien ook wel handig om een maagbeschermer te gebruiken als je de nsaids nodig hebt.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 20:51

SusanH schreef:
Geen pijnstillers voorgeschreven gekregen? Zou ik nog voor bellen dan. Ik herken het, hier gekneusde rug gehad. Plat liggen ging redelijk. Maar ja, je wil ook wel eens wat eten, drinken of naar de wc. Mijn tip, draai voorzichtig op je zij met beide benen recht. Dan eerst je benen over de rand van her bed, opdrukken met beide armen en rustig overeind komen. Echt belangrijk om eerst rustig te zitten voor je overeind komt. Hebben ze het nog over krukken gehad?


Het probleem is dat ik me dus niet kan opdrukken met beide armen. Dat doet het meeste zeer. Ben net opgestaan door de pijn heen, heel snel, want langzaam doet te veel zeer. Pijnstilling zeiden ze: paracetamol, krukken hebben ze het niet over gehad. Ik denk dat ik daar ook hetzelfde probleem mee zou hebben, want ik kan me niet opdrukken, alleen optrekken…

MaNdiii: oké, dan zou ik dat ook kunnen proberen dus, bedankt voor de tip. Ik heb nog wat ibuprofen en naproxen gelukkig

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:03

Als optrekken wel lukt maandag bij de thuiszorgwinkel een papagaai lenen. Tot die tijd toch even behelpen met iemand die je kan helpen, en/of hoofdeind stuk(je) omhoog.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:15

Wat balen Lydia! Naughty Roadie :')
Even tip van de ervaringsdeskundige: niet meer warm gaan douchen na zoiets. Je wilt niet dat de zwelling erger wordt, je wilt eigenlijk juist koelen.
Verder mag je best ook wat sterkers slikken dan paracetamol hoor. Naproxen en ibuprofen helpen veel beter. En verder zuslief en manlief aan het werk zetten voor je. Sterkte! :*

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:27

Mijn huisarts adviseerde me in zo’n geval ibuprofen 400 mg. en paracetamol 1000 mg. te combineren, zou elkaars werking versterken.
Mocht dat niet voldoende helpen dan even je huisarts(enpost) bellen voor wat sterkere pijnstillers? Been there, done that, het kan hels zijn.

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:21

Oei, sterkte TS.

Heb een soortgelijke val gehad een aantal jaar geleden.

Was op mijn linkerheup, en ik heb echt heel lang last gehad met (linksom) longeren. :')

Hoop dat het bij jou sneller geneest. Maar de foto is echt wel heel mooi vastgelegd. :)

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:09

Misschien een rare tip maar in zulke gevallen smeer ik met margarine. Het moet wel gelijk na het ongeval, hier werkt het super.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:18

Ik zou ook vragen om extra pijnstilling in deze situatie. Denk dat je daar het meeste aan hebt.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:24

Zie in een ander topic voorbij komen dat je zwanger bent. Dan zou ik medicatie wel in overleg doen met een arts in plaats van eigen houtje wat te gaan slikken.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:46

Oh, dat klopt ja. Dat had ik niet meegekregen, gefeliciteerd!

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:50

Zwanger?? Gefeliciteerd, maar dan wordt het wel voorzichtig zijn met pijnstilling. Zou echt advies vragen aan je ha. Sterkte, hoop dat de pijn snel afneemt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tips gekneusde heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:54

Laat alsjeblieft een foto maken van je heup!

Een collega van mij heeft een nare smakker gemaakt toen hij 41 was... Hij heeft 10 dagen met een gebroken heup rondgelopen omdat de huisarts en de huisartsen post op basis van wat voelen en drukken meenden te kunnen bepalen dat er geen breuk was, wat er toe leidde dat hij uiteindelijk een nieuwe heup kreeg, omdat het niet meer te herstellen was. Was er meteen een foto gemaakt, had hij pinnen gekregen in plaats van een nieuwe heup.